Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   2607 / 3985
(#) pinnacle hozzászólása Júl 24, 2015 /
 
Helló !

MATRIX CD24-2SI akkus fúró-csavarozó. Valószínűleg a fordulatszabályzónál lévő FET, tipusa, CEP6060R szállt el( gép nem indul, csak ha direktbe van kötve) Hol lehetne beszerezni, vagy mivel lehet helyettesíteni.
Köszi aki segít !
(#) Kovidivi válasza Wind-Storm hozzászólására (») Júl 24, 2015 /
 
Szerintem legyen Li-ion, és tényleg rakd az ajtó fa tokjához közvetlenül, légmentesen elszeparálva. A fa tok biztosan át fog engedni a belső tér hőjéből valamennyit, és ez pont elég lesz, hogy ne fagyjon meg a cella. A doboz is lehet hőszigetelt, sőt! Még talán a ház fala is melegebb, ha nincs lehőszigetelve rendesen. Ha pedig igen, akkor rakd be a hőszigetelésbe a dobozt, és probléma megoldva pár évre.
(#) Wind-Storm válasza Kovidivi hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Ok, köszi a tippet.
(#) Wind-Storm hozzászólása Júl 25, 2015 /
 
Reggelt!

Egy LDR-nek változhat maradandóan az értéke nagyon erős fénybehatás után?
Illetve van egy darab amit ha közvetlenül izzó elé teszek, 100 ohmosra változik, vak sötétben pedig meg több mint 20M. Ez nem szabványos darab, vagy mind így viselkedik?
Pl. néztem egy adatlapot, itt a legkisebb értékű is csak 5-10K ohmot tud produkálni.
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2015
(#) Kovidivi válasza Wind-Storm hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Szia. Én a szabvány LDR-t 22k-val sorban használom, így ADC-vel mérve 5V-os táppal megfelelő bizonyossággal tudom megállapítani, hogy kb.milyen világos van jelenleg. Kalibrálni kellett, megmértem, milyen értéket kapok sötétben, félhomályban, normál fényben és vakító fényben, ez alapján megoldottam a fényerőszabályzást.
(#) ferci válasza Wind-Storm hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Hali!
Elég jó az ismétlési érték.
A legkisebb érték 10 luxra van megadva az adatlapon, azt pedig te nem tudod műszer nélkül produkálni. Az izzó előtt bőven több van ennél.
(#) Baxi válasza ferci hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 

Hi
Egy ismerősöm akar felrakni magának nappali menetfényt, s mivel lusták vagyunk ezért valami tompítot fel DLR-le elektronikán agyalok pár napja. Viszont mindig megakadtam hogy ha fényerősséget mérek akkor egy szembe jövő autó refije simán visszakapcsolhatja a DLR-t . Még be nem ugrott az isteni szikra hogy nem fényerőt hanem UV-ét kell mérni, szerintem.
De ahogy most elnéztem a fórumot ez még hiányzó topik, akár lehetne nyitni is egyet neki
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2015
(#) ferci válasza Baxi hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Ez attól is függ, milyent kapsz szembe és abból mennyi van, ami megzavarhatja az LDR-t.
Az előbbinél pl. egy zöldessárgánál van a max spektrális érzékenység.
Az UV-mérést nemtom, hogy gondolod, mert van felhős és napsugaras nap is, ami eléggé eltérő ebből a szempontból.
Kiátlagolni elég egy pár másodperces integráló tag..
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2015
(#) Kovidivi válasza Baxi hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Nem lehet olyan helyen mérni, ahol másik autó reflektora nem zavar be? Vagy kiátlagolni, esetleg algoritmus alapján szűrni, hogy a legkisebb fényerősséget vegye figyelembe mondjuk 3perces intervallumban? Van sok lehetőség, simán meg lehet oldani szoftveresen szerintem.
(#) Csupasz válasza Baxi hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
De a nappali menetfényt miért akarod kapcsolni? Az általában a motor indításakor gyújt, és a szabvány szerint, a tompított fény ( vagy fényszóró) bekapcsolásakor ki kell neki kapcsolni.
A szembejövőt nem zavarhatja, olyan erőset csak nem akarsz, ami nappal is vakít....
(#) Lamboo hozzászólása Júl 25, 2015 /
 
Sziasztok!
Van egy monitorom, ami a képen látható hibajelenséget produkálja. Régen is csinált hasonlót, csak akkor az ellenkező irányba ugrott össze a kép. Akkor mindig csak pár forrasztás volt a hibája, most viszont sehol nem találok hibás forrasztást. Mi okozhatja ezt? A típusa LG Flatron F700B.
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2015
(#) k3gy3tl3n hozzászólása Júl 25, 2015 /
 
Sziasztok, 220-as spotlámpákat (2db) sorba vagy párhuzamba érdemes kötni?
Gondolom párhuzamosan, ha az egyik kiég a másik még menjen
A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2015
(#) proli007 válasza k3gy3tl3n hozzászólására (») Júl 25, 2015 / 1
 
Nem egészen érthető. Ha a lámpa 230V-os, akkor hogy kötnéd sorba a kettőt? Csak "parázslana" de nem világítana..
(#) Wind-Storm válasza ferci hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Ja, ez elkerülte a figyelmem.
Egyébként a lehető legalacsonyabb ellenállásút keresem, mert feszültségosztónak kell egy olyan alkalmazásba, amiben csak egy hely van SMD0603-as alkatrésznek és azt szeretném elérni hogy a lehető legsötétebben, kb. vaksötétben történjen csak átváltás.
Elméletben köthetnék ellenállást párhuzamosan az LDR-rel? Még nem kísérleteztem.
Amúgy is kell pár darab, inkább cserélem...
(#) Wind-Storm hozzászólása Júl 25, 2015 /
 
LI-ION van írva egy 3,2V-os akkura, ez nekem új. Hülyeség? Tudtommal LiFePO4, ami pont az akkucellára nincs ráírva.
(#) ferci válasza Wind-Storm hozzászólására (») Júl 25, 2015 /
 
Köthetsz, persze, csak a karakterisztika megváltozik a sötét tartománytól kezdve - laposabb lesz, nyilván kisebb ellenállás értékkel ( ellenállások párhuzamos kapcsolása).
(#) simley hozzászólása Júl 25, 2015 /
 
10 méter led szalagor hogyan kell rá ktni a tápra?
(#) Gj hozzászólása Júl 26, 2015 /
 
Üdv!

A TO-126 tokozású tranyókat el kell szigetelni a hűtőbordától? Ezek a tokozások is adnak a bordának töltést, vagy az anyaguk alapból szigeteli őket?
(#) Bakman válasza simley hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Annyit minimum két helyről táplálva, de inkább négy ponton kapjon tápfeszültséget.
(#) Bakman válasza Gj hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
A "hátsó" felükön a fém hordozó kilátszik. Ha csak egy tranzisztor van a bordára csavarozva és a borda fémesen nem érintkezik semmivel ami problémát okozhat, nem kell szigetelni. Ha több tranzisztorrol van szó, szintén meg kell nézni, okoz-e problémát. Ha igen, szigetelni kell.
(#) Peet19 hozzászólása Júl 26, 2015 /
 
Sziasztok!
Egy jeladót szeretnék csinálni amit megrajzoltam, és kíváncsi vagyok a véleményetekre hogy szerintetek ez így jó lesz-e.
Az impulzusok a két tranzisztor közé érkeznek, és amikor pozitív jelet kap akkor a BC182 kinyit, vezetni kezd és felvillan a led. Amikor negatív jel érkezik, akkor a BC556 nyit ki és szintén 12mA lesz a kollektor áram ami az első BUT11 bázisára érkezik. Ez kb: 300mA kollektor áramot idéz elő ami a második BUT11 bázisára megy. Ez annyira kinyitja a második tranzisztort hogy a 2.3A simán átfolyik rajta, amennyit a trafó primer tekercse felvesz.
Ezután az impulzus megváltozik (pozitív jel érkezik), lezárnak a tranzisztorok, a tekercs önindukciós feszültsége elkezd nőni fordított polaritással és amikor elérte a 400V-ot zénerek átengednek. Ezáltal a szekunder tekercsben nagyfeszültség indukálódik és megjelenik a szikra a szikraközben.
A BC556 és a led elé azért raktam a diódákat hogy megvédje azokat a részeket az indukált nagyfeszültségtől.
A darlington elé azért kell a a pnp, mert a jelnek pont a rövidebb szakasza kell.
A kérdésem még annyi, hogy a rajzon jól vannak-e a tranzisztorok a pnp is, és hogy jó-e hogy a kollektor körben folyik a munkavégzés.
Előre is köszönöm a segítséget!

jelado1.png
    
(#) ferci válasza Peet19 hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Szia!
Egy kicsit nézd át. A BC182 bázisárama nincs korlátozva semmivel, ill. nem látszik az impulzus forrása.
A BC 556-ot állítsd fejre. Itt az nem érthető, hogyan kap negatív jelet, ha pedig testre húzással, szintén nincs bázisáram korlát.. tönkremehet ez is.
A 12 mA az 1. BUT-nak azért nem annyi, mert 2 B-E átmenet levonódik a 12 voltból, de nem lényeges.
Az 1. BUT kollektorárama simán átmegy a 2. bázisán, ott is kéne vmi korlátozó ellenállás, mert különben az is elromolhat.
(#) Peet19 válasza ferci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Az impulzusokat egy 555-ös adná.A kitöltési tényezőt már beállítottam, azzal nincs gond azért nem rajzoltam bele. A magas szintnél 12V lesz. Rakjak a BC182 elé legalább egy 1K előtét ellenállást?
Ha igen akkor gondolom az 556-os bázisa elé is? A BC556-nak az emittere legyen a +12V felé?

Idézet:
„Az 1. BUT kollektorárama simán átmegy a 2. bázisán, ott is kéne vmi korlátozó ellenállás, mert különben az is elromolhat.”

Ez nem gond mert 300mA bázisárammal sem nyit ki teljesen a 2.BUT. A teljes nyitáshoz kb:500-600mA kellene de nem akarom annyira kinyitni mert nincs rá szükség. Ezért nem raktam ide bázis előtét ellenállást.
(#) ferci válasza Peet19 hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Természetes, hogy kell bázisellenállás mindkét tranyóhoz. Az 555 kimenete ugyanazzal az ellenállással ( pl. 10 kohm ) mehet mindkét bázisra, tehát a rajzodon vegyük úgy, hogy az impulzus már "tartalmazza"
Az 556 emittere megy a plusz felé.
Az, hogy mit kap a 2. BUT bázisa, előre nem tudhatod ilyen biztosan.. az első kollektorkörébe azért betennék egy Ib max korlátozó ellenállást.
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) Peet19 válasza ferci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Értelek, rendben. Beraktam egy 10K ellenállást rögtön az impulzus után. Az 556-ost megfordítottam. Az 1. BUT kollektorkörébe beraktam egy 36 Ohm -os ellenállást.
A 12V ból lejön a két B-E feszültség marad 10.8V / 36Ohm = 300mA.
Így most már tuti jó lesz? Köszi szépen a segítséget!
(#) ferci válasza Peet19 hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Annyit még hozzátennék, hogy a + tápot "jobbról" vinném be és az 1. BUT kollektorától balra egy RC tagot is tennék, ill. egy ZY15 zenert a test felé.
( a 2 B-E fesz levonás eggyel előbbre értendő ( 1 kohm ), de mint írtam, itt a gyakorlatban nincs jelentősége )
A 36 ohm áram szempontjából jó lenne és ha tényleg csak az általad gondolt áram folyna, de az átlag wattra is gondolj.. ez az impulzus jel-szünet arányától is függ ( BC 556 nyitás ideje).
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) Peet19 válasza ferci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Az RC tagot miért? Pontosan hogy gondoltad? A 15-ös zénert értem.
(#) ferci válasza Peet19 hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Azért, mert a 12 volton fellépő + tüskéket a két kicsi tranyóval soros 1N-ek simán átengedik és ha az 555 is erről megy, azt semmi se védi ilyen szempontból. Egy 47..100 ohm és 100 µF pl. jó lenne és a zener.

Még annyit a darlingtonról, hogy inkább a pnp helyére tettem volna darlingtont, mivel nagy bázisáram kell a 2. BUT-nak. Ugyanis köthetnéd igazi darlingtonba a 2 BUT-ot, kollektorok összekötve, de akkor meg a maradékfesz megemelkedne. Melyik ujjadat harapod meg..
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) Peet19 válasza ferci hozzászólására (») Júl 26, 2015 /
 
Értem már, köszi. Persze valamilyen szűrést gondoltam a táp után, de jó hogy mondtad a zénert is.
Ezt gondoltam tápnak.

http://www.hestore.hu/prod_10033770.html
Szerinted jó lesz? Nem lesz gondja a 400V negatív nagyfesszel ami megjelenik majd a pozitív kapcsán?

A 36 Ω os ellenállást 5W-ra gondoltam.
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2015
(#) ferci válasza Peet19 hozzászólására (») Júl 26, 2015 / 1
 
Az kb. elég lesz, mert a kitöltésed úgyse mehet nagyon fel.
A táp... sok egyéb okból ilyen szitukban a táp felé pedig LC tagot szoktam rakni, mert az a 2-3 (?) amper rendesen meg fogja egyébként is rángatni.. ( kis "jeladóból" mi lesz? ). Oda pedig ha félsz, berakhatsz egy vastag paralel diódát is záróirányban, +12V-gnd közé.
Az elkód nem mindegy, miféle, mert melegedhet esetleg.
Következő: »»   2607 / 3985
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem