Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hűtőtáska autóban
 
Témaindító: david233, idő: Júl 29, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 3
(#) pucuka válasza potyo hozzászólására (») Aug 1, 2010 /
 
A biztosítékot a tervezett legnagyobb áramnál nagyobbra kell méretezni, szerepe nem az üzemi áram korlátozása, hanem a zárlati áram esetén a védelem. Ezért mondtam, hogy a lengőbiztosíték legalább 15 A, (de inkább 20 A) legyen. Ez a készülék üzemét nem zavarja, de testzárlat esetén rövid idő alatt megszakad. Testzárlat esetén igen nagy áramok tudnak kialakulni, amelyek tűzveszélyt okoznak, és csak ezt kell megelőznie a biztosítéknak.
A dugó melegedésének oka nem a biztosíték mérete, hanem a dugó, és az aljzat által létesített kontaktus átmeneti ellenállása. Ez szivargyújtónál nem annyira lényeges a rövid működési idő miatt, de ha a terhelőáram viszonylag nagy, és folyamatos, (de a biztosíték áramkorlátja alatt van) a bitosíték nem szakad meg, viszont a csatlakozó kontaktusának átmeneti ellenállásán termelődő hő, könnyen meggyújthatja, megolvaszthatja a környezetét.
Ezért (is) fontos az erre a célra tervezett csatlakozók használata.
(#) lac08 válasza david233 hozzászólására (») Aug 29, 2010 / 4
 
A szivargyújtó aljzat, mint autós "mindeneskonnektor", a világ legnagyobb baromsága! Azt eredetileg csupán arra tervezték, amint a neve is jelenti,
hogy a tartozékként használható szivargyújtót benyomva, kb. fél perc alatt a maga 6-8 amperes áramfelvételével felmelegítse.
Ha viszont konnektornak üzemel, pl. jelen esetben egy hűtőtáska esetében használva, és ami bizony sokszor órákig üzemel a maga 4-5 amperes áramfelvételével, azonnal kijön a gyermekbetegsége - a csatlakozó elektromos kontaktusa nem kimondottan ideális. Tehát igenis melegszik!
A bedugható dugón magán a pozitív pólus vagy egy kis gombócfejű, vagy egy tűhegyes fémdarab egy rúgóval befeszítve, ami a tartósan nagy áramfelvétel és átvezetési hibák, növekvő átmeneti ellenállás esetében természetesen melegedni fog. Ez ellen nem lehet tenni semmit, régi konstrukciós baki. Az autó zötyögésétől menet közben még jobban kilazulva egy ponton aztán már akkora lesz az ellenállása, hogy szinte vörösre beizzik a kontaktus.
Aztán tovább melegszik, melegszik ... és elkezd olvadozni körülötte a műanyag.
Sajnos nem tudsz vele mit kezdeni, sűrűn vissza kell nyomkodni a helyére.
Én is évek óta használok hűtőládát a autóban (mi több, hosszabítóval teszem) és jól tudom, sőt bátran merem állítani, egyáltalán nem ideális megoldás a szivargyújtót elektromos konnektornak használni. Ez az autóknál afféle megengedhető kényszerhelyzet.
A GPS-t, vagy más kisfogyasztású elektromos autóshülyeségeket még elviszi a megoldás, de a nagyfogyasztókat már kimondottan nem. (Erre a célra a régi MB-1000-s és S-100-as Skodák autós konnektora volt az ideális, /a műszerfal és a doblemez között alul a bal térdnél/ amelybe a beledugott csatlakozó teljesen stabilan érintkezett. Sajnálatos, hogy a autógyárak mára leszoktak erről és mindenütt csak ezt a rém labilis, szivargyújtós módszert erőltetik, naponta tervezve hozzá nagy áramfelvételű cuccokat.)
(#) pucuka válasza lac08 hozzászólására (») Aug 29, 2010 /
 
Lehet, hogy az autógyárak leszoktak mára a régi csatlakozók használatáról, de egy személygépkocsit nem is kempingezésre terveznek.
Ahol fontos a fedélzeti törpefeszültségű hálózat, lakókocsiban, lakóbuszban, hajóban, ott ki is alakítják ezt a hálózatot, és ehhez a megfelelő szerelvények rendelkezésre is állnak. Ha mégis használni akarunk ilyen berendezéseket, pl autóshűtőt, (direkt nem hűtőtáskát írtam, mert léteznek igazi kompresszoros autóshűtők is) akkor ezt a hálózatot utólag kell kialakítani, szabályosan, megfelelő külön védelemmel, nemcsak túláram, hanem az akkumlátor lemerítés elleni védelemmel, és nem innen - onnan lelopni a + 12 V -ot, mert egy hosszú utazás egy igen meleg nyári napon, könnyen tüzet okozhat. (volt már rá példa)
(#) Kurucles válasza david233 hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Sziasztok,
elnézést, de nem elektromos problémával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni.
Az egyébként kifogástalan hűtőmnek eltörött a műanyag zárócsattja, ezért a tetején lévő füllel nem tudom mozgatni, ha ki akarom venni a csomagtartóból akkor "ölbe" kell venni...
Tud valaki egy olyan helyet, ahol egy új csattot (csatot ?) vállalnak felszerelni?
Esetleg bőröndös (?!) vállal ilyet?
Köszi előre is: kurucles@yahoo.com
Üdv.
Attila
(#) laszlokunstar válasza Kurucles hozzászólására (») Aug 18, 2011 /
 
Valódi kreatív hobby.
-Műgyantából kiönteni
-Alumíniumból kiöntetni
-Metamidból, vagy esetleg puhább polietilén tömbből kifaragni
-Bőröndösnél venni egy masszív szíjat, azzal átkötni
-Keresni rá egy megfelelő 2 komponensű ragasztót azzal megragasztani, üvegszövettel borítani a külső felét a tartás miatt
_Gyártótól pótalkatrészt venni
...
(#) Penge014 hozzászólása Jan 30, 2013 /
 
Sziasztok!
A képen látható egy hűtőtáskának a motor ventilátor része. Az a probléma vele, hogy a két kivezetést ha nem nyomom rá a hűtőbordára akkor a motor forog, ha rányomom akkor megáll a motor. Szerintem gyárilag rá volt szorítva a másik hűtőbordával, mert akkor minek lenne ott (nem tudom biztosan nem én szedtem szét) Szóval az a kérdésem, hogy a motor működni fog-e (hűteni) hosszútávon akkor is ha nem rakom oda azt a két kivezetést (ami nem tudom, hogy mi célt szolgál) vagy muszáj odarakni csak van valami módja hogyan???
A választ előre is köszönöm.
A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2013
(#) potyo válasza Penge014 hozzászólására (») Feb 1, 2013 /
 
Az ott egy peltier elem a két hűtőborda között, aminek az a tulajdonsága, hogy ha áramot kap, akkor egyik oldala melegszik, a másik oldala pedig hűlik. Ha a meleg oldalról a ventilátorral folyamatosan elszállítod a fejlődő hőt, akkor a túloldalon lehet vele hűteni. Viszont sokat fogyaszt, simán 10-15A-t lenyel, úgyhogy én arra tippelek, hogy túlterheli a tápodat, leesik a feszültség, azért áll meg a motor. Próbáld ki egy autóakkura kötve, hogy akkor is megáll-e.
(#) vakondok hozzászólása Júl 2, 2013 /
 
Sziasztok!

Én tegnap jöttem haza Horvátországból. Mielőtt elindultam én is tapasztaltam, hogy nagyon melegszik a hűtőtáska csatlakozója,aztán rákerestem a neten és itt a fórumban írta valaki hogy kicserélte a biztosítékot 5A-ra ,nekem nem volt csak 8A-os,így azt tettem bele. Így szinte nem is
melegedet( kéz meleg volt egész úton,) Ja és vittem neki egy közvetlen áramszálat az aksitól hátra a csomagtáróig egy lengő biz tivel bebiztosítva 2mm es vezetékkel . Nyíregyházától mentem Horvátországig oda és vissza és így bírta a hűtőláda,pedig az 8.5 órás út oda.
Köszönöm a tanácsot bevált a mit írtatok.
(#) Tomi111 válasza Penge014 hozzászólására (») Júl 2, 2013 /
 
Üdv!

Szerintem meg csak a peltier elem helye, amit ott látsz. Valaki már kivette és megjelölte a vezetékeit. Ha rányomod, akkor rövidre zárod a tápfeszt, így megáll a motor. Ha felengeded értelemszerűen megy a motor. Viszont mivel nincs benne a lényeg, a peltier elem, így hűteni nem fog.
Egyébként miről próbálod? Tápról, hogy nem nyomta ki a biztit?
Ez hiányzik belőle:
http://www.hestore.hu/search.php?sf=peltier
Gondolom a 40x40-es méret volt benne.Itt látsz 60, 85, 89W-osat.
(#) naxatin hozzászólása Feb 18, 2015 /
 
Sziasztok!

Sajnos tavaly nyáron egy túra során a hűtőláda 12V-os polaritás védett csatlakozójába a kábel csatlakozója fordítva lett bedugva (korábban egy normál csatlakozós kábelre lett cserélve, mert a gyári tönkrement). A szívargyújtó csatlakozójában túl erős biztosíték volt, így az nem durrant el. A hűtő azóta nem működik sem 12 V-ról, sem hálózatról. Mi mehetett tönkre a hűtőben? Van esetleg valakinek ötlete, tapasztalata ezzel kapcsolatban?

Előre is köszönöm a válaszokat!
Andrew
(#) pucuka válasza naxatin hozzászólására (») Feb 18, 2015 /
 
Tönkre ment a venti motorja, meg a pertier elem. Jobban jársz, ha veszel új hűtőtáskát, a régit meg használod jégakkuval.
A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2015
(#) Inhouse válasza naxatin hozzászólására (») Feb 18, 2015 /
 
Ha van benne polaritás védelemként párhuzamos dióda és egy biztosíték, akkor azokat kell megnézni. Ha nincs, akkor sok minden történhetett...
(#) naxatin válasza Inhouse hozzászólására (») Feb 18, 2015 /
 
Köszönöm a hozzászólásokat, egyébként egy Waeco TropiCool TC-21FLAC típusú készülékről van szó. Elvittem volna a hivatalos szervízbe, de mivel a bevizsgálás önmagában 6000 Ft, így gondoltam előbb kérdezek. Tudtok ajánlani esetleg szervízt vagy szerelőt, aki foglalkozik ilyen vagy hasonló termoelemes hűtőládákkal?
(#) Inhouse válasza naxatin hozzászólására (») Feb 19, 2015 /
 
Általában a rezsióradíj több ezer Ft (minimum 2), és minden megkezdett óra számít. Vagy fix tarifás a bevizsgálás, mint ahogy jártál. Néhány ezer Ft-os készülékek javítása mumus a szerelőknek és drága az ügyfélnek. És sok gondot okoz a műszerész barátnak, havernak.
Ha van egy kis kézügyességed és kedved, szedd szét (úgy, hogy össze is tudd rakni!) és csinálj képeket a táp részről, majd a panelről! Ha megnézzük őket, talán látszik, hogy merre tovább. Műszered van? Vagy egy jó ismerősöd, akinek van?
(#) naxatin hozzászólása Feb 19, 2015 /
 
Előre bocsátom, hogy az elektronika számomra ismeretlen világ biológia-földrajz szakos tanárként. Érdekelnek ezek a dolgok is, igyekszem megtanulni és megérteni, kiismerni, de nem értek hozzá, fogalmam sincs például, hogy egy nyákon mik a ráforrasztott alaktrészek, mi a szerepük, milyen ellenállást vagy egyebet kellene mérni rajtuk. Van egy egyszerű multiméterem, egy Weller pákám és más alap szerszámom, ezzel kell megoldanom a háztartási problémákat. De ha értenék hozzá, akkor nem lenék itt és nyaggatnálak titeket. Előre is köszönöm a segítséget és elnézést ha nem szakszerű a szóhasználatom.
Szétkaptam a hűtőt és a mellékelt fotókat készítettem.
A számozott fotón:
1. 230 V csarlakozója
2. 12 V csatlakozója
3. A 230 V-bül 12 V-ot átalakító egység
4. Itt csatlakozik össze az átalakított és a direkt 12 V
5. Itt mértem rá a sárga és kék drótra, 13 V-ot mutatott
6. Az előoldali ventilátor csatlakozója
7. A ventilátor csatlakozójára adtam 12 V-ot és szépen dolgozik
Tehát az 5. pont után vész el a feszültség valahol, így nem kap semmi áramot, a vezérlő panel sem. Viszont az jó hír számomra, hogy a ventilátor dolgozik, így talán a peltier elem sem ment tönkre.
(#) Inhouse válasza naxatin hozzászólására (») Feb 20, 2015 /
 
Jó lenne még 2 fotó a panelről felülről így kettéosztva átfedéssel, hogy közelebbről si megtekinthető legyen. Valamint egy alulról is. Jók a fotók, ritkán kapunk ilyen éles képet!
Gondolom amikor a 13V-ot mérted, akkor a 230V-os tápegység dolgozott. Ezek szerint az jó.
A 12V bemenetnél elsőre nem látszik dióda, csak az a fojtó. A táp panelon van valószínűleg diódázva, gondolom nem simán párhuzamosan van kötve.
A 2 hűtőbordás elem vagy stabilizátor IC, vagy tranzisztor lehet, stab IC biztos van, mert van ott egy +5V-os felirat. Van még egy ilyen TO220-as tokos alkatrész borda nélkül, ha nincs nagy terhelése az 5V-nak, akkor lehet hogy ez lesz egy 7805.
Maga a Peltier nem megy tönkre fordított polaritásra, ilyenkor megfordul a működése. Ezt valamilyen módon a panel oldja meg, ha kapcsolható a fűtés/hűtés. A relével lenne a legegyszerűbb, de gyanús a sok teljesítmény félvezető...
(#) naxatin hozzászólása Feb 20, 2015 /
 
Igen, a tápegység úgy tűnik renben van.
Készítettem több fotót minden irányból a panelről. Le is csavaroztam, hogy az alsó felét is lefotózzam és ekkor feltárult a baleset helyszíne. Csúnyán megégett, még a doboz borításán is nyomot hagyott. Mi a teendő, kiváncsian várom a tanácsokat.
(#) naxatin hozzászólása Feb 20, 2015 /
 
További két kép.
(#) Inhouse válasza naxatin hozzászólására (») Feb 21, 2015 /
 
Egész jó képek.
A fordított tápot megkapta egy elektrolit kondi közvetlenül, de nem ott keletkezett a zárlat. Az L1-en keresztül jutott beljebb, ahol egy újabb kondi van, C3, ő esélyes a zárlatra. Innen a D3 (kettős dióda) elvileg nem is engedhette volna tovább. Q8 szerepe még nem ismert. Gondolom ahol elégett a fólia, ott teljes szakadás van. Mérned kellene, C3-at, D3-at, Q8-at. U1 stab IC lehet, de szintén nem érintett a zárlat ügyben (ettől még tönkre mehetett), beljebb meg ki tudja. Ha C3 zárlatot mutat, akkor ki kellene forrasztani és úgy is megnézni, ha a kezedben is zárlatot mutat és nélküle a panel nem az, akkor már félsiker.
Zárlatot ellenállásmérésben kell mérni, a legkisebb méréshatárban. Közben a panel ne legyen bekapcsolva.
Esetleg beírhatnád a félvezetők típusát, mert azok azért nem látszanak.
pl. U1 - 7805...
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2015
(#) naxatin hozzászólása Feb 21, 2015 /
 
A C3-ra rámértem, nem mutatott zárlatot. A D3 és Q8 3-3 lábából mely kettőre kell mérni? Áthidaltam próbaképp a szakadást egy kábel forrasztással, de továbbra sem működik semmi. A félvezetők típusa: D3: YM3045N (J23), Q8: IRFZ44N (94IP)
(#) Inhouse válasza naxatin hozzászólására (») Feb 21, 2015 /
 
A D3 dupla diódái párhuzamosan vannak kötve, ezért csak 2 láb az a három, elég nagy áramúak, szerintem túlélték, de mérd meg!
A relé váltja a polaritást a Pletier-en, a fet kapcsolja, hogy üzemeljen. A diódák a fordított polaritás miatt nyitottak így a fet a +12V-ot rákapcsolta a testre, ezért égett el a fólia. Ha a kijavított fóliával nincs zárlat, akkor mérd meg, hogy U1-nél meg van-e a +5V! Ha igen, akkor vagy beljebb van gond, vagy megszakadt a fet. Nem volt semmilyen kijelzés sem? U1 mellett a hűtőfül mellettin milyen felirat van?
(#) Inhouse válasza Inhouse hozzászólására (») Feb 22, 2015 /
 
Ennyi egyelőre a lényeg.
(#) naxatin válasza Inhouse hozzászólására (») Feb 23, 2015 /
 
U1 két lábán megvan az 5V.
Kijelzés a vezérlő panelen nem volt, ki-be kapcsoló gombra sem reagál. Viszont amikor rádugom a 230 V-ra a készüléket, akkor van egy halk klattyanás (ami működőképes korában is volt, talán ennél kicsit hangosabban), ez gondolom a relé lehet. Amikor kihúzom a hálózatból, akkor eltelik néhány másodperc és ismét klattyan.
Az U1 melletti mire kérdeztél rá a felirat tekintetében? Az U1-től jobbra a C1, C12 és az U5 van.
(#) polarc válasza naxatin hozzászólására (») Máj 27, 2016 /
 
Sziasztok!
Egy picit off, de nagyon megörültem, hogy témába vágó bejegyzést találtam: épp egy Waeco TropiCool TC-21FLAC típusú hűtőt szeretnék venni, egy személyautóban, egy nissan x-trailben szeretném majd használni.
Itt is volt róla szó és mástól is hallottam, hogy simán szivargyújtóról nem feltétlenül egészséges ilyen eszközöket sokáig használni. A kérdésem az lenne, hogy merhetem-e bármiféle átalakítás nélkül használni ezt a hűtőt a kocsiban?
Teljesen laikus vagyok autóshűtő, és elektromosság terén is, csak próbálok eligazodni a rengeteg információ között.

Illetve az igazán off kérdés, hogy érdemes-e ennyi pénzt kiadni erre a hűtőre, tényleg lényegesen jobb-e, mint mondjuk egy ilyen:
http://www.grube.hu/22474040-hutotaskak/85497-ecocool-petrol-24-l-1...odoboz
Az eddigi információmorzsák tulajdonában valahogy azt látom, hogy az egyszerűbb hűtők igazán semmire nem jók egy nyári melegben. Kérdés, hogy ez a waeco tényleg jó-e.

(többnapos utakra vagyok kényszerítve, amikor kb az autómban élek, így jólesne ha lenne hideg ital és akár élelmiszert is tudnék romlás nélkül tartani benne 1-1napra.)

Nagyon köszönöm előre is!
(#) pana-papa válasza polarc hozzászólására (») Máj 28, 2016 /
 
Üdv!
A thermoelektromos hűtődobozoknak alapvetően két típusa van, amit első ránézésre is meg tudsz különböztetni.

1. Az egyiknek a ventilátor szellőzőrácsa a tetején van és a box belseje műanyag. Ez hideg levegő keringetéses és gyakorlatilag a KIDOBOTT PÉNZ kategória. Semmire sem jó.

2. A másik fajtának az oldalán van a szellőzőrács és a hűtőtér belseje alumíniumból sajtolt. Erre az alu tökre van közvetlenül rögzítve a Peltier és MŰKÖDIK! Olyan szinten, hogy ahol a Peltier van, ott belül bejegesedik. Úgy hűt, hogy nyáron amikor kiveszem belőle a sört, a doboza rendesen gyöngyözik.

Az, hogy Waeco, vagy más gyártmányt veszel, teljesen mindegy, a lényeg, hogy a 2. típusú legyen.
37 éve vagyok tengelyen és nyáron mindig hűtőboxozok, így amit leírtam, több évtizedes tapasztalat.

Remélem tudtam segíteni a választásban.
(#) polarc válasza pana-papa hozzászólására (») Máj 28, 2016 /
 
Köszönöm a válaszod, hasznos volt!
Amúgy ebben a szegmensben van egyáltalán itthon alternatívája a Waeco-nak? Én nemigen találtam, pedig szívesen néznék körül alaposabban.
Ha jól sejtem, akkor simán szivargyújtóról is megbízhatóan üzemelhet a cucc ezek szerint.
Azt hiszem, rábeszélem magam egy ilyen befektetésre!
(#) pucuka válasza polarc hozzászólására (») Máj 28, 2016 /
 
A Waeco egy jó márka, elég széles választékkal. A thermoelektrikus hűtőktől ne várj túl sokat, Nem lesz hideg italod a nyári melegben, csak hűs.
A cég választékában vannak igaz nem olcsón, kompresszoros hűtők is, azok elkészítik a hideg italodat.
De ha vásárolsz hűtőt, akkor vegyél hozzá ilyen kiegészítőt is:
Bővebben: Link
Mert különben reggelre kellemetlen meglepetések érhetnek.
A szivargyújtó nem a legjobb megoldás, különösen ha dohányzol, és az eredeti funkcióját is használod, fedélzeti csatlakozó kéne, ez azonban nem nagyon van kiépítve a mai autókban, A hűtőláda csatlakozóján látható piros gyűrűt ha lehúzod, a fedélzeti 12 V -os csatlakozóba jó, ha rajta van, a szivargyújtóba.
(#) Inhouse válasza polarc hozzászólására (») Máj 29, 2016 /
 
A szivargyújtó aljzatok sajnos még csak nem is méretpontosak, az egyik autóban lötyög, a másikban olyan szoros, hogy alig lehet bedugni. Nincs rögzítési megoldása, a rázkódástól, a melegtől ki fog csúszni, de előbb csak meglazul, rossz érintkezést csinál, melegszik, és megolvad. A másik gond, hogy sokszor egy biztosítékon van a rádióval és kevésnek bizonyulhat. A harmadik, hogy ez a vezetékszakasz, valamint a doboz vezetéke együtt már (a spórolás jegyében vékony vezetékkel készítve) olyan ellenállást mutat, ami miatt nem jut el a szükséges feszültség a dobozig. Van olyan hűtőláda, ami ilyenkor már el sem indul.
Mindenképpen kellene jóféle, megfelelő keresztmetszetű kábel az akkutól (ott a lehető legrövidebb szakasz után biztosíték) és valamilyen jófajta csatlakozó. Lehet lengő szivargyújtó aljzat is, csak nehéz olyan venni, ami nem vékony bádoglemezből van gyenge műanyag házban. Esetleg lehet mechanikailag rögzíteni benne, pl. kötegelővel, vagy kiékelni, hogy ne tudjon kilazulni.
(#) pucuka válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 29, 2016 /
 
Én speciel nagyon utálom a szivargyújtó csatlakozást. Egyszer barátunkkal hosszabb kirándulást tettünk, és a mobiltelefonom navigációját próbálgattam. Hát, egész úton fogni kellett a szivargyújtó csatlakozót, ahogy elengedtem, ki is esett rögvest. Nem igazán értem, hogy a mai autókban miért nincs fedélzeti csatlakozó, mikor annyi kütyüt kell(ene) táplálni. A Moszvicsban persze volt steklámpa csatlakozó néven.
(#) polarc hozzászólása Máj 29, 2016 /
 
Köszönöm a segítséget mindenkinek!

Igazán hosszútávon nincs tapasztalatom a szivargyújtókkal, de az x-trailben eddig jól működött: két okostelefont, és egy komolyabb fényképezőgép akksit is rendszeresen töltök róla, és eddig minden ok.
Rendesen szorul bele a dugó, különösebben nem éreztem melegedést, bár egy komolyabb hűtőnél még érhet meglepetés.
Következő: »»   2 / 3
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem