Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kapcsolóüzemű táp 230V-ról
 
Témaindító: cimopata, idő: Szept 13, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   386 / 782
(#) DJ Tacki válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Igen, ebben igazad van, gravírozóval ki fogom vágni a vezetősávok közét Hasonlóan a trafónak a két forrpontjához...
(#) (Felhasználó 46585) válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 26, 2013 /
 
Azért itt komoly problémák vannak. Egy 70 W-os tápban szinte egyáltalán nem szabadna melegednie a tranyóknak. Ha melegednek, akkor biztosan nem jó valahol a gatemeghajtás. Szkópfotó kellene az alsó FET g-s és d-s feszültségekről.
(#) lorylaci válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Én ezzel értek egyet, két dolgot kell megmérned Tacki:
- Alsó fet Gate és Source között
- Félhíd (vagy egyszerűbben alsó FET Drain és Source között)
Ezt céleszerű lenne leválasztó trafóval végezned és egy két csatornás szkóppal (persze ha van ilyen). Ezekből meg lehet mondani, hogy mennyire jó rezonáns, van -e ZCS vagy ZVS. Vagy az is kiderül már az első képből, hogy jó -e meghajtás.
Mivel nincs nagy teljesítmény, ezért kizárt, hogy a vezetési veszteségek melegítenék a FETeket, így biztosan a kapcsolási veszteségek a ludasak. Egy kis finomhangolással meg be lehet lőni, hogy egy szűk tartományban (monjduk a 50-70W között, ahova kell) ZVS legyen.
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Időközben kiderült, hogy az utolsó terheléses teszt alkalmával elhalálozott az egyik (rezonáns) kondi, és sajnos hétvégén ebben a fesz-tartományban csak 22n értékem van. Persze ezt rögtön fel is használhatom a megnövelt frekihez
Szerencsére minden adott a méréshez, úgyhogy neki is látok, és jelentkezem ha megvagyok.
Köszi!
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Tessék-lássék. Jelenleg (az előző hozzászólásnak megfelelően) 2x100n rezonáns kondi van benne, ami nem biztos hogy megfelelő, de legalább közösen kitaláljuk hogy miért nem
(#) lorylaci válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
A FET Drain-Soruce feszültségnek négyszögnek kellene lennie, nem ilyen torz szinusznak. Vagy most akkor melyik jel melyik? De a gate feszültségnek sem szabadna ilyen torz szinusznak lennie.

Amikor az alsó FET kikapcsol, akkor kellene a drain fesznek felfele száguldania. És amikor már felért, akkor kellene a másik FETnek bekapcsolni (ez lenne a ZVS).
ZCS esetén pedig úgy nézne ki, hogy amikor az alsó FET bekapcsol akkor száguld le, és amikro kiakpcsol akkor még nem száguld fel. (itt a félhíd áramát lenne érdekes nézni).
Ez így most nagyon nem stimmel.

Mennyi most a trafód szórt induktivitása? Az össz rezonáns kondi most akkor 200n? Mennyi a kapcsolófrekvenciád, 80kHz a teljes terhelésnél? (mivel nincs rendes vezérlés, így széles tarotmányara nem tudjuk belőni, de mondjuk 50-70W közé be tudjuk lőni szépre)

Ha meg a gate jel ilyen torz szinusz, akkor pedig a meghajtás rossz, nagyon lassú. A meghajtó trafód módosításával meg kell növelned a gate áramot, és be kell raknod a zénereket (hogy lekorlátozzák a feszt). Ezzel sokkal négyszögesebb lesz a gate fesz.
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2013
(#) cimopata válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Nyílván valóan ez a primer árama. Látszik, hogy kicsit nagy a mágnesező áram, ha egy kicsivel jobban össze lennének ragasztva a magok akkor szépen ZVS-ben kapcsolna a fet. A 3. képen látszik, hogy kicsit korábban ér le a feszültség nullára mint amikor bekapcsol az alsó fet. Emiatt okoz egy kis zavart a primeráramban.

De ez már csak ilyen szőrszálhasogatás, amúgy jónak tűnik.
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
CH1 a gate fesz, CH2 a félhíd, tehát a gate meghajtás lassú. Hogyan tudnám javítani, gyorsítani, ha a skory féle áramváltós meghajtást használom? Mi okozhatja a gyenge meghajtást?
A szórt induktivitást ki fogom mérni, azzal tisztában vagyok hogy sajnos még se nem ZCS, se nem ZVS, de azt majd csak akkor tudom orvosolni, ha veszek kondikat hozzá.

Viszont a gate meghajtást rendbe lehetne tenni addig is?!
Köszi!
(#) lorylaci válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 / 1
 
Először mérd meg a szórt induktivitást. Utána tudod kiválasztani a megfelelő rezonáns kondit a megfelelő frekvenciához (és terheléshez).

A gate meghajtó trafód menetszámát kell módosatanod. Bizonyára ismered a transzformátor képletet, vagyis a feszültség az áttétel egyenesen araányos, akkor az áram fordítottan. A gate meghajtó trafó primerjére transfzormált impedancia szerintem elhanyagolható a terheléshez képest.
Ezek után ha a gate meghajtó trafód szekunder menetszámát csökkented, vagy a primert növeled, akkor növekszik a gate áram. Ezt alátámasztandó mellékelek két szimulációs ábrát.
Amire figyelni kell:
- a zénereknek korlátozniuk kell a gate feszültséget (mondjuk 12-15V-ra)
- a soros ellenállásnak korlátoznai kell a zénerek áramat (azok azért ne dögöljenek meg)
(#) cimopata válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Jah, hogy ez gate jel?

Primer áramnak is simán elmenne.
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Köszönöm a segtíséget, minden világos. Azt nem mondtam, de a méréseket a páka névleges teljesítményével végeztem. 15V-os zenerek most is rajta vannak, a soros ellenállást viszont akkor ezek szerint be kell rakjam.
Jelentkezem ha van fejlemény.

ui.: Az honnan derülne ki, ha mondjuk kicsi lenne a meghajtó mag keresztmetszete?

cimopata:
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Elkezdtem letekerni a meghajtó trafó szekunder meneteit, de sajnos nem igazán látok érdemi változást 3 menet letekerése után sem. Mindemellett növekszik a frekvencia.
Utólag rájöttem, hogy a gate ellenállás egyben a zenerek áramát is korlátozza, ami jelenleg 4,7ohm. Ezzel lehet probléma, vagy esetleg kicsi a meghajtó trafó keresztmetszete, esetleg rossz az anyaga?
(#) lorylaci válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Ezeket most szekunder terhelés nélkül nézed?
Kis terhelséknél a frekvenciát elsősorban a gate meghajtó határozza meg. Az hogy a frekvneica nőtt, jelzi, hogy a meghajtás gyorsul.

Azonban nagyobb terheléseknél a frekvenciát már a rezonáns kondi és a főtrafó szórt induktivitása határozza meg. (illetve ha reaksz bele egy kis légrsét, akkor a mágnesező induktvitás búgóárama is beleszól)

Szóval vissza egy korábbi krédséhez: mennyi a főtrafód szórt induktivitása?
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
A szórási induktivitás 44uH, és minden mérést névleges terhelésen csinálok (Ilyen páka, plusz vezérlés néhány watt). Jelenlegi rezonáns kondi 2x100n. A következő méret, amit jelenleg be tudok építeni az 2 x 22n lenne. (Eredetileg 2 x 47n volt, ami tönkrement, és jelenleg nincs is több).
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2013
(#) lorylaci válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Akkor ereszd rá ezt.
Ezek alapján a 200n és 44uH az 54kHz rezonanciafrekvenciát ad. Mivel te felette vagy, ezért a mód az induktív, szóval van lehetőség a ZVS-re.
Azonban ha belemész a skori féle trafószámolóba, és beírod a 44uH-t, akkor azt tapasztalod, hogy a kivehető határteljesítmény 700W kb 70kHz-en. Ez röviden azt mutatja, hogy ekkor még jócskán nem a rezonáns kör dominál (70W-on), így a szórt induktivitásod kevés.

A trafódat át kellene tekerni. Egyrészt lazább csatolást kellene alkalmaznod, másrészt növelned kéne a primer (és így a szekunder menetszámot). Ezzel el fogod érni, hogy a rezonáns kör diktál 70W-nál.

Ha ez meg van, akkor csak a gate trafót, és a hozzá tartozó kombót (ellenállás és zénerek) kell megfelelően belőni.
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Köszönöm szépen, most azt hiszem megint helyre került egy dolog. Szóval az én (leegyszerűsített) értelmezésemben a rezonáns kör szempontjából a jelenlegi felállás az inkább "ürejáratnak" felel meg a teljes terhelés ellenében. Ezért változik jelentősen a frekvenia a meghajtó trafó módosításával.

Ennek megfelelően azt a részét értem is, hogy lazább csatolást kell alkalmaznom (skory táblázata alapján 110uH és 47n kondi 70kHz-en), azt viszont nem, hogy a primer menetszámot miért kell változtassam. Ezt ki tudnád még fejteni, hogy hogy kapcsolódik össze, miért nem elég ha széjjelebb húzom a primer-szekunder fedést??

Sajnos mivel toroid magról van szó, nehézkes lenne légrést betenni a ZVS-hez, így inkább az áttekerés irányában mozdulnék el, a ZCS nekem valamiért egyszerűbbnek tűnik.
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2013
(#) (Felhasználó 46585) válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Az sem túl szerencsés, hogy IRF 740-es tranyók vannak benne. Ágyúval, verébre. Ez még a kisebb gond, viszont sokkal lassabb a gatemeghajtás, hiszen ezeknek a tranyóknak sokkal nagyobb a gatetöltésük, persze, hogy egy áramváltós meghajtás lassú lesz, az áramváltó szórt induktivitása miatt. Ahhoz, hogy gyorsabb legyen, nem letekerni, hanem feltekerni kellene a zöld mag szekunderein. Meg lehetne a primer közé betekerni a szekundereket, persze megfelelő szigetelésű huzallal. Ezzel nőne a szekunder fesz, tehát a sebessége is a be- és kikapcsolásnál, persze, a zenerek a gate-eken rendesen meg fognak szólalni, tehát melegedni fognak. ( Általánosságban ezért elég nehéz FET-tel ilyen önrezgőt csinálni. ) De talán jó ez így is, inkább a főköri áram, meg a tranyók átkapcsolása nincs összhangban.
(#) lorylaci válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
A szórási induktivás azonos csatolás esetén négyzetesen függ a menetszámtól. (mint ahogy a mágnesező induktivitás is)

Ha most szoros csatolásod van, akkor laza csatolással meg tudod növelni a szórt induktivitást.

De ha már eleve laza a csatolásod, akkor nehéz lesz lazábbra csinálni, így a primer (és úgy a szekunder) menetszámának növelés a megoldás.

Remélem így már érthető a dolog.
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Igen, rendben van. Jelenleg kb félig van fedésben a primer-szekunder, megpróbálom teljesen széthúzni, hogy laza csatolás legyen. Mondjuk a primer menetszám növelés már csak azért is szerencsés lenne, mert jelenleg eléggé melegszik a mag.
(#) DJ Tacki válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Tehát javaslatod szerint kisebb FET (kisebb gate kapacitással) és a meghajtó trafón a primer-szekunder csatolás javítása javítana a dolgon? Lehet benne valami, mert jelenleg a meghajtón a primer az 1 menet átfűzve, ennél lazább nem nagyon lehetne
Mindenesetre lorylaci javaslatai alapján növelem a szórási induktivitást.
(#) DJ Tacki válasza lorylaci hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Széthúztam a meneteket, megvan a 110uH, ennek megfelelően kiseréltem a rezonáns kondikat 2x 22nF-ra (44nF). Így elvileg a rezonáns frekvencia 70kHz körül kellene legyen, nekem még mindig 87kHz.

módosítás: Közben eszembe jutott ,hogy úgy mértem a szórást, hogy minden szekundert rövidre zártam (pozitív, negatív ágat is). Nem lehet hogy ez a gond, mert csak az egyik ágat kellene rövidre zárnom?
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2013
(#) fordkapcs válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Idézet:
„Mivel ő is 0805 méretet használt az elkészült tápjában, hittem neki.”

Ezt hol olvastad? Ugyanis történetesen tudom, hogy a Skori féle tápba 1206-os ellenállás került.
(#) DJ Tacki válasza fordkapcs hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Szia!
Ezen az oldalon látszik az elkészült képek között.
(#) fordkapcs válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Szerintem a lassú felfutású gate jel nem nagy probléma, mert azon a részen (elvileg) a drain áram is kicsi. A melegedés szerintem a trafó rossz méretezése, (és/vagy rossz minőségű vasmagja) miatt van. Jóval nagyobb menetszám kellene rá, mert lehet, hogy most még telítés közelébe megy (és persze ilyenkor csökken az induktivitása,a kör kapacitív lesz). Márpedig ez csak akkor megy jól, ha csak a vezérlő trafó telít, ellenkező esetben nagy áramok folyhatnak, amitől minden melegedni fog.

L4-et csak akkor tedd be, ha terheléssel már jól megy a táp, mert annak főleg csak üresjárásban van funkciója, viszont el is tudja rontani a dolgokat, ha rossz a méretezése, ezért célszerű utoljára hagyni.
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2013
(#) DJ Tacki válasza fordkapcs hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
És a főtrafó (túl)melegedése esetén miért áll le az oszcilláció? Ha mérek hídáramot (esetleg hozzá hídfeszültséget), akkor abból elvileg kiderülhet minden, nem? Főleg ha megmérem hidegen, melegen, és akkor lehet következtetni hogy tényleg ennyire romlanak-e a mágneses tulajdonságok a melegedéssel (nő a hídáram).

Egyébként jelenleg 70 menet primer van rajta.
(#) DJ Tacki válasza fordkapcs hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Szerencsére kellően nagy az üresjárati mágnesező áram, úgyhogy L4-re egyáltalán nem volt szükség.

Egyébként azért sem értem a dolgot, mert ha a hőmérséklettel csökken a mag permeabilitása és nő a híd (és FET-ek) árama, akkor nem megállnia, hanem pont hogy erősődnie kellene a vezérlésnek egészen addig, amíg tüzijáték nem lesz.
(#) fordkapcs válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Nem lehet, hogy a nagy üresjárási áram esetleg nem mágnesezési áramból adódik, hanem vas-veszteségből pl. telítődés, túlgerjesztés vagy rossz vasanyag miatt?

A 70 menet primer semmit sem jelent a (tekercs által körbezárt) vasmag keresztmetszet ismerete nélkül - kiszámoltad/kiszámolod mekkora az indukció a vasmagban?
Használd pl ezt
(#) fordkapcs válasza DJ Tacki hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Jól látom a fotón, hogy 11ohm van ráírva a trafóra? Az elég durva... 75W közel 0,5A-t jelent a primeren + a mágnesező áram, ami akár 3...4W veszteséget is jelenthet, egy ekkora trafó simán forró lesz ettől, és akköor még sem a szekunder, sem a vasmag veszteségét nem néztük...

Mostmár érdekelne milyen vasmagot haszáltál fel, ugye nem valami PC tápos sárga gyürü?
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2013
(#) DJ Tacki válasza fordkapcs hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Simán elképzelhető... A tervezéshez is Skory Excel táblázatát használtam, úgy jött ki a 70 menet. 0,6cm2, 70kHz, 0,12 T indukció.
Egyébként 80 foknál nem melegszik tovább, hanem leáll az oszcilláció, holott ezt a hőmérsékletet még bírnia kellene az anyagnak.

De azt továbbra sem értem, hogy miért áll le az oszcilláció, ahelyett hogy felrobbanna az egész
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2013
(#) DJ Tacki válasza fordkapcs hozzászólására (») Júl 27, 2013 /
 
Az 11 SZ, vagyis 11 menet szekunder.
Következő: »»   386 / 782
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem