Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Frekvenciaváltó 1-ről 3 fázisra
Témaindító: gabor.szecsenyi, idő: Aug 18, 2007
Témakörök:
Sziasztok!
Van egy Mitsubishi FR-S520-0.75K frekiváltóm. Az lenne a kérdésem, hogy be lehet-e kötni 1 fázisú megtáplálással? A leírás 17. oldalán említ valami hasonlót, de nem teljesen tiszta a kép. Köszönöm a segítséget!
Igen, bekötheted 1fázis 230V-ra. Csupán kevésbé terhelheted, a kimeneti áram 4,1A helyett 2,5A lehet. Azaz kevésbé terhelheted, kisebb motort használhatsz. A 400/230V-os motort deltába, azaz 230V-ra kell kötni.
Továbbá a gyári C8 paramétert 801-re kell változtatni, valamint ha jól értelmezem a 637-est is megkellene változtatni, de a leírásban ez nem találom.
A PS21869 modullal simán megoldható. 1,5-2, KW ig már kipróbáltam. De a "saját" panelra integrált hid és lágyindító relé esetleg kevés lesz és így nem próbálkozok egyenlőre, bár sokan kértek már tőlem "háztáji" gépekhez.... A híd 50A600V kell tudnia, gyárilag 3,7KW-s motort emlegetnek hozzá maximum. Vannak jóval nagyobb ilyen inverterek ezek áltatlában napelemről hálózatra táplálásban használják ezek 7,5Kw ig tudják 1 fázisról 3 fázist. 100A-s hid. Újabban már elterjedtebbek az 1200V-os hidak árban is elérhetőek. 30-40$ körül van 100A-s, komplett belső meghajtás és védelem. Kész portéka után, ebben az irányban is lehet keresgélni...
Sziasztok!
A tanácsotokat kérném: A motorom leánykorában egyfázisú tekercselésű volt a következő értékekkel: 230 V, 6.5 A, 750 W, 1870 1/p A végső célom, hogy frekvenciaváltóval üzemeltessem a motort, ami egy szalagcsiszoló gépet hajtana. Ezt a frekvenciaváltót néztem ki a feladatra, de elbizonytalanodtam az eltérő áramfelvételi (ha jól írom) értékek miatt. Mit gondoltok? A masina:
Szia!
Szerintem a fordulatot tévesen írtad, inkább lehet az 2870 1/p. Nem látszik, hogy milyen ferekiváltót néztél ki neki. A motor most maradt 1 fázisú, vagy át van tekerve 3 fázisúra? A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Bocsánat, kapkodtam.
A fordulat helyesen: 2870 1/p A frekvenciaváltó. A motor háromfázisúra lett tekercselve. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Köszönöm a gyors reagálást, kiegészítettem a hozzászólást.
3 fázisú (3x400V) frekiváltó kéne, mert a motort tekercseléskor csillagba kötötték - valószínűleg - és így nem lehet átkötni 3x230V -os alkalmazásra, mint ahogyan a linkelt váltón is látszik, 1 fázisról 3x230-at tud előhozni.
Fel kell bontani a tekercsfejet és a csillagpontot ki kell hozni plusz 3 vezetékkel, hogy a deltába kötést létre lehessen hozni. Ha eleve 3 x230 V-ra alakították, akkor csak használni kell, a váltó jó hozzá.
Szinte biztos vagyok benne, hogy 3x230 V-ra alakították, mert nálunk soha nem volt 400 V, és édesapám intézte, otthonra. Hogyan tudnék erről biztosan meggyőződni?
Ha igaz a feltételezés, hogy 3x230 V-ra alakították, akkor nem okoz galibát az eltérő amper érték? Milyen hatással van a működésre?
Akkor minden rendben lesz... Köss rá 230 V-ot bármelyik 2 kapocsra, előtte tekerj fel a tengelyre náhány menetet zsinórral. Az áram ráadásakor a zsinórral határozottan megforgatod a forgórész - a zsineg ne tudjon ellenkező irányban meg feltekeredni!
A motor forgásba jön, egy fa léccel a tengelyt megfékezed és, ha érződik az erő benne, akkor a 230V-os az üzeme ezután. Lehetne nagy indítókondival is próbálni, de ez a legegyszerűbb teszt, ha nincs kóros búgó hang és magától nem akar elindulni mindig ugyanabba az irányba, akkor nincs menetzárlat pl. A megmaradó 3f és 750W-nál az áram is rendben lesz... Ha kell a beállításban segítség, tudunk adni tanácsot. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Nagyon hálás vagyok, köszönöm szépen! Beszámolok, mi történt.
Kipróbáltam. Persze, hogy feltekertem a zsinórt elsőre. A baj, hogy kézzel is vissza tudom fogni, ha akarom. A motor melegszik, viszont nem búg, és magától nem indul semerre.
Az a helyzet, hogy előfordulhat, hogy nem a névleges, hanem egy alacsonyabb és terhelhetetlen fordulatszámon kezd el működni, ha így próbáljuk. Melegedhet is, üresen is.
A majdnem 3000-es fordulat jól érzékelhető, annak hangja van. Szóval emberesen be kell rántani. Ha továbbra is gyenge, akkor 3x400V-ra van készítve és belső csillag miatt nem átköthető.
Ja, háromezret nem pörög, az biztos. A rántás iránya mindegy, igaz?
Az mindegy, de igen erővel kell berántani, a motort le kell hozzá rögzíteni!
Köszönöm, akkor jobban rákészülök.
Ok, mivel 2 pólusú, így nagy erővel lehet a névleges fordulat közelébe hozni, hogy felvegye a fordulatát. A madzagot olyan hosszan kell feltekerni, ami egy határozott rántáskor mind lejön a tengelyről. Fel ne csavarja a kezedet a motor!
A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Sikerült! Először próbaberántásokat végeztem, 10 tekerést éreztem ideálisnak. Itt már esélyem se volt a tengely piszkálni, gyönyörűen futott. Egyáltalán nem melegedett.
Köszönöm a segítséget, nagyon hasznos volt! Közben a webáruház értesített, hogy a kinézett frekvenciaváltót nem tartják elégségesnek a számomra, a kapott paraméterek alapján. Ezt ajánlották helyette. Mi a véleményed? Ennyit nem szántam volna a dologra, csak ha nagyon muszáj.
Nem tudom, hogyan ítéled meg, a motor 750W-ja biztosan kell?
Mert a 750-es motor lehet, csak fele teljesítménye (áram) van igénybe véve. Áttétel is van jócskán, ha jól gondolom. Ha ennyit fogyaszt tartósan, szerintem elég kell a 750W-es váltó. Persze mindig jó, egy nagyobb, csak hát az ára. Indulás, felfutási időt lehet 2 mp-re venni, akkor a motor induló árama nem lesz vészes. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
A motor közvetlenül egy meghajtó kereket fog vezérelni, más áttétel nem lesz. Annak a méretével tudok variálni, de a túl nagy kerék meg ott is drága.
Csatolom, hogy milyen típusú lenne a csiszológép. Persze, ennek egy gyengébb kivitele. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Azt hittem, hosszanti csiszoló, egy barátomnál olyan van.
A vezető kerék mennyit fog forogni? Az megadja az áttételt meg a motor tengelyén levő hajtókerék átmérője. Ez a fajta kisebb terhelés jelent, mint amit én láttam, azon akár 1 m-es darab is csiszolható. Kérdés azonban, hogy a motor elég-e teljesítményre? Munkáidtól is függ. A barátom gépén 2.2kW-os van! A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
A választ nem tudom pontosan, de a cél, hogy a kerületi sebesség a kontaktkeréken kb. 8-26 m/s között legyen állítható. A kontaktkerekek 50/100/150 mm-esek, de lesznek kis tengelyek is (12-48 mm).
Elképzelhető, hogy a 750W eleve kevés... Valami módon be kell határolni, mekkora motor elég rá és aztán a váltókeresés.
A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Persze, itt is jobb a több, de jelenleg egy fele ilyen teljesítményű motoron dolgozom, egy fázison, fix fordulatszámon, és ez is működik. Ja, borotvakéseket készítek. Egy haverom már épített ilyen gépet. Ha késekre gyenge is, de borotvákra szerinte tuti elegendő. Meg van egy ilyen motorom a polcon.
Bocs, az offokért, nem tudom, itt mi fér bele.
Akkor a véleményem szerint a 750-es váltó elég lesz.
Köszönöm szépen a sok segítséget!
Most kértem árengedményt az erősebb váltóra az oldalukon, ha már hirdetik. Meglátom, mi sül ki belőle. Ha nálam lesz valamelyik frekvenciaváltó, még lehet, hogy jelentkezem.
Ok, menni fog az. A frekiváltónak jól kell szellőznie és a portól emiatt óvni kell. A nagyobbaknak beépített hűtőventilátora van, tehát erre figyelemmel kell lenni.
Extrém - pl. 1/3-ad fordulaton - kis fordulaton a motor saját hűtőventilátora nem működik kielégítően, beüzemelés után ezeket ellenőrizni kell.
Köszönöm, igyekszem majd mindenre odafigyelni.
A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Megvettem az erősebb frekiváltót, amit a cég ajánlott. Saját hűtőventilátorral rendelkezik. Bekötöttem, és nagyon klasszul működik a gyári beállításokkal. Nem melegszik a motor alacsony (20Hz) frekvenciatartományban sem. Már terheltem is kicsit.
Lenne azért néhány kérdésem: Jól kötöttem-e be? A védőföldelés a 230V felől megy a frekiváltó föld pólusára, onnan pedig a motoréra. A hálózati nulla és a fázis megy a frekiváltó L1, L2 pontjára. A frekiváltó U, V, W megy a motor U, V, W pontájra. Gondolom jó így, mert gond nélkül működik. Olvastam valahol, hogy most már nem szabad forrasztani a vezetékvégeket. Tehát csak sarukat használjak, vagy a sodrott vezetéket is beköthetem? Visszatérve a frekvenciaváltóra: A forgásirányt visszafelé állítottam, mert nekem így praktikus. Ez működhet így hosszútávon, van ennek jelentősége? A ventilátort csak akkor üzemeltetem, amikor a motor megy, ne zúgjon magában. Nem igazán tudom, mit kellene még beállítanom, esetleg túlmelegedés ellen, vagy egyéb védelem. Ha erre kaphatnék valami infót, akkor kikeresem a könyvecskéjében. Borzasztó sok mindent tudnék állítani, de nagy részét nem értem, mire való, nem tudom, van-e rá szükség. Bocsánat a sok amatőr kérdésért.
Némelyik frekiváltónál többféle venti üzemmód állítható, azt hiszem, olyan is létezik, ami bizonyos hőfoknál kapcsol csak be, de ez is jó, ha dolgoztatja a motort és magát, akkor menjen a venti.
A huzalok bekötéséhez érvéghüvelyt a motorhoz kábelszemet, sarut szoktunk a drótra préselni. A forgásiránynak semmi jelentősége, mindegy. Be lehet állítani az aktuális terhelést, vagyis a 400W-ot, a névleges 1.5kW-nál nem védi a motort megfelelően. |
Bejelentkezés
Hirdetés |