Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok!
Azt a 10K-s potmétert a tranzisztor kollektorára kéne tenni a 10K-s ellenállás helyére? Mert nem teljesen tiszta számomra ez a jelölés. Illetve az áramkört 3V-ra szeretném átméretezni, 3V-os relém az van. Milyen tranzisztort mekkora munkaellenállással illetve potméterrel tegyek a körbe? Gondolom műveleti erősítőből bármilyen 3V-ról működő megfelelhet. A szenzorról csak annyit tudni hogy eredetileg egy 3V-os áramkörben volt melyben tönkrement az IC, de a szenzor még működik. Ezt a kapcsolást csak kísérletképpen raknám össze. Előre is köszi!
Sziasztok!
Felfigyeltem, egy kifejezésre, amit nem teljesen értek, mit is jelent. "Megnyúlt ellenállás" ez egy 1k ellenállásnál mit jelent (csak példaképp írtam)?
Köszönöm szépen.
Még abban szeretnék segítséget kérni, hogy valaki magyarázza már el nekem, hogy hogyan működik az osztó ellenállás az ICL7107-nél. Gondolom a gyárba valakik kiméregették hosszú idővel, hogy mekkora ellenállásokat kell berakni, ha a trimmereket csavargatva valamilyen párhuzamos kötéssel leosztja kisebb ellenállásra azt az 1M-t. (ha az ICL7107 alapkapcsolása alapján elmondjátok mi a lényeg, az lenne a legjobb- én ezzel próbáltam megérteni , de nem jött össze. Arra is kíváncsi lennék még, hogy az ICL7107-nek miért van szüksége a -5V-os feszültségre is, amit a 4049 segít előállítani? Üdv!
Azt hogy nagyobb lett az ellenállása, mint gyárilag volt. Nem megszakadt, vagy leégett hanem erősen elmászott az értéke a nagyobb érték felé.
Értem és köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
Hello!
- Ha az IC működését szeretnéd megérteni, akkor annak adatlapját és alkalmazási segédleteit kell olvasgatni, nem kapcsolási rajzokat. Mert a kapcsolásoknak kell igazodniuk az adatlaphoz, és nem fordítva. - Az IC bemenetén analóg áramkörök, analóg kapcsolók vannak. És mivel negatív feszültséget is kell hogy mérjen, mindenképpen szükséges a negatív táp is. Egyébiránt meg nem mindegy számodra miért kell a negatív táp? Szükség van rá, és kész.. - A gyárban nem próbálgatnak mint kutya ba..t, hanem terveznek, meg kiszámolnak. Az ellenállást nem lehet leosztani, csak a feszültséget. A mérőkör úgy működik, hogy a bementi jelet összehasonlítja a referencia feszültséggel és a kapott számot 1000-el megszorozva kijelzi. Nézz utána a Dula Slope AD átalakítók működésének, ha érdekel..
Sziasztok! Mire jó a holdfényű energiatakarékos izzó? Mert eddig kétféle energiatakarékos izzóval találkoztam. Van a picit sárgás, de jó világos fényű, és van ez a holdfényű, fehér színű, amitől igazából nem is lesz világosabb a szobában. Vagy ez hangulat világításra lenne jó?
Sziasztok!
Laptop hűtőbe építettem be led szalagot 3db 10cm-es csíkot sorba vannak kötve a polaritás jó a bekötés jó(minden a helyén). Ám a szalag 12v-os és az USB-porton ahol a tápot kapja csak 5v van úgy voltam vele jó lesz az csak kicsit gyengébben fog világítani, mert a led nyitó feszültsége kb 2v az bőven megvan. Erre mikor kipróbálnám semmi sem történt vagy is, de egy pillanatra fel villantak a ledek, de nagyon halványan(csak sötétbe látszódott). Elsőnek arra gondoltam, hogy az USB port nem tud elég ampert leadni(elvileg 500mAh) és így kipróbáltam a telefon töltőmmel ami 1500mAh-át ad le. Nem volt jó így sem, semmi változás. Aztán gondolkodtam az ellenálláson, hogy 151Ohm-os ellenállások vannak a ledsoron 3db ledenként és lehet, hogy ez a probléma oka. Ebben kérném a segítségetek, hogy hogyan lehetne életre bírni a ledszalagot az 5V-os feszültségről
Sziasztok!
Van egy olyan áramköröm, ahol 4 db LED van sorbakötve. Mivel erősen melegszik, meg szeretném mérni az átfolyó áramot. Van egy olcsó multiméterem, szerintem kezelni is tudom, namost ez nem mutat a világon semmit. Illetve 0.00-t mutat, mondjuk 200mA és 20mA méréshatárnál. Ilyenkor a LED-ek sem világítanai, olyan, mintha jó nagy belső ellenállása lenne. 10A méréshatárnál világítanak a LED-ek, a mérő továbbra is 0-át mutat, mondjuk ezt pont értem: olyan kicsi az áram, hogy eltűnik kerekítési hibaként. Ilyesmi gondok vannak. A végcél persze az, hogy kitaláljam, mekkora ellenállást kell az egésszel sorakötni. Tud valaki tanáccsal segíteni? Köszi, Anti A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
Szia! Az 5V sajnos kevés lesz hozzá, a szalagon a három sorbakötött LED eleve 6V feletti feszültséget kíván, hiszen a nyitófeszültségük összeadódik.
Szia! A multimétered belső biztosítéka kiolvadhatott egy korábbi óvatlan árammérés során. Cseréld ki!
A méréshez iktass be a LED-ekkel soros, kisértékű (1-10 ohm ) ellenállást, és a rajta erő feszültségből I=U/R képlettel számold ki az áramot, ez lenne a megnyugtató eljárás.
Hello!
- Cseréld ki a multiméterben a biztit. - Ne járasd a Led-eket közvetlen tápfeszültségről. - Használ a segédprogramot a számításhoz.
jaa értem, akkor mit lehetne vele kezdeni, hogy menjen 5v-ról nem kivitelezhető a ledszalag meghajtása így? Esetleg az 5v-ot fel pufferelni 12-re(de az meg nem tudna vissza menni az USB-re)?
Ha párhuzamosan kötnéd a ledeket,de akkor meg az usb áramkorlátját haladná meg és akkor meg azért nem lenne jó.Na majd az okosabbak megmondják.
ha egy db 3 ledes darabot kötöttem rá akkor se történt más, és így is próbáltam töltőről is azzal sem változott(persze a töltő is 5v csak mAh volt 1500)
Mindenesetre köszi A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
Azért nem történt más mert ahogy azt reloop is írta a nyitófeszültségük ugye összeadódik,tehát a 3db-nál is 6volt vagy afelett lesz,ha kettőt kötnél sorba már más lenne a helyzet.Van itt az oldalon led előtét számoló kis programocska,próbálgasd azt és rögtön rájössz,hogy miért nem működhet úgy ahogy írtad.
Nagy a kavar, úgy látom. Egy ledszalag darab, az 3 sorbakötött ledből és egy korlátozó ellenállásból áll. Ennek 12V kell hogy szépen világítson. Ilyen darabokból pedig bármennyi köthető egymás után, mert azok áramkörileg nem sorba, hanem párhuzamosan kapcsolódnak.
Lehet kapni kisebb feszről működő ledszalagot. Vagy olyat kell szerezni, ami megy 5V-ról,vagy magadnak kell csinàlni világítást. A mAh nem keverendő össze a mA rel, ugyanis, az első egy akku kapacitását adja meg, a második pedig áramerősséget. A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2015
Köszönöm a válaszokat! Kisebb feszről működő led szalagot kerestem neten, de nem találtam. Valamivel nem tudnám felpufferelni a kis 5v-ot annyira, hogy életképes legyen így is a cucc?
Még arra is gondoltam, hogy egy Y USB kábel segítségével adni neki tápot ez is felesleges próbálkozás lenne? Idézet: „Még arra is gondoltam, hogy egy Y USB kábel segítségével adni neki tápot ez is felesleges próbálkozás lenne?” Igen az! Viszont ha felpufferelni nem is, de felerősíteni feltudod az 5V-ot egy viszonylag egyszerű áramkörrel. Gogle a nagy testvér mindent tud Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
Véleményem szerint hiába teszel rá egy step-up konvertert, ugyan meg lesz a 12V-od, de abban már kételkedem, hogy a 30cm-nyi LED-szalagodat is elbírja majd az USB portod.
Mivel ingyen energia nincs, így ha a 12V-ot leterheled 100-200mA-rel, az az 5V-os (USB) oldalon kb x1.5 nagyobb terhelést jelent (~500mA) - jó esetben. És akkor még nem számoltuk a laptophűtő ventijeinek terhelését is (100-200mA, attól függően mekkora és mennyi venti van benne). Szóval szerintem hagyd az USB-ről való világítást, és vagy külső adapterről (12V) hajtsd a szalagot, VAGY, a laptop töltőjét 'csapold' meg (nem szó szerint, hanem, pl.: egy tápcsati aljzat -> pici vezeték leágazva ->tápcsati dugó), ott ugyan 19V körül van, de abból már könnyű és olcsó a 12V-ot létrehozni (és nem utolsó sorban simán elbírja a LED-eket).
Szia!
Így legyen 5-ösöd a lottón Valóban kiment benne a bizti...rájöhettem volna. Köszi még 1x. Üdv, Anti
Sziaszotk!
Egy szakadásra aktiválódó egyszerű riasztóáramkört gondoltam ki mely 9V-os elemről működne minél tovább. A kérdésem csupán annyi volna, hogy az N-csatornás MOSFET kiváltható volna-e olyan alkatrésszel, melyhez nem kell felhúzóellenállás, így esteleg még ennél is energiatakarékosabbá vagy szakszerűbbé téve? Köszi!
Ahhoz, hogy egy hurok megszakadását érzékelni tudjad, ahhoz áramnak kell folynia folyamatosan a hurokban. Nem gondolom, hagy az az 1 uA kiforgatna a vagyonodból. Az a "felhúzó" ellenállás, egy feszültség osztó felső, a hurok az alsó tagja. A FET azért jó, mert a gata felé nem folyik áram, így az összes fogyasztás csak a felhúzó ellenálláson keletkezik, az meg azért elég minimális.
Akkor marad a megoldásom, köszi.
Hello! Amúgy a tápról kell megtáplálni a hurkot, mert ha a Drain-ből, akkor a piezo-ról hiányozni fog a GS küszöb feszültség. És nem 0,1 vagy 1uA lesz, hanem 100uA a 100kohm-al..
Pff. Ezt észre sem vettem, csak a hurokra koncentráltam. De ha van benne driver, akkor azon csak folyik áram.
A hozzászólás módosítva: Jan 7, 2015
Jogos, kösz!
Bár a megépítés utáni rámérésnél valószínűleg feltűnt volna hogy valami nem stimm, rosszul kvartyog és sokat fogyaszt. Az esetenellenállást 10M ohmosra fogom átméretezni.
Azért az nem mindegy ám, hogy milyen hosszú a hurok, merrefelé kódorog. Mindenesetre egy 10nF nem ártana a gate és a source közé, hogy legalább a nagyobb frekik ne okozzanak nyüszítést...
Rendben.
A hurok pontos hosszát még nem tudom, talán a fél métert sem fogja meghaladni. Váltóáramú vezetékektől távol lesz elhelyezve.
Akkor milyen megoldást tudnátok mondani amit kényelmesen vinne az usb(nem akarok sok kábelt azért maradnék az USB-nál).
Egyébként így néz ki jelenleg a hűtő |
Bejelentkezés
Hirdetés |