Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   46 / 153
(#) viaplan válasza proli007 hozzászólására (») Márc 13, 2012 /
 
Szia!
A múlt héten próbaképp ment kb 20 percet folyamatosan 12V-ról, nem volt semmi gond, pici hajtóműves motor, megpróbálom szétszedni, mert amikor rákötöm ránt egyet, hátha a hajtómű adta meg magát.Bővebben: Link valami ilyesmi motor, bár nem pont így néz ki
(#) viaplan válasza viaplan hozzászólására (») Márc 14, 2012 /
 
Kedves Proli007!
Minden remekül működik! Köszönöm a segítséget!!
(#) proli007 válasza viaplan hozzászólására (») Márc 14, 2012 /
 
Hello!
Örülök,hogy működik. De a lényeg, hogy meg is értetted, hogyan működik a kapcsolás? Mert akkor, és csak akkor, nem hiába fáradoztál..
üdv! proli007
(#) mugab hozzászólása Márc 15, 2012 /
 
Üdv!
Van valakinek egy pofonegyszerű bevált kapcsolása
12V kb. 15A szivattyúszabályozásra?
(#) Ghoost válasza mugab hozzászólására (») Márc 15, 2012 /
 
Lenin utan szabadon. olvasni olvasni olvasni.........
Nem sokat, csak egy kicsit vissza...
De mit is szeretnel szabalyozni?
A viznyomast, a vizmennyiseget, a szallitas magasagat, a motor fordulatat, a motor homersekletet?
(#) kezdoaudio hozzászólása Márc 15, 2012 /
 
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni

Lenne egy 24V-os 11.5A áramfelvételű, 180W-os motorom, aminek elszállt a vezérlése. Van egy ismerősöm, aki azt mondta, ha használható kapcsolást/ nyáktervet szerzek, meg tudjuk csinálni az új vezérlőt.

Azt szeretném tudni, hogy nincs-e valakinek működő kapcsolása erre a problémára? Illetve az ára is érdekelne, hogy kb mennyi lenne az építés összege?
(#) zsoltee0001 válasza kezdoaudio hozzászólására (») Márc 15, 2012 /
 
Akkor nagyon bele kell, hogy ásd magad a témába, az első oldalon rögtön van 3 áramkör is pwm-re pl
BUZ11 fet 30A 50 V jó is lesz neked.
Üdv
(#) mugab válasza Ghoost hozzászólására (») Márc 15, 2012 /
 
Köszönöm építő jellegű hozzászólásodat.

Természetesen visszaolvastam egy darabig, de valószínűleg elkerülte a figyelmemet az adott paramétereknek megfelelő kapcsolás.
A válaszod második részében az első három paramétert a negyedik szabályozása elegendő mértékben szintén megváltoztatja. Az ötödik nem tudom hogy került képbe nálad. Bizonyos anyagok fogyasztása károsan változtatja meg az agyi tevékenységeket. Ezek szerint még nálad is.
De szívesen tanulok, ha esetleg mutatnál mind az öt általad említett paraméterre külön elvű kapcsolást, azt szívesen tanulmányoznám.
(#) Ghoost válasza mugab hozzászólására (») Márc 16, 2012 /
 
Szia!
Idézet:
„...de valószínűleg elkerülte a figyelmemet az adott paramétereknek megfelelő kapcsolás.”

Ha talaltal egyetlen egy aramkort is, ami lerajzolasra kerult, mar meg is talalhatad az igenyelt rajzot.
hisz, hogy 1A vagy 24A-t kapcsol-e, azt csak a kapcsolo elem kerdese. Aztan hogy a kapcsolgatas utemet 555 vagy mas IC vezerli-e szinten valaszthato opcio.
Idézet:
„....Bizonyos anyagok fogyasztása károsan változtatja meg az agyi tevékenységeket. Ezek szerint még nálad is...”

Ahogy Zacher Gabor ur mondotta konyveben:
"Fuggo csak egyszer lehet az eleteben az ember."
(#) sapikoma hozzászólása Márc 29, 2012 /
 
Sziasztok!

AZ lenne a kérdésem hogy kb. egy ablaktörlő motor(12V) mekkora áramot vesz fel?
Nincs hozzá DC lakatfogóm sajnos és csak körülbelüli érték szükséges. Ja és ezt szeretném PWM-mel szabályozni.Ehhez tudtok e olyan kapcsolást amivel ezt meglehetne oldani.

Köszi a segítséget előre is
(#) karaszbandi válasza sapikoma hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Elvileg olyan 6 és 10A körül eszik.
(#) zolika60 válasza karaszbandi hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
10A körül csak ha beszorult. A 4-6A közötti az átlagérték.
(#) zolika60 válasza sapikoma hozzászólására (») Márc 29, 2012 /
 
Itt nézz körül:Bővebben: Link
(#) sapikoma hozzászólása Márc 30, 2012 /
 
http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/46/46eb673336d915d1a09f4...7c.jpg
ez gondolatom szerintem jó lenne.Szerintetek?

Remélem hogy az áram nem haladja meg a kellő értéket és nem adja meg magát az áramkör.
Bár ehhez lehet hogy kell egy biztosítk is majd.(üvegbúrás olvadó bizti)
Kapcs rajz van hozzá valahol ?
(#) Ghoost válasza sapikoma hozzászólására (») Márc 30, 2012 /
 
Szeretnek igy tudni! Nyomtatott oldalrol megitelni egykapcsolast, hogy
az alkatresz oldalt nem is latom. Ez a TUDAS , es en meghajlok nagyasagod elott


Zolika60 szerintem nem erre gondolt, avagy nem igy ertelmezte segitseget.

Inkabb probald meg ezt vagy ezt
(#) Ghoost válasza Ghoost hozzászólására (») Márc 30, 2012 /
 
Esetleg ezt.

Nalam is ez ketyeg mar egy peldanyban
(#) zolika60 válasza Ghoost hozzászólására (») Márc 30, 2012 /
 
Én csak a képek listáját LINK-eltem, hogy az ottani kapcsolásokból egyszerű legyen válogatni. Nem gondoltam én sem, hogy egy panel feneke fog megtetszeni a kollégának.
(#) sapikoma hozzászólása Márc 31, 2012 /
 
Megvan a kapcsolás, úgynéz ki. http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

SZóval milyen típusú kondikat kell belevennem?(miért) Köszi a segítséget (remélem nem lett zavaros a hsz)
(#) kadarist válasza sapikoma hozzászólására (») Márc 31, 2012 /
 
Szia!
A lehető legolcsóbb kondikat vedd meg. Nem kritikus a fajtájuk. Persze az értékük miatt az elektrolitkondik nem igazán jöhetnek szóba.
(#) (Felhasználó 46585) válasza sapikoma hozzászólására (») Márc 31, 2012 /
 
A motorral kapcsolj párhuzamosan egy diódát, a katódja megy a pozitív tápra.
A tápfeszre, közvetlenül az előbbi dióda katódjára és a FET source-ra egy elkót.
(#) sapikoma hozzászólása Ápr 1, 2012 /
 
Mekkora elkóra gondolsz?
(#) (Felhasználó 46585) válasza sapikoma hozzászólására (») Ápr 1, 2012 / 1
 
Attól függ, hogy mekkora a motorod, mekkora lehet a felvett áram hullámossága, stb. Tegyél oda mondjuk ezer mikrót, ha túl nagy az áram, akkor melegedni fog, akkor teszel bele nagyobbat. ( miután nincs adat a motorról, meg arról sem, hogy mi táplálja az egész áramkört, nem nagyon tudok mit mondani )
(#) BiG_Lui-Gee hozzászólása Ápr 1, 2012 /
 
Üdv mindenkinek.

Nem régen regisztráltam és azóta olvasgatom szorgosan ami érdekel, elejétől a végéig. Közben próbálkozok én is.
E-Bike-ot próbálok összeütni szerény szakmunkás tudásommal(villszer) 1 cél motivált hogy megtudom e csinálni és használható legyen, külalak stb nem nagyon érdekes mert ritkán lesz használva. Persze a képeken teljesen nyers még minden.
Adott egy 400wattos 12 voltos motor amit szabályozni szeretnék. Ez 3000 fordulaton 33,5 ampert vesz fel (üresjárat 4amp) Ehez készítettem 555icével pwm vezérlést és 4db power fet 60n04 hajtja meg. A 4db FETet 1db 330ohmos ellenáláson kapcsolódik 555 kimenetére és nem vettem észre melegedést sehol úgyan még 5 ampernél nagyobb terheléssel nem próbáltam. Ez megfelel így, vagy tranyóval hajtsam meg őket ? A motorra a schottky diódán kivűl kell e kondenzátor kb és ha igen kb milyen kapacitású?

A bicikli 0ftból épűlt, úgy nézegesse mindenki Köszönöm a válaszokat kritikákat. üdv Nagy Lajos


video még reléről hajtva. Bővebben: Link
(#) patkolttojas válasza BiG_Lui-Gee hozzászólására (») Ápr 2, 2012 / 2
 
Szia!

Pár jó tanács.
A motorral ne kapcsoljál párhuzamosan elkót, mert elveszted a PWM jelentőségét. Viszont a táprész nagyon is igényli. Lehetőleg legközelebb a FET-ekhez. Minél nagyobb kapacitású, annál jobb, de ha lehet alacsony ESR értékű és magas hőmérsékletű legyen.
Vedd elő a tankönyveidet és nézd meg, hogy milyen keresztmetszető vezetékkel kell vinni a több, mit 30 ampert, hogy minél kisebb feszültségesés legyen magán a vezetéken. Tekintettel az alacsony tápfeszültségre javasolnék minimum 10 kvadrátosat!
A FET-ek "S" és "D" lábait valami réz sínnel kellene közösíteni, hogy lehetőleg egyforma árammal dolgozzanak.
A 330 Ohm nem fogja megfelelő sebességgel kinyitni és lezárni a FET-eket, javasolnám egy komplementer tranyás meghajtófokozat beiktatását. A fórum képei között is találsz rá példát.

Egyenlőre csak ennyi első ránézésre. Jó munkát!
(#) BiG_Lui-Gee hozzászólása Ápr 3, 2012 /
 
Köszönöm.

Még kettőt kérdeznék hogy tanuljak. Mit okoz(z) amit írt, hogy a Fetek lassan nyitnak zárnak ? Jelenleg 350hz a ferekvencia, kb mi felelhet meg a motornak ahol jó nyomatéka van? Élesben még nem próbáltam pwmel, szeretném normálisan megcsinálni.
(#) patkolttojas válasza BiG_Lui-Gee hozzászólására (») Ápr 3, 2012 / 1
 
Szia!

Az ,hogy a FET lassan nyit és zár az alatt a következőt kell érteni. Első sorban most nem az a lényeg, hogy milyen frekin hajtod, ennél sokkal magasabbat is elvisel. Magának a FET-nek a belső felépítése, pontosabban a tulajdonsága az, hogy a vezérlő bemenete, vagyis a "G" lába és az "S" lába között a gyártásból eredően egy viszonylag nagy kapacitás van (kondenzátornak kell tekinteni). Ezt a kondenzátort kell baromi gyorsan feltölteni és kisütni, vagyis amikor bekapcsolod a FET-et akkor feltölteni és ahhoz, hogy gyorsan is kapcsoljon ki, akkor meg kisütni. Több száz Ohmos ellenállással ez hosszabb időt vesz igénybe, vagyis a be és a kikapcsolás fel, illetve lefutó éle nem lesz elég meredek. Ennek az lesz az eredménye, hogy a FET nem lesz teljesen nyitva egy jó ideig, a belső ellenállása ilyenkor nagy, vagyis sok hő fog keletkezni a félvezetőn, amit persze el kell vinni, hogy ne hevüljön túl. Minél rövidebb ez az átmeneti állapot mindkét esetben, annál kevesebb hőt termel, vagyis kevésbé melegszik majd.
Az, hogy melyik motornak milyen frekvencia felel meg a legjobban, azt házi módszerekkel leginkább kísérleti alapon lehet meghatározni. Én feljebb vinném, 1 - 2KHz környékére, de ki kell próbálni.
(#) hibbantpasi válasza BiG_Lui-Gee hozzászólására (») Ápr 3, 2012 / 1
 
Szia!

Ha a FET-ek lassan nyitnak-zárnak, akkor sok időt töltenek disszipativ üzemmódban: melegszenek.Az a komplementer tranzisztoros meghajtás százforintos tétel, de sok bosszúságtól kiméli meg az embert.(Adatlap szerint is pár Ohmos gate ellenállást kiván 25 A-es terhelésnél valamint PWM üzemnél külön meghajtót)
Pár 40 A-es Fetet költöztettem már az örök vadászmezőkre hűtőbordástól, 6 A-es DC motorral kisérletezve, 555-el hajtva, mig ugyanaz a fajta Fet sima BC tranyókkal hajtva ugyanezt pár cm2 hűtéssel hidegen elbirja

üdv:hp

ui: pont előttem ezt sokkal jobban megfogalmazták
(#) vilmosd válasza BiG_Lui-Gee hozzászólására (») Ápr 3, 2012 / 1
 
(#) BiG_Lui-Gee hozzászólása Ápr 3, 2012 /
 
Jó estét
Na még én írom, hogy elejétől a végéig olvasom, és mégis kimarad 1-2 dolog.

Patkolt tojás úr, pedig nagyon szimpatikus, nagyon jó "tanár" mert megértem amit mond, hálás vagyok.

Köszönöm a segítséget mindennkinek.

Innentől csak akkor kérdezek, ha olyan történik ami még tényleg nincs leírva.
(#) Peti.Janka hozzászólása Ápr 6, 2012 /
 
Jó estét urak! Csináltam egy PWM vezérlést, PIC hajt egy IR2121-et, és ez hajt egy IRFP450-es Fetete. 12V os a táp, és egy hidraulika szelep tekercsét vezérli. A bajom az, hogy mikor áram alá helyezem 100%-os a PWM, és nem nyit ki a FET. Szóval nekem abban kellene a segítség, hogy milyen FET-et tegyek bele, ami stabilan megy ilyen fesznél is. Amint a vezérlést lejjebb veszem elkezd működni, és tökéletesen működik melegedés nélkül. KB 3-4A az áramfelvétel. Próbáltam több félét is, de mind elszállt eddig. Az még kimaradt, hogy akár 8Vig is leesik néha a táp! Remélem érthető amit írtam!

Előre is köszönöm a segítséget!

Peti
Következő: »»   46 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem