Fórum témák
» Több friss téma |
Írtad hogy 300W a teljesítménye, ebből kiindulva olyan 25A-30A, afelett a biztósíték korlátoz.
Sokat láttam hogy egy pc-táp nem képes meghajtani egy autóba való végfokot erre én egy picit rácáfolnék . Autóvégfok vs pctáp
Ha megnézted volna a saját videód rájönnél hogy marha karcsú ez a táp, a kondidon néha 8 voltig esik a feszültség.
Ahhoz képest hogy te kevesled csutka hangerőn 7 ig megy le maximum és egy deka torzítás nincs benne Ja ha már itt tartok csak mellékesen megjegyezném hogy ez a kondi egy autóban is le megy 8 v ig ha megvan hajtva. Ha jol tudom egy kondinak pont ez a lényege hogy a végfoknak legyen honnan powert vennie ha szüksége van rá. Javítsatok ki ha tévednék.
Nos akkor látogass át az index autóhifis topicjába egy kis tanulás céljából legyél oly kedves. Az autóban is a generátor akksi duóból "veszi ki a powert" a végfok. A kondi nálad csak próbálja a tápod összeomlását megakadályozni. Mekkora áramot ad le a tápod? Mennyit venne fel az erősítő teljes kivezérlésen? Abban az esetben ha autóban is lemegy 7 voltig a kijelzőn mutatott érték, akkor kicsi a generátor/akku párosod, vagy kevéske a kábelátmérő. A torzítást honnét tudod mekkora, mérted?
hát nem szeretnék okoskodni, de ebből semmire nem tudtál rávilágítani, csak hogy rettenetes belső ellenállása van a tápodnak.. mint rendszer, ebben a kondi is benne van.. Ha 7volt-ig lemegy a feszültség, akkor kb a hatásfokod kevesebb mint felére is leesik.. ami azt jelenti, hogy a teljesítmény 3-adát nem tudod kivenni belőle.. Egy auóerősítő inkább 17volton üzemel jól, mint 7-en. Az meg hogy egy dekát nem torzít, azt honnan tudod? Ismerek olyan vájtfüleket, akik 38%-os torzítással üvölttetik a rendszerüket, és " baromi jól szól" nekik. Szóval ez így csak egy vidi, amin látjuk hogy fél lóerő van az erősítődre írva, meg számlál egy nagy piros kijelző föl le.. Ha tényleg érdekel, tegyél be legalább egy teszt cd-t, zörgess 50-100Hz szinuszt, így egy multival is lemérheted a hangszórókon az áramot, meg a feszültségeket váltóban, és akkor kapsz egy névleges teljesítményt! ezt adja le az erősítő ezzel a táppal.. Ez már valami támpont!! Hajráá! arról kérünk vidit! DD amúgy nagyon benga a PC táp, próbáltam....Hiába 1millió vattos a pc táp, a 11,5 volt kevés az erőlködőnek.. sajna.. Mondjuk műhelybe a flex mellé az is megteszi..
a kondi töltést ad le, nem feszt, tehát ha csökken rajta a fesz, akkor kiadta éppen a lelkét, és húzza éppen a tápotamitől a visszatöltést várja. Így épp dupla terhelést jelent a tápnak, mert közben ugye a zene is szólni akar, és annak is kéne valami kis kraft.. Szóval ebben az esetben csak kolonc!! nemigen segít, sőt....
Még picit szőröznék!! A két kék színű biztid az erősítőben, 30A-es védelmet ad. Amit ha átszámolunk 360w-ot jelent, zene a teljesítményen durran el a benne lévő bizti... Ezt a táp veszi fel, tehát ha jó eséllyel mondjuk ebből a táp 300-at lead , amit kétlek, mert nem szoktak ennyire határra méretezni, akkor 40%-os túlillesztéssel van jó esetben 2x100W-os végfok a cuccban.. Feltételezve hogy padlón járatod, és leesik a fesz 7,5 voltra, örülhetsz, ha a végfokra kimegy 2x60W... és még nem is beszéltünk, mi megy ki a hangszóróra....
ilyenek vannak....
Autohifi bemutatókon az órákig állóhelyben üvöltő autókat 1000w-os toroid trafóból épített tápokról hajtottuk, aminek a szekunderén jütt 12v váltó,hatalmas egyenirányító híd, párhuzamban volt benne két 330000µF kondi , és két 4µF olajkondi.Gondolom a magasabb frekik, meg a táp zajtalanítására.. a kimenetén 17 voltot mértünk teljes hangerőn, és jól bírta az erősítő. Ez gyári német fischer tápok voltak erre a célra készítve, kb 28 kiló volt... na azzal szépen szólt
Első tippre még csak át sincs alakítva ez a táp, hogy a 12V-os ág legyen stabil... egyébként nem lenne ennyire rossz a helyzet...
Üdv Inhouse
Ha a kondin 8V a fesz, akkor a tápegység kimenetén is annyi. Két, azonos feszültségű pont között nem fog áram folyni.
akkor mitől töltődik fel majd 12 voltra?? ha egy táp 12v-ra törekszik, és a kondin 8 volt van, akkor viszonlyag magas áramal próbálja visszahozni a táp... Ha eg yüres kondit ráteszel, az első pillanatban szinte rövidzárként terheli a tápot, akár ugyanígy meg is húzza azt, és le is eshet a feszültsége, de azt nem mondhatod, hogy ott nem folyik áram!! dehogynem!! csak annak a nagy része a táp belső ellenállásán disszipálja el a teljesítményt!!.. Ha egy 12v-os tápot meghúzol annyira, hogy leesik 8 v-ra, akkor hiába van 8v a kimenetén, a maradék 4 volt a táp belsejében fűti el a tteljesítményt, és ha jó a szabályzás, nagyjábol a táp maximális áramával.. Szóval ha mondjuk az a táp tud 10A, akkor ott igen is 40W hő fog termelődni, abban a pillanatban, amikor leesett a fesz... Az nem megy ki az erősítőre!!!
természetesen dinamikus üzemben!! HA arra hondoltál, hogy leterhelem egy ellenállással 8 amperre, és a kimenetén lesz stabil 9 volt, akkor igazad van, mert akkor annyi lesz a kondi feszültsége, és utána nem vesz föl több áramot... de itt nem ez a helyzet... Itt folyamatosan változó terhelés van, folyamatos áramingadozással.. A kondi a maximálisan felvett feszt tologatja ki, és amikor épp nincs akkora terhelés, akkor próbál arra visszaálni.
Lehet fél paripa van ráírva de Nagykanizsán nem szeretnék reklámozni senkit igy csak annyit mondok hogy Nagykanizsán van egy hangfal épitő ismerősöm nulláról épiti fel a hangfalakat a hangszórókat is ő készíti el őrakja rá a mágnest meg stb ... naszóval a végfok híd teljesitményét 500 wattra mérte RMS nem PMPO szoval korántsem érddekel hogy mennyit irnak rá egy alu házra vagy épp egy kartondobozra mert ugyse valós ... a VIDEOTON rádióerősitőre ráírnak 35 /45 vattot nem emlékszem mennyivan ráírva :S és mégis viszi a 100 wattos falat szóüval kb enyit arról hogy mire mit irnak rá ...
Igen mérve lett és egyébként egy olyan tápra van rákötve aminek a 12 kivezetése 35 amper ... a végfok 45 ig terhelhető ... de ha gondolod van egy másik gépem most lett teljes generálon nemlényeg hogy mit tud mert ez a topik nem annak szól ... a lényeg hogy egy CoolerMaster Silent Pro Hybrid Modular Táp van benne 1300 Watt ... gondolod a kedvedért rákötöm erre a tápra és megnézem úgy is ... Az autó aksi generátor páros kicsi ??? XY Márka XY Tipus TDCI azthiszem az utolsó rész a lényeg ... egy dízel autónak nem kis áram kell szóval az autó hibáját kilőném ... marad a kábel TÉNY hogy a pc tápra egy kisebb keresztmetszetű kábel van de a kocsiban egy ujjnyi vastag tápkábel van szóval nem lehet olyan picike ehhez a végfokhoz ... ha nem tévedek A * V = W ha kiszámolom 540 jön ki 45a*12v=540w most az 540 hez képest nekem mértek 500 at azt hiszem az nem olyan nagy ördöngösség
Szedem le és mutatok neked belső képet a végfokról egyébként a biztositték okkal lett kék .
Egyébként hozzátenném hogy ez a videó nem azért készült hogy huuuu egy pc táp meghajt egy rahedli Wattot ez arra szolgál csak hogy nem csak 100 wattot bír el ennyi volt a lényege ... nem gondoljátok tise hogy majd egy PC táppal meg egy autóvégfokkal fogok zenét hallgatni. Arra van normális szobai erősítő az arra való ... ennyi a lényeg Hétfőn reggel úgyis levettem volna és ment volna vissza a helyére a polc meg az erősítő nem lényeges de egy Yamaha RX-V661 ... nem fogok autóvégfokot használni ez helyett ez legalább erre való és szól is úgy ahogy kell. Egyébként köszi a tippeket. Majd egyszer talán ... VAGY NEM ... jah még valami aki autó végfokot akar a szobában az adja el a Ládát a végfokot a kondit a kábelokat és vegyen egy értelmes erősítőt
Én már akkor egyáltalán nem értem miért raktad fel a videót, de szerintem te sem...itt már lebeszélsz róla mindenkit...
Ha ez a táp át lenne alakítva 12V-os ágon stabilra, akkor alapból nem 11,5V lenne és nem menne le 7V-ra. Üdv Inhouse
Igazad is van, de a wattokkal azért lehet jól is bánni!! a százezermillió wattos hangszóró, aminek 50dB az érzékenyzége, még nem szól hangosan, mert százezermillió Wattos!! és ha tényleg 30 amper az áramkorlátod, akkor mivel mértél 7 volton 540 wattot? azt elhsizem, ha előtte 2x 30-as bizti volt benne, és autóban annyit lead, úgy hihető, de most az aktuális tesztről beszéltünk szerintem.. arra írtam, hogy képtelenség, hogy annyira *ecijól, és hangosan, és nem 100w-al szól.... én csak erre céloztam, nem az erősítőd bénaságára. láttam én valós 4kW-os erősítőt is, és hanggenerátorral meghajtva egy darab rézdróttal plexit vágtam vele.. az nem pmpo volt... tudom, hogy vannak jó cuccok, lehet az is kafa, de ezzel a teszttel nemigen jött ki akkora szufla....
Kivéve ha extrém nagy az átfolyó áram és nagyon kicsi a kábel keresztmetszet (láttam már sajnos autóban is ilyet, majdnem kigyulladt a kocsi).
Már ne haragudj, de tök összevissza keversz mindent. Honnan lesz többletenergia? A kondi nem fogyasztó. Amit felvesz, azt le is adja. A táp nem fog sehogyan sem többlet terhelést látni a kondi miatt. Más lesz a terhelés fel-lefutása, de a dolog eredője a veszteségként disszipált teljesítményt integrálva ugyanakkora lesz..
A tápkörben már jelenlévő kondi pedig minden, csak nem "üres".
Én nem értem. Azt írtam, hogy a kondin és a tápegységen egyező a feszültség. Ha a kábelen leesik útközben, akkor nem lesz egyező. Az általad vázolt esetben sem fog kevésbé kigyulladni a kanóc, ha a kondit kiveszed, mert nem a kondi által lenyelt áramcsúcsok miatt melegszik a derót, hanem a végfok terhelése miatt. Időben össze sem mérhető a két dolog.
Ő, szerintem senki sem állított olyat, amit te cáfolni akarsz a videóval. Egy 800W-os, mai táp 12V-on lehúzható 700W-tal úgy, hogy az 5V terhelése szükségtelen. Hogy azzal a 700W-tal egy processzort, VGA-t táplálsz, vagy egy ezeknél sokkal lankásabb meredekségű (tehát a táp számára könnyebben kiszolgálható) terhelést adó autós végfokot, az tökmindegy .
Ehhez annyit fűznék hozzá hogy a táp kivezetése amire én rákötöttem azon nincs 5 v ... 3 db 12 v van meg 3 db Negatív ... Hozzátenném ez egy videó kártyába megy bele ...
Egyébként nem emlékszem ki írta hogy 17 V-n működik jól ebbe van valami mert ha csak a kondit nézem 1.000.000ľF 95°C / 20v a kapacitása
És melyik autóban találsz üzemszerűen 17V-ot? Gondolod, hogy egy reálisan soha elő nem forduló üzemi körülményre méretezik a végfok "jó" üzemét? Egyébként, a végfok tápját adó inverternek elég szélsőséges tűrése van a bemenőfeszre, a kimenete ettől még nem fog hasonlóan változni (hiszen az inverternek dB-ben kifejezett, magas elnyomása van a bemeneti változásokra). A tápegységed meg akármilyen is, nem képes ellátni a végfokot. Az, hogy nem áll le jelentős (12V-ra 5%-ot meghaladó) alulfeszültségnél, (amivel potenciálisan veszélyezteti egyes elektronikák működését), az a minőségét fémjelzi, de egy 12V-os táp 8V környékén már nem tekinthető hibátlanul üzemelőnek.
Nem én mondtam hogy 17 V hanem valaki írta nézz vissza egy autó ha jól emlékszem olyan 15 környékén van bár lehet tévedek ... és ahogy olvastam akkor a táp ha átvan alakítva stabil 12v re akkor jobb lenne de ha észrevetted akkor én csak beledugtam 2 vezetéket és ennyi nem szedtem szét csak azért hogy rákössem tény ami tény hogy stabil 12v vel normálisabban meglehet oldani egy pc táppal de nálam nem ez volt a cél hanem az hogy igenis egy megfelelő méretű táp nem csak 100 w -t hajt meg ha szobában akarja használni valaki az X ezer wattos végfokot az jobban jár ha hegesztő trafóra köti
SRÁCOK!
Öntsünk, már némi tiszta vizet a pohárba... Kezdjük az elején: Mivel a topic címe "Autós erősítő táplálása 230V-ról", ezért innen indulnék ki! Egy autós erősítő kimeneti teljesítménye a 14,4V-os generátor töltőfeszültség maximumára van megadva, és a tápja méretezve. A 16V feletti tápfeszültség ugyanúgy káros rá, mint a 11V alatti! Erről lehet olvasni a cikkemben. Hogy miért? a nagyobb feszültség már a bemeneti elkókon is kárt okozhat, ugyanis ezek 16V-osak, és csak a szűrő "L" tag után vannak 25V-os kondik... A kisebb feszültség pedig (abban az esetben, ha a tápvezérlés is erről megy, és esetedben, mivel a REM össze van kötve a +12V BATT -al, itt is igaz)azért károsítja az erősítőt, mert a tápban lévő teljesítmény kapcsoló MOSFET-ek teljes kinyitásához, tehát az adatlapjaikon szereplő Rds on érték eléréséhez minimum 10V gs feszültség szükséges! Ha a vezérlés tápja 11V, akkor a vezérlő IC, (általában TL494) tranzisztoros kimenete, jó, ha azt a 10V-ot ki tudja préselni magából, ha még egy komplementer tranzisztorpáros "buffer" fokozat is van mögötte, az a 10V már csak 9V! HATÁRÉRTÉK EZ IS! Nálad a 7V-ra esések idején az erősítő tápod olyan szintű veszteségeket termel, hogy ha elég lenne neki a 7V tápfesz is, akkor sem érné el a 30%-os hatásfokot... Hogy értsd:Más hozzászólókat kicsit meghazudtolva, az autós végfokok 5%-a van szabályzott táppal szerelve (ezekre általában nem írnak mókusvakító teljesítményadatokat!), a legtöbben szabadon futó fix kitöltéses tápok szolgáltatják az energiát a végfok számára. Ebből következik, hogy ha 14,4V-os bemenő feszen van a végfokodnak egy teszem azt 2x30V-os tápfesze, az a 7V-nál /ha a tápfetek kinyitnának, de 7V-ról nem fognak/ bizony már csak a fele, azaz 2x15V! Nos mivel a kivehető teljesítmény négyzetesen arányos a tápfesszel, a fele akkora tápfeszültségből már csak negyed akkora teljesítményre számíthatsz! Nem beszélve arról, hogy az alacsonyabb tápfesz miatt az erősítő munkapont beállításai "B" osztályba sodorják az erősítőt, és alapból torzítani fog... A videón tapasztalva, mondhatnánk, hogy a rögzítő kamera mikrofonja nem bírta, de nem hiszem, az olyan rusnyán torz volt, mint a fene... Már régebben leírtam itt-ott, hogy a biztosítékokból lehet "saccolni" a kivehető teljesítményre, amekkora a biztik össz "Amper" értéke, egy nullával több a kimeneti teljesítményük Wattban! Nem fogom huszonharmadjára is végigszámolni, de írtad, hogy az ismerősödnél 500W-ot mértetek a kimenetén: Nos 30A-nyi biztosíték (mert ennyi látszik a videón, azaz 2db kék 15A-es) és a max 14,4V-os tápfesz (ha adtatok egyáltalán annyit neki, és nem csak 12V-ot!) az 14,4V x 30A, azaz 432W, tehát a tápbemeneten 432W felvett teljesítménynél a biztik csattannak! Akkor, ha fel sem vehet 500W-ot, te hogy veszel ki belőle annyit? Atomerőmű van belül, vagy kis mókus tekeri a kereket? Az a 30A, az biza 300W max! (de csak ha marad a 14,4V, és nem esik le, főleg nem 7V-ra!) A PC tápokkal egyébként, mint autóerősítő otthoni táp nincs is baj, HA: mindegyik a visszacsatolásának megváltoztatásával "fel van húzva" 14V-ig, és ebből összekötünk shottky diódákon keresztül vagy 3-at, esetleg 5-öt (ahogy nekem is van otthon),és akkor bírja is! Vannak valóban durva tápok is, amik a 12V-os ágon is ugyanolyan erősek, mint a többin, mint ez, de a legtöbb 350-500W közötti tápegység jó, ha 20A-t le tud adni a 12V-os ágon, és akkor már az sem 12V, hanem 11-11,5V! A kondiról meg annyit, hogy plussz "szuflát" nem fog adni, max az áramingadozások hatására nem ingadozik vele annyira a tápfesz is... didyman barátunk, meg nem értette meg a többi kolléga hozzászólásait, meg talán a Farad méretű (kapacitású) kondik jelentőségével sincs teljesen tisztában, ezért írnék még egy két sort: Vegyük alapul a csendes üzemmódot, ahol az erősítő csak be van kapcsolva, és veszi a maga 0,8-1A-es nyugalmi áramát, és nem szól még semmi.. Majd jön egy dörrenésszerű robaj, egy jó nagy bumm, ami kitör a lóerős erősítőből, majd megint csend! Táp bekapcs, kondi (mert intelligens) szépen feltöltődik, és rákapcsolja magát a tápfeszre. Megvan a 12V-unk, mert csak 1A-folyik! Jön a robaj! A tápból max 12A jöhet, a robaj idejére a kondiból is jöjjön ki ennyi, és szépen leesik a feszültségük a 7V-ra (amúgy nem értem, miért nem kapcsolt le a táp, túlterheléssel...). A kondi 7V-ig sült, vissza kéne tölteni 12V-ra, a táp is arra törekszik, hogy a kapocsfeszültsége elérje a 12V-ot, mert hát erre találták ki... Tehát elkezdi tölteni a kondit (AZAZ A KONDIBA ÁRAM FOLYIK ISMÉT? TEHÁT TERHELI A TÁPOT? AZAZ FOGYASZTÓ!) Mellette persze a nyugalmi áram is megnőtt az erősítőben, mert 7V-ról a nem túl ideális kapcsolójelek hatására már nem 1A-t szeretne enni, hanem többet. Miután a bumm elcsendesedett, és minden visszaállt az alap állapotba, már tényleg nem fogyasztó a kondi, és az erősítő is csak az 1A-t veszi, minden kezdődhet elölről.. Nos, ugyanez az eset áll fenn, az autóban, ha vékonyak a kábelek, a kondi a gyors lefolyású ütemek idejére fenntartja a tápfeszültséget, majd a szünetben újratöltődik. Így felváltva fogyasztanak a kondi és az erősítő, de valaki mindig fogyaszt, tehát a tápáram felvétel állandósul. Nem impulzusszerű, rövid lefolyású igénybevétel esetén, mint p.l. dB jam I. 34-es track, ahol folyamatos szinuszos teljesítményt várunk az erősítőtől, már ..art sem ér a kondi, egy plusz akksi is jobb lenne már... Nos, ennyi kis kiegészítést szerettem volna hozzáfűzni a dologhoz! U.i.: Egy jól felépített táppal és egy jó autós erősítővel, sokkal költséghatékonyabban lehet, p.l. házimozi mély ládát üzemeltetni, mint "gyári" erre készült társaival! Te figyu, megy a macska benzinnel is? Én az olcsóbb friszkízt használom, azzal is jól megy, és még selymes is a szőre... Tisztelettel: EcoPityu
Nem hiszem, hogy barátok vagyunk.. A fogyasztóval viszont nagyon mellélősz, a kondenzátor DC áramkörben nem az. Az, hogy áram folyik bele, mikor feltöltődik, nem teszi azzá. Ezt az áramot, ami bele elfolyt, a végfok felé szolgáltatja, ekkor viszont nem a tápegységből folyik a leszolgáltatott áram (zöme), hanem a kondenzátorból. Tehát se nem több, se nem kevesebb így a táp terhelése (nem véletlenül említettem időben integráltat, de úgy tűnik, hogy efölött te is elsiklottál), pusztán az időbeni lefutása fog eltérni. Feltevéseddel szemben én tisztában vagyok a farádos kondi szerepével, mint az erősítő tápcsatlakozóihoz minél közelebb nyújtott, minél kisebb impedanciás (rezisztív, induktív) lezárás.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |