Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Biciklilámpa / bringalámpa
Lapozás: OK   9 / 17
(#) nedudgi válasza holian hozzászólására (») Jan 27, 2014 /
 
A teljes akkupakkot, és lámpafejet minden oldalról látva lehet igazán tanácsot adni. Lehet, hogy a töltő áramkör, lehet hogy a védelmi elektronika, de még az áramgenerátor is elképzelhető ennek a feladataként.
Ha csak védelmi elektronika, akkor ilyesmi beépítése lehet a megoldás.
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2014
(#) CRU3L válasza Kovidivi hozzászólására (») Feb 1, 2014 /
 
Akkor egy konkrét kérdés:
Egy 3w-os power ledhez mekkora hűtésre van szükség zárt térben (lámpában)?
Egyébként egy 6V 3W-os izzó hány lumen?

Bővebben: Link
Ezt találtam jónak, bár kicsit több, mint 1.5$

Mod: Használd a LINK gombot, javítva!
A hozzászólás módosítva: Feb 1, 2014
(#) Kovidivi válasza CRU3L hozzászólására (») Feb 4, 2014 /
 
Szia.
Bővebben: Link
Ha felfelé tud távozni a hő, akkor nem annyira vészes. Nézz meg egy márkásabb 3w-os Led-es lámpát, hogy mekkora felületen tud hülni. Annál csak többet adj neki. Ha plafonon lenne, és zárt, tehát búrában van, az már problémásabb.
(#) Mec hozzászólása Márc 19, 2014 /
 
Vannak elvetemült emberek bringalámpa témában:
http://bikeled.org
http://skory.z-net.hu/ledlamp/ledlamp.html
(#) nzozz válasza Mec hozzászólására (») Márc 28, 2014 /
 
Mi ebben az elvetemült?
(#) didyman válasza nzozz hozzászólására (») Márc 29, 2014 / 2
 
Csak az, hogy egy 10-15 W-nyi LED a bicikli elején az egyenértékű 30-40 W halogén lámpával. Ha ez benne van egy távolsági fényre hajazó, szűk csóvát vetítő foncsorban, akkor curva zavaró. Személy szerint a magam részéről ezt az idiótaságot nem támogatom, mert ekkora teljesítmény komolyan vakítja a szemből jövőt, egy-egy ilyen titán után elhaladva semmit nem látok hosszú másodpercekig, nem azért, mert a csóvába nézek, hanem mert a szem átáll az erősebb fényviszonyokhoz. Borzasztó felelőtlen és önző ez a hozzáállás így, szabályozás és önmérséklet nélkül. Aki nem vezetett még autót a szemből jövő canga fényében, vagy nem jött vele töksötétben egy ilyen fényár, miközben a szokásos, pár wattos lámpával (ami normálisan elég volna) világít maga elé, az nem is tudja, mennyire veszélyes tud lenni. Ekkora teljesítményű lámpákat az autókhoz hasonlóan, megfelelő fénytereléssel kellene foncsorba rakni, hogy a csóva az út felé essen és ne kerüljön bele a szemből jövő látómezejébe. Ezt eddig sehol sem láttam így megcsinálva, miközben az erdőt bevilágító, többtíz W-os szolilámpákról menő videókat rak fel boldog-boldogtalan, amivel közútra is kimerészkedik.
Na, ezért elvetemült. A látni és látszani nem azt jelenti, hogy ezzel önzően és másokat akadályoztatva, ne adj Isten, veszélyeztetve lehet ész nélkül fellámpázni a bringát.
(#) granpa válasza didyman hozzászólására (») Márc 29, 2014 /
 
Én fel sem tételezem, hogy lefelé világít az 'atomfáklya'; nem, nem olyanok ezek!
(#) rockersrac hozzászólása Ápr 10, 2014 /
 
Sziasztok! Valaki tudna segíteni olyanban, hogy esetleg javítható-e ez a fajta lámpa: Led lámpa szett Lidl Mert elkövettem azt a hibát, hogy véletlenül fordítva tettem be az elemtartót a helyére, és kinyírtam a vezérlő ic-t... Az egész ic akkora mint egy NE555 smd verzióban. Vagy esetleg tud valaki olyan kapcsolást mutatni, ami 6V-ról üzemeltet egy ledet, és NEM disszipatív?
(#) gyulank hozzászólása Aug 18, 2014 /
 
Az megoldható lenne, hogy a skory-féle bringalámpa áramkör még megtáplál szintén az ő oldalán lévő vezeték nélküli LED-eket úgy, hogy ha azok a küllőn vannak, és az adó egy helyen, akkor a LED világítson addig, amíg meg tesz egy kört? És ugye sima LED-ből 2 oldalra kéne, de ha olyan lenne, mint a karácsonyi fényfüzéren lévő befelé gúlás, akkor elég lenne egy, a kerék síkjába irányítva. Csak még sehol nem láttam olyan LED-et külön.
(#) marklar320 hozzászólása Szept 1, 2014 /
 
Sziasztok!

Van egy agydinamóm, amivel rendszeresen kisütöm az izzóimat a biciklin. Szeretném LED-esre fejleszteni elöl, hátul a világítást. Az agydinamó típusa a mellékelt fájlokban van, 6V, 3W amit írnak referenciának. LED világításnak előre Bővebben: Link ezt a LED-et tenném, hátra mindegy. Előre akár szerelten is van ezzel a LED-del fényforrás, Bővebben: Link, ilyet vettem is a másik bicajomra, akár ezt is át lehetne alakítani, bár nem tűnik bonthatónak. Van valami ötletetek, hogy miként induljak el? Láttam már hasonló témában bejegyzéseket, de végleges ötlet nem volt. Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2014
(#) Kovidivi válasza marklar320 hozzászólására (») Szept 1, 2014 /
 
Szia.
Ha 3W-os az agydinamód, akkor vegyél egy 5-10W-os LED-et, a váltófeszültséget egyenirányítsd, puffereld kicsit, és kösd rá a LED-et minden áramkorlátozás nélkül. Mivel a dinamó nagyjából megfeleltethető egy áramgenerátornak, ezért 3W-nál nagyobb teljesítményt nem fog tudni leadni. Azért kell 5-10W-os LED, hogy véletlenül se menjen tönkre, plusz hosszabb lesz az élettartama is. Én sima dinamóhoz építettem LM317-tel áramgenerátort, utána 3W-nyi LED. Nagy sebességgel mentem a biciklivel hosszú távon (ekkora sebességnél akár 30V-ot is mértem a dinamón terhelés nélkül), és féltem, hogy az LM317 túl fog melegedni a nagy feszültségkülönbség miatt. Mikor megálltam, és megfogtam az LM317-et, még langyos sem volt. Tehát a dinamó feszültsége pontosan annyi volt, mint a LED-ek nyitófeszültsége, plusz 1.5-2V, ami az LM317-en esett. Érdekes kísérlet volt. Hátsó lámpához én beraknék egy tranzisztoros áramgenerátort, meg sima piros 20mA-es LED-et, esetleg többet.
(#) gyulank válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 23, 2015 /
 
Na de 3W-ra 5-10W LED nem kap annyi áramot, amennyitől világít, mert az egészen oszlik el, nem fog csak 3W-nyi része rendesen világítani.
(#) Kovidivi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 23, 2015 /
 
A 3W-os LED 3W-tal hajtva kb. ugyanakkora fényt állít elő, mint egy 6000W-os LED 3W-tal hajtva. Sőt. Utóbbi nagyobbat fog világítani, mert jobb a hatásfoka a LED-nek, ha nincs maximumon járatva.
(#) erbe válasza gyulank hozzászólására (») Jún 23, 2015 /
 
Folytatva a generátor témát, szeretném kicsit megvilágítani az egyöntetű elhárítást.:
Vegyük a küllőmágneses generátor alapkiépítését! Van egy tekercs és egy küllőn egy mágnes. Ez körülfordulásonkén 1 impulzust nyom a rendszerbe, aztán hosszú szünet. 3 W-ot szeretnél. Van 60 küllő (példa). 1/60-ad körülfordulás alatt kell a 3 W-nak megfelelő energiát kivenni. Ez ~180 W-os impulzus lenne (több). Alaposat rántana minden közreműködő alkatrészen, a pedálozót is beleértve. A rántást lehet csökkenteni, legkisebbre akkor, ha minden küllőre jut mágnes. Ellentétes oldalra is kell tekercs, mert felváltva következnek a küllők. Ekkor még mindig marad 1-1 impulzus között szünet, ~10-15 W-ra méretezett tekercsekkel már kihozható a folyamatos 3 W. Az alap változathoz képest már a pufferelése is egyszerűbb, de mindenképpen célszerű az akkumulátor.
További kérdés, mekkora minimális fordulatnál tudja a 3 W-ot? Mondjuk 10 km/h-nál. Mi lesz, ha feltöltődött az akku, nem világítasz és tekersz 40km/h tempóval? A görgős biciklidinamót ilyenkor kikapcsolod, de nem állsz le leszerelni a mágneseket vagy a tekercset. Meg lehet oldani a gerjesztett sávból kifordítást, de minden mozgatható megoldás rontja a légrés stabilitását. Ha ott marad, üresjáratban komoly, akár 30-50 V-os kapocsfeszültséggel számolhatsz. Erre kell méretezni a töltésvezérlő elektronikát.
(#) gyulank válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 23, 2015 /
 
Na nemá! Ha meg van adva, hogy mennyi áram kell neki, kb. milyen feszültségen, és abból kijön a kb. 3W. Vagy 10W. Akkor nem mindegy, hisz, a 3W-os dinamó a 3W-os LED-et tudja mondjuk 10V 300mA-el, vagy 9V 350mA-el még talán működtetni. De a 10W-os, mondjuk 1A-es LED miért világítana 300mA-en úgy, mint a 300mA-es LED? Tudtommal a LED az áram kis változására is nagy fényerőkülönbséget hoz, és a kevesebb mint 1/3-ad áram nem egyenlő az 1/3-ad fénnyel.
(#) gyulank válasza erbe hozzászólására (») Jún 23, 2015 /
 
Jól van akkor szélerőművet teszek rá. Értem, hogy az agydinamót kéne kirakni akkora teljesítményhez ilyen fordulattal, mert az már erre van méretezve. Amúgy 1, 2, 3 helyen is kérdeztem dolgokat.
(#) Kovidivi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 23, 2015 / 1
 
Amire te gondolsz, az feszültség változásra reagál a LED nagy áramváltozással, de itt áramgenerátorról van szó, inek van 6-15V feszültségge és kb. 3W-ot tud leadni, erre kapcsolódik egy LED. Ha nagyobb áram képes folyni, mint amit a LED tolerál, a LED tönkremegy. Ha létrejön a generátorban nagyobb feszültség, mint a LED nyitófeszültsége, akkor a LED világítani fog, az áramot pedig a generátor fogja korlátozni. 100W-os LED-et is lehet hajtani 3W-tal, a feszültség és az áram annyi lesz, amit a LED megkövetel. És igen, ha 3W-os és 100W-os LED-et egymás mellé teszed, és mindkettőre 3W-ot engedsz, akkor ugyanakkora területet fognak kb. bevilágítani. Kipróbálhatod, már elég sötét van kint. Egyébként meg logikus: mindkét LED ugyanakkora teljesítményt kap, hatásfokuk szinte azonos, akkor miért világítana egyik jobban, mint a másik? Hova tűnne el a betáplált 3W, ha a hatásfok azonos?
(#) gyulank válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 23, 2015 /
 
Miért? Ha nem kötök rá semmit, akkor hova megy el az energia?
(#) gyulank hozzászólása Jún 29, 2015 /
 
Hogy lehetne automatikusan megszakítani egy feszültségkétszerező kétszerezését a kondenzátorok közösített lábaira menő vezető megszakításával a lehető legkevesebb plusz fogyasztás mellett, amikor a kerékpár dinamó feszültsége eléri azt az értéket, amitől már egyenirányított módban is elérné a LED nyitófeszültségét?
(#) Sebi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Milyen feszültségkétszerező? Villard, Delon, Greinacher? Rajz segít a gondolkodásban mindenkinek...
(#) gyulank válasza Sebi hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Nem biztos, hogy jó, Skory oldalán lévő utolsót akarom az utolsó előtti módon megcsinálni. IRLR8743 tranzisztorokkal, és MBRF20H100CT Schottky diódával, 2x10mF+22mF kondenzátorokkal. És itt kéne a kapcsolónak addig vezetni, míg elég gyorsan nem megyek, hogy elég legyen az egyenirányítás is.

BLED003.jpg
    
(#) Sebi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Hát én nem szórakoznék ezzel ilyen formában... Csináld meg a feszkétszerezőt és akassz rá egy kapcsolóüzemű áramgenerátort. Mindenki jobban fog örülni.
(#) gyulank válasza Sebi hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Ezzel azt akarod mondani, hogy egy nagy áramú, jó hatásfokú kapcsolóüzemű áramgenerátor megépítése egyszerűbb, mint egy kapuáramköré? Amúgy ha gyorsan megyek, akkor se az a baj, hogy sok az áram, hanem pont, hogy akkor a negyede annak, ami amúgy se lenne 500mA sem. Én pedig 10-12V 350mA-es LED-et akarok róla üzemeltetni. Aminek az lenne a jobb, ha lassan megyek, feszültség kétszerező miatt meg lenne a nyitófeszültség, és 250mA körüli áram, ha gyorsan megyek, akkor csak egyenirányítaná, és valamivel több áram lenne. Így viszont lassan is kevés, gyorsan meg még kevesebb.
(#) Sebi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Azt írtam: kapcsolóüzemű áramgenerátor. Ha 1-2V-tal magasabb a bemenője, akkor már képes a 350mA-t szolgáltatni (ill. amire beállítod). Ahhoz, hogy lassújáratnál is teljes legyen a fényerő, lehet háromszorozni is. Ez nem gond, mert az IC-nek van 60V bemenőt is bíró változata. A hatásfoka 97%, tehát ha gyorsan mész és nagy a fesz, akkor abból csak annyiad áramot fogyaszt ahányad részére csökkenti a feszt.
(#) gyulank válasza Sebi hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Én meg azt írtam, hogy a dinamó 3W-ot se ad le, és ha többszörözöm a feszültséget, csökken az áram, nem nő, és már kétszerezésnél lassan menve mikor tegyük fel 6V 500mA =3W, akkor 12V 250mA =3W 20V 150mA =3W 10V 300mA =3W.
(#) Sebi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Oké, ne nyissunk vitát. De 20V 150mA betápnál a kapcsolóüzemű 10V-on 300mA-t szolgáltat. Ezt elhiheted.
(#) gyulank válasza Sebi hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Ha ezt el is hiszem, akkor is kérdéses, hogy egyszerűbb egy jó áramgenerátort összerakni, mint egy kapcsolót.
(#) Sebi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Pár alkatrész az IC köré. Esetleg még sokszorozni sem kell, mert léteznek feszültség-növelő (boost) konverterek is. Ilyeneket (csak piciket) használnak a kerti fényelemes lámpákban is, ahol egy db 1,2V-os akkucelláról kell világítania a fehér LED-nek.(4V körül)

Szerk: Nem találtam a fent említett boost konvertert 350mA-t tudó kivitelben. Egyszerűbb sokszorozni - mivel váltó a bemenet.
A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2015
(#) gyulank válasza Sebi hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
De én, ha áramgenerátort akarnék csinálni, akkor azt akkor tenném, ha már terveznék akkut is tölteni róla, és ha kell tudok világítani mondjuk 10W-al, fényerő szabályzóval. És olcsón. A hátsó lámpához lehet elég, és jobb is lenne egy step-down, hogy a kondiról megálláskor is normális fénnyel világítson, de az elsőhöz nagy áramú kéne, ami biztos nem olcsó, és/vagy rosszabb a hatásfoka. Na meg nem minden kapcsolóüzemű növeli a feszültséget, de olyanról meg nem is olvastam, ami azért csökkenti a feszültséget, hogy növelje az áramot... A feszültség kétszerező akkor is kéne, mert a dinamóra van hangolva. Na meg az is érdekel, hogy azt a kapcsolót hogy lehetne automatizálni.
(#) Sebi válasza gyulank hozzászólására (») Jún 29, 2015 /
 
Idézet:
„olyanról meg nem is olvastam, ami azért csökkenti a feszültséget, hogy növelje az áramot”

Az energia-megmaradás törvénye szerint nem tehet mást. (Mind ezt teszi)
Az analóg elfűti a felesleget, a kapcsolóüzemnél a kivehető áram növekszik.
Következő: »»   9 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem