Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   118 / 303
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
A vasmag, és tekercs közt nincs semmi. Van a tekercsen valami szigszalag. Lehet az alatt is? Csak nekem jeleníti meg feketén a képeket?
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Igen, kívül szokott lenni a papír vagy műanyag szigetelésréteg alatt.
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Igazad volt. Köszönöm! De ez tényleg szabályozza a töltést, vagy csak kivezérlés jelző van rajta?
(#) dudzsi válasza gyulank hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Ezek nem igazán szabályoznak. A trafo van ugy tekerve hogy jó legyen a töltés.
(#) gyulank válasza dudzsi hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
De azt írja, hogy minél kevesebb LED világít, annál kevesebb árammal tölt. Viszont a Graetz után az egyik pólus szinte közvetlenül, a másik egy kondin keresztül megy az akkura. Az IC felett pedig csak a LED vezérlés van. De ha nem is vezérel, akkor is érdekel, hogy hogy különbözteti meg a töltési és az akku feszültséget. Vagy egyszerűen mikor az akku le van merülve alapból több áramot vesz fel, és ez alapján jelzi?
(#) dudzsi válasza gyulank hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Ismerem ezeket a töltöket. A trafo után jön a graetz és utána az a 2db huzall ellenállás ami az áram korlát is és onnan már megy kifele a két kábel ami az aksira kötsz. A ledek és többiek csak azt jelzik mennyire van feltöltve. Szabályozni nem szabályoznak.
(#) gyulank válasza dudzsi hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
És mi okozhatta, hogy a hőbiztosíték kioldott? Szóval mitől melegedhetett túl? Lehet, hogy kicserélem, és az is túlmelegszik?
(#) dudzsi válasza gyulank hozzászólására (») Júl 28, 2012 /
 
Lehet egy sima elfáradás. Igazábol ha rossz a trafó és nagyon melegedne akkor ugyis észre fogod venni mert tönkre megy teljesen. Amit én javitottam ilyet, abba a huzal ellenállás éget el. Az is mitö??
(#) gyulank válasza dudzsi hozzászólására (») Júl 29, 2012 /
 
Sokáig töltöttem vele egy rég lemerült akkut, és mivel a leírásban az van, hogy kisebb árammal tölt, egy idő után, gondoltam, a terhelés is változik. De menet közben ez hogy tudja kijelezni, hogy az akku hol tart? Drága és bonyolult lenne átalakítani úgy, hogy úgy működjön, ahogy a leírásban szerepel?
(#) mgy válasza proli007 hozzászólására (») Aug 1, 2012 /
 
Szia !
Két hónappal ezelőtt esett szó a munkaakkumulátorok töltéséről.
Nálam újra összejött egy ilyen probléma. Egy 24 Voltos
töltő vezérlése tönkrement.
A mellékelt elvi rajz szerinti töltő vezérlése égett össze .
A múltkori méréseim és vizsgálataim 48 Voltos rendszerre vonatkoztak.
Nem értetted az általam rögzített grafikonokat ezért a lényegét átszerkesztve betettem a mellékelt rajzba.
Tervem a következő:
Egy PIC AD-jével mérem a töltés alatti feszültséget és a PIC kapcsolja a relét.
A vezérlést nyilván a rákapcsolt aksi látja el táppal.
A PIC méri az időt is, és dU/dt függvényében meghatározza a mellékelt görbék szerinti töltöttség alakulását. Ezt kijeleztetem, és a töltés befejeztével lekapcsol a relé.
Hozzám csak ilyen olcsóbb (150-200 eFt-os) töltők kerültek, melynek trafói és Graetz-hídjai az adott akkumulátor-kapacitásokhoz lettek tervezve (gyárilag).
Szerintem így a töltésvezérlés elkészíthető, bár kell ho
zzá tapasztalatszerzés és nem árt egy adatrögzítést is hozzákapcsolni.
Az elektromos autó topikban is voltak akkutöltéssel kapcsolatos hozzászólások, de 48-72 Voltos ólomakkumulátoroknál, én még nem találkoztam kiegyelítő töltéssel. 24-36 cella külön szabályozott kiegyenlítő töltése, beépítve a munkagépbe nem kis feladat lenne. (Ezt el is vetettem.)
Egyelőre a dU/dt szerinti vezérlőt készítem el.
Érdeklődők és hozzáértők válaszait és tapasztalatait szívesen venném.
Üdv mgy

atöltő.png
    
(#) proli007 válasza mgy hozzászólására (») Aug 1, 2012 /
 
Hello!
Továbbra is kikötve, hogy nincs tapasztalatom munkaakkumulátorokkal. (Valaha lehetett volna, mert barátom pincéjében ott volt egy targonca akis, csak nem került rá sor. Most meg már biztos halott, ha még meg is lenne.) De..
- Meg kellene vizsgálni a karakterisztikát, különböző töltőáramok mellett, hogy mekkora a dU/Dt értéke a töltöttségi szinthez képest. Vagy is milyen töltési értékeknél, állapotoknál igaz a görbe. Így az U-I/t karakterisztika mellett, jó lett volna látni a töltöttségi szintet is, leginkább a savsűrűség függvényében.
- Gyanítom, hogy a hálózati feszültséget is figyelni kellene a PIC-el, mert egy egyszerű töltőnél a kis belsőellenállások miatt akár jelentősen változhat a töltőáram. Ennek viszont visszahatása van a dU/dt detektálásra. Gondolom a tápfeszültség változás hatását valahogy kompenzálni kellene.
- Indítóaksinál tapasztaltam, hogy a töltési feszültség, a töltés végén rohamosan nőt. De odáig nem vetemedtem, hogy megvárom, míg állandósul. Így a dU/dt karakterisztikájáról sok mindent nem tudok. Mivel a detektálásnak a feszültség mérés az alapja, ki kellene "tapogatni", mikor célszerű mérni. Töltőáram alatt, vagy töltőáram mentesen. De ezt még cifrázza az is, hogy "dinamikus paraméterei" is vannak a belsőellenállásnak, ami elég összetett, így még a lekapcsolás utáni mérési időnek is szerepe van. (Esetleg még kisütőáram alatti mérés, szóba kerülhet.)
- A PIC programot fel kellene készíteni arra is ha az aksi részegségi tüneteket mutat. Ekkor teljesen eltérő karakterisztikákat produkál. Szerintem az első 1-2 órában, nem szabad figyelembe venni mit csinál.
- Ha már PIC van a kezed között, a betöltött Ah kapacitás értéket is célszerű figyelembe venni. Ezzel megjósolni az aksi állapotát. De lehet, hogy ezt csak a 2,4V cellafeszültségig kellene mérni, mert onnantól a töltés energiája már másra is fordítódhat, mint átpolarizálódásra.

A töltési elgondolásban szerintem nincs hiba, de szerintem számtalan üzemmódhoz - üzemállapothoz tartozó mérési adatokat kellene gyűjteni, a helyes lekapcsolási érték megállapításához. Vagy csak én vagyok tudatlan a témában, vagy túl aggodalmas..
üdv! proli007
ui. Nem igazán tudom elolvasni a szövegeket, a felbontás miatt.
(#) mgy válasza proli007 hozzászólására (») Aug 1, 2012 /
 
Szia !
Köszi a reagálásod.
Ezek a töltők szerintem csak időre és feszültségszint alakulásra dolgoznak.
Sokban még áramfigyelő előtét-ellenállás sincs.
Szabályozni nem tudnak, csak vagy kapcsol a relé, vagy nem.
Gondolom a trafó kiválasztása és terhelhetősége olyan, hogy rá lehet bízni a " bírkózást " a szekunder oldali feszültség és az akkufeszültség kiegyenlítődésére. Mivel kész gyári trafóval és Graetz-cel dolgozik, én is csak megpróbálom hasonlóan kapcsoltatni.
A mérés mindig töltőáram alatt történik.
Lehet trükközni, hogy lekapcsolom a töltőáramot és mérek egy feszültségesést, de erre nincs
nek tapasztalataim.
Hát igen, hogy is néznek ki ezek a "részegségi " tünetek ?
Mi van, ha 1-2 cella zárlatos vagy gyenge és a 65 Voltot vagy a 2.4 V/cella feszültséget kb. 57 Voltot nehezen éri el az aksi. Jó a programba szerkesztett időkorlát működik.
Örülnék, ha ezek részleteiről informálódhatnék.
Az általam vizsgált ( meghibásodott ) vezérlőnél is csak
egy PIC 16F886 kapcsolgatja a relét a trafó primer oldalán.
Szerencsére a panelon csak a relés rész égett meg, és maga a vezérlés működik, de a jövőre nézve csak csinálok egy univerzális vezérlést.
Hall elemmel mérem az áramot, az AD bemenet szintválasztása meg lesz oldva (24 vagy 48V), adatrögzítésre soros kimenet, vagy akkár egy erősebb terhelőellenállással kapacítás ellenörző funkció. (Műhelyfűtés 48 Volttal !!! ), stb.
Mellékelek egy nagyobb rajzot.
Üdv mgy

töltő.png
    
(#) proli007 válasza mgy hozzászólására (») Aug 1, 2012 /
 
Hello!
"Hát igen, hogy is néznek ki ezek a "részegségi " tünetek ?"
Tapasztalataim szerint a cella kezdetben szinte nem is vesz fel áramot, viszont a nagy belsőellenállásának köszönhetően, a kapocsfeszültség magas. Így ha csak a töltési végfeszültséget figyeljük, a töltő egyből lekapcsol, holott, nincs is feltöltve az aksi.
Amikor el kezd rekombinálódni benne a valami, akkor el kezd csökkenni a belsőellenállás, kezdi felvenni az áramot, a kapocsfeszültség csökken, néha egészen a mélykisütési állapotig visszamegy a feszültség.
Majd a töltőáram hatására, a folyamat megfordul, és el kezd nőni a feszültség.
Általában ezért kezdetben kisebb árammal érdemes tölteni, és amikor újra eléri a névleges feszültséget az aksi, lehet komolyabb töltőáramra kapcsolni. (Tudom nálad nincs ilyesmi, de szerintem ezeket a töltőket - amúgy helyesen - rendszeres ciklikus használatra tervezték, ahogy az aksikat is.)
A mellékelt töltőáram/töltési feszültség karakterisztikát én jónak tartom, mert kezdetben szinte bármekkora árammal lehet tölteni, majd a töltés vége felé a csúcsáram 1/3..1/5 részére csökkenteni az áramot a végtöltésnél. Mert a 2,4V gázfejlődési határ felett, a hőmérséklet is általában intenzíven nőni kezd. Hiszen ekkor a töltésnek csak egy része fordítódik a tényleges töltésre, a többiből bármit is teszünk hőenergia lesz. (Mert mint tudjuk, minden energia végterméke hő..)
Tapasztalataim szerint a kezdeti töltőáramot addig érdemes növelni, míg az aksi kapocsfeszültsége el nem éri a 2,2..2,25V feszültséget. Mert ez feletti töltőáramot adva, "lavina szerűen" nőni kezd a feszültség. Ekkor csökkenteni kell az áramot. (De mint említettem, ezek a tapasztalatok, használt gépjármű indító akkumulátorra vonatkoznak.)

A dU/dt detektálással is vannak elvi gondjaim. Feltételezhetően a rengeteg sorosan kapcsolt cella kapacitásai nem egyformák, vagy azok lesznek. (Öcsém szerint, "egy nőnek igaza van, vagy lesz" elmélete szerint) Így minden cella "önálló életet él", vagy is a saját feszültség/áram karakterisztikája mentén halad. Így lesz cella, ami a "felfelé menő szakaszban", míg lesz aki már a töltöttségénél fogva az "állandósult feszültség szakaszába halad. Ezek összegezése képen, pont eliminálódhat az, amit éppen detektálni szeretnél. Ez annál valószínűbb, minél több cella van sorba kötve, és minél használtabbak az aksik.

De mint tudjuk, én leginkább a kételyeimet, és a problémákat tudom felvetni. Melynek egy része csak gondolat, vagy fikció, nem tárgyi érték. Vagy is ebből mindig azt vedd figyelembe, amit Te is súlyosnak, vagy megfontolandónak tartasz. Mert különben nem lesz belőle töltő soha..
üdv! proli007
(#) mgy válasza proli007 hozzászólására (») Aug 1, 2012 /
 
Szia !
Kösz a tanácsokat. Van egy vezérlő nélküli töltő nálam.
Megpróbálom PIC-kel és beszámolok róla.
Üdv mgy
(#) dudzsi válasza gyulank hozzászólására (») Aug 3, 2012 /
 
Ugye itt a trafo van ugy tekerve, hogy mekkora a max fesz "14,3-5V" illetve hogy mekkora a max árameröség "6A". Amikor rárakod az aksit akkor max A-ral tölt és a feszültség lassan emelkedik. Ha jól rémlik akkor ez a két huzal ellenáláson esö feszültség figyelésével jelzi ki a töltötséget. Ami csak körübelüli érték. De lehet hogy feszültséget figyel.
Elvileg lehetne valami szabályzást csinálni, bár lehet hogy a trafo kicsi ahoz. Én PC tápbol csináltam töltöt amin az árameröséget lehet szabályozni.
(#) Inhouse válasza dudzsi hozzászólására (») Aug 3, 2012 /
 
Idézet:
„A trafo van ugy tekerve hogy jó legyen a töltés.”


Sajnos nem. A régiek igen, teljesen feltöltött akkunál már alig folyt áram, és nem ment 14,4V fölé. A mostaniak 16-18V-ot is leadnak, a végén már főznek, nem nagy áram, de túlhúzzák az akkut. A LED-es parasztvakítás helyett lehetne benne egy relé, és a komparátor már kapcsolhatná is le amikor kell...

Üdv
Inhouse
(#) Inhouse válasza gyulank hozzászólására (») Aug 3, 2012 /
 
Idézet:
„De azt írja, hogy minél kevesebb LED világít, annál kevesebb árammal tölt.”


Ez így igaz, de nem szabályzásból adódóan, hanem azért, mert minél jobban fel van töltve az akku, annál kisebb áramot vesz fel, lévén valamennyire igyekszik a töltő feszültséggenerátoros lenni...

Idézet:
„Viszont a Graetz után az egyik pólus szinte közvetlenül, a másik egy kondin keresztül megy az akkura.”


Az nem kondi, ezek az újabbak a kimeneti késes bizti helyett öngyógyuló biztosítékot kaptak.

Idézet:
„De ha nem is vezérel, akkor is érdekel, hogy hogy különbözteti meg a töltési és az akku feszültséget.”


Sehogy, kiadja amije van és ha ezt kicsit túlterheli az akku, akkor esik a feszültsége, aztán szépen emelkedik. A soros sönt ellenállásosokon eső feszültség arányos a töltőárammal, ezt erősíti fel az IC a LED-eknek, amiket tranzisztorok kapcsolnak szépen sorban.

Idézet:
„Vagy egyszerűen mikor az akku le van merülve alapból több áramot vesz fel, és ez alapján jelzi?”


Pontosan.

Sajnos ezek a töltők (is) elég hitványak. Kínai majdnem legalja tömegtermék. A trafójuk alul van méretezve, ezért melegszik, zúg. Az összeszerelés is hitvány, volt már alapból zárlatos kimenetű, érintkezési hibás.... Minden héten hoznak vissza egyet, de nem nagyon van más ebben az árkategóriában. Az Absaar töltők jobban néznek ki, fémházasak, de belül ugyanolyan gagyi...
Cseréld ki a trafó hőbiztijét egy ugyanolyanra óvatosan, burkold vissza és használd, amíg tudod.
Ha automata töltőt akarsz, akkor a Lidl, Aldi, Tesco vonalon kell keresgélni (vagy a neten), Ctek-nek vannak egész jó cuccai.

Üdv
Inhouse
(#) dudzsi válasza Inhouse hozzászólására (») Aug 4, 2012 /
 
Én még csak akkor a régebbivel találkoztam.
Ezek tényleg a gagyi kategoriába tartoznak. Arra jó hogy ha nagy gázvan akkor adjon egy kis szuflát az aksinak. De ha csak vészesetére kell akkor tökéletes.
(#) demcar hozzászólása Aug 14, 2012 /
 
Üdv, mindenkinek!

Nekem egy akku töltő kapcsolásra lenne szükségem ami legalább 10A töltőárammal képes tölteni az akkut, a lényeg hogy a lehető legegyszerűbb legyen, nem kel hogy automata legyen, és a funkció olyan kelle hogy a töltőn a kimeneti töltőáram szabályozható legyen, semmi más extra. A töltést pedig csak egy ampermérő mutassa.
A segitséget előre is köszönöm.
(#) proli007 válasza demcar hozzászólására (») Aug 14, 2012 /
 
Hello!
'..a kimeneti töltőáram szabályozható legyen, semmi más extra. "
Vicces. Jó anyám szokta mondani valaha: "Kisfiam csak a Petőfi meg a Kossuth szóljon rajta.." (Az egyik a középhullámon volt, másik az URH-n..)
üdv! proli007
(#) demcar válasza proli007 hozzászólására (») Aug 14, 2012 /
 
Szia.

Hát igen semmi extra, értem itt hogy nem kell oylan hogy csepptöltés meg ilyenek meg relés lekapcsolás meg más extra dolgok, csak egy nagyon egyszerű, mert nekem van egy töltőm ami úgy működik, hogy beállitom pl 2A és az avval tölt állandóan, és ha eléri a beálitott feszt akkor lekapcsol. Nekem nem olyan kell hanem ami ah eléri azt hogy fel van töltve akkor csak az amper mérő lemegy a 0 felé és ott van nem kapcsol.
(#) proli007 válasza demcar hozzászólására (») Aug 14, 2012 /
 
Hello!
Ahhoz, hogy valami állandó árammal töltsön, és a töltés végén lecsökkenjen az áram nullára, az áramot is és a feszültséget is korlátozni kell, mint egy labortápnál..
üdv! proli007
(#) demcar válasza proli007 hozzászólására (») Aug 14, 2012 /
 
Szia.

Mert van nekem itthon egy töltőm amit még faterom csinált, az úgy van megoldva hogy egy többkivezetésű trafó és annak minden kivezetése egy többfokozatú kapcsolón, és abból megy egyenesen az akkura, nekem is valami hasonló kellene csak már modernebb kivitelben a kapcsoló helyett egy poti és a többkivezetésű trafó helyet pedig már csak egy kiviezetésű.
(#) cseffo hozzászólása Aug 18, 2012 /
 
Hello!
Van nekem egy 12V os 7Ah-ás ólom akkum. (cj12-7)
Az volna a kérdésem, nekem nem konkrétan töltő kellene hozzá hanem olyan áramkör ami figyeli a feszültséget az akkun és amikor kell után tölti, de ha ki marad hálózat akkor arról tovább tudjon működni a szerkezetem.
Gondlom komparátorral lehetne megoldani a feszültség figyelést, meg még egy komparátorral a hálózati feszültséget persze egyen irányítva, és nem tudom hátha valakinek van hozzá valami rajza.
Jól tudom hogy az akkukat csak az 1/10 áramukkal lehet tölteni akkor jelen esetben csak max 700mA tölthetem!?
Előre is köszi!
(#) proli007 válasza cseffo hozzászólására (») Aug 18, 2012 /
 
Hello!
- Tettem már fel kapcsolást, pld. ezt. De a hálózatot minek figyelni. Ha nincs meg, akkor nem fogja tölteni. Ha megvan, akkor meg tölti. A relé kapcsolhatja a töltőtrafó hálózati feszültségét is, ekkor nincs töltés nélkül fogyasztása.
- Egyszerű trafó-Graetz-izzó-val is töltheted, a 700mA-t.
- Ha az aggaszt, hogy a relé húzva lesz, mikor nincs hálózat, akkor megoldható a hálózati feszültség figyelése is, de valami optocsatolót célszerű alkalmazni, vagy egy kis trafót, ami a relét táplálja csak meg.
üdv! proli007
(#) sector99 hozzászólása Szept 4, 2012 /
 
Sziasztok !

Javítani hozták hozzám a képen látható ProUser EBC22A tip. akkutöltőt. A két IRFZ44 ki lett cserélve, de továbbra se tölt.
Van-e valakinek hozzá rajza ? ( a neten nem találtam)

Nem egészen ide tartozik, de milyen gyakorlati tanácsaitok vannak az ilyen ismeretlen áramkörök visszarajzolására ?

Üdv:
sector99
(#) erbe válasza sector99 hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
Nem túl bonyolult rajz, le kell követni.
A két párhuzamosan kötött (feltételezem) FET a fordított polaritás elleni védelem. Ha nem teszel a kimenetre akkut, nem megy ki semmi. Ha nem akkuval próbálod, megvédi magát.
Ha akkuval próbáltad és mégse ad ki semmit, meg kell nézni a trafó-egyenirányíító rendben van-e, majd a FET-ek vezérlőkörét.
(#) sector99 válasza erbe hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
Köszi !

Az egyenirányító diódák rendben vannak. Próbáltam akkuval is, úgy sem történik semmi. Fordított polaritás esetén viszont a piros led sem világít. Majd akkor átnézem a vezérlő részt. Van benne egy TL431 meg egy marék tranyó.
Tényleg visszakövetés: rajzoljam meg a fóliaoldalt, utána a beültetést ? Vagy van valami más "egyszerűbb" mód ?
(#) erbe válasza sector99 hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
Fordítva kezdenéd.
Az alkatrészeket kell felrajzolni és az összekötésüket. Megnézel itt a fórumon néhány töltőrajzot és ahhoz hasonlóan összeállítod a magadét. Valamikor tavaly télen én is javítottam egy ilyent. A 2 FET csere, de még valami tönkrement. Már nem emlékszek rá sajnos. Szerintem, ha a FET-ekkel kezded és környékükkel, nem is kell az egészet lerajzolni, hamarabb rábukkansz a hibás alkatrészre.
(#) sector99 válasza erbe hozzászólására (») Szept 4, 2012 /
 
Köszönöm, úgy fogom kezdeni !...
Következő: »»   118 / 303
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem