Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Jellemzően kondenzátor biztosítja a segédfázist, amitől el tud indulni. Ez lehet állandóan bekötött(üzemi), vagy csak indító. Ez utóbbit kapcsolhatja az említett relé vagy kézzel kapcsolandó indítás idejére.
Létezik ellenállásos vagy rövidre zárt gyűrűvel való indításos típus is, ezek ritkák ill. pici motorok esetén alkalmazzák.
Terménydarálóknál létezik egy olyan változat, amelyiknél a kapcsoló rugó ellenében továbbfordítható az indítás idejére. Ekkor kapcsolja rá az indítókondenzátort. Ha nem akarsz feltétlen ilyen kapcsolót beépíteni, az indító érintkező helyett nyomógombot is beköthetsz.
Na van egy kis fejlemény.
A daráló előző tulaja rákötött egy nyomógombot és így üzemel. Szóval 4 vezeték van: 2 fekete 2 sárga A 2 fekete kábelen van a 220. Az egyik sárga az egyik feketére van kötve. plusz egy nyomógomb is van rákötve. A másik sárga a nyomógombra van kötve. Mikor elindítom, csak búg motor. Megnyomom a gombot aztán felpörög és öröm van... Szóval nincs kondi és semmi! Még annyi, hogy a motorról semmit nem tudok, a rászegecselt biléta le van törve. Ez így menyire egészséges? Nem vágja tönkre a motort?
Ez így működik helyesen. Ebben nem kondi gyártja a segédfázist, hanem a tekercse nagyobb ellenállású, az állítja elő a fázistolást. Bár a leírásod nem teljesen pontos, a lényeg, hogy működik.
A hozzászólás módosítva: Szept 15, 2014
Ha így elindítva különösebb motor hang (búgás) nélkül jár, akkor minden rendben. Tehát indító kondenzátoros motornak kell lennie. Biztos nincs kondenzátor sorba kötve a nyomógomb és motor között? Esetleg ellenállásos indítású lehet, mely nem látszik.
Magára a motorra nincs felszerelve semmilyen kondi. Magában a motorban meg tuti nincs kondi, hisz bele se férne.
Van olyan villany motorom amelyen van ilyen segédkondi. Ott nyomógomb nélkül rákötöm a 220-at és megy, bár terhelés alatt nehezen indul el, de elindul. A daráló motorja végül is nem darálóként fog üzemelni, hanem egy köszörűt fog meghajtani, ezért holnap leszerelem és megmutatom hogyan néz ki. (A kábelezést majd ne nézzétek, az csak oda van lökve, az majd szépen meg lesz csinálva!) Egyelőre örülök, hogy végre sikerült működésre bírni Szerk: A kapcsoló meg van halva, az ismerős kötött rá egy nyomógombot és kész. Bedugom a 220-ba a motorról vezetett kábelt. Jön a búgás. Megnyomom a gombot, felpörög, elengedem a gombot és megy a cucc. De semmilyen kondi nincs! A hozzászólás módosítva: Szept 15, 2014
Ezek szerint "erbe" verziója szerinti lehet a motor.
Ezeknél a motoroknál a főfázis aluminium, a segédfázis sárgaréz, innen adódik az ellenálláskülönbség.
Sziasztok a csatolt képen levő motor egy házi cirkulában foglal helyet, apukám kapta valakitől. Ma bekötöttem neki, a három fázist a fotón látható három csatlakozó laphoz (ha jól tévedek, akkor így van deltában), el is indult, vágott is, de 30-40másodperc alatt tűzforró lett, így inkább leállítottam. Megvártam míg kihűl, utána bekötöttem másként (totóztam, míg más bekötéssel eltaláltam a jó forgásirányt, ami egyébként elsőre sikerült jól), de ugyanúgy melegszik. A fázissorrendről fogalmam sincs, de tuti össze-vissza van, a szemem láttára cseréltek órát, és úgy kötötték, ahogy jött. Én csináltam valamit rosszul, vagy a motornak lehet valami baja (az előéletéről semmit se tudok...) ? Remélem, nem égett le, ha én kötöttem rosszul... :/
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2014
Az adattáblán az szerepel, hogy "csillag / delta : 380 / 220 V.
Ennek fényében ha három fázisról akarod üzemeltetni, akkor csillagba kell kötni. Ez úgy történik, hogy az áthidaló lemezeket kiveszed, és áthidalod vele a felső sort végig. A betáp három fázisa pedig a három alsó kapocsra kell menjen. Szerk: de lehet jobban jársz ha az áthidalásokat kivéve ellenőrzöd, hogy megfelelően vannak-e a tekercs kivezetések kötve a kapcsokhoz. Lásd csatolt rajzot. A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2014
Értem, köszönöm! Lehet, hogy károsodott? A fázissorrend lényeg? Vagy, ha jó irányba forog, akkor lényegtelen?
Nem tartom kizártnak, hogy a túlmelegedéstől károsodott, de ezek a jó régi EVIG motorok azért bírják a túlterhelést, így van esély arra is, hogy kutya baja.
A fázissorrend csak a forgásirányt befolyásolja, más hatása nincs.
Hétvégén megyek a szüleimhez újra, nagyon bízom benne, hogy túlélte az akciómat. Akkor, hogy tisztán lássak; leszedem az összekötő lemezeket, a fölső sort összekötöm,
az alsó háromra meg jön a három fázis, ha jó irányba forog, örülök, ha nem, akkor cserélek.
Elővigyázatosságból (mert lehet, hogy valaki piszkálta korábban) inkább így:
1. leveszed az összes áthidalót, és ohm mérővel vagy csipogós műszerrel megméred, hogy a tekercs elrendezés úgy van-e ahogy rajzoltam. Ha minden rendben van, akkor: 2. felső három kapcsot az áthidalókkal összekötöd, 3. alsó háromra a betáp fázisvezetőit kötöd, és ahogy írod is ha nem jó irányba forog, akkor két tetszőlegeset felcserélsz. Ha van lakatfogód, esetleg ellenőrizheted fázisonként az áramfelvételt. ~1,5...1,8A körül lesz terheletlenül, a fázisok közt legfeljebb 10% differencia.
Rendben, akkor előtte megmérem, majd megírom, mi lett a vége. Köszönöm még egyszer.
Üdv!
A fázissorend teljesen mindegy, jó irányba forogjon, az a lényeg. lukacsp jól írja, csillagba kell kötni!!!! ( A fotón lévő bekötéssel biztos egy fázisról használták) . Viszont csillag kötés esetén a tekercsek elrendezése sem számít. Az alsó és a felső sor meg csak nincs összekeverve, ha előtte deltában ment, akkor jól kell lennie a tekercsvégeknek.
Értem, köszönöm neked is. Akkor most már csak reménykedem, hogy nem füstöltem le...
Sziasztok!
Egy kis segítséget szeretnék kérni tőletek. Van egy 1,1kW-os egyfázisú villanymotorom (tip.: OZFP90L-2N/1012), ami az olvasottak alapján hasonló lehet "juhostt" fórumtárs motorjához. Előzetesen annyi, hogy a motorra van szerelve egy kondi, amit ezidáig indítókondinak gondoltam, de ma szemügyre véve a kapcsolódobozt, ebben már nem vagyok egészen biztos. A használat pontosan úgy nézett ki, mint ahogy juhostt felvázolta: 230V kapcsolása -> búgás -> nyomógomb megnyomása -> motor felpörög (ebből gondoltam, hogy indító kondi). Rövid történet: a motor egy körfűrészre van szerelve ami használat közben kissé túl lett terhelve, ennek következtében tűz forró lett és egy kis füst szállt fel a kapcsoló dobozából, illetve a kondiból is (ha jól emlékszem). Motor gyorsan leállít, kb. 1 óra pihentetés még visszahűl, majd újrapróba. Jelenség: 230V kapcsolása -> búgás -> nyomógomb megnyomása -> kisautomata lever. Gondoltam, ha a motor búg, de utána leveri, akkor a kondi mehetett tönkre. Gyors utána olvasás indító kondi ügybe arra jutottam, hogy jó lesz nekem egy 100qF -os kondenzátor. Boltban 80-100qF-os darab volt kapható, így azt vettem meg. Felszereltem, 230V kapcsolás->motor búg->nyomógomb megnyom-> nem történik semmi. Úgy gondolom a kondinak elégnek kellene lennie. A kapcsolódobozt már korábban is szétszedtem, de soha nem sikerült megértenem mi hova megy. Mellékletben csatolom a fényképet és rajzot a jelölésekkel és kapcsolásokkal. Sajnos nekem azért nem sikerült egyről a kettőre jutnom mert kusza a kapcsok jelölései. A rajzomon oda írtam a jelöléseket, ahol a valóságban is van. Tehát kérdéseim: 1, Milyen indítású, milyen kapcsolású ez a motor? 2, A rajz alapján ez állandó üzemű kondi lehet? Mi az a nyomógomb rajta? 3, Mi a "K" és a "Z2"? Egyáltalán melyik kapocs melyik lehet? 3, Ha búg a motor attól lehet, hogy zárlatos valamelyik tekercse? (A 2-2 sárga és fekete kivezetések közt is 0, illetve 1 ohm értéket mérek, bár vannak kétségeim a műszert illetően, mivel folyamatosan ingázik az érték, azaz nem áll be). 4, Mit érdemes tenni? (A motor nem igazán tudom szétszedni és megnézni a tekercseket, mert rá van szerelve egy talpazatra, amiről nem tudom leszedni. Várom a hozzáértők válaszait és köszönöm előre is! Üdv, Drake A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2014
Nekem elfekvőben van egy olyasmi motor, mint itt neked a képen. én nem bírtam még működésre bírni, de hanyagoltam is. (kondi van rajta, bekapcsolom, búg, gomb benyom, motor felpörög, majd füstöl picit. ha gombot elengedem akkor megint csak búg. nem égettem le de hanyagolom is. Lehet az üzemi kondi megfőtt, majd egy esős napon rátérek).
Lehet üzemi kondi is de indító is, a nyomógomb nem feltétlen jelenti h a kondi indító. A nyomógomb pedig az indító relét helyettesítheti. A nyomógomb 500 ft, a relé 3500. OFF: Valakinek nincs olyan fém doboza amelyek a villany motorokon vannak? lehetőleg olyan aminek a fedele is sértetlenül megvan. Ha valakinek van véglegesen kimúlt motorja, szívesen megvenném ha nem arany árban mérik. Az én motoromon nincs meg, ezért kellene egy másik. e-mail: juhostt@gmail.com
Üdv. Egy pontos müszerrel kellene megmérni az ellenállásokat. Mit értessz azon hogy az ellenállás 0. nem mérhető ellenállás, vagy teljes zárlat? Az 1 ohm az meg semmiképp nem jó. A sárga és fekete vezetékek között nem lenne szabad semmilyen ellenállást mutatnia a müszernek, tehát szakadást kell hogy mutasson. Sárga a sárgával, fekete a feketévél van párban. Csak a saját szinü vezetékek között kell hogy ellenállás legyen. Az eggyik nagyobb, a másik kissebb ellenállásunak kell lenni. A kissebb ellenállásu a főfázis, a nagyobb a segédfázis. Ha 1 ohmot mérsz, tekercselés. Ha fekete sárga között mérsz ellenállást, tekercselés. Ezek lennének az első lépések.
Ja és a kapocstáblárol köss le mindent , válassz külön minden vezetéket utánna mérj. A testhez is mérj, ha odais jelez a müszer, akkor megint csak tekercselés. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2014
Üdv!
Ez a motor egy sima 230V-os motor. Indítókondenzátoros! A bekötés szerint is. A sárga kivezetésű tekercs a főfázis, ez állandóan a 230V-os van. A fekete kivezetésű a segédfázis, ami a kondival van sorba kötve és csak a nyomógomb megnyomásáig kap 230V-ot. A K és a W1 kapocs jelen esetben csak a vezetékek összekötésére szolgál. A motor deknije azért ilyen nagy, mert gyárilag indítórelé volt benne. Ezt helyettesíti most a nyomógomb. A kondi szerintem jó, újra mérni kellene a tekercseken. Úgy mérj, hogy mindent kössél le, az áthidaló fémlemezt is. Ekkor csak a két sárga, ill. a két fekete között szabad kis ellenállást mérni(talán néhány ohm). A tekercsek között szakadásnak kell lennie, mérj a tekercsek és a motor fémteste között is. Itt is szakadás kell, hogy legyen. Ha nem így van, akkor a motort tekercselni kell. A nyomógombot is ellenőrizd, azt írtad, hogy az új kondival semmit nem csinál. Érintkezik?
Szia! A villanymotorok füsttel működnek, ha az kijön belőlük akkor többet nem hajlandóak működni.
Idézet: A nyomógombos verziónak az a hátránya e reléssel szemben, hogy a relé be tudná kapcsolni a kondenzátort amikor arra szükség volna a terhelés alatt de a felhasználónak nincs ilyen lehetősége, legfeljebb annyi, hogy az előtolást mérsékelten végzi. Rendszerint a segédfázis szokott leégni és ha jól végezték a tekercsberakást (lefűzték a tekercseket egymástól) akkor menthető volna a főfázis tekercs. „Rövid történet: a motor egy körfűrészre van szerelve ami használat közben kissé túl lett terhelve, ennek következtében tűz forró lett és egy kis füst szállt fel a kapcsoló dobozából, illetve a kondiból is (ha jól emlékszem).”
Sziasztok! Vettem a debreceni zsibin egy 1500w-os 380/220-as motort . német márka, Dornhoff.
Kérdésem az lenne, hogy 220v-nál milyen erő van ebben. Van egy barkácsgépem, amin azt hiszem 750w-os 220-as motor van. Ha sokat melózok vele/pl kemény fát gyalulok/, felmelegszik úgy vagy 20 perc alatt a motor, hogy vagy egy órát kell várni mig lemegy üzemi hőmérsékletre. A kérdés az lenne, hogy ezzel a 380/220-as motorral vajon jobb teljesítményt tudnék e e lérni.
Sziasztok!
Először is köszönöm mindenkinek az értékes hozzászólásokat, tisztább lett a kép számomra. Hétvégén ismét volt egy kis időm ezzel foglalkozni, így elvégeztem a javasolt mérési feladatokat azaz, hogy minden leköt és a két tekercs kivezetés mérése "csupaszon". Sajnos az eredmény ugyanaz lett, azaz a fekete vezeték párok közt 0,5ohm; míg a sárgák közt 1,1ohm-ot mértem (a fekete és sárga tekercs közt persze szakadás, ahogy lennie kell). Precíz mérési lehetőségem nem akadt, így annyit tudtam tenni az ügy érdekében, hogy a mérést elvégeztem 2 multiméterrel is, az eredmény lényegében ugyanaz. A nyomógombot is kimértem, annak jó a kontaktja, tehát kapcsolja a kondit. Mértem a tekercsek és a készülékház között is rövidzárat, az negatív lett, tehát nincs köztük kontakt. Ezek alapján úgy tűnik, hogy mindkét fázis tekercs zárlatos. Viszont újra összedobtam a motort, indítottam és a motor forgó része lassan forgott (ez lehet korábban is így volt, csak az előbbi hozzászólásom 1 éves emlékeken alapult), a nyomógombos-kondis rásegítésre továbbra sem reagált semmit. Ez miért lehet? Tehát ha zárlatos mindkét tekercs akkor mitől forog? Üdv, Drake
Szia!
Ezzel a méréssel csak azt tudtad meg, hogy nincs a fázistekercsek között zárlat. A fázisok tekercsein belül ettől még lehet menetzárlat! Ilyenkor is morog, és lassan foroghat a motor! A fázistekercsek közötti esetleges átütést sem tudod multiméterrel kimérni. A korrekt méréshez ide speciális, nagyfeszültséggel működő szigetelésmérő műszer, a régi öregek szerint ún. "megger" kellene. ...füst szállt fel a kapcsoló dobozából, illetve a kondiból is ... Ha a kondenzátorból tényleg füst jött, akkor zárlatosá válhatott (az is). Ezt viszont csak úgy tudom elképzelni, hogy beragadt, vagy folyamatosan nyomva volt az indítógomb. Mérj rá a kondira. Mérés előtt feltétlenül süsd azt ki! Tönkre mehet a műszered a benne maradt energiától. Egy másik próbakondival is kiszűrheted az estleges kondi hibát. Az indítótekercs csak néhány másodperc üzemidőre van méretezve. Az összezárt nyomógomb miatt folyamatosan bekapcsolt segédfázisnál a tekercs 20-30 másodperc után tutira leég, még ha jó is az indítókondenzátor! Az éltető "üzemi füst" távozása a motorból az álmoskönyv szerint tekercselést jelent! Nagyon úgy néz ki, ezzel a hibával szakemberhez kell fordulnod, mert ezt házilagosan már nemigen tudod orvosolni.
Hello!
"a nyomógombos-kondis rásegítésre továbbra sem reagált semmit." Ha igaz, azért ez elgondolkodtató. Valami itt nemigazán kerek..
Szia!
"Jelenség: 230V kapcsolása -> búgás -> nyomógomb megnyomása -> kisautomata lever." Szinte egyértelmű, hogy zárlat okozza a jelenséget. Tekercs-, esetleg kondi zárlat, vagy mindkettő. Majd miután kondit cserélt: "Felszereltem, 230V kapcsolás->motor búg->nyomógomb megnyom-> nem történik semmi." Első blikkre azt hihetnénk megszakadt a segédfázis tekercse, de nem valószínű, mert utána a lecsupaszított kapocslécen is folytonosnak méri a tekercset: "a fekete vezeték párok közt 0,5ohm; míg a sárgák közt 1,1ohm-ot mértem " Ha "a nyomógombos-kondis rásegítésre továbbra sem reagált semmit." azt jelenti, hogy a motorbúgás hangja sem változik, akkor most szakadt a segédfázis köre. Ezt okozhatja akár az új kondi szakadása, de sokkal nagyobb esélyt látok a műhibára. Valami nem oda van kötve, ahová kellene. Megnéztem a katalógusban a motor adatait. Felvett teljesítmény:1500W Tengely teljesítmény:1100W Fordulat:2850/p Áramfelvétel: 10A 220V 50 Hz Kondenzátor:120µF 270 V Az eredeti relé: Miha 100/400 A felhasznált zománchuzal súlya: 1,265 kg A főfázis ellenállása: 2 Ohm Segédfázis ellenállása: 11,2 Ohm Ezek alapján a mért 0,5 Ohm és 1,1 Ohm azt jelzi, tekercselés lesz a gyógyír a bajra! A tekercsek adatai a felhasználó számára érdektelenek, de ha igény van rá, privát mailben elküldhetem.
Felesleges tovább trükközni vele, tekercselés.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |