Fórum témák
» Több friss téma |
Letekertem 2 menetet.Most a fetek melegednek. A segédtáp feszültsége most 11,9 V .
A hozzászólás módosítva: Dec 21, 2013
Ismét kész egy verzióm. Lorylaci ajánlására ez már tartalmaz két független pici 12V-os külső tápot. Az egyik csak standby funkcióra használva, (non stop megy) míg a másik a meghajtásé, persze az is megváltozott 2N2222A/2N2907A-ra, ráadásul a nagy csúszósarus 35A-es dióda is ki lett dobva. Most egy álló van. Így jutott hely kétszer annyi primer puffernek, valamint 4 dióda helyett csak "három" van a szekunderi graetznél. Valamint megfogadtam a másik tanácsát is. Megpróbáltam rövödíteni a nagyáramú vezetékelést. Kiszedtem a nagy bordát és középre raktam, így közelebb kerültem a trafóhoz az MBR diódákkal. Viszont továbbra is ragaszkodtam -így azt meg is hagytam- a szekunderi segédtápoknak a bömszli 7812 és 7818-as főtápról való hajtásáról, sem minthogy ezt is valami kis táp végezze el. Áramfigyelésre továbbra is maradt az 555 féle, söntös, csak én növeltem 2x0.025-re és 10W-tal, valamint IC-sre cseréltem a ki/be kapcsolót. Remélem meg is hajtja a BC337 a rayexet... Na mindegy, tehát lorylaci javaslataira támaszkodva remélem a két kis táp amit szerezni tudok majd az max 2x2x4 centis lesz...
A hozzászólás módosítva: Dec 22, 2013
Na látod, rögtön jutott hely a primer kondiknak. Egy gyors megjegyzés. A ki-be kapcsolás. Elvileg izolált, de ha ezt is izoláltnak tekinted, akkor figyelned kell itt is a tisztázásra a primerhez képest. Vagyis be kell majd szépen marni a nyákot.
Azért még a "PRO AUDIO SMPS" ettől bőven távol van Na és akkor, a védelem miért a szekunderen van? Egyérzst ott sokkal nagyobb veszteséggel tudod figyelni. Másrészt csak a plusz ágat figyeled. Vissza a priemrre, használj áramváltot, vagy figyeld a félhíd feszültségét az alsó FETek bekapcsolásakor.
Ez a "PRO" felirat egy kicsit tényleg túlzás volt tőlem.
A két kis táp közé kéne a bemarás? Vagy az első relénél van túl közel a ki-be kapcsoló sávja? (mert ha úgy nézem az kószál el hosszan a kimenetekhez) Ezt nem nagyon értem... Védelem: Úgy gondoltam, hogy mivel szimmetrikus végről van szó (monó blokk hajtás) mindegy melyik ágat figyelem rögtön leoldja, ha baj van. De ha szerinted módszeresebb lenne a primert figyelni, akkor szót fogadok és átrajzolom valahogy. A hozzászólás módosítva: Dec 22, 2013
Jajj, most nézem véletlen a másik rajzot raktam fel....
Itt a normális.
Ekkora teljesítménynél elég lenne mondjuk a PC tápokban található kis pici zöld porvas (vagy alacsony Al értékű) ferritmag az áramváltó elkészítéséhez? Úgyis csak egy pár menetet kell rá kanyarintani...
A hozzászólás módosítva: Dec 26, 2013
Az áramváltóhoz szinte bármilyen FERRIT jó, aminek a középső lika van akkora, hogy az a huzalkeresztmetszet, ami elbírja a mérendő áramot, az átférjen rajta. Egy menet primer elég!
(és az áramáltót trafóval sorba tesszük) Az áramváltó szekundere lehet jó vékony huzalból is, tekerj rá legalább 20 menetet, max annyit amennyi egy értegben ráfér. Aztán szekunder oldalra megy a sönt, és príma.
Az apró magoknál a menetszámra figyelj oda, nekem sikerült gyorsan betelíteni. Azért nem lett belőle baj mert azon csak mértem, és volt egy nagyobb ami "dolgozott".
lorylaci 12:07
Idézet: „bármilyen FERRIT..., Egy menet primer, szekunder legalább 20 menet...” Ge Lee 15:53 Idézet: „apró magoknál a menetszámra figyelj oda” Ez a két hsz "picit" ellent mond egymásnak. Mi tévő legyek? Tehát nagyon pici mag -és most itt érdemben a fénycső magra gondolok- nem lehet. Oké, tehát ettől nagyobb, viszont egy gate trafó méretű (mint a tervrajzomon) akkora elég? Honnan tudom, hogy rosszul csináltam valamit?
Ki lehet számolni, ugyanúgy, mint a főtrafót. Ha tudod mekkora primer áram fog folyni, akkor a szekunderen az áttételed része folyik. A szekunder oldalra teszel egy ellenállást, ez a lezáróellenállás. Ezt úgy kell meghatározni, hogy a szekunder áramnál akkora feszültség essen ezen az ellenálláson, amekkorát akarsz. Ezzel megvan a szekunder oldali feszültség, meg az áram. Visszafelé számolsz, kiszámolod a szekunder menetszámot úgy, hogy a vas ne telítsen be. ( ferrit ) És kész is van.
Pl: Ipr = 10 A Iszek = 1 A a = 10 ( áttétel ) Uszek = 1 V Lezáróellenállás = 1V/1A = 1 ohm. Lehet a primer egy menet, a szekunder meg 10. De ha túl soknak találod az 1A-t a szekunderen, akkor tehetsz fel nagyobb szekunder menetszámot is, stb. Tehát, méretezel egy tekercset, amire ha 1V feszültség kerül, akkor nem épít fel nagyobb indukciót a vasmagban, mint mondjuk 0,2 T. Célszerű az indukciót sokkal kisebbre választani, mert az áramváltónak ( mint a trafónak ) lesz mágnesezőárama és ettől nem lesz alakhű az átvitele.
Szia!
Kísérletezni is szabad... Nem akarok belemenni egy régebbi témába, mi az egy menet és a fél menet.. Lényeg az, hogy a gyűrűbe 10 ampermenet gerjesztés megy bele 10 amperes áramnál. Ezt nem mi szabjuk meg, ugyebár, ez adódik. A szekunder oldalon természetesen az ennek megfelelő energiát le is kell szedni a lezáró ellenállással ( katt is írta..). Oda kell figyelni, mert lezáratlanul elég az ujjad a gyűrűtől.. - 1-2 ohm 2 wattos ellenállás kb. megfelelő attól függően, hány volt a szekunder feszültség igényed. Példa: 8 menet, 2R2 lezáró, Ucc 4 V egy olyan gyűrűn, ami AL= 3300-as fazékból készült ( múltkori hsz-em..). Természetesen lehet variálni, kísérletezni, mert ki tudja, neked milyen gyűrűd van... A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2013
Üdv mindenkinek!
Javitott már valaki "ctek cte-mxs5.0 5a 12v car battery charger" kapcsolóüzemű autó töltő tápot. Van benne kb 2-3w ellenállás,aminek megégett a felülete,és nem látható az értéke,de szerintem van még valami hiba benne(mert csak úgy nemigen izzik az ellenállás).A gondom még vele,hogy a java IC-ről gondosan eltávolitották a jelzéseket.Na meg van benne két marék smd.Viszont az új ára nem is olyan kevés.Talán megéri vele foglalkozni(főleg ha lenne hozzá rajz).
Tegyél fel egy fotót a belsejéről.XS3600-aim vannak,ha azzal hasonló,akkor tudunk valami infót kinyerni.
Ma már nem tudok fotót feltenni,de majd holnap a nap folyamán készitek pár képet.Ha nem tévedek,azt hiszem pont XS3600-at irt a panelon.
Kivülről igy néz ki " http://www.pinbax.com/items/MSX50.jpg "(kép a netről) A hozzászólás módosítva: Dec 27, 2013
Dobozolása ilyen az XS3600-nek is,csak nincs rajta ennyi LED.Holnap valószínűleg megyek haza,ott vannak ezek a döglött töltők,és szemügyre veszek egyet.
Szóval akkor a szekunder oldalra semmi más nem kell csak a sönt? Nem kell vissza vezetni valami diódával mondjuk a DTC lábra?
Mert, ha nem, akkor marad így majd a végén ahol lesz egy kis hely oda megyen.
Nem hát. A 494 majd telefonon lekommunikálja a sönttel hogy éppen mekkora áram folyik az áramváltón, és hogy mikor kell lekapcsolnia.
A szekunder oldalról vedd ki a p-be a söntöt. Semmit nem érsz vele, ezt már mondtam többször. Ha meg zavar az, hogy a táp feszültsége üresjáratban felkúszik, akkor csinálhatsz erre egy védelmet, ami leállítja a vezérlést.
Primeren legyen a trafóval sorban egy áramváltó, aminek szépen kiszámolod a dolgait, hogy akkor érzékeljen, amikor neked kell. Az ad egy jó rövidzárvédelmet.
Ma lefotóztam a belsejét az akkutöltőnek.Igy néz ki
Így első látásra hasonlítanak.Kis türelmedet kérem a fotóig.
István
Megkerestem a fotót az XS3600 beléről.Sajnos ez egy kisebb töltő,már az elektronika.
Üdv.
Hát sajna ez tényleg nem olyan,de azért kösz
Az lenne a kérdésem, hogy ugyebár például ott van cimopata tápja. Ott a sönt 33 ohm, és 1/18 menetet kapott a váltó, 150V-ra. Vagyis 270Wattnál lép működésbe. Jól számolom?
Most hogy a menőbe számolsz? Hogy jön ide a 150V Áramváltóval nem feszt, hanem áramot mérsz. Gondolkodjál!
Szóval tegyük fel, hogy a szekunder oldali söntön 3V-ot érzékelsz (MOSFET gate bekapcsolása). Akkor a 33 Ohmon ez 3V/33Ohm=91mA. Akkor ez a primeren az áttét miatt 91*18=1638mA. Vagyis kb 1.6A primer áramnál lépő működésbe a dolog. Szóval első kérdés az az, hogy mekkora áramot szeretnél érzékelni? Ezek után találj ki egy áttétet, vegyél mondjuk 20 menetet elsőnek. Akkor a szekunderen I/20 áram fog folyni. Számold ki, hogy mekkora söntöt kell pakolnod rá, hogy kellő feszültség essen rajta az érzékeléshez. (MOSFETet kapcsolsz vele, BJT-t kapcsolsz vele, vagy esetleg még egy gratezet is rápakolsz, hogy áram irányától függetlenül érzékeljél) Nagyjából ennyi. Ez egy egyszerűsített számolási mód. Ha már van néhány értékpáros, akkor jönnek az ellenőrzések: 1. mekkora a szekunder oldali sönt disszipációja? Ha túl nagy, akkor növeld az áttétet, és akkor növeld az ellenállást és így csökkented a disszipációt. Célszerű úgy csinálni, hogy elég legyen 0,6W-os fémréteg (1% pontosságú ellenállás). 2. Betelít -e a mag? A szekunder söntön eső feszültség egyenlő a magra jutó feszültséggel a szekunder menetszámmal. Van frekid (jobb esetben ismered az áram hullámformáját, ami rezonáns táp esetén közel szinusz), van feszültséged, menetszámod (szekunder), és tudod a mag keresztmetszetét. Tudsz B-t számolni. Ha megnézed, a menetszám növelésével végülis a sönt disszipációját és a mag telítését is tudod javítani, de a menetszám növelésének van egy korláta. (túl vékony huzallal nagyon nehéz tekerni, és áltlaában kicsi magot szeretnénk használni, sőt ha az áramváltónál nagy szigetelés kell, akkor célszerű többször zománcozott huzalt használni, vagy mártott magot, vagy rendes PVC szigetelésű kábelt) Remélem segítettem, és így már érthető a dolog.
Nem. Benne van a nevében is, áramváltó.
Tegyük fel, hogy a CT kondenzátort rövidre záró (és ezzel a vezérlést lekapcsoló) FET nyitásához 3-4V körüli gate feszültségre van szükség (a P2 feltekert állásában). Az áramváltó szekunderén akkor lesz mondjuk 4V, ha ott 121mA áram folyik, mert U=IxR, 120mAx33ohm az 4V. Mivel az áttétele 1:18, ezért akkor lesz ott 121mA, ha a primer körben ennek a 18x-osa folyik, vagyis 2,18A. Persze mivel egyoldalasan van egyenirányítva ez csak az egyik félperiódusra igaz, a másikban folyhat akármekkora áram, nem fog kinyitni a FET.
Szia!
Még annyit tennék hozzá az előző véleményekhez, pont ilyenkor is jó egy "gyakorló" rezonáns táp. 10-20 voltos szekunderben minden nehézség nélkül be lehet állítani pár ampert, ami várható lesz az igazi primeredben, lehet modellezni is a számolások eredményét. A mérés relatív egyszerű, "rázásveszély" nincs, ellenőrizheted ( mert könnyen hozzáférsz) a gyűrű és az ellenállás melegedését. "csecsének" rátehetsz egy ellenpárhuzamos LED-párt is előtéttel, kijelzésnek.. - bírja a gyűrű szekundere az említett 100 mA nagyságrendű áramból.... Így folyamatosan próbálkozhatsz különböző beállításokkal, nem a nagy tápot kell gyilkolászni. Ha pedig még ráakasztasz egy RCD-FET komplexumot is, mint a tápban van, teljes a kontroll.
Értem. Köszönöm a válaszokat. Néha lassan megy a szövegértelmezés. Még annyi lenne a kérdésem, hogy a primerhuzal (1menet) az gondolom ekkora 1 kw fölött mondjuk célszerű lenne, ha min.1mm vastagságú lenne igaz?
Mivel a primer trafóval sorba kötöd, ezért el kell bírnia a primer áramot, vagyos megfelelő keresztmetszettel kell tekerned. Az azonban sokat segít a dolgon, hogy a huzal közel teljes felületen tud hűlni (nem mint egy trafónál). Mivel nagyfrekvenciás áram folyik rajta, ezért a szkinhatás miatt itt sem használhatsz vastag huzalt.
A legcélszerűbb az, ha ugyanolyan sodorott huzallal tekered, mint a primert (ha a primer megtekerése után maradt egy pár centis kis darab, az is elég, hiszen csak egy kis U-darab kell).
Áramváltó esetén ritkán van szó szerinti primer huzal. Egyszerűen csak átdugod a magon a vezetéket (ami általában egy sodrott, szigetelt huzal), és kész (lásd hegesztők vagy lakatfogó).
|
Bejelentkezés
Hirdetés |