Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » FOK-GYEM TR9178 tápegység
Holnap igyekszem adni tippeket, remélem akkor még nem késő...
Nekem mindig jó ráérős ember vagyok.
![]()
Tényleg csak ennyit tud. De azt igen
![]()
Bocsánat, a mps mester által adott linkről töltsd le a dokumentációt. Az utolsó lapon van a kapcsolási rajz. Megterhelve, amikor leesik a feszültség mérjél a feszültséget a a sok nagy tranzisztor közös kollektorán, bázisán és a kimeneten a GND-hez képest.
Hirtelen nem tudtam a kívánt részről a DJVU-ból illusztrált képet csinálni, bocsánat (azért remélem érthető vagyok).
Estére kimérem a feszültségeket.
![]()
Sziasztok!
A napokban boldog tulajdonosa lettem egy ilyen tápegységnek, sajnos az egyik csatornája rossz, ennek a javításában szeretnék tőletek segítséget kérni. Ami biztosan rossz volt: az eggyik 2n3055-ös végtranzisztor, egy 100ohm-os ellenállás a meghajtó fokozatban és az 56ohm-os potméter (áramkorlát finombeállítás). Ezen alkatrészek cseréje után minimális életjelet már mutat, a főtáp feszültség mérhető a kimeneti csatlakozókon (65V). Mivel érdemes folytatni a hibakeresést, mennyire valószínű hogy az MC1466 szintén elhalálozott? Köszönöm a segítséget! Idézet: „mennyire valószínű hogy az MC1466 szintén elhalálozott?” Ha akkut töltöttek vele akkor nagyon. ![]() De viszonylag egyszerűen kiváltható (olvass kicsit vissza). Azért méregesd meg a többi főáramköri félvezetőket is első körben. A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2015
Az enyémben az összes 2N3055 halott volt. Ha lekötöd a bázisokat, akkor is van a kimeneten feszültség?
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2015
Nem dehogy, tudom hogy az káros az egészségére
![]()
Ezt még nem próbáltam, ha lekötés után is van akkor az bizonyítaná az IC tönkremenetelét?
Eddig 1db 2N3055-öst cseréltem C-B szakadás miatt, a csere előtt semmiféle életjelet nem mutatott utána a főtápfesz mérhető volt a kimeneten.
Opps, finomállító huzalpotméter szakadása pont ilyen hibát okozott nálam...
Te szintén a topikban ismertetett helyettesítő kapcsolást építetted meg? Van vele bármilyen negatív tapasztalatod? A rajzon lévő számozások ügye az eredeti IC adott sorszámú lábát jelölik?
Köszönöm a segítséget még egyszer!
Nekem a potméter megszakadása a 2N-ek azonnali halálát okozta.
Igen, nekem (is) tökéletesen bevált a kiváltás.
De szerintem még méregessél (nálam kb. fél maréknyi alkatrészt kellett cserélni, mire jó lett).
Főleg a félvezetők gyanúsak vagy tényleg minden szóba jöhet (az egyértelműen elégett alkatrészeken kívül persze)? A kiváltás után is veszélyes hatása van a potméter szakadásnak?
Jól gondolom hogy lényegtelen milyen kialakítású potméter kerül bele ha az ellenállás értéke azonos?
Főleg a félvezetők gyanúsak. Azért kérték, hogy kösd le a tranzisztorok báziskörét, mert abból egyrészt kiderül, hogy jó-e a végtranzisztor, másrészt lehet elindulni beljebb, hogy mi az, ami az áteresztőtranzisztort kinyitja, ha az nem hibás. A poti szakadásának mindenhogy veszélyes hatása van. Ha kicseréled, akkor valami jobb minőségűt érdemel, hogy ne legyen gond vele.
T3-at, T4-et mindenképpen szedd ki, mérd meg, talán csak annyi baja lesz. Érdemes még a környéken lévő graetz hidat, és a 100 ohmnál kisebb ellenállásokat, meg az üveg diódát is kimérni (R15, 17, 18, 21, G1, D7).
Mindenkinek nagyon szépen köszönöm a segítséget! Nagyon úgy néz ki, hogy sikerült életre kelteni a bal csatornát mert szépen állíthatóak a kimeneti értékek (egy finombeállítás még hátra van).
A másik 2N3055-ös végtranzisztor is hibás volt ezért volt a kimeneten mérhető a tápfesz, érdekes mert első alkalommal a multiméterrel végig vizsgálva hibátlannak tűnt csak a bázisok lekötése után derült fény a turpisságra. Ami az én tápomban hibás volt: 2db 2N3055, a 2k huzalpotméter, és egy 100ohm-os bázisellenállás. Az IC-vel úgy tűnik minden rendben szépen kimérhetőek a megadott lábakon a műszerkönyvben megadott értékek. Próbálkozott már valaki a tápegység távvezérlésével? Arra gondoltam, hogy a főbb kezelőszerveket kivezetem egy kisebb műszerdobozba,ha jól tudom akkor a hátlapi csatlakozók lehetővé teszik mindezt. Jól tudom hogy a tápegység csatornáit mind párhuzamosan mind sorosan használhatom?
Ha valakit érdekel. A minap alakítottunk át kicsit egy TR-9178-ast. Készítettünk egy nyáktervet az eredeti táppanel kiváltására. Ezen mai kondiméretű a fő puffer (3300µF 100V került bele) és kapott egy kis segédáramkört az MC1466 tápjának stabilizálására. Ez az eredeti egyutas egyenirányítást alkalmazza, de schottky diódával, párhuzamos tranziens szupresszorral (P6KE33A) és egy 7824-es IC-vel. A rajzon ugyan nem jó a szöveg a diódákon, de értelemszerűen kell beültetni.
A vezérlőpanelről le kell szedni az erre átkerülő alkatrészeket. A régi bekötővezetékek egy az egyben mehetnek ebbe át. Az újdonság balra alul a 4-es sorkapocs. Ebből a felső kettő fogadja a trafóról a 23V váltót és az alsó kettőről kell továbbvezetni az IC-nek a tápfeszültséget a panelra. Első próbára jól működik, tápfesz tüskétől nem fog elszállni az MC1466.
A kimeneten lévő záróirányú dióda nem az ilyen esetek ellen van odarakva?
Sziasztok!
run: Idézet: Igen, a gépkönyv alapján bekötve nálam remekül működött.„Próbálkozott már valaki a tápegység távvezérlésével?” Idézet: Jól tudod. „Jól tudom hogy a tápegység csatornáit mind párhuzamosan mind sorosan használhatom?” ![]() bakos13gab: Idézet: Nem, az az induktív fogyasztók be- és kikapcsoláskori tranzienseinek levezetésére szolgál. Ha jobban belegondolsz, egyébként sem védene semmit a kikapcsolt tápon rajtafelejtett akku ellen, mivel nemcsak a táppal, de az akkuval is párhuzamosan van, ráadásul záróirányban. „A kimeneten lévő záróirányú dióda nem az ilyen esetek ellen van odarakva?” A hozzászólás módosítva: Aug 1, 2015
Ha már akkut töltenek vele, akkor:
- célszerű nem a hálózati kapcsolóval kikapcsolni, hanem a kimenet kikapcsolóval elsőként; - de ettől függetlenül még egy soros dióda is ajánlott, mert például egy hálózatkimaradás esetén ugyanúgy végigmegy hátulról az egészen az "áldás"...
Végiggondoltam és tényleg. Az csak a fordított polaritás ellen jó. Visszáram esetén pukkannak az áteresztők és még ki tudja mit tesz a vezérléssel.
Az ilyen esetek elerülèsère mennyire elfogadható megoldás ha a pozitív kimeneti csatlakozóval sorosan bekötök egy nagy áramú shottkit ès a nyitófeszültsèg által okozott feszültsèg csökkenèst kompenzálom a kimeneti feszültsèg növelèsèvel?
Ha a stabilitás elvesztését bevállalod, persze. Különösen ha kívülre teszed, mert akkor nem is kell belenyúlni a készülékbe..
Hőmérsékletfüggési problémák lesznek. Ezen már gondolkodtam. Ezzel csak az áteresztőket tudod védeni, mert az érzékelést muszáj lenne utána kötnöd, hogy a táp kikompenzálja.
De. Mivel nem nagy a kimeneti áram, meg lehet próbálni két azonos diódát (pl TO-220-as tokban) egymásnak háttal összefogni. Az egyik megy a kimenetre, a másikat pedig beiktatod az érzékelőláncba a kimeneti dióda előtt. Ezzel szerintem bőven kielégítő pontosságú maradhat a táp, a két dióda nagymértékben együtt fog futni. A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2015
De a terhelőáramtól is függ a rajta eső feszültség, így ebben a tekintetben nem fog együttfutni. Viszont, a visszacsatoláson, ha nem folyik nagy áram, és eleve egy soros, nagy ellenállásra csatlakozik, akkor nyugodtan utána lehet kötni, és esetleg az első ellenállás után egy diódával a bemenet felé az itt megjelenő feszültséget "elintézni".
Sziasztok!
A TR-9178-as labortápomban elszállt baloldalt a 2db 2N3055. Csere után úgy viselkedik, hogyha le van véve 0V-ra a kimeneti feszültség, akkor 40V van rajta és ahogy tekerem fel a kimeneti feszültséget a 40V-os feszültség kezd el nőni. Például ha beállítok kimeneti feszültségnek 2V-ot, akkor 42V jön ki. Mintha egy 40V-os offszet lenne rajta. Van valami ötletetek? (Most láttam meg, hogy azért szállt el valószínűleg, mert a 2N3055 házához is megy egy forrszem és az egyik tranyónál laza volt a csavar és látszott, hogy a szigetelő is megolvadt, de még nem vezetett át.)
Most újból kipróbáltam, kiméregettem a tranzisztorokat és jók. Azt csinálja, hogy alapból kb. 12V van a kimenetén és ahogy tekergetem a feszültség beállítókat úgy változik, de sokkal nagyobb léptékben. Pl a kapcsoló egyet elfordítva 2V-al változik, de nálam most kb. 4V-al változik.
Referencia osztó alsó fele szeret megszakadni és akkor nem nulláról indul...
Nálam legalábbis ez volt ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |