Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   48 / 153
(#) JZoli válasza vegzetur hozzászólására (») Ápr 28, 2012 /
 
Nem akarok kötekedni, de PWM esetén mindig 12V lesz a "vezérlőfeszültség", csak időben fog változni! Ettől PWM a PWM. Itt csak pólusváltással lehet megváltoztatni a feszültség polaritását! Ehhez vagy relé, vagy "H" híd kell!
(#) Massawa válasza JZoli hozzászólására (») Ápr 29, 2012 /
 
Vagy egy kis mechanika, ami szintán már vagy 100x ki lett sok helyen tárgyalva, és pl. az F1-es is igy oldja meg a feladatot. Azaz a gomb elforditása váltja a polaritást, és ugyanaz az egység vezérli a feszültséget (az adott esetben a PWM-jelet - pl. egy tolopotival.)
(#) Ghoost válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 29, 2012 /
 
Ezt a kapcsolast mar belinkeltem egy parszor ide is oda is.
S ezen kapcsolas azt is csinalja amit kersz tole
Idézet:
„Azaz a gomb elforditása váltja a polaritást, és ugyanaz az egység vezérli a feszültséget”

, de ez egyaltalan nem PWM!

Ha veszuk a legegyszerubb, rajzot, es a jobb oldalon levo FET-motor duot nem veszuk figyelembe. Mond el nekem legyszives hogy itt hogyan oldanad meg a polaritas valtast -mert ez viszont mar PWM szabalyzo lenne-.
(#) sargarigo válasza Ghoost hozzászólására (») Ápr 29, 2012 /
 
Mielőtt még toroknak ugrás lenne...
Mechanikailag a legegyszerűbb megoldásnak az tűnik, hogy fogod a pwm kapcsolásodat, és rákötöd a sínpár egyik sínjére.
Eddig elérted, hogy lehet egy irányba szabályozni a motor sebességét.
Ha most ugyanezt megépíted mégegyszer, és rákötöd a másik sínre, akkor az előzőtől függetlenül tudod ezt is szabályozni.
Na és most jön a barba-trükk! A két pwm fokozat potmétereit egyetlen sztereo potméterrel helyettesítsd, de ellentétes bekötéssel!
Ha most a poti egyik végállásban van, akkor az egyik pwm fokozat teljes gázon megy, a másik nullán (pl. előre teljes gáz). Ha most áttekered a másik végállásba, akkor a másik megy teljes erővel, és az első nullával, tehát hátramenet.
Középállásnál mindkettő azonos erővel rángatja a vezetéket, ezért a feszültségkülönbség nulla lesz, a motor meg sem moccan.
Tehát egyetlen sztereo potival megoldottad a szabályozást, és az irányváltást is!

Kis kiegészítés, hogy ha 555 helyett 556-ot használsz, akkor egyetlen tokba belefért az egész.
Enjoy!
(#) Ghoost válasza sargarigo hozzászólására (») Ápr 29, 2012 /
 
Szia Sargarigo!
Itt-es sehol mashol- reszemrol nem lesz toroknak ugras...... inkabb megkoszonom szives felvilagositasom
Az egyik PWM "+" es "-" vezeteket kotom a sinparra, ez tiszta. a masik PWM "-" es "+" vezeteke is rakotheto?
Szerintem csak abban az esetben ha a 2 PWM 2 kulon galvanikusan levalasztott tekercsrol uzemel.

Csak nem irtam hulyeseget...........
(#) (Felhasználó 46585) válasza Ghoost hozzászólására (») Ápr 29, 2012 /
 
Még akkor sem, mert a motorral van párhuzamosan egy dióda. Ez az egyik pwm tápra nézve rövidzár lesz.

A jó megoldás a hídkapcsolás. A híd két, kimeneti pontját kötöd a sínekre.
(#) patkolttojas válasza vegzetur hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Szia!

A problémád megoldására a következőt javasolnám: http://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_hsz_1219589.html#1219589

Avagy használhatnád ezt az IC-t is: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/6/2/0/L6202.shtml

Modellvasustat közvetlen is elvinne. Van még nagyon sok ilyen kapcsolás és vezérlő IC.
(#) JZoli válasza sargarigo hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Azért ennél a megoldásnál az órajeleket is szinkronizálni kell, különben eléggé össze-vissza fog menni az a mozdony!
(#) sargarigo válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Ghoost: Félre értesz! Mivel a két pwm közös tápról jár, közös nekik a +ut, és a gnd pontjuk. A sínre kötöd az egyik pwm "+"-át, a másikra meg a másik pwm "+"-át. Amikor az egyik bekapcsolt állapotban van (+), akkor a másik testet ad, és fordítva is.

katt:
A híddal egyet értek, egyik félhidat vezérli az egyik pwm, a másikat a másik.
Mi van ezzel a diódával? Hova van ez kötve?? Én csak egy mezei dc motorra számítottam.

JZoli: Órajel szinkronra szerintem nem lesz szükség, mert a motort csak a rákapcsolt áram középértéke érdekli, ha véletlenül egy pillanatra csúszás lépne fel, véleményem szerint nem okoz észrevehető problémát. De ki kell próbálni.
(#) (Felhasználó 46585) válasza sargarigo hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Ezt rajzold le, mert egyáltalán nem értem.

A korábban belinkelt 555-tel működő kapcsolásokban a motorral párhuzamosan van kötve egy dióda. Ez arra szolgál, hogy amikor kikapcsol a FET, akkor a motor árama tudjon hova folyni. Különben jó nagy túlfeszültségek lehetnek, amik tönketehetik a motor szigetelését, meg a FET-et is.
(#) Ghoost válasza sargarigo hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
szia
Hivatkozva az elobbrebb talahato hsz-ra, en is kerem szepen hogy rajzolj egyet, mert nekem se vilagos a dolog, mint azt jeleztem is

En igy ertelmeztem amit leirtal. De a PWM "-"-ot hova kottom?
(#) sargarigo válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Lerajzoltam a fentebb linkelt "legegyszerűbb" rajz átalakításával.
Az első kép mutatja a két darab félhidat, amit ha egybe kötünk, akkor lesz belőle egyetlen H-híd. A tranzisztorokat megfelelően vezérelve a motor kapcsait vagy tápra, vagy testre húzzák. Ha egymáshoz képest ellentétesen állnak, akkor a motor forog, ha viszont mindkét oldal ugyanúgy áll (vagy tápon, vagy testen), akkor a motor nem mozdul.

Ha a tranzisztorok vezérlését a pwm látja el (2. ábra), akkor a motorra kerülő áram középértékével lesz arányos a motor fordulatszáma. Itt is igaz azonban, hogy a két oldal _különbsége_ lesz a mérvadó! Ha egyszerre járnak, akkor nincs különbség közöttük, így a motor állva marad.

A harmadik ábra az egész eddigieket mutatja egybegyúrva. Ebben a formában nem tudom hogy hibátlan-e, ha az eredeti működött, akkor ennek is kellene. Az 555 nem az én világom
A motor körül a négy dióda hivatott arra, hogy megfogja az indukált feszültség csúcsokat, így megvédve a félvezetőket. Érdemes ide gyors diódákat tenni, nem kell hogy nagy áramúak legyenek.
A rajzon szereplő két potit kell egy sztereo potival helyettesíteni (egymáshoz képest ellenkezőre bekötve), és akkor jó lesz az irányváltás és a szabályozás is.
Tranzisztorok helyett én feteket tennék, hogy ne legyen elmelegedés, és a motor is jobban szereti.

Szerintem mindent jól írtam, de majd jön úgyis a cáfolat/megerősítés
(#) pucuka válasza sargarigo hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Jó az alap elképzelés, de a kivitel nem. A H hidat ugyanarról a PWM generátorról kell járatni, (nem hajthatod két különbözővel, mert soha nem lesznek szinkronban) csak a meghajtás fázisaival kell, lehet játszani. Amikor a jobb felsőt vezérled nyitásba, akkor ugyanabban a fázisban a bal alsót is nyitásba kell vezérelni, ugyanakkor az ellentétes átlóban levő tranzisztorokat zárásba kell vezérelni, mégpedig úgy, hogy az egyoldalon egymással sorban levő tranzisztorok egyidőben sohase legyenek nyitva, ez a H híd működése.
Ha a PWM -nél 50 % a kitöltés, akkor a hídágban lévő motor ugyanannyi ideig akar előre, mint visszafelé forogni, így pont állni fog. Ha a kitöltési tényezőt csökkented, akkor egyik, ha növeled, a másik irányba fog forogni. Tehát a vezérlő jelet invertálva, és megfelelő szinteltolással kell az egyoldalon lévő tranzisztorokra juttatni.
(#) Massawa válasza Ghoost hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Amit te belinkeltél az valoban nem PWM, de amit én emlitettem az viszont az.

Egy forgathato gombbal egy tolopotit mozgatsz. Amikor a középállásban van a gomb, akkor a legkisebb a PWM kitöltés, a két végállásban meg a legnagyobb (egy PWM generátor 1 tolopoti) - akár egy gözgép, vagy gözmozdony hajtorudja.
Most már csak egy átkapcsolot kell a gombhoz eszkabálni, ami a polaritást kezeli - ennyi, semmi extra elektronika, csak egyetlen mezei PWM áramkör meg 1 tolopoti meg egy gomb a kapcsoloval. a többi mechanika, akár egy Märklin epitökészletböl is összerakhato.

(Ugyanigy müködik az FZ1, az F2 meg a többi hasonlo trafo is, csak ök nem PWM-t adnak)
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Most nincs kedvem utánna keresni, de már több forumom közzétettem a megoldást.

Az alábbi képen a ( ez eagleben nem tudok most jobban rajzolni)

A kerék a PWM-et vezérlö tolopotit mozgatja jobbra-balra, a jobb végállásban a a legkisebb a kitöltési tényezö.
A PWM kimenete az átkapcsolo also polusaira megy, az átkapcsolo lehet akár egy egyszerü tolokapcsolo is, amit ugy kell felszerelni, hogy a kerék a 0 álláson áthaladva átkapcsolja az agyik állásból a másikba. A kapcolo felsö polusaihoz kötheted a motor (sineket)

pwm.png
    
(#) (Felhasználó 46585) válasza sargarigo hozzászólására (») Ápr 30, 2012 /
 
Igen, bár a legegyszerűbb pwm alatt inkább azt az egy 555, plusz egy FET elrendezést gondoltam, ez volt korábban ide belinkelve. Amit leírtál, az egy teljes híd, amii eléggé rángatózna ezzel a vezérléssel. A többit pucuka leírta.

A motor fordulatszáma nem az áram középértékkel lesz arányos, hanem a feszültség középértékével.Hogy mennyi áram fog folyni, az attól függ, milyen hosszú szerelvényt kell húznia.
(#) proli007 válasza vegzetur hozzászólására (») Ápr 30, 2012 / 1
 
Hello!
Legyen egy egy egyszerű "analóg" megoldás. Már csak egy H-híddal kellene kiegészíteni.
üdv! proli007
(#) sargarigo hozzászólása Ápr 30, 2012 /
 
Lassan azért már csak összehozzuk ennyien
(#) pucuka válasza proli007 hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Persze jó lenne az analóg is, de a kérdrző PWM -et szeretne.
(#) (Felhasználó 46585) válasza pucuka hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Amit proli007 belinkelt, az pwm... csak analóg opampokkal van megvalósítva.
(#) pucuka válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Bocs, figyelmetlen voltam, csak a szövegre koncentráltam.
(#) bacalb hozzászólása Máj 1, 2012 /
 
http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/5c/5c6106f76051d381eded3...dc.jpg

Üdvözlet mindenkinek! Kérdésem az lenne, hogy ennél a kapcsolásnál, ha a földhöz képest pozitívat kap a motor, akkor minden tökéletes, viszont a negatívhoz képest remegve, szakadozva indul. Mi lehet a gond? Potit, motort, TIP127-et, tápot, IC-t cseréltem, nem oldódott meg.
(#) proli007 válasza bacalb hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Hello!
- Próbálj meg egy 100nF-os kondit tenni az IC 7-es és 6-os lába közé.
- De a táp szűrése nem valami szellemes. A C4 a +- tápot szűri, a C5 pedig a negatívat. Vagy is a C4 negatív lábának (meg a 100nF-nak) nem a hídegyenirányító negatív felén, hanem a trafó középmegcsapolásánál lenne a helye. (C5 pedig fordítva van jelölve.)
üdv! proli007
(#) bacalb válasza proli007 hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Sajnos nem hozott eredményt a 100n-s kondi. Ami érdekes, ha http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Myw_HLRpcFcJ:u...&gl=hu ezt készítem el, és nem 220ohm, hanem 2.2kohmosokat teszek be, akkor jól működik a negatív ágas szabályozás is. Esetleg az első rajzon is próbáljam növelni a két ellenállás értékét?
(#) proli007 válasza bacalb hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Hello!
Akkor nem gerjedés okozza a gondot. De ezekben a kapcsolásokban Az OPA követő kapcsolásban dolgozik. A bementek nem közelíthetik meg a tápfeszt. Vélhetően azért jó a 2,2kohm-al, mert így az IC bemenete nem közelíti meg a tápot.
(LM358-nál csak a pozitívat nem közelítheti meg, negatívat igen.) Viszont az IC kimenete nem egyformán terhelhető. LM358 plusz oldalon nem megy el a tápig, de terhelhető, negatív oldalon viszont csak kismértékben terhelhető. A bementi problémákat orvosolhatja, ha lenne erősítése a fokozatnak, pld. kettő. Mondjuk a kimenetről a közvetlen visszacsatolás helyett, egy 10kohm a 6-os lábra, és egy 10kohm a GND-re. Ekkor az R1 és R2-őt 4,7kohm-ra lehet cserélni, vagy két 6,2V-os zénerrel stabilizálni a poti két pontját.

De ha rángatódzik, az is lehet, hogy valami visszahatás van az áramkörben. Hiszen ha a motor megrántja a tápot, akkor a poti feszültsége is változik. Az eredeti rajzon stabilizálva van a táp, így visszahatás is kisebb lehet. (Bár én a tranyók kollektorát, a stabi elé és nem utána tettem volna. Motoráramot felesleges stabilizálni..)
üdv! proli007
(#) bacalb válasza proli007 hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Köszönöm a segítséget, elképzelhető, hogy a motor túl erősen terheli a kapcsolást (HP nyomtatóból). Akkor maradok a 2. linknél. Szerencsére még nincs panelon a rendszer, a 2db plusz BC tranzi meg nem bonyolítja jelentősen a paneltervet
(#) proli007 válasza bacalb hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Hello!
Apró szépséghiba, hogy a témának semmi köze nem volt a PWM-hez!
üdv! proli007
(#) (Felhasználó 46585) válasza proli007 hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
De a villanyvasúthoz igen!
(#) Ghoost válasza bacalb hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Szia!

Amit a #1220495 szamu hszben teszel koze, es amit a #1220515-ben. az CSAK hasonlit egymashoz!
Nezzd csak meg
A bemenet 1-3 laba kapcsolodna a diodahidra, mig a 2 lab a kimenet 1-re.

Igazolhatja Proli007-t.
(#) bacalb válasza Ghoost hozzászólására (») Máj 1, 2012 /
 
Bocsáss meg, de nem egészen értem. Akkor a rajz a rossz?
Következő: »»   48 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem