Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp javítása
Lehet, hogy csak egy hirtelen áramlökéstől ment el a biztosíték.
Mindenesetre kössél be egy 60W-os izzót a kiforrasztott biztosíték helyére, és így indítsad. Ha az izzó világít, akkor a primer oldalon keressél zárlatot (diódahíd, kapcsoló fetek)
Köszönöm. Az izzó viszonylag erősen világít, bár nem hiszem hogy teljes fényerőn, illetve picikét vibrál is. Ekkor rámértem a standby kimenetre, adta az 5V-ot. Áramtalanítás után pár másodperccel rámértem a primer kondikra(2 darab, sorba), 130-130V-ot adtak, és lassan csökkent. Megnéztem a biztit, nem is üveg hanem kerámia tokozású, 6.3A-os. Érdemes biztivel is próbálni?
Ehhez azt kellene tudni, hogy aktív PFC-s tápról van-e szó. (FOTÓ!)
Ha igen, akkor az izzó vibrálása temészetes a fázisszaggatás miatt. Ha nem aktív PFC-s, akkor hiba van - ha a primer oldal nem mutat zárlatot, akkor lehet a szekunder kör terhel be. (visszacsatolás, kettősdiódák, illetve a kimenőoldali áramfigyelő ellenállások átmérése) Leválasztótrafó, illetve áramkorlát nélkül szerintem kockázatos lenne bekapcsolni - dehát ha nincs... Hiba esetén egy 1A-s biztosíték után is eléghet akármi.
Gyanítom inkább aktív PFC-s. A trafószerű előtét tekercsből 4 vezeték jön ki, a két nagyfeszes
tranzisztor pedig nem egyforma. Egyik TO-220 tokozású, a másik TO-247. A típusjelzést nem tudom rajtuk elolvasni, ahhoz jól szét kellene bontani. Egy kolléga ugyanebben a topikban készített pár képet azonos típusú tápjáról: Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2013
Amikor bekapcsoltad az 5V VSB mellett nem mérted meg a többi ágon is a feszültséget? (5V, 12V, 3.3V)
Ha rendben vannak akkor megpróbálhatod visszaforrasztani a biztosítékot és úgy is elindítani és mérni. DE NEM SZÁMÍTÓGÉPBEN!!!
Hú - ez eléggé fineszes tápnak néz ki, gondolom nem is szabványos méretű.
A képek alapján szerintem nem aktív PFC-s. Ahhoz kéne egy szép combos nagy tekercs a primer oldalra, a kondik környékére, amit itt nem látok. Továbbá osztott primer pufferkondik vannak, ami nem jellemző az aktív PFC-s tápokra. Ha 200V van rájuk írva, akkor biztos lehetsz benne, hogy nincs aktív PFC (az ~400V-on üzemel, tehát vagy 2x250V, vagy 1x450V-os kondik kellenek neki).
Igen, ez a fotók alapján egyértelműen passzív PFC.
Viszont akkor visszavonom az előbbit, mindenképpen meg kell keresni mi okozza a primer oldali nagy áramfelvételt. Magyarán mondva mindent végig kell mérni először a primer, majd a szekunder oldalon.
Természetesen rossz tápot soha nem tesztelek géppel, mindig az ATX csatin zárom rövidre a bekapcsoló részt(zöld vezeték és föld).
Az égős teszt alatt csak a +5VSB részt adta, bekapcsolni nem volt hajlandó. Itt vétettem egy nagyot, mert kipróbáltam egy 5A-es üvegbiztivel. Elővigyázatosságból azért körbetekertem szigetelőszalaggal, hogy ne repüljenek szét a szilánkok. --> úgy néz ki lottóznom kéne! Csak ezután kerestem zárlatot. A graetz két lába között mértem. Ott volt egy SMD 1206-os méretű kondi, előbb azt forrasztottam le. A zárlat maradt ezért a graetz következett: zárlatos! A primer tranyóknál nem mértem zárlatot, a szekunder oldalon viszont az 5V-GND között 14 Ohm-ot adott és vadul sípolt a multiméter. Kiforrasztottam a kettősdióda lábait, úgy mértem, de nem az volt. Kis fejvakarás után elővettem az ősrégi XT gépem tápját, az 5V-ot egy ampermérőn rávezettem. Kb. 0.5A volt, ami akár elmegy üresjárási áramnak is egy 250W-os tápban. Utolsó teszt: egy roncs Mercury táp apró graetz hídját bekötöttem, majd égős teszt: az égő felvillan, majd elaludt! +5VSB újra mérhető. Egy darab dróttal rövidre zártam a bekapcsoló részt az ATX csatin, majd úgy dugtam be. Égő felvillan, pár másodperces fáziskésés után megjelenik a +5V a kimeneten. A 12V és a 3.3V is mérhető volt. A 12V-nál 12.9V-ot adott, kicsit sokallom. Most már érdemes új biztivel összerakni és kipróbálni? Sajnos nem vagyok tele biztivel hogy mind ellőhessem, és gondolom egy normális graetz sem árt... @pittti: Még egy ok amiért gyűlölöm a brand gépeket. Otthoni gépbuherálók és független szervizek rémálma! Az aktív-passzív PFC részhez annyira nem értek, de nekem is szemet szúrt hogy 2x200V kondi van, míg az aktív PFC esetén az előtét kondi 400-450V-os és mindig egyedül van. A bűnös: A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2013
Ha a graetz csere után megszűnt a zárlat, akkor az volt a hunyó. Elvileg 4A-s bőven elég bele, a gyári sem hiszem hogy erősebb volt.
Az 5V és a föld közötti 14 Ohm akár jó is lehet, ellenőrizd a kimenettel párhuzamosan kötött ellenállást nincs-e megégve (ezeket teljesítményileg eléggé alulméretezik, pedig fűtenek rendesen). Ez az ún. áramfigyelő ellenállás 10 - 20 Ohm között szokott lenni. Ha minden más rendben van, akkor összerakhatod - bár még a kondikat sem ártana egy ESR mérővel átmérni akár púposak, akár nem (elég öregecske ez a táp!).
Köszönöm. A 14Ohm párhuzamosan mérhető az 5V-al, tehát - szerintem - nem lehet áramfigyelő ellenállás. Égett ellenállás, púpos kondi nincs. Az ESR méréshez nem kívánom jobban szétszedni, inkább majd rámérek szkóppal ha lesz időm. A 12.9V-ot teljesen terheletlen állapotban mértem, tehát még a venti sem volt bekötve. Igaz, a ventit az alaplap vezérli a proci hőmérsékletének függvényében. Ilyen célokra mindig van egy roncs vinyóm... Mégegyszer, köszönöm a segítséget!
A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2013
A terhelés nélküli mérések általában nem reálisak, mind az 5, mind a 12V-ot terhelni kell bizonyos mértékig. A 12,9V (ha marad), szerintem már kiesik az 5%-os tűrésből amit a szabvány megenged.
A venti fordulatszámát nem hiszem hogy az alaplap vezérelné, ezt általában a szekunder hűtőbordára ragasztott thermisztorral oldják meg a tápon belül. Ha van egy kivezetés amit az alaplapi három tús csatlakozóra kell kötni, ez csak a fordulatszám visszajelzésére szolgál - a harmadik vezeték nincsen bekötve.
Még mindig brand gép: a tápventi a processzort is hűti! A tápon van egy nagyobb, 8-érintkezős kivezetés, de csak 3 vezetékkel. Azért lehet hogy mégis beleszól az alaplap, mert a proci hirtelen terhelése esetén szinte azonal felbőg, aztán a terhelés(vagy program) végeztével legyugszik.
Egy majdnem ugyanilyen gép mellett dolgozom nap mint nap, tudom miről beszélek. A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2013
Nagyon kisméretű ház esetén tényleg elképzelhető - besegít a processzor hűtésébe.
Elfelejtkeztem róla hogy ez egy márkás gép!
Nagyon sok brand desktop gépben össz-vissz egy darab jó nagy venti van, az fújja a levegő mindenkinek, és műanyag légterelők gondoskodnak arról, hogy oda menjen, ahova kell.
A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2013
Sziasztok!
Vettem ma egy "hibás" tápegységet, de működik...12 V-nál 12,04. 5V-nál 5,1-et mértem. http://www.edigital.hu/Aktiv/Asus_450W_A-45GA_tapegyseg-p36873.html Mit nézzek, mérjek még meg rajta ,hogy rá dughassam alaplapra anélkül , hogy elszállna valami?
Szerintem rádughatod, nem lesz baj.
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2013
Sziasztok!
A gépemben van egy Delta DPS-300AB-9 C tápegység ami két napja elkezdett "ciripelni". Először a ventire gyanakodtam -szétszedtem ,de sajnos nem az, hanem a nyák felől jön a zaj. Milyen alkatrészét kéne behatóbban tanulmányoznom? Mondjuk nem mai csirke ... van vagy 7 éves, tehát az elkók kiszáradása mondhatni időszerű -bár folyás nyomot elsőre nem láttam. Idézet: „elkók kiszáradása” Szia! Jó úton indultál el.
Sziasztok,
Adott egy Compaq ház amiben volna tápegység is de a táp hibás. Nem szabványos táp így ha nem szükséges nem barkácsolnák másikat a helyére. Szétszerelés után látható volt, hogy a nagy puffer kondik mellett lévő két kis kerámia kondi kinyílt. Miután ezeket és a biztit kicseréltem helyre jött a SB és a táp is elindult. Viszont áram alá helyezve a SB5V sokkal később jelenik meg mint a megszokott ATX tápoknál valamint terhelés nélkül az 5V az oké a 12V az csak 10,8V. Terhelve az 5V leesik 4,5V-ra a 12V-os ág még tovább csökken mint 10,8V és így a táp már nem indul rendesen csak indulgat. Mi lehet a probléma, esetleg a primer puffer kondik(sajnos ezt nem tudtam kicserélni mert nincs itthon ). Segítségeteket előre is kőszi.
Így érzésre az elkókat is nyugodtan cserélheted. Mondjuk speciel szétnyílt kerámiakondival még sosem találkoztam, kivéve amikor a villám látogatta meg a készüléket...
Sziasztok!
Budapesten / környékén tudtok ajánlani megbízható embert/boltot, aki vállal tápegység javítást?
Szia!
Megvizsgáltam az összes kondit. A gyenge áramú oldalon volt 5db felpüffedt állapotú -amiket cseréltem. Sajnos nem változott semmi, továbbra is ciripel. Viszont szétszedett állapotban meghallgatva a nagyfeszültségű oldalon hallatszik a hang. kép: http://kepfeltoltes.hu/131112/2013-11-11_18.42.44_www.kepfeltoltes.hu_.jpg Ezek közül az alkatrészek közül mi adhat ki hangot? pl.: fojtótekercs tud ilyet produkálni? (le vannak ragacsozva -egy sem mozog...) Köszi.
Sziasztok!
Van egy tápom ami semmi élt jelet nem ad. Egy tranzisztor volt ki égve(szerintem a standby tranyó) a primeren azt cseréltem, meg pár ellenállás volt megégve azokat is cseréltem, azonban még mindig semmi élet jelet nem ad? Mi legyen a következő lépésem.
Üdv.
A púpos kondenzátorokat is cseréld ki. Ugyanis lehetséges, hogy az miatt nem indul el a táp. Utána ha meg tudod mérni a feszültségeket a kimeneten, akkor nézd meg, hogy meg van-e az 5VSB.
Azokat majd még kicserélem.
Jelenleg semmi feszültség nem mérhető, se stand by se indító. Az előélete húzós volt szegénynek , többször füstölt majd ki lehelte a lelkét. Feltételezem akkor égtek az ellenállások.
Azt mindenképpen ajánlom, hogy ha indítod akkor a köss a táp elé sorba egy 40-60W-os izzót. A készenléi kört nézd át,hogy találsz-e zárlatos, vagy esetleg szakadt alkatrészt.
Sziasztok!
Van egy tápom,ami évek ota a gépben van most nem akar a gépel indulni,ha kiveszem és üresen inditom minden ok.A feszultségeket igy mérve mind jok.Mi lehet a baja?
Szia!
Lehet nem a táppal van baj? Nekem van egy lapom, amin a power gomb meghalt, jobban mondva nem a gomb, hanem a lapon valami és a gombbal nem indul. Üdv.: PLaci |
Bejelentkezés
Hirdetés |