Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Témaindító: mikado, idő: Okt 25, 2005
Témakörök:
Értem. Sajnos nagyon nincs tapasztalatom villanymotorok terén. Segédfázison mit értesz? Mármint mekkora feszültség gondolom váltóáramról van szó mivel fázis de ez sajnos többet nem tudok róla.
Üdv.!
Meg tudnátok mondani, hogy a porszívó motornak mennyi a ford, száma????
Üdv! 10000 feletti a fordulatuk, terheléstől is függ.
Hát az egyfázisú motorban (230V)két tekercs van, a főfázistekercs, ami direktben a 230V-ra megy. Jelen esetben ezt kellene szabályozni. A másik a segédfázis tekercs, ami az üzemi kondival(esetleg indító) van sorba kötve a 230V-ra. Erre mondtam, hogy szabályzás esetén lehet ezt nem kell szabályozni, csak direktbe bekötni.
Értem, akkor fázishasításos módszerrel érdemes próbálkozni. Köszönöm a gyors válaszod.
Üdv! Már valahol leírtam itt (párszor ) én csináltam triakos szabályozót, sertéstelepre, kondenzátoros, segédfázisú motorokhoz.
Valahogy nem akart jó lenni, megnéztem szkóppal a gyárit, nem nullától szabályozott, hanem a színuszhullám "tetejétől". Ilyenre állítottam be a gyújtókört és ugyanolyan jó lett az enyém is. A1-es alu tokba szereltem és el volt emelve a faltól, így a tokozat volt a "hűtőborda" is. Bizony melegedett is! Főleg nyáron, amikor amúgy is 30 fok felett volt bent is a hőmérséklet.
Hogy lehet beállítani, hogy a szinuszhullám tetejéről induljon a vezérlés? Nincs semmi elképzelésem róla.
Dehogynem. Az szabályozó potmétert olyan értékű, hogy nem "0"-tól szabályoz.
Például nullától szabályozó érték 250 kOhm, ide meg 100 kOhmos kell. Nem árt egy szkóp a pontos beállításhoz, de egy poti+trimmer, izzólámpa is megteszi. Úgyis a motorhoz kell beállítani azt a legalsó fordulatot, ahol még el is indul.
Üdv!
A csatolt kép bal vagy jobb oldali részére gondolsz ? Imi.
Szia!
A jobb oldali fázishasításhoz jófajta triak kell. Mert itt azzal - triak - hasogatnának a motor végett. A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2014
Üdv!
A jobb oldali verzió-hoz IGBT-t (vagy MOSFET-et) használnak. A váltókörben sorban bent fogyasztó, aztán át a graetz-en, így az IGBT mindig egyent kap. Szóval egyenáramú szaggatóval is lehet váltót dimmelni. Sőt, így még szinusz burkolt PWM-et is lehet készíteni (azt nem tudom, hogy ehhez mit szól(na) a motor). Imi.
Azért írtam, amit. Olyan egyszerű megoldásra van szerintem szükség, ahol árban, kivitelben a triakos megoldásnak nincs párja.
Köszönöm a hozzászólásokat! Így tisztábban látom a dolgokat sokkal, remélem sikerülni fog (bár mért ne sikerülne ).
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy egyfázisú 500 wattos eszterga motornál, hogy tudnám megoldani a fordulatszám szabályozást? Nem tudom pontosan milyen motor van benne, de az tuti, hogy a forgásirányt meg lehet fordítani egy kapcsolóval. Esetleg boltban / neten lehet olyan kütyüt kapni amivel ezt meg tudom valósítani? Előre is köszönöm a segítséget! üdv, PIXI
Szervusz!
ITT találsz megfelelőt.
Hát ezek nem olcsóak!
Más megoldás ezen kívül lenne?
Lépcsős szíjtárcsa, fogaskerék áttétel.
De van frekvencia váltó az apróban is. A hozzászólás módosítva: Júl 9, 2014
Az ilyen jellegű áttétel adott, de a legkisebb fordulat sajnos még gyors. Azért kellene egy ilyen megoldás is a géphez.
Ami egy fázisú be és 3 fázis ki az is jó nekem? Vagy honnan tudom melyik jó nekem?
Neked egy fázisú kellene.
Ha áttekercselteted a motort 3F-ra és veszel egy olcsó 1->3 fázisú szabályozót, még mindig fele árban vagy, mintha vennél egy kimondott egyfázisú motorszabályozót. Aztán már csak a vezérlést, irányváltást kell átalakítani... Szóval nem véletlen, hogy én sem használok semmit az esztergámhoz, nem ér annyit az egész.
Na az nagyon jó, hogy ez ennyire bonyolult! Akkor nagy eséllyel ez így marad!
Üdv!
Egy porszívó motor fordulatszámát szeretném felére csökkenteni 13000röl 4-7000 körülire úgy hogy a teljesítménye ne változzon, legalább is ne csökkenjen. Valami egyszerű megoldást szeretnék. Ha tudnátok segíteni nagyon megköszönném!!! A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2014
Szia! Egy 600V 10A-es diódán keresztül kösd a hálózatra. Ennél olcsóbb nem nagyon van. Próba.
Köszönöm szépen az ötletet, holnap megpróbálom és referálni fogok az eredményről.
Szia! A porszívó motorja soros különleges motor. Terhelés nélkül magasra felmegy a fordulatszáma a hiperbolikus karakterisztikája miatt. Egyik lehetőség, amit Orbán József ajánlott, ha felére csökkented a feszültséget, de ekkor elvileg a teljesítményed is a felére csökken. Kedvezőbb lehet a helyzet, ha a forgórészt kisöntölöd egy ellenállással. Elsőnek próbáld meg egy 40W-os hagyományos izzóval. A forgórész kivezetése az a kettő drót, ami a szénkefékre megy, ezzel kell párhuzamosan kötni az ellenállást, ami lehet egy hagyományos izzó is.
Ha a feszültséget felezed akkor a teljesítmény a negyede lesz!! Egyszerű matek..
Mint tanult kollégám írta, egyszerű matek.
Ha egy motor 13000 fordulatnál lead 1300 W-ot (0,1 W/fordulat), akkor 4000 fordulatnál ~400 wattot, 7000 fordulatnál ~700 W-ot várhatsz el tőle. Erre is jó az az utálatos matek. A soros motor karakterisztikája nem teljesen lineáris, de pl. a vasmag telítését nem lehet überelni, emiatt túl sokat ne várj el tőle! A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2014
Szia!
A soros motor nem ohmos terhelés, aminek az esetében igazad lenne. Ott valóban ha megfelezzük a feszültséget, akkor a negyedére csökken a melegedés. Egyébként, én nem is a feszültség felezését ajánlottam, hanem azt, hogy a soros motor gerjesztőtekercsének és armatúra feszültségének arányát módosítsa egy külső ellenállással. Így a motor tengelyteljesítménye közel állandó marad, de a gerjesztő áram növelése és az áramtúra feszültség csökkentése miatt egy kisebb fordulatszámú munkapontos stabilizálódhat a motor fordulatszáma. (Lásd: Halász: Villamos hajtások 92. oldal Bővebben: Link ) Erbe! Amit írsz, az a külső gerjesztésű vagy állandó fluxusú motorokra igaz. Ez a soros motornál nem így van, éppen ezért szeretik a vontatásban. Ha a fordulatszámát úgy csökkented, hogy a gerjesztése nő (ezért ajánlottam a forgórész söntölését), akkor a tengelyteljesítmény közel állandó (kisebb fordulat, de nagyobb nyomatékkal terhelhető). Természetesen ez csak egy tartományban igaz, olyan nagy áramoknál amik a vasat telítésbe viszik már nem nő tovább a motor nyomatéka. A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2014
Sajnos, nem egyszerű matek. A pontos értékekhez fel kell venni a soros motor üzemi görbéit, és abból lehet megállapítani az aktuális fordulatszámot, és nyomatékot. A soros motor nem (de egyik motor sem) ohmos terhelés, egyszerű számításokkal csak durva becsléseket lehet végezni. (van, mikor ez is elég)
A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2014
Üdv Urak!
Egy szalagcsiszoló építésben vagyok benne, vettem is tegnap egy egyfázisú aszinkron motort hozzá ( 750w/2800 1/min). A problémám a következő lenne. A motor kifogástalanul működik, viszont van neki egy kis rezonanciája, nem vészes viszont elég alapos ember vagyok és engem zavar. Nem sok dolgom volt eddig ilyen motorokkal ez esetleg normális jelenség? 30 mikrofarádos állandó üzemi kondival van kötve. Nem lehet hogy ez túl nagy hozzá és ez okozza a rezonanciát? A válaszokat előre is köszönöm, ha esetleg nem jó helyen tettem fel a kérdésem azért pedig elnézést. Zsolt. |
Bejelentkezés
Hirdetés |