Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp javítása
Lehet, hogy csak egy hirtelen áramlökéstől ment el a biztosíték.
Mindenesetre kössél be egy 60W-os izzót a kiforrasztott biztosíték helyére, és így indítsad. Ha az izzó világít, akkor a primer oldalon keressél zárlatot (diódahíd, kapcsoló fetek)
Köszönöm. Az izzó viszonylag erősen világít, bár nem hiszem hogy teljes fényerőn, illetve picikét vibrál is. Ekkor rámértem a standby kimenetre, adta az 5V-ot. Áramtalanítás után pár másodperccel rámértem a primer kondikra(2 darab, sorba), 130-130V-ot adtak, és lassan csökkent. Megnéztem a biztit, nem is üveg hanem kerámia tokozású, 6.3A-os. Érdemes biztivel is próbálni?
Ehhez azt kellene tudni, hogy aktív PFC-s tápról van-e szó. (FOTÓ!)
Ha igen, akkor az izzó vibrálása temészetes a fázisszaggatás miatt. Ha nem aktív PFC-s, akkor hiba van - ha a primer oldal nem mutat zárlatot, akkor lehet a szekunder kör terhel be. (visszacsatolás, kettősdiódák, illetve a kimenőoldali áramfigyelő ellenállások átmérése) Leválasztótrafó, illetve áramkorlát nélkül szerintem kockázatos lenne bekapcsolni - dehát ha nincs... Hiba esetén egy 1A-s biztosíték után is eléghet akármi.
Gyanítom inkább aktív PFC-s. A trafószerű előtét tekercsből 4 vezeték jön ki, a két nagyfeszes
tranzisztor pedig nem egyforma. Egyik TO-220 tokozású, a másik TO-247. A típusjelzést nem tudom rajtuk elolvasni, ahhoz jól szét kellene bontani. Egy kolléga ugyanebben a topikban készített pár képet azonos típusú tápjáról: Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2013
Amikor bekapcsoltad az 5V VSB mellett nem mérted meg a többi ágon is a feszültséget? (5V, 12V, 3.3V)
Ha rendben vannak akkor megpróbálhatod visszaforrasztani a biztosítékot és úgy is elindítani és mérni. DE NEM SZÁMÍTÓGÉPBEN!!!
Hú - ez eléggé fineszes tápnak néz ki, gondolom nem is szabványos méretű.
A képek alapján szerintem nem aktív PFC-s. Ahhoz kéne egy szép combos nagy tekercs a primer oldalra, a kondik környékére, amit itt nem látok. Továbbá osztott primer pufferkondik vannak, ami nem jellemző az aktív PFC-s tápokra. Ha 200V van rájuk írva, akkor biztos lehetsz benne, hogy nincs aktív PFC (az ~400V-on üzemel, tehát vagy 2x250V, vagy 1x450V-os kondik kellenek neki).
Igen, ez a fotók alapján egyértelműen passzív PFC.
Viszont akkor visszavonom az előbbit, mindenképpen meg kell keresni mi okozza a primer oldali nagy áramfelvételt. Magyarán mondva mindent végig kell mérni először a primer, majd a szekunder oldalon.
Természetesen rossz tápot soha nem tesztelek géppel, mindig az ATX csatin zárom rövidre a bekapcsoló részt(zöld vezeték és föld).
Az égős teszt alatt csak a +5VSB részt adta, bekapcsolni nem volt hajlandó. Itt vétettem egy nagyot, mert kipróbáltam egy 5A-es üvegbiztivel. Elővigyázatosságból azért körbetekertem szigetelőszalaggal, hogy ne repüljenek szét a szilánkok. --> úgy néz ki lottóznom kéne! Csak ezután kerestem zárlatot. A graetz két lába között mértem. Ott volt egy SMD 1206-os méretű kondi, előbb azt forrasztottam le. A zárlat maradt ezért a graetz következett: zárlatos! A primer tranyóknál nem mértem zárlatot, a szekunder oldalon viszont az 5V-GND között 14 Ohm-ot adott és vadul sípolt a multiméter. Kiforrasztottam a kettősdióda lábait, úgy mértem, de nem az volt. Kis fejvakarás után elővettem az ősrégi XT gépem tápját, az 5V-ot egy ampermérőn rávezettem. Kb. 0.5A volt, ami akár elmegy üresjárási áramnak is egy 250W-os tápban. Utolsó teszt: egy roncs Mercury táp apró graetz hídját bekötöttem, majd égős teszt: az égő felvillan, majd elaludt! +5VSB újra mérhető. Egy darab dróttal rövidre zártam a bekapcsoló részt az ATX csatin, majd úgy dugtam be. Égő felvillan, pár másodperces fáziskésés után megjelenik a +5V a kimeneten. A 12V és a 3.3V is mérhető volt. A 12V-nál 12.9V-ot adott, kicsit sokallom. Most már érdemes új biztivel összerakni és kipróbálni? Sajnos nem vagyok tele biztivel hogy mind ellőhessem, és gondolom egy normális graetz sem árt... @pittti: Még egy ok amiért gyűlölöm a brand gépeket. Otthoni gépbuherálók és független szervizek rémálma! Az aktív-passzív PFC részhez annyira nem értek, de nekem is szemet szúrt hogy 2x200V kondi van, míg az aktív PFC esetén az előtét kondi 400-450V-os és mindig egyedül van. A bűnös: A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2013
Ha a graetz csere után megszűnt a zárlat, akkor az volt a hunyó. Elvileg 4A-s bőven elég bele, a gyári sem hiszem hogy erősebb volt.
Az 5V és a föld közötti 14 Ohm akár jó is lehet, ellenőrizd a kimenettel párhuzamosan kötött ellenállást nincs-e megégve (ezeket teljesítményileg eléggé alulméretezik, pedig fűtenek rendesen). Ez az ún. áramfigyelő ellenállás 10 - 20 Ohm között szokott lenni. Ha minden más rendben van, akkor összerakhatod - bár még a kondikat sem ártana egy ESR mérővel átmérni akár púposak, akár nem (elég öregecske ez a táp!).
Köszönöm. A 14Ohm párhuzamosan mérhető az 5V-al, tehát - szerintem - nem lehet áramfigyelő ellenállás. Égett ellenállás, púpos kondi nincs. Az ESR méréshez nem kívánom jobban szétszedni, inkább majd rámérek szkóppal ha lesz időm. A 12.9V-ot teljesen terheletlen állapotban mértem, tehát még a venti sem volt bekötve. Igaz, a ventit az alaplap vezérli a proci hőmérsékletének függvényében. Ilyen célokra mindig van egy roncs vinyóm... Mégegyszer, köszönöm a segítséget!
A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2013
A terhelés nélküli mérések általában nem reálisak, mind az 5, mind a 12V-ot terhelni kell bizonyos mértékig. A 12,9V (ha marad), szerintem már kiesik az 5%-os tűrésből amit a szabvány megenged.
A venti fordulatszámát nem hiszem hogy az alaplap vezérelné, ezt általában a szekunder hűtőbordára ragasztott thermisztorral oldják meg a tápon belül. Ha van egy kivezetés amit az alaplapi három tús csatlakozóra kell kötni, ez csak a fordulatszám visszajelzésére szolgál - a harmadik vezeték nincsen bekötve.
Még mindig brand gép: a tápventi a processzort is hűti! A tápon van egy nagyobb, 8-érintkezős kivezetés, de csak 3 vezetékkel. Azért lehet hogy mégis beleszól az alaplap, mert a proci hirtelen terhelése esetén szinte azonal felbőg, aztán a terhelés(vagy program) végeztével legyugszik.
Egy majdnem ugyanilyen gép mellett dolgozom nap mint nap, tudom miről beszélek. ![]() A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2013
Nagyon kisméretű ház esetén tényleg elképzelhető - besegít a processzor hűtésébe.
Elfelejtkeztem róla hogy ez egy márkás gép!
Nagyon sok brand desktop gépben össz-vissz egy darab jó nagy venti van, az fújja a levegő mindenkinek, és műanyag légterelők gondoskodnak arról, hogy oda menjen, ahova kell.
A hozzászólás módosítva: Okt 29, 2013
Sziasztok!
Vettem ma egy "hibás" tápegységet, de működik...12 V-nál 12,04. 5V-nál 5,1-et mértem. http://www.edigital.hu/Aktiv/Asus_450W_A-45GA_tapegyseg-p36873.html Mit nézzek, mérjek még meg rajta ,hogy rá dughassam alaplapra anélkül , hogy elszállna valami?
Szerintem rádughatod, nem lesz baj.
![]() A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2013
Sziasztok!
A gépemben van egy Delta DPS-300AB-9 C tápegység ami két napja elkezdett "ciripelni". Először a ventire gyanakodtam -szétszedtem ,de sajnos nem az, hanem a nyák felől jön a zaj. Milyen alkatrészét kéne behatóbban tanulmányoznom? Mondjuk nem mai csirke ... van vagy 7 éves, tehát az elkók kiszáradása mondhatni időszerű -bár folyás nyomot elsőre nem láttam. Idézet: „elkók kiszáradása” Szia! Jó úton indultál el.
Sziasztok,
Adott egy Compaq ház amiben volna tápegység is de a táp hibás. Nem szabványos táp így ha nem szükséges nem barkácsolnák másikat a helyére. Szétszerelés után látható volt, hogy a nagy puffer kondik mellett lévő két kis kerámia kondi kinyílt. Miután ezeket és a biztit kicseréltem helyre jött a SB és a táp is elindult. Viszont áram alá helyezve a SB5V sokkal később jelenik meg mint a megszokott ATX tápoknál valamint terhelés nélkül az 5V az oké a 12V az csak 10,8V. Terhelve az 5V leesik 4,5V-ra a 12V-os ág még tovább csökken mint 10,8V és így a táp már nem indul rendesen csak indulgat. Mi lehet a probléma, esetleg a primer puffer kondik(sajnos ezt nem tudtam kicserélni mert nincs itthon ![]() Segítségeteket előre is kőszi.
Így érzésre az elkókat is nyugodtan cserélheted. Mondjuk speciel szétnyílt kerámiakondival még sosem találkoztam, kivéve amikor a villám látogatta meg a készüléket...
Sziasztok!
Budapesten / környékén tudtok ajánlani megbízható embert/boltot, aki vállal tápegység javítást?
Szia!
Megvizsgáltam az összes kondit. A gyenge áramú oldalon volt 5db felpüffedt állapotú -amiket cseréltem. Sajnos nem változott semmi, továbbra is ciripel. Viszont szétszedett állapotban meghallgatva a nagyfeszültségű oldalon hallatszik a hang. kép: http://kepfeltoltes.hu/131112/2013-11-11_18.42.44_www.kepfeltoltes.hu_.jpg Ezek közül az alkatrészek közül mi adhat ki hangot? pl.: fojtótekercs tud ilyet produkálni? (le vannak ragacsozva -egy sem mozog...) Köszi.
Sziasztok!
Van egy tápom ami semmi élt jelet nem ad. Egy tranzisztor volt ki égve(szerintem a standby tranyó) a primeren azt cseréltem, meg pár ellenállás volt megégve azokat is cseréltem, azonban még mindig semmi élet jelet nem ad? Mi legyen a következő lépésem.
Üdv.
A púpos kondenzátorokat is cseréld ki. Ugyanis lehetséges, hogy az miatt nem indul el a táp. Utána ha meg tudod mérni a feszültségeket a kimeneten, akkor nézd meg, hogy meg van-e az 5VSB.
Azokat majd még kicserélem.
Jelenleg semmi feszültség nem mérhető, se stand by se indító. Az előélete húzós volt szegénynek , többször füstölt majd ki lehelte a lelkét. Feltételezem akkor égtek az ellenállások.
Azt mindenképpen ajánlom, hogy ha indítod akkor a köss a táp elé sorba egy 40-60W-os izzót. A készenléi kört nézd át,hogy találsz-e zárlatos, vagy esetleg szakadt alkatrészt.
Sziasztok!
Van egy tápom,ami évek ota a gépben van most nem akar a gépel indulni,ha kiveszem és üresen inditom minden ok.A feszultségeket igy mérve mind jok.Mi lehet a baja?
Szia!
Lehet nem a táppal van baj? Nekem van egy lapom, amin a power gomb meghalt, jobban mondva nem a gomb, hanem a lapon valami és a gombbal nem indul. Üdv.: PLaci |
Bejelentkezés
Hirdetés |