Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   405 / 507
(#) sziriusz válasza athor77 hozzászólására (») Ápr 1, 2012 /
 
Igyekszem felsorolni az összes lehetőséget:
---Elfogadod a Hind javaslatát, azon elgondolkodva, hogy áttétellel akarod-e megnövelni a teljesítményét a generátorodnak, illetve csökkenteni a méretét a megkívánt teljesítménynél. A készítéshez a méretek és menetszám meghatározásában segítünk, ha kéred.
---A láncos generátort leveszed, megnézed a gyakorlatban mi a legnagyobb alkalmazható áttétel a másiknál, aztán feszültség mérés és áttekercselés.
---Megméred a generátorodnak a kívánt áttétellel (az induló feszültség miatt) megnövelt induló nyomatékát, és megnézzük számolással, lehet-e egy soklapátos járókereket készíteni hozzá, olyat, mint amilyennek a fényképét januárban Jocó21 feltette ide a fórumra.
---Próbálsz keresni kevésbé ragadós generátorokat.
---Amit én ki fogok próbálni, az üresben indulás majd a forgás közbeni rákapcsolás, kísérleti jellegű.
Szerintem nincs más lehetőség.
(#) hind válasza btoti hozzászólására (») Ápr 2, 2012 /
 
Nagyon hasznos kis táblázatok ezek, köszi!
(#) btoti válasza hind hozzászólására (») Ápr 2, 2012 /
 
Használd egészséggel!
Az adatokat pedig köszönjük együtt fórumtársainknak! Bár lenne több a minél reálisabb képhez.
(#) athor77 hozzászólása Ápr 2, 2012 /
 
Köszönöm a hozzászólásokat.
Nem vagyok nagy igényű a géppel kapcsolatban csak egy akksit kell töltögetnie ami egy inverteren keresztül a keringető szivattyút hajtja áramszünetkor ill. a nyári időszakban de nem folyamatosan.
A tesztelés 1 méter magasan az épület mellet ill. a bokrok között volt.
Én még bízom benne ha felkerül a 6 méteres oszlopra ott már más szelek fújnak és nem lesz ennyire örvényes.
Ebben a magasságban kipróbáltam 3 lapáttal is, úgy is elindult.
Lehet hogy négy lapáttal kell kipróbálnom az oszlopon.
minél kevesebb lapát annál nagyobb fordulatszám, de nem akarom elrontani az indulását sem.
Ha nem jön be kettővel akkor marad még a 6 lapát egy motor nagyobb áttétel.
Vagy utána Hind javaslata.
Az oldalt mindenesetre köszönöm, ezen meg nem barangoltam.
Megfogadom a tanácsot és átböngészem.
(#) hind válasza athor77 hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
"minél kevesebb lapát annál nagyobb fordulatszám,"
Ez sajnos nem így van, ha a kevesebb lapátnak ugyanaz marad a beállítási szöge, akkor a fordulatszám nem fog nőni, ellenben az indító nyomatékod csökkenni fog.
Vannak soklapátos gyorsjárású kerekek is, azért nem alkalmazzák, mert nagyon keskeny lapátok kellenek hozzá, azt pedig csak drága kompozitból lehet elég erősre megcsinálni, a töbletköltséget pedig nem biztos hogy kitermeli.
pl. ez egy gyorsjárású soklapátos:
http://www.youtube.com/watch?v=HbAylAlvW_8&feature=relmfu
(#) sziriusz hozzászólása Ápr 3, 2012 /
 
Több tévhit is kering a lapátozással kapcsolatban a fórumokon, pontosan az indulási problémák megoldására is. Az egyik a lapátok kirakása egy nagyobb átmérőre. Az igaz, hogy megnő a nyomatéka a keréknek, de lecsökken a fordulata, így meg kell növelni a feszültség miatt az áttételt, ami egyből megnöveli a generátor oldali induló nyomatékot. A másik, a lapátok átállítása kisebb gyorsjárási tényezőre szintén nagyobb nyomatékot ad, de ott is hasonló a helyzet a fordulatszám változás miatt. Hogy ezek nem segítenek, könnyű belátni, nem először írok miatta, de mindig előkerülnek ezek a téves gondolatok.
(#) btoti válasza hind hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
Hogy mennyire igazad van ebben a nem egyértelműségben egy apró tapasztalat:
Vawt 50x50 cm-s mérőmodell. C-rotor (még nem Darrieus-H, Canstein, csak sima félbevágott cső), 4 lapátos és 2x2 fél-lapátos enyhe terheléssel (~3-5 W helyett csak ~0,5-1 W lehetséges a generátorom nagy belső ellenállása miatt).
"Gondoltam", hogy kevesebb lapát - nagyobb fordulat és marad az egyenletesebb nyomaték menet a 90°-s elfordítás miatt. A felület meg ugyanakkora. - Iskolás fizika.
Helyette: 4-5 m/s-ig a 2x2 lapátosnál kisebb tsr (nyilván kisebb ford. is), bizonytalan megindulás ide-oda lengéssel. Nagy szél is volt, így tudtam mérni 6-14 m/s közt is. Itt gyakorlatilag semmi különbség.
A 4 lapátos átlag tsr értéke 3-10 m/s tartományban: 0,26.
A 2x2 lapátosé: 0,22.
Max. ford. mindkettőnél ~50 1/min.

Más, a "lyukassá" alakítás. Gyakran tanácsolom én is, persze nem műhely leírással. A lapátok nagyobb sugárra helyezésével együtt a lapátszöget is korrigálni illik, másrészt a generátor, áttételmű (gondola) felülete (keresztmetszete!) eleve kiesik a hasznos felületből a tengelyhez "szorított" lapátoknál. Ez is megkötéssel, nem a szabályos faragású szárnyprofil lapátokra és áramvonalas burkolású gondolákra értem.

Midez adalék a nem fekete/fehér lapát db, sugár változtatások következményeihez.
(#) laccika77 hozzászólása Ápr 3, 2012 /
 
Üdv mindenkinek! Egy kis szakmai alamizsna kellene, generátor ügyben. Össze hozott a sors egy újabb kivitelű lada generátorral, szétszedve a következőt tapasztaltam: A tekercselése három fázisú, de minden tekercs két párhuzamos tekercsből áll! Tehát összesen hat tekercs van benne 2-2 párhuzamosan! Kérdésem az lenne, hogy lehetne ezeket variálni, fesz növelés céljából? Esetleg lehetne kettőt-kettőt sorosítani, vagy egyenként egyenirányítva akár mind a 6-ot.? A másik kérdésem: találtam hozzá mágnest http://euromagnet.hu/50-x-20-x-133-neodimium-gyuru-magnes-n48 ebből két darabot kíván. Mennyivel lenne gyengébb 1darab mágnessel (a maradék helyet lágyvassal pótolva)?
(#) btoti válasza laccika77 hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
Gyors válasz épp a gépnél:
A FÁZISONKÉNT párhuzamos tekercsek sorba köthetők. Ritka szerencséd van. Menetirányra figyelni! Max. teljesítmény marad a vasmagolás miatt, ugyanakkora ford-n szűk kétszeres fesz. remélhető. A felgerjedési fordulat így se igen fog 6-800 alá csökkenni eredeti gerjesztéssel.
(#) laccika77 válasza btoti hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
Üdv! Kösz a gyors választ. Mindenképp állandó mágnesesre akarom. A fázisonkénti két tekercset, hogyan kössem sorba? Az egyik eleje megy a másik végéhez?
(#) btoti válasza laccika77 hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
Igen.
Párhuzamosnál kezdet1 - kezdet2 / vég1 - vég2 van, sorossá kötésnél kezdet1 - vég1 - kezdet2 - vég2 legyen szigorúan fázisonként.
Az áll. mágnesre a felgerjedés nyilván nem így igaz.
(#) btoti válasza athor77 hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
A latolgatás időszakában még egyszer felvetném a lyukassá tétel meggondolását egy valósnak tekinthető számszerű példával. (Bár tudom, hogy ez életveszélyes ezen a fórumon, de felvállalom.)

Legyen az eredeti, tengelytől induló 6 db 1 m-s ívelt (PVC, lemez - tehát nem ekkora sugárhoz méretezett szárnyprofil) lapát.

R=1m, A=3,14m2: 4m/s-s szélnél a szélkerék tengelyén megjelenő (forgó - forgatónyomatékxszögsebesség) teljesítmény Psz~40W.
x10-s áttétel, 30% veszteséggel: a gen. tengelyét forgató telj. Pg=40x0,7=28W.
A gen. hatásfoka 70%: a kivett villamos telj. Pki=28x0,7~20W.

Lyukassá tesszük, állítunk a lapátszögön is, megerősítjük a kinyúló karokat is:
R1=2m, R2(lyuk)=1m, A=9,4m2: 4m/s-s szél, tengelyen megjelenő forgó telj. Psz=110W.
!!!x20-s áttétel, 50% veszteséggel: a gen. tengelyén Pg=110x0,5=55W.
A gen hatásfoka 70%: a kivett villamos Pki=55x0,7~38W.

Akárhogy nézem ez a lyukassá tett szélkerék, gyakorlatilag ugyanazokkal a lapátokkal kétszeres villamos kivehető teljesítményt ad. A fordulata kisebb, de nem a fele lesz és FORGATÓ nyomatékról, nem megindulási (nem egyszerű gép, emelő-erőxerőkar, hanem munkát-végző-erőxelmozdulás) nyomatékról van szó.
Persze ez is csak egy kívülálló ötlet.
(#) Barret válasza btoti hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
Szerintem is nyilvánvaló hogy nő a kivehető teljesítmény!
A rotortengelyhez közel lévő lapátfelület elhanyagolható mértékben járul hozzá a teljesítményhez a minimális fordulat,és a rossz légáramlás miatt.
Ha kijjebb rakjuk,akkor gyakorlatilag megnöveljük az aktív lapát felületet.
(#) westhorses hozzászólása Ápr 3, 2012 /
 
Üdv! Tudna nekem esetleg abban segíteni hogy a következő eladó kilehet, szívesen felvenném vele a kapcsolatot telefonon! Bővebben: Link
(#) sziriusz válasza laccika77 hozzászólására (») Ápr 3, 2012 /
 
Csak saccolom, hogy a két mágnes csak 2-4 százalékot javítana. Ha gondolod, pontosabban is megnézhetem.
Ha az előzőekben elmondtad volna, hogy állandó mágneses autógenerátort akarsz készíteni, több információt kaptál volna. Van más méretű mágnes is itt:Bővebben: Link
Én írtam, hogy korong mágnesekből minden forgórész berakható mágnessel. Ha ez érdekel, kikeresem az erre leírt Excel táblázatom, ami segít. Én nem cseréltem ki a tengelyt, a meglévő mágnesek ezt a lehetőséget adták.
Nem a generátor lesz a gond, hanem a szélkerék, generátor, fogyasztó összeillesztése. A tényleges munka elkezdése előtt érdemes ezeket megnézni.
Ja, és a régi kép, amit már egyszer feltettem a fórumra.
(#) gergobmwe30 válasza westhorses hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Szia. Én ismerem.
PÜ-ben elküldtem az elérhetőségét.
(#) laccika77 válasza sziriusz hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Az ötletek menet közben jönnek. Szóval véleményed szerint fölösleges a két mágnes, elég egy? Ez a mágnes nagyságrendileg kb mennyi gerjesztést adna az eredeti tekercshez viszonyítva? Szeretek kísérletezni, az időmet és a munkámat nem sajnálom, de a mágnes ára kicsit húzós!
(#) Klucska1 válasza Redsaw hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Üdv:olyan kérdésem lenne hogy honnan lehet beszerezni a dinamót? Előre is köszi.
(#) gulyi88 válasza laccika77 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Vastagságra még sok is. Szemre jó méret.
Pontosabban ha a mágnest az egyik körmös vas belsejébe a közepére teszed és teljes mértékben fedi azt a részt ami a gejesztő tekercs alatt kinyúik, akkor tökéletes.
Esztergáld ki a körmös vasak közepét síkra, majd tegyél be két vasgyűrűt (közrefogják a mágnest), ami belül tengely méretű furattal rendelkezik, kívül mágnes átmérő, és olyan vastagok a mágnessel együtt, hogy a körmök az eredeti helyükre kreüljenek vissza.

A gyerjesztőtekercsben lévő vas sem tud többet 1,2-3T nál, tehát ha ettől a tekercs belsejében lévő vas felületétől nagyobb a mágnesed felülete (lehet hogy a tengely is beleszámít), akkor már jó,
Vastagság kb 6-7mm szükséges (vastagabb az nem baj).
A tengely mágnesezhetőségét ellenőrizd, ha mágnesezhető akkor abból újat kell csinálni Inoxból!
(#) sziriusz válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Biztos hogy a tengely is beleszámít a mágneses körbe. Mert a gerjesztést az ampermenet adja, és a betekerhető hely minél nagyobb, annál kevesebb a gerjesztési teljesítmény. Ezért tekercses gerjesztésnél rossz lenne a nem mágnesezhető tengely.
(#) gulyi88 válasza sziriusz hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Így van. Mivel alu öntvény a ház, ezért nagy az esély hogy a tengely ferromágneses (A házon kereszül mágneses rövidzár lenne).
De meg nem néztem még, tehát biztos nem lehetek benne.
(#) joco21 válasza gergobmwe30 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Szia. Légyszi nekem is küldd el erre a címre az elérhetőségét.
jozsef.peter@kapos-net.hu
Köszönöm.
(#) sziriusz válasza laccika77 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
5-8 mm vastag neodym mágnes biztos elég gerjesztést ad. Nekem, ha jól mértem, 84 százalékra esett vissza azonos fordulaton a feszültség. Ebbe belejátszott, hogy eredetileg 1,4 Tesla lehetett a gerjesztés. Valószínűleg a 80 A terhelhetőség miatt.
A cél tehát, hogy a lehető legnagyobb felületű mágnest tedd be a forgórészbe.
Persze a helyzet bonyolultabb. Én úgy gondoltam, mindegy mekkora mágnes kerül a forgórészbe. Ha kisebb, az se gond, a ragadás is lecsökken, megemelem a fordulatot, és minden rendbe. A teljesítmény miatt meg kell emelni a fordulatot minél nagyobbra. A nagy áttétellel megnövelt generátor ragadás miatt a szélkerék kis szélben meg nem lenne hajlandó elindulni, mint az Athor77 gépe.
Pont az elindulás kérdése az, ami eldönti, az autógenerátor átalakítás mágnesesre mennyire lesz jó hobbi szinten, és hogy mi lesz a kicsikarható max. teljesítmény. Mivel engem eddig csak a saját gondom érdekelt, azt nem néztem meg, hogy egy x nagyságú ragadás különböző szélkerekeknél mekkora teljesítményt ad.
A fenébe, elég ködös a szöveg. (Te meg egyszer meg is reklamáltad a kétértelmű, felemás válaszokat).
Na újra. Ha az autógenerátort egyből a szélkerékre teszed, a feszültség miatt sok menetű tekercset kell az állórészbe tenni. A tekercselő huzal vékonyabb lesz, a terhelhetősége lecsökken, az egész generátor teljesítménye kicsi lesz. Ezért kell az áttételt növelni, aminek határt szab az indulás.
Már a mágnesek berakása előtt meg lehet nézni a generátor ragadását. Ennél nagyobb biztos nem lesz, és lehet kezdeni a spekulációt.
Megjegyzés: abbahagytam az írást, mert erről könyvet lehetne írni. Mondjuk ötször háromsoros válaszból meg nehéz szélgépet összehozni. Ez nem a segítség leállítását jelenti.
(#) laccika77 válasza sziriusz hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Tehát ha ebből http://euromagnet.hu/50-x-20-x-5-neodimium-gyuru-magnes-n35 tennék bele kettő darabot, ugyan azt az eredményt kapnám.?
(#) erbe válasza laccika77 hozzászólására (») Ápr 4, 2012 /
 
Nem csak a mágnes vastagsága számít. Inkább a felület tűnik kicsinek. Ennél a mágnesnél ~16,5 cm2. Mennyi körme (pólusa) van a forgórészednek és mennyi egy-egy pólus hasznos felülete?
Ha kiszámolod a pólusok összes felületét, majd elosztod kettővel, megkapod azt a felületet, amire eloszlik a mágnes energiája. Ha a mágnes felületével osztod a kapott értéket, megkapod, hányadára csökken a gerjesztés. Ha ez 0,5 T alatti érték, növelni kell a mágnes felületét. A légrés ezt tovább csökkenti, de először az abszolút értékkel számoljunk, ha ez kevés, azon nem segít a mágnes vastagsága.
Ilyen erősségű mágnesnél jó lenne legalább 1/2 felületarányt elérni.
(#) btoti hozzászólása Ápr 5, 2012 /
 
Gk. generátor átalakításban az előttem szólókhoz csatlakozva:
Magam is nézegettem autó generátorokat. Eredeti funkciójuk miatti , a mi szempontunkból "trehány" kialakítás miatt jó állandó mágneses generátort nem igen lehet belőlük csinálni - használhatót igen. Abban nem vagyok biztos, hogy a körmös forgórész meghagyásával állandó mágnesessé tett generátor össz-hatásfoka jobb lesz, mint az eredeti gerjesztés + ~1m2 szélkerék felület a gerjesztési veszteség kompenzálására.
A tengelyük szinte kivétel nélkül ferromágneses (szén-acél) - ezt használják a gerjesztő tekercs vasmagjaként is. A körmök irányában kisebb a mágneses ellenállás, így az erővonalak nagy része ott záródik. Kisebb, de jelentős része a tengelyvégeken - levegőn keresztül. Jármű üzemben ez senkit nem zavar, ránk meg nem gondolnak galád módon. Gyűrűmágnesnél ez megmaradna és a közepén átmenő acél tengely mágneses rövidzárt okozna - ki kell cserélni! (Az ebben gyakorlati jártassággal bírók iránymutatásai szerint.)
Bármelyik generátorban nem csak a mágnes térfogata, hanem az ehhez "illő" pólusok felülete is számít. A pólusfelület korlátozza a kilépő erővonal sűrűséget (határréteg törésmutató). Nem véletlen a gyári PM gépekben a lapos, nagy felületű mágnesek használata.
Ha az eredeti gerjesztési veszteség m2 pótlása helyett átalakít valaki a körmös forgórész meghagyásával, szerintem a jó irány:
Tengelycsere (spéci néhány saválló acélötvözet, és nem a hétköznapi inox), vagy a körmök és mágnes tengely irányú elszigetelése (pl. bronz persely).
Minél nagyobb pólus felületű gyűrűmágnes, de a pólus-gyűrű széle ne kerüljön közelebb a körmök belső felületéhez a tengelyközép - körmök belseje átmérő ~1/4-nél.
Áttekercselés 36-48 V-ra, vagy szerencsés esetben a fázisonkénti párhuzamos tekercsek átforrasztása sorossá.

(Én mindenesetre inkább a szélkerék felületet növelném ~1m2-l és kicserélném a gerjesztés szabályzót PWM-re. Áttekercselném, átforrasztanám 24-48 V-ra, vagy eleve 24 V-s generátorra tennék 12 V-s PWM gerjesztés szabályzót.)
(#) sziriusz válasza laccika77 hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Az 50x20x5-ös mágnesből a vastagsága megfelelő, elég belőle egy darab. A vasra tapadó felülete, ahol az erővonalak átmennek kb. 16,5 cm2, és a tengelyt ki kell cserélni mágnesezhetetlenre.
Amit én javasoltam, a 76x42x6os, abból is egy kell, a vasra tapadó felülete ennek 31,5 cm2, tehát jobb (nagyobb felület, amit mondunk). A tengelyt sem kell kicserélni. Az a kérdés, befér-e.
Már írtam, hogy korong mágnesekkel meg minden forgórész berakható.
Megelőzve pár dolgot: jó lenne, ha megmérnéd és leírnád, mekkora helye van a forgórészben a mágnesnek a köröm belső felülete és a tengely között középen. (ha így kezdted volna a mágnes berakás kérdést, már előrébb tartanánk).
(#) gaspa válasza hind hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Helló Mindenkinek

Sikerült visszatérnem a kórházból,kis híján orjára bontottak(aki nem ismeri a kifejezést,a sertés feldolgozás egyik fajtája),Sándor György egyik szövege:hapsi fut a lekésett vonat után,...segítő kezek nyúlnak felé,ennek ellenére sikerült felszállnia.Hasonló jutott eszembe:a műtét sikerült,a beteg ennek ellenére életben maradt,na de félre a tréfával.Egy hasonló szél eloszlási mérést én is feltettem nemrég, de mért telj.adatokkal együtt,valaki csinált is belőle egy nagyon hasznos táblázatot,diagrammal együtt,amiből hasonló eredmény jött ki.A mi szélviszonyaink mellett mindenképpen foglalkozni kell a kisebb szelekkel.Szemléltető példaként két képet tennék fel,mielőtt kórházba mentem átkapcsoltam a generátort deltába(az inverternek,több ideje van beterhelni),ilyenkor 5m/s felett kezd terhelni,az első képen látható szél 150Wh-t termelt be,ha Y-ban lett volna,4m/s-tól indul és a tapasztalatok szerint kb 300Wh-t termelt volna(ez természetes szél esetén,ugyanabba a folyóba lépés esete,nem reprodukálható mérés).A második képen jól látható az időpont,amikor hazaértem,felküzdöttem magam a tetőtérbe és visszakapcsoltam Y-ba,itt már 3m/s felett elkezdődik a betáplálás egy kísérlet alatt lévő áramkörrel amiről,ha kész lesz még beszélek(itt 50Wh-t termelt,jóval kisebb szélnél).Ez hosszú idő átlagában különösen fontos,a szél eloszlás ismeretében.A megtérülés?Lehet,hogy offba kellene mondanom,pár kW alatt és közepesen szeles helyen inkább hobbi kategória,ezért célom a nagyobb H rotor.
(#) btoti válasza btoti hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Igaz lehet-e ez a feltevés, ha így helyezünk be két mágnesgyűrűt?
(#) btoti válasza gaspa hozzászólására (») Ápr 5, 2012 /
 
Szia! Örömmel hallok rólad. A padlásra feljutás elég egyértelműen jó kép az állapotodról. (Dr. Bubó: "Egy-egy műtét után az is szerencse, ha az orvos életben marad.")
A szélsebesség eloszlás - mért teljesítmény adatsorod jó lenne előkaparni. Én csak sebesség eloszlásra emlékszem, abból készült a Hindnek is feltett grafikon utólagos engedelmeddel.
Az optimalizálási lépéseid is jól igazolják a nem fekete/fehér iskolás fizika szerinti történéseket. Összetett rendszer, széllökések, tehetetlenségek, késleltetések folyamatosan egymásra ható együttes viselkedését kell kijavítani, kitalálni (elmélkedés - mérés - korrigálás - ....).
Következő: »»   405 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem