Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Közben magam is rácsodálkoztam, hogy valamikor elkészítettem a nyáktervet, csak el is felejtettem azóta. No, de sebaj! Nem egy gyönyör, de falura talán megteszi.. (A "piros vonalak", alkatrész oldal felőli átkötések. Van belőle szépen..) üdv! proli007
Szia ! Nagyon sokat segítettél a működés leírásával ,így sokkal egyszerűbb volt megérteni. A anyák tervről nem is beszélek ,az is nagy segítség .Már nagyon régóta szerettem volna csinálni egy ilyen áramkört .köszönet neked össze is jött !
Hello! Szívesen! De működik is a motoron? Mert az a lényeg. üdv! proli007
Szia ! Megcsináltam a kapcsolást ,csak van egy olyan jellegű problémám vele ,hogy kisebb feszültségről szépen határozottam megy jobbra és balra kapcsolgatva plusz a vészvillogó.De ha megnövelem a feszültséget 12-14 v akkor nem akar biztosan elindulni sem és le állni sem ,csak többszöri indítgatásra hajlandó átbillenni ,de a vészvillogó az megy rendesen .tudnál e valami segítséget adni mi tévő legyek .
Hello!
A leírásodból az derül ki, hogy a CD4013 órajele nem megy. Nem tudom milyen IC-t raktál bele. Esetleg nem valami HC-t? Mert van olyan típus, aminek 6V a maximális feszültsége. De megpróbálhatod, hogy az X1 csatlakozó 1-es lábát, nem közvetlenül kötöd a GND-re, hanem egy 220ohm-on keresztül. Az 1-es és 5-ös lábra egy 8,2V-os zénert teszel. (katód az 5-ös lábon) Ekkor a tápot 8,2V-ra stabilizáltad. De a nyomógomboknak nehogy a GND-ről ad a feszültséget, hanem a S1-S2 csatiról, mert az IC táp alatti feszültséget kapna. üdv!
Szia ! a 4013 as EB -s nem 6v os, de 6v2 zénerrel meg 560 ohm-al megy rendesen ha a tápfeszt leviszem , ahogy te is írtad. Arra leszek kíváncsi ,hogy a motoron az esetleges ,gyújtásokból eredő zavarokra hogy reagál az asztalon most kifogástalanul működik . Köszi a segítséget .
Hello!
Hogy a motoron hogy fog működni, azt nem tudom,mert részben nekem nincs motorom, meg én nem is építettem ezt meg csak megrajzoltam. De a beépítéstől és kialakítástól is sok függhet. A bemeneteken schmittes invertert használtam, tettem zavarszűrést. De ha hosszú madzaggal van elvíve a kormányig (vagy hova kell) akkor érdemes kéteres árnyékolt vezetéket használni. Belső ereken megy a nyomógomb két pontja, az árnyékolást meg (csak egyik végén) lekötni a vázra. Az áramkört érdemes fém dobozba tenni, amit szintén a vázhoz földelni. A kimenetekkel elvileg nem lehet túl nagy baj, azt söntöli az izzó. Sajnos a 4013-ak között már én is találtam differenciát. Meglepő módon a néhai NDK-s gyártmányok voltak a legkorrektebbek. Egyik általános hibájuk, hogy pont az órajel bement nagyon parasztosan lett kialakítva. Oda hiszterézises bement illett volna. Mert így az órajel felfutó élének minimális sebessége definiálva van. Ez nagyon korlátozza az alkalmazhatóságát, ha ne kimondottan digitális ki-bemenetekre kötjük. Épp a minap próbáltam ki, hogy egy potit kötöttem az órajelre, és azt tekergettem. A kimenet csinált is mindenféle fura dolgot. De nem véletlen, mert belül az órajel és annak invertáltja is szükségeltetik. Ha azok nem egyszerre váltanak, akkor gond van. Belső inverter meg épp hogy csak ellátja a feladatát. Nos, ezért persze nem lehet elmarasztalni a gyártót, mert adatlapon definiálva vannak a működési paraméterek, de azért kicsi odafigyeléssel korrektebb áramkört is lehetett volna építeni. Lehet ki kellett volna próbálnom egy 4027-et, hát ha az jobb, - mert az RS tárolót és a D-tárat ugyan úgy ki lehet abból is alakítani - de Ha jól tudom az nekem nincs, így megnézni sem tudom. (Persze gondolom ez benneteket baromira nem izgat fel, hogy mi is van..) Részemről a jó kívánságok.. üdv!
Szia! mielőtt kipróbálom a motoron a bemenetekre egy egy optocsatolót tettem hátha nem lesz annyira zavarérzékeny ,és így a a motor mínusza indítja az optocsatolót mert ,hogy lett a zéner beletéve így mind a két vezetéket oda kellene vezetni a kormányhoz ,így ellenben élég oldalanként egy mert a mínusz az ott van ,úgy néz ki így nagyon jó és stabilan megy .ha le teszteltem majd jelzem az észrevételeim .Szép napot !
Szia! ki próbálgattam a kapcsolást menet közben is ,szerintem nagyon tökéletesen működik ,lehet nem kellene bele az optocsatoló a bemenetre ,de benne maradt, így jobban lehet illeszteni a motor vezetékeléséhez.nekem nem zavarérzékeny ,stabilan megy ,ajánlom mindenkinek ,köszike neked is ,szép napot mindenkinek.
Hello! Nem kell kivenni azt az optót. Jó ötlet az bele.. Két PC817-el 110Ft-al kerül többe? üdv!
Szia!
Ugye a "ledes index"-ről irányítottak ide, most már készülök megépíteni az általad egykoron tervezett ák-t. Mivel az én motoromon az S1-S2 gombok nem testet, hanem gyújtáskapcsoló által kiadott pozotív feszt kapcsolnak, így nekem mindenképp jó lehetne az optocsatoló a bemenetre. De kérdés, át kell tervezni a panelt hogy egy általános, pl PC817 a kellékeivel ráférhessen a panelre, avagy létezik olyan optocsatoló, ami járműiparnak készült, külön tokozású, rázásálló, aminek pl sorkapocs vagy más hasonlóan oldható bekötése van, és benne van minden kellék ahhoz, hogy közvetlenül 12 (14,4V) ot viseljen/érzékeljen/kapcsoljon? Vagy van hasonló paraméterű, képességű kisméretű saját tekercsű 12v-os read relay-ben? Kérdés zárásul: ha már korábban kiderült, érdemes lehet stabilizálni az ák-nak egy saját belső tápfeszt, akkor nem érdemesebb már azt is rátervezni a panelre? És akkor hozzáteszem, a nyákméreted tökéletes lenne egy meglévő dobozomra, ergo úgy lenne érdemes a fentieket belezsúfolni, hogy az eredeti méret maradjon. Mi a véleményed? Vagy másnak?....
Hello! Csak optocsatolókat gyártanak, sorkapoccsal egybeépítettet aligha. De ráraktam a panelre. Igaz nagyobb lett, de majd áttervezed ha nem megfelelő. Olyan optót raktam bele, ami váltóáramról is működtethető, így nem kell védődióda, és olyan polaritással kötöd be, amilyennel jólesik. (Amúgy ez nem vélemény hanem munka kérdése..) üdv!
Szia!
Napközben keresztbe cselekedtünk. Te már el is készítetted a módosításokat, én meg hirtelen ötlettől vezérelten vásároltam. És nem találkozik a kettő sajnos. Pc 817-et nem kapván vettem ..27-et. (two in one), illetve a helyettesítőjét CNY74-2-t. Persze szívesen veszek majd helyettük az általad betervezett típusból is, nem ragaszkodom ezekhez. Vettem zénert, de vettem 7810-et is. Ugyanis azon tűnődtem, ha egy ellenállás meg egy zéner még befér, akkor lehet, stabkocka is akár. (legfeljebb lemaradnak a kötelező 100 nanók) Talán C7-nek fél raszterrel R4 felé húzása belefér, eredményül keletkezhet elég hely a FET-ekre merőleges elhelyezésű 7810 számára. Én megfontolnám a két lehetőséget. És ez talán nem dolgoztatna kétszer, mert viszont lemaradt a panelről R12, vigyázz! Miatta érdemes lehetne ráfutni még egyszer. Egyébként ha már ennyit segítesz, akkor én nem vinném külön fel egy nyáktervezőre, (nincs is a gépemen) hanem kinyomtatom a méretarányos pdf-edet, és egyből lelámpázom. Cserébe ha elkészül, és még működik is, szívesen rakom fel képekkel és eredmény/tapasztalat ismertetővel. Egy gondolat: Ha már az előd tapasztalata miatt stabilizáljuk a tápját, akkor elveszítjük a vegyes képességét LED és izzós indexre. Persze valamit valamiért...
Bocsánat, az R12-t megtaláltam. Nem hagytad le. Vaksi voltam...
Hello!
- Tehetsz bele 817-et is, csak akkor illene antiparallel dióda a Led-jére, és figyelni kell a polaritáshelyes bekötésre. - Tekintve, hogy a tápellátásnak nem sok kritériuma van, egy zéner sokkal biztonságosabb, mint egy stabi. - De ki mondta, hogy nem működik Led-el vagy izzóval? üdv!
Én mondtam, de ezt is tévesen. Hisz csak utóbb, az R12 megtalálásával tűnt fel, hogy te zseniálisan a negatív ágba raktad azt, miáltal a FETekkel kicsatolt pozitív ág a teljes, nyers feszültséggel (azaz "korlátlan árammal") tudja táplálni a ráakasztott fogyasztókat. Akár izzót is.
Köszönöm a segítséget, 2-3 nap kényszerű távollét után nekikezdek megépíteni a kapcsolásodat, aztán jelentkezem.
Szia!
Élesztésig jutottam, arra maradt tegnap este erőm, időm, hogy fesz alá helyeztem. Rövid fél/egy másodperc után elkezd villogni mindkét oldal, amit leállítani nem tudtam a két bemenettel. (rövidre zárva U3 U4 3-as és 4 es lábát) Sajnos a pdf-ed nálam már kisebb méretűnek jött ki a nyomtatóból, ezért és a rögzítési furatozás miatt is akkor már inkább átterveztem a nyákot. Így még azon is lehet grimbusz. Ma este folytatom az élsztést.
Hello!
Méregetni kell. Egy "hosszabb idejű" működés megváltozást, vagy hő, vagy szakadt láb, vagy egy kondi feltöltődése okozhatja. De elég jól mérhető az áramkör, mert a funkciók el vannak határolva. Nekem ugyan nincs nyomtatóm, (pontosabban kettő is van, csak ki nem állom őket, így a garázsban pihiznek) de elvileg nem lehet rossz a méret, kivétel, ha a nyomtatás nincs jól beállítva. üdv!
Kérlek szépen, megvan a hiba (D1;2, C3, R3 közös pontját sikerült a kapkodás miatt az IC 6-os lábára terveznem a rajzolaton az 5-ös helyett. Így komolyabb kár nélkül csak kimaradt egy kapuzás.)
Némi kaparás és átforrasztás után hibátlanul működik az áramkör. Készítettem egy vagon képet a gyártás folyamán (a honlapom számára), ha nem dicsekvés, akkor a motorba beépítés után szívesen rakok fel. Vagy ha az elektronika rajongókat a motor -érthetően- nem is érdekli akkor akár holnap a kész nyákról. Nem tudom, itt hogy szoktátok, én első bálos vagyok... Amúgy most csak asztalon lett próbálva. Hétvégén motoroznak vele, és ha nem lesz kifogás, panasz rá, akkor kiöntöm szilorkával (v hogy írják...) a dobozában. Egy észrevétel: nem emlékszem a leírásodban a vészvillogás leállítására. (vagy nem mindent olvastam végig) tény, hogy egyszerre gombnyomással, csak fixen világítást tudunk generálni, leállást nem. Gombok elengedése után folytatódik a vészvillogás. A leállításhoz tetszőleges, de csak egyik oldali gomb megnyomása szükséges, kipróbáltam. Méret: Hát nekem a 94 mm bizony 89 lett, és arányosan minden más méret is. Nyilván szarakodhattam volna a pdf kép méretre nagyításával. És így utólag időben jobban meg is érte volna, mert megszívtam a régi, több éve már nem használt DOS-os Tangommal. Nem tudván elindítani, egy ismeretlen, találomra letöltött nyáktervezővel kellett végig szenvednem tanulva annak kezelését. Miközben nem is érdemes butasága miatt megtanulnom. Ha már váltani, újratanulni kényszerülök valamit, akkor egy korrekt programot érdemes talán. Közben meg arra a 2 évente egy munkára, ami adódik a ház körül?.... Dilemma. Minden esetre nem tudom elégszer megköszönni a remek kapcsolást, vele a segítséget. Üdv
Hello! "A leállításhoz tetszőleges, de csak egyik oldali gomb megnyomása szükséges"
Úgy látszik nem írtam le, de attól még így van.. A "Ki mit épített?" topikban szokták a "késterméket" publikálni. üdv!
Ja, szellemi gyarapodásomra még egy elvi kérdés:
Idézet: „" - Tehetsz bele 817-et is, csak akkor illene antiparallel dióda a Led-jére, és figyelni kell a polaritáshelyes bekötésre."” Lényegében miért is kell bele? A buta agyam következtetése szerint mivel egy dióda egy ellenállással van a rendszerben, így azt nem igen hatja meg némi rövid lefutású fesztöbblet, (nyilván nem szorzatos többletre gondolok, mert az bármit kinyír, védelem ide, vagy oda) mégúgy egy fordított polár. Vagy tévedek?
Mert a dióda maximális fordított irányú feszültsége mindössze 6V. Egy motoron, meg akármekkora feszültség is lehet egy dróton. A polaritás meg azért fontos, hogy működjön is..
Értem, köszi.
Képet meg csak úgy idegeneknek ott talán nem érdemes raknom, nem a spanyol viasz született meg.
Szia!
No van egy hibajelenség a motoorn. Ha tápot kap, akkor vészvillogással kezdődik az életre kelése, amit le lehet állítani a megbeszélt módon. Nekem asztalon csak egyszer, az első táp alá helyezés alkalmával csinálta, többet nem, ezért nem írtam róla. Valós környezetében a motorban következetesen csinálja a ráadott gyújtás-tápfesz hatására (tehát indítózás nélkül -- utána hibátlanul működik a következő gyújtásráadásig). Erről volna valami gondolatod? Megoldásod? (állandó tápra nem akarnám kötni, az kerülendő) Üdv
Hello!
Az a gyanúm, hogy R3*C3 ideje kicsi. Esetleg az R3-at megnövelni 220kohm-ra. Mert lehet a hibát az generálja, hogy a betett zéneres stabilizátorral párhuzamos 470µF-nak így lassabb a feltöltődési ideje. Így bekapcsoláskor az időállandók másképpen hatnak. De lehetne próbálkozni a 470µF 100µF-ra történő csökkentésével is, mert jelenleg nem a közvetlen tápon van, hanem a 150ohm után, így elég lehet jóval kisebb kapacitás is. Másik lehetőség, hogy úgy gondolod, így kel működnie. Mert ez a jelenség alapból nem zavaró, ha elindítja a motort, induláskor villog.. üdv!
Hehe!
Én ugyan gondolhatom így, csak sajnos a motor tulaja beveszi e? Ez ugyan egy nonprofit munka a részemről, de azért a hírnevem miatt inkább igazodnék az igényekhez... (zárt kör az épített motorok világa) Köszi a tippet. Hétvégén motoroznak vele, legalább próbára bocsátatik rázkódás, hő, stb szempontból is. Aztán alakítok rajta. Más! Meddig mehetek le a zenerrel büntetlenül?Amcsi motorokon lehet, 10 voltos a gyújtás rendszer, így gyakran lehet 10V-s vezérelt feszt találni a kábelkorbácsokban. (most is sikerült, ezt kikerüljük újrahúzással, de a jövőre nézve....)
Egy "valódi" Reset áramkörre lett volna szükség, de "nem tellett rá". Lévén, hogy minden inverter foglalt a kapcsolásban, másikat vagy mást meg nem akartam már belerakni. (Mert akkor már inkább mikrokontroller..)
Nem az IC tápfeszével van a baj, mert az 5V-ról is tud járni szépen, hanem a P-Fet Gate-Source küszöbfeszültségével. Ha abból találsz megfelelő áramút (mert ugye kisebb tápnál, az izzók is többet zabálnak), kis Rdson ellenállásút, amelyik "Logic-Level Gate Drive" jelölésű, akkor lehet csökkenteni a tápot. De ez nem minden bokorban hentereg, legalább is felénk.. Amúgy mi az, hogy "beveszi-e"? Miért ez úgy működik, mint másik indexrelé? Vannak működési sajátosságai. Azok nem zavarják? Ha igen, az eredetit kell beletenni.
Mondjuk LED-esek a rákötött indexek, de azokon is látszik az alapjárat/forgó motor feszültségviszonya.
Az is igaz, 150 ohm nem lévén 180-at alkalmaztam, ami most tetézi a helyzetet. Változtatok majd a javasolt módon. Beveszi: A januári leírásod alapján kapott tőlem működési ismertetőt. Bevenni most a változást kellene. De nem kell!!! Megoldjuk, te instruálsz, én végrehajtom. Amúgy meg igen, hasonló az ismertetőd szerinti működés az ilyen gyári rendszerhez, ami -mint jeleztem- nem indexrelé, hanem az ECU erre kialakított része. (minden egyben)
Sziasztok!
Építettem a motoromra egy nyomógombos indexet, amit egy PIC16f628 vezérel. A működése: RB0, RB1-es portokon kapja a jelet a nyomógomboktól, az RB6, RB7-es port pedig a két kimenete, amihez egy-egy BC337-es tranzisztor van kapcsolva. A két tranzisztor pedig egy-egy relét kapcsolgat, a relé pedig az indexeket. A kapcsolás teljesen jól működik, a probléma vele a mérete. A relékkel túl nagyra sikerült, és nem lehet megfelelően rögzíteni... A kérdésem az lenne, hogy tudom kiváltani a reléket valamilyen erősebb tranzisztorra, ami elbírja a 2x21W terhelést. Sajnos ez én elméleteim nem sikerültek, ez már meghaladja a tudásomat Előre is köszönöm a segítséget!
Tranzisztor helyett használj inkább FET-et, pl. IRLML 2502. SOT-23 tokkal, elég pici és tud 4,2A-t.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |