Fórum témák
» Több friss téma |
Köszönöm szépen a válaszokat. Ezek szerint, ha bármilyen villanymotort /csillag, delta/ üzemeltetek 3 fázisról, akkor is megfelelőn fog működni a 3 fázisú FI relé , ha minden fogyasztó rajta keresztül kap áramot? Megköszönném ha megnéznétek a mellékelt elképzelésemet és a hibákat közölnétek. /Itt még nem így szerepel a FI relé./
3-fázisú fogyasztó az is, ami belül áll egy 3-fázisú villanymotorból meg egy 1-fázisú kapcsolóüzemű tápegységgel hajtott elektronikus vezérlésből (pl. nagyobb légkondi)...
Ez így jó. Azért a dugaljakhoz inkább 2,5 kellene. A 8. 9. áramkört direkt nem véded?
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni egy alternatív kapcsoló bekötésével kapcsolatban. Adott egy Legrand Randevú alternatív kapcs. jelenleg ez van beépítve, működőképes. Le szeretném cserélni a jelenlegi egy darabját egy Legrand Plexo típusu jelzőfényes altern. kapcs-ra. Próbálkoztam bekötni, de nem sikerült úgy összehoznom hogy a kapcsoló minden állásából lehessen a túloldalon ellentétesen kapcsolni. Kapcsolási rajzok mellékelve. Köszi.
Szia!
- A 1,5mm2-es vezeték biztosítási értéke 10A. - A 2,5mm2-es vezetéké 16A. - Az egész házat 1 db Fi relére kötni nem szerencsés. Különösen a vizes helyiségekben igen könnyen összejön a szivárgó áramokból a 30mA. A világítást mindenképpen kivenném a Fi körből. Az egyfázisú áramköröket egyfázisú (kétpólusú) Fi relékkel védeném. - Az a "8" "9", az mi? Ha motor, azt is Fi relézni kell. - A PE vezetékek közös pontjáig (PE sín) mindenképpen 6mm2-el vinném a földet.
Szia!
A "L" Line pont mindkettőnél ugyan az, nincs külömbség. A Randevú 3 és 4 pontja megfelel a plexeo 1 és 2 pontjának (szerintem). Más kivezetés nincs is...
Szerintem a randevúnál a két játszószál a 2-3. Legalábbis a rajta lévő rajzból erre lehet következtetni. A 4 meg nem használatos.
Igen sikerült, azt rontottam el, hogy kimértem melyik a fázis, de az nem mérvadó, mert attól függ hogy kapcsolsz.
Ismét köszönöm a hozzászólásokat. Módosítottam a tervemet, részben a hozzászólások szerint.
- Mért nem ajánlott a világítás bekötése a FI relébe? /Hallottam már olyat, hogy a háziasszonyt "megcsikizte" a villanykörte foglalata, takarítás közben./ - A "8", "9" /képen átírtam/ mindenféle fogyasztó szóba jöhet /betonkeverő, gallyaprító, barkács eszköz/. - A 3 fázis biztosítását a "kimenő" 20A-os biztosítókkal gondoltam. Olvastam olyat, hogy a földelés ellenállása nem lehet több 2 Ohm-nál. Ez valóban így van? Ennek a mérése multiméterrel elvégezhető a földelés és a PEN között /összekötés előtt/, vagy nem ilyen egyszerű?
Földelési ellenállást errevaló műszerrel érdemes nézni.
Vannak Fi-relé szempontjából "necces" fogyasztók, áramkörök. Ilyen minden kültéri fogyasztó, különösképpen a dugaljak, a medencevilágítás, meg hasonlók, ilyen minden vizes fogyasztó (bojler, mosógép, stb.), és úgy általában a vizes helyiségekben levő minden. A "necces" fogyasztóknál nagyobb eséllyel találkozhatsz a Fi-relét lekapcsoló eseményekkel (beázás, szivárgás, nedvesedés), pl. egy kültéri konnektor télen "rendeltetésszerűen" fogja lekapcsolni a Fi-relét, ha nem áramtalanítod 2-pólusú kapcsolóval. Azok a fogyasztók, akik ugyanezen Fi-relén laknak, pórul járnak, mivel őket is lekapcsolja a Fi-relé. Ezért nem javasolt, hogy a stabil fogyasztók (pl. a lámpa) ugyanarra a Fi-relére kerüljenek, mint mondjuk a bojler vagy a kerti dugalj. Az nagyon is ajánlott, hogy minden fogyasztó Fi-relén legyen, csak ugye ez pénzbe kerül, és mondjuk 4-5 Fi-relé azért már tétel. Pl. az is tipikus gondolatmenet, hogy a stabil, és "gáz van, ha leáll" fogyasztók megintcsak különüljenek el a többiektől (pl. fagyasztóláda a pincében), mivel az probléma, ha hétvégére elmegyünk, az egyik fogyasztó miatt lekapcsol a Fi-relé, mire hazajövünk, a fagyasztóláda meg kiolvad...
Jaaajjj! Sorry. Persze.
Idézet: „Mért nem ajánlott a világítás bekötése a FI relébe?” Mert jellemzően a dugalj áramköröknél szokott működésbe lépni a FI relé. ...és ha így van, akkor a hibakeresés közben, olyan sötét lesz a lakásban, mint a mákoskalácsban. A szabvány nem írja elő a világítás Fi relézését, de természetesen semmi akadálya. A vezetékek keresztmetszet/biztosítás értékét egyszer már leírtam...
Köszönöm mindenkinek a válaszokat.
Ami a rajzot illeti, az EPH vezeték 6 mm2 réz lehet min.
Bizonyos földelés ellenállására tán elő van írva 2 OHM, de neked ház körül éppen nincs. Mérni nem olyan egyszerű, egyrészt, mert bonyolult ( ), másrészt, mert megbízható eredményt manapság csak kellő körültekintéssel lehet elfogadni.
Szia!
Az EPH gerincre gondoltál 6 mm2 alatt, vagy a lekötésekre is?
Látom, volt magyar szabvány ismereted, azonban ma nincs EPH gerincvezető. Van az, ami a fémtárgyat beköti a földelősínhez, ez minimum hatos réz, és nincs EPH gerinc, amibe be lehetne kötni külön-külön a készülékeket, oszt majd ezt oda az EPH csomóponthoz.
Idézet: „ha hétvégére elmegyünk, az egyik fogyasztó miatt lekapcsol a Fi-relé, mire hazajövünk, a fagyasztóláda meg kiolvad..” Több lépcsős védelem egy szelektív és a kritikus áramkörökre kombinált ÉV relé(k) alkalmazása vagy legalább egy dugalljba dughatós Fi beszerelése.
Sziasztok!
2,5-es alu vezetéket kell összekötnöm 1,5-ös sodrott rézzel. Azt a tippet már megkaptam proli007-től, hogy van a wago-nak direkt ehhez való sorkapcsa, de a pasztát is muszáj hozzá megvenni? Az a baj, hogy egy éven belül másodszor olvad szét a sorkapocs a bojler csatlakozásnak. Az órától jön az MM alu falkábel és a lakásban van egy kötődobozban kötve hozzá a réz kábel. Az is érdekes számomra, hogy hogy lehet, hogy a 3-ból csak az egyik kábelnek olvadt el a "csokija"? Még egy kérdés: a lakáselosztó/kismegszakító dobozba is ilyen mm alu falkábel megy, de a lakásban már tömör 1,5 réz vezetékek vannak. Ennek viszont kutya baja, eddig. ?
Hogyan lehet ellenőrizni, hogy földelt-e egy konnektor? Vagy egy egész hálózat?
Van egy konnektorba csatlakoztatott laptop. A hozzá csatlakoztatott UTP kábel fém csatlakozója és a fal között 1-2 V feszültséget mérek. Ha hozzáérek és a falhoz is akkor bizsereg elég rendesen. Mivel régi ház így lehet, hogy csak úgy tűnik, hogy földelt a hálózat, ezért lenne jó egy egyszerű házi módszer, hogy ellenőrizhessem. Az áram három hosszabbítón keresztül ér a laptophoz, lehet ez okozza?
Ha a 3 hosszabbító közül akár az egyik is nem földelt, akkor már buktad a földet. Egyébként az én tudomásom szerint laptopoknál a töltő földje nem kerül ki közvetlen a laptop fém testjére, mint a PC-knél.
Földelést ellenőrizni műszer nélkül szemrevételezéssel tudsz. Ha kiszeded a konnektort és 2 vezeték jön, akkor esély sincs földre, esetleg szabálytalanul a nulla van rákötve, ami elég veszélyes. Ha 3 vezeték jön és szakadásvizsgálóval rámérsz kettőre, majd a harmadikra is bármelyikkel az előző kettő közül és azt jelzi, hogy nincs szakadás, akkor jó eséllyel van föld. Az megint más kérdés, hogy elég jelentős-e.
Ha egy asztali lámpa két vezetékét a "védőföld" és a dugalj valamely pontja közé kötött akkor az egyik "lyuknál" világítania kell.Ha egyiknél sem teszi (ill nem veri le a FI relét) , akkor nincs védőfölded.
Bár ha bizserget ,felesleges nézni úgy sincs.Annyit esetleg meg tudsz nézni egy egyszerű méréssel ,hogy a hosszabbítók összegénél a dugalj föld érintkezője ,és a dugvila föld érintője között rövidzár van e. (némely hosszabbítók roppant gazdaságosak ilyen szempontból,szinte csak egy vezeték van bennük)
Ezért is kérdeztem, hogy a konnektort vagy akár a hosszabbítokat hogyan tudnám ellenőrizni.
Elvileg mindegyik konnektor földelt ezért sem értem miért lehet ez?
Egymásba dugod a hármat. Az utolsónál rákötsz a földre és a fázisra egy izzót, majd bedugod az elsőt a konnektorba. Ha világít vagy levágja az FI-t, akkor van föld. Ha nem világít, akkor nincs. Ahogy írták előttem is
Ezt eljátszhatod eggyel is, akkor kiderül melyikben nincs.
Nincs FI...
Ha viszont van föld akkor nem lenne szabad feszültséget mérnem az UTP kábel és a fal között? (Ha ez igaz akkor így végül is meg tudom mérni, hogy van-e föld). Elkezdem a konnektortól és amikor feszt mérek megvan a probléma. Eddig bizsergéssel mértem, de már kezd idegesíteni
UTP kábel 0-6 volt egyenáramon kommunikál. A falat hogy érted? Magán a tapétán, vakolaton??
A kábel végénél van egy fém borítás. (szóval nem a vezetékekhez érintem).
Egy multimetert hozzáérintem ehhez és a másikat a falhoz (sima vakolt, meszelt fal). Ekkor attól függően, hogy mennyi minden van bedugva 0,5 és 2 V között tudok feszültséget mérni. Ha nincs bedugva a laptopba, de a routerbe igen akkor nem mutat feszültséget, ha viszont bedugom a laptopba akkor 1,6 V-ot mérek.
Szerintem azzal nincs gond. Ha bizserget a fal, azzal már igen. Váltóáramot mérj a fal és a konnektor nullája között. Ha ott mérsz értéket, akkor valahol erősen szivároghat az áram.
Induljunk ki abból ,a falhoz képest ne mérj semmit,(digit/egyébb multival meg főként ne) mert teljesen felesleges.Amihez mérni tudsz az a konnektor védővezetője,a nulla vezető ,fázisvezető,esetleg egy biztosan földelt tárgy (amit nem biztos hogy találsz).A multit itt is mellőzném, max ha egy min 5W izzót kötsz vele párhuzamosan. Így az izzó fényereje sok mindent elárul.(fázis nulla között világít,fázis védőföld között világít,nulla védőföld között nem világít.) Ha ezt nem tudja a hálózatod akkor felújítás.
Ezután jönnek az extrák :a DVD,video,tv -ha nem földelt a dugvillájuk- a fémrészükön szintén ráznak. (ez valamiért szabványos ,bár nem igazán értem miért ) Én ha már nem garanciás simán kikötöm az a két zavarszűrőt belőlük / illetve ha lehet , úgy bedugom hogy ne rázzanak.
Lehet, hogy neki az alábbi változat a szimpatikusabb:
ha hétvégére elmegyünk, az egyik fogyasztó miatt nem kapcsol le a Fi-relé, mire hazajövünk, a fagyasztóláda meg kiolvad az egész házat elemésztő tűzben, így nemcsak földönfutók leszünk, hanem még éhesek is.
Vettem sorkapcsot, meg rendesek voltak, nyomtak bele nekem pasztát. A sorkapocs, amit adtak, az is szerintem a lehető legjobb, rideg műanyag (gondolom hőálló) és lemez szorítós (6-os volt majd 500ft ) . A sodrott réz vezetékre ezúttal tettem érvéghüvelyt is, aztán majd meglátjuk...
A vezetékméreteket lentebb elírtam, mert az alu az 4mm2 |
Bejelentkezés
Hirdetés |