Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Savas akkumulátor
 
Témaindító: Gyupi, idő: Márc 13, 2006
Lapozás: OK   17 / 65
(#) pucuka válasza vilmosd hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Persze tudom, nem a javaslatodat akartam felülbírálni, egyszerűen ez "durrant" ki a kezemből.
végülis elég egy komparátor is, (sokkal korrektebb mint egy egyszem tranzisztor) ezért javalltam az LM723 -at.
(#) c27 válasza pucuka hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
A kapcsolás logikája az amit te írtál. Amíg a feszültség nagyobb mint pl.11,5V addig meghúz a relé és mehet a terhelés alatt meg kikapcsol. Nem nagyon akartam volna nyákot csinálni az áramkörnek csak valami primitív és masszív kapcsolást. Relé van itthon szerencsére így azt nem nagyon sajnálom (főleg ilyen 20A-es 2 érintkezős).
Nem tudom mennyire kell figyelembe venni a tranzisztor hőmérséklet függését, de ahogy most néztem kb 0,1V lenne a különbség 30-40°C változáskor. (Ha beállítom 11,6V-ra 25°C-on akkor is max 11,5-ig engedné a kapcsolás. Hideg időben úgy sem lesz bekapcsolva. Sőt 25-35°C között lesz csak használva így a hőmérsékletfüggés nem jelentős mivel csak nyáron és nappal van használatban.)
Mondjuk ha egy másik kis relével megoldom az öntartást akkor elvileg működne nem? Vagy milyen problémák léphetnek fel? Ha nem muszáj nem fognék bele egy cseppet sem bonyolultabb áramkörbe, mert az alkalmazás nem igazán kívánja meg elég ritkán is lenne használva csak működjön az a lényeg. (Mivel relé van itthon komparátor meg nincs ezt ha lehet inkább ezzel csinálnám meg. De ezért is kérem a segítséget, hogy az elgondolásom szerinti kapcsolás működőképes vagy sem.)
(#) pucuka válasza c27 hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Végül is az egy tranzisztor is egy komparátor féle, csak a kapcsolási szint meglehetősen bizonytalan, és még hiszterézis sincs benne, ami jelen esetben igen fontos lenne. Mert ha a terhelést leveszed az akkuról, rögtön felugrok a kapocsfeszültség, és akkor a tranzisztor újra bekapcsol, és így tovább. És akkor csak berregni fog, egy valamilyen saját rezonancia frekvencián, amit a tranzisztor kapcsolási szintje, és a relé kiad. Én már megjártam azt az utat, a lakókocsi akkumlátorával, a hűtőszekrény miatt. A vége egy jó bonyolult áramkör lett.
(#) reloop válasza c27 hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Tranzisztorral.
Szerk.: azt tartom jó beállításnak, ha a terhelés lekapcsolása után az akksi idővel visszakapaszkodik 12V fölé.

Akkuőr.GIF
    
(#) Inhouse válasza pucuka hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Lehet még TL431 és akkor már hőmérséklettől is függetlenebb...

Üdv
Inhouse
(#) c27 válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Kicsit bonyolítva a dolgokat már nem kapcsol vissza az áramkör, bár a végén van egy olyan sejtésem, hogy mégsem úszom meg nyák nélkül és jobb egy normális kapcsolást csinálni.
A hőmérséklet függés sztem nem jelentős 0,1V változást bele lehet kalkulálni sőt mivel alacsonyabb hőmérsékleten hamarabb kapcsolna le így érdemes jó melegre méretezni legfeljebb tényleg kicsit hamarabb kapcsol hűvös időben. Ezt a visszakapcsolás elleni védelmet egyszerűen meg lehet csinálni? Mondjuk csak egy plusz tranyóval?
(#) reloop válasza c27 hozzászólására (») Máj 24, 2012 /
 
Schottky diódát találsz megfelelő letörési feszültségűt?

Akkuő_2.GIF
    
(#) proli007 válasza c27 hozzászólására (») Máj 25, 2012 /
 
Hello!
Azt kell mondanom, hogy nem figyeltek.. :no:
Már többen írták, hogy a bázis-emitter közé ellenállás kell. Mert egy zéner könyökponti feszültsége, kb. 5mA áramesetén igaz. Ha csökken a zéneráram, akkor a zéner letörési feszültsége alacsonyabb lesz. Ez ráadásul a zéner teljesítményétől is függ. Nagyobb teljesítményű és kisebb feszültségű zénerek esetén, a könyökpont drasztikusan ívelt, így a feszültség ebben a körzetben igen változik a zéneráram függvényében. Vagy is 300mW-os zénert érdemes alkalmazni.
Tehát bázisellenállás kell, és a soros ellenállás és a bázis ellenállás feszültségosztását is figyelembe kell venni a méretezésnél.
(Ez tulajdonképpen jó is, mert legalább lehet valamivel állítani a feszültséget, amit úgy is esetileg kell majd beállítani a zéner paraméter szórása miatt..)
üdv! proli007
(#) c27 válasza reloop hozzászólására (») Máj 26, 2012 1 /
 
Helló.
A te kapcsolásodba hogy lehetne tenni egy visszakapcsolás elleni részt? Légszereléssel már nem fogom tudni megoldani így inkább egy próbanyákon majd megcsinálom, de akkor már egy kicsit normálisabbat kellene csinálni. Szóval az akkuőr képen látható kapcsolásba hogy lehetne egyszerűen beletenni egy visszakapcsolás megelőző részt valami egyszerűen. Az is jó ha mondjuk egy nyomógombbal indulna el és ha egyszer leesik a nyomógomb megnyomásáig ne kapcsoljon vissza. Ha egyszer lekapcsol akkor már töltésig úgy se lesz visszakapcsolva. (A komparátorokat meg ha lehet mellőzném.) Akkor milyen érdemes megoldani, hogy túl sokat ne szóljon bele a hőmérséklet a dologba 0,1V ingadozás még belefér.
(#) reloop válasza c27 hozzászólására (») Máj 26, 2012 /
 
Amit rajzoltam az a feszültség leesése után már nem kapcsol vissza. A rajz bal felső részén található kapcsolót értelmezd nyomógombnak. A kapcsolás korrekt működéséhez ajánlott egy védődióda a relé tekercsével párhuzamosan, valamint T1 B-E közé 470nF és 1M ohm a zavarok szűrésére.
Szerk.: a légszerelés szerintem elmegy, a poti lábaira tenném az alkatrészeket.
(#) c27 válasza reloop hozzászólására (») Máj 26, 2012 /
 
Ok értem. Kösz. Amúgy potméternek és az r1-nek kb. milyen ellenállásút használjak?
(#) reloop válasza c27 hozzászólására (») Máj 26, 2012 /
 
A szimuláció 5k potival, és 1k ellenállással készült. Ettől nyugodtan eltérhetsz, csak Tina-ban próbáld le.
(#) gyerek67 hozzászólása Jún 19, 2012 /
 
Remélem, jó helyen kérdezek:
Szerintetek mennyivel szabad üzemszerűen folyamatosan terhelni egy savas ólomakkumulátort? Mert mondjuk az önindítózáskori áramfelvételt ne tekintsük ilyenformán "üzemszerűnek".
Tehát, ha pl. van egy 55 Ah-s akksim, akkor azt terhelhetem-e valóban egy órán keresztül 55 amperral anélkül, hogy (pl. szerkezeti) károsodás érné? Ügyelve persze a mélykisülésre.
(#) ujfalusi válasza gyerek67 hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
Igen terhelheted.
(#) zolika60 válasza ujfalusi hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
De jót nem tesz neki. Ha hosszú életet szeretnél annak az akkunak akkor inkább csak a kapacitás tizedével terheld maximum. Jelen esetben 5,5A.
(#) ujfalusi válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
Na ez így nem igaz. Te összekeverted a töltést a terheléssel.
(#) zolika60 válasza ujfalusi hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
Nem keverem össze. A kapacitása is így van megadva 55A-rel terhelve nem is működne egy órát. :yes:
(#) potyo válasza ujfalusi hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
(#) gyerek67 hozzászólása Jún 19, 2012 /
 
Úgy látom, itt is megoszlanak a vélemények...
(#) zolika60 válasza gyerek67 hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
Meg. Pedig több mint száz éve alig változott a dolog. :yes:
(#) zolika60 hozzászólása Jún 19, 2012 /
 
Itt szépen le van írva grafikon is van hozzá: Bővebben: Link Körülbelül ez a hivatalos verzió.
(#) Inhouse válasza ujfalusi hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
Biztos, hogy nem.
akku gyik
20órás intervallumra van megadva, viszonyszám, nem konkrét érték.

Üdv
Inhouse
(#) zolika60 válasza Inhouse hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
C/10-re emlékeztem, de így még rosszabb az alapkérdés szempontjából a helyzet. Az egész onnan indult ki, hogy lehet-e egy 55Ah-s akkut 55A-rel terhelni egy órán keresztül. :yes:
(#) ujfalusi válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
Ez rendben is van, de itt a dolog lényege hogy az akkut csak a kapacitása "10 százalékával " lehet csak használni.
Ez azért túlzás.
(#) zolika60 válasza ujfalusi hozzászólására (») Jún 19, 2012 /
 
Nem csak annyival lehet. Hiszen indítózáskor rövid ideig sokkal nagyobb áramot is kivesznek belőle. De a névleges kapacitás áramát nem bírja egy órán keresztül. De még a felét sem két órán keresztül. Minél nagyobb a terhelő áram annál kisebb a kapacitás. Azért linkeltem be a PDF-et, mert abban grafikonon látható hogyan is van ez.
(#) gyerek67 hozzászólása Jún 19, 2012 /
 
Köszi az infókat mindenkinek!
(#) gyulank hozzászólása Júl 27, 2012 /
 
Egy rég használt lemerült akkut próbáltam tölteni egy HB-1206S töltővel, és először 1 LED sem világított, pár óra múlva világított 2, aztán 1, aztán olyankor 12V felett van, ha tovább töltöm, egy idő után már majdnem mind világít, és olyankor 10V körüli fesz van rajta, ha kihúzom a töltőt, aztán, ha tovább töltöm, újra csak 1-2 világít, és megint 12V felett van. Közben melegszik is. Használható ez még bármire, ha nem is kocsiba? Lehet ezzel csinálni valamit? Töltsem fel úgy, hogy csak 1-2 LED világítson megint, és hagyhjam úgy? Mitől csinálja ezt?
(#) Inhouse válasza gyulank hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
A LED-ek jelzése nem mérvadó, eleve nem pontosak, valamint amit én láttam, azon pl. áramot jelez, tehát minél több világít annál kevésbé töltött, mert nagy áram folyik.
Ha töltés és pihentetés után 10V körül van, akkor az cellazárlatos, lehet szelektíven gyűjteni.
Egy üzemképes, feltöltött akku feszültsége 12,6-12,8V.

Üdv
Inhouse
(#) gyulank válasza Inhouse hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
De ítam, hogy ez fordítva csinálja... Szóval elősször azt jelezte ki, mikor nem volt feltöltve egyáltalán, hogy fel van töltve, vagyis nem világított, aztán egy idő töltés után már majdnem fel volt töltve, aztán alig volt feltöltve, aztán megint majdnem, de akkor már 12V volt, aztán még töltöttem, és megint azt jelezte, hogy alig van feltöltve, aztán mikor megint bedugtam, megint nem világít egy sem, pedig megint nincs feltöltve.
(#) gyulank válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 27, 2012 /
 
Egyébként okozhat valamit, ha töltöm? Felrobbanhat vagy valami?
Következő: »»   17 / 65
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem