Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Frekvenciaváltó 1-ről 3 fázisra
Témaindító: gabor.szecsenyi, idő: Aug 18, 2007
Témakörök:
Sziasztok!
Van egy Mitsubishi FR-S520-0.75K frekiváltóm. Az lenne a kérdésem, hogy be lehet-e kötni 1 fázisú megtáplálással? A leírás 17. oldalán említ valami hasonlót, de nem teljesen tiszta a kép. Köszönöm a segítséget!
Igen, bekötheted 1fázis 230V-ra. Csupán kevésbé terhelheted, a kimeneti áram 4,1A helyett 2,5A lehet. Azaz kevésbé terhelheted, kisebb motort használhatsz. A 400/230V-os motort deltába, azaz 230V-ra kell kötni.
Továbbá a gyári C8 paramétert 801-re kell változtatni, valamint ha jól értelmezem a 637-est is megkellene változtatni, de a leírásban ez nem találom.
A PS21869 modullal simán megoldható. 1,5-2, KW ig már kipróbáltam. De a "saját" panelra integrált hid és lágyindító relé esetleg kevés lesz és így nem próbálkozok egyenlőre, bár sokan kértek már tőlem "háztáji" gépekhez.... A híd 50A600V kell tudnia, gyárilag 3,7KW-s motort emlegetnek hozzá maximum. Vannak jóval nagyobb ilyen inverterek ezek áltatlában napelemről hálózatra táplálásban használják ezek 7,5Kw ig tudják 1 fázisról 3 fázist. 100A-s hid. Újabban már elterjedtebbek az 1200V-os hidak árban is elérhetőek. 30-40$ körül van 100A-s, komplett belső meghajtás és védelem. Kész portéka után, ebben az irányban is lehet keresgélni...
Sziasztok!
A tanácsotokat kérném: A motorom leánykorában egyfázisú tekercselésű volt a következő értékekkel: 230 V, 6.5 A, 750 W, 1870 1/p A végső célom, hogy frekvenciaváltóval üzemeltessem a motort, ami egy szalagcsiszoló gépet hajtana. Ezt a frekvenciaváltót néztem ki a feladatra, de elbizonytalanodtam az eltérő áramfelvételi (ha jól írom) értékek miatt. Mit gondoltok? A masina:
Szia!
Szerintem a fordulatot tévesen írtad, inkább lehet az 2870 1/p. Nem látszik, hogy milyen ferekiváltót néztél ki neki. A motor most maradt 1 fázisú, vagy át van tekerve 3 fázisúra? A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Bocsánat, kapkodtam.
A fordulat helyesen: 2870 1/p A frekvenciaváltó. A motor háromfázisúra lett tekercselve. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Köszönöm a gyors reagálást, kiegészítettem a hozzászólást.
3 fázisú (3x400V) frekiváltó kéne, mert a motort tekercseléskor csillagba kötötték - valószínűleg - és így nem lehet átkötni 3x230V -os alkalmazásra, mint ahogyan a linkelt váltón is látszik, 1 fázisról 3x230-at tud előhozni.
Fel kell bontani a tekercsfejet és a csillagpontot ki kell hozni plusz 3 vezetékkel, hogy a deltába kötést létre lehessen hozni. Ha eleve 3 x230 V-ra alakították, akkor csak használni kell, a váltó jó hozzá.
Szinte biztos vagyok benne, hogy 3x230 V-ra alakították, mert nálunk soha nem volt 400 V, és édesapám intézte, otthonra. Hogyan tudnék erről biztosan meggyőződni?
Ha igaz a feltételezés, hogy 3x230 V-ra alakították, akkor nem okoz galibát az eltérő amper érték? Milyen hatással van a működésre?
Akkor minden rendben lesz... Köss rá 230 V-ot bármelyik 2 kapocsra, előtte tekerj fel a tengelyre náhány menetet zsinórral. Az áram ráadásakor a zsinórral határozottan megforgatod a forgórész - a zsineg ne tudjon ellenkező irányban meg feltekeredni!
A motor forgásba jön, egy fa léccel a tengelyt megfékezed és, ha érződik az erő benne, akkor a 230V-os az üzeme ezután. Lehetne nagy indítókondival is próbálni, de ez a legegyszerűbb teszt, ha nincs kóros búgó hang és magától nem akar elindulni mindig ugyanabba az irányba, akkor nincs menetzárlat pl. A megmaradó 3f és 750W-nál az áram is rendben lesz... Ha kell a beállításban segítség, tudunk adni tanácsot. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Nagyon hálás vagyok, köszönöm szépen! Beszámolok, mi történt.
![]()
Kipróbáltam. Persze, hogy feltekertem a zsinórt elsőre.
![]()
Az a helyzet, hogy előfordulhat, hogy nem a névleges, hanem egy alacsonyabb és terhelhetetlen fordulatszámon kezd el működni, ha így próbáljuk. Melegedhet is, üresen is.
A majdnem 3000-es fordulat jól érzékelhető, annak hangja van. ![]() Szóval emberesen be kell rántani. Ha továbbra is gyenge, akkor 3x400V-ra van készítve és belső csillag miatt nem átköthető.
Ja, háromezret nem pörög, az biztos. A rántás iránya mindegy, igaz?
Az mindegy, de igen erővel kell berántani, a motort le kell hozzá rögzíteni!
Köszönöm, akkor jobban rákészülök.
Ok, mivel 2 pólusú, így nagy erővel lehet a névleges fordulat közelébe hozni, hogy felvegye a fordulatát. A madzagot olyan hosszan kell feltekerni, ami egy határozott rántáskor mind lejön a tengelyről. Fel ne csavarja a kezedet a motor!
A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Sikerült! Először próbaberántásokat végeztem, 10 tekerést éreztem ideálisnak. Itt már esélyem se volt a tengely piszkálni, gyönyörűen futott. Egyáltalán nem melegedett.
Köszönöm a segítséget, nagyon hasznos volt! Közben a webáruház értesített, hogy a kinézett frekvenciaváltót nem tartják elégségesnek a számomra, a kapott paraméterek alapján. Ezt ajánlották helyette. Mi a véleményed? Ennyit nem szántam volna a dologra, csak ha nagyon muszáj.
Nem tudom, hogyan ítéled meg, a motor 750W-ja biztosan kell?
Mert a 750-es motor lehet, csak fele teljesítménye (áram) van igénybe véve. Áttétel is van jócskán, ha jól gondolom. Ha ennyit fogyaszt tartósan, szerintem elég kell a 750W-es váltó. Persze mindig jó, egy nagyobb, csak hát az ára. Indulás, felfutási időt lehet 2 mp-re venni, akkor a motor induló árama nem lesz vészes. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
A motor közvetlenül egy meghajtó kereket fog vezérelni, más áttétel nem lesz. Annak a méretével tudok variálni, de a túl nagy kerék meg ott is drága.
Csatolom, hogy milyen típusú lenne a csiszológép. Persze, ennek egy gyengébb kivitele. A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Azt hittem, hosszanti csiszoló, egy barátomnál olyan van.
A vezető kerék mennyit fog forogni? Az megadja az áttételt meg a motor tengelyén levő hajtókerék átmérője. Ez a fajta kisebb terhelés jelent, mint amit én láttam, azon akár 1 m-es darab is csiszolható. Kérdés azonban, hogy a motor elég-e teljesítményre? Munkáidtól is függ. A barátom gépén 2.2kW-os van! A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
A választ nem tudom pontosan, de a cél, hogy a kerületi sebesség a kontaktkeréken kb. 8-26 m/s között legyen állítható. A kontaktkerekek 50/100/150 mm-esek, de lesznek kis tengelyek is (12-48 mm).
Elképzelhető, hogy a 750W eleve kevés... Valami módon be kell határolni, mekkora motor elég rá és aztán a váltókeresés.
A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Persze, itt is jobb a több, de jelenleg egy fele ilyen teljesítményű motoron dolgozom, egy fázison, fix fordulatszámon, és ez is működik. Ja, borotvakéseket készítek.
![]() Bocs, az offokért, nem tudom, itt mi fér bele. ![]()
Akkor a véleményem szerint a 750-es váltó elég lesz.
Köszönöm szépen a sok segítséget!
Most kértem árengedményt az erősebb váltóra az oldalukon, ha már hirdetik. Meglátom, mi sül ki belőle. Ha nálam lesz valamelyik frekvenciaváltó, még lehet, hogy jelentkezem. ![]()
Ok, menni fog az. A frekiváltónak jól kell szellőznie és a portól emiatt óvni kell. A nagyobbaknak beépített hűtőventilátora van, tehát erre figyelemmel kell lenni.
Extrém - pl. 1/3-ad fordulaton - kis fordulaton a motor saját hűtőventilátora nem működik kielégítően, beüzemelés után ezeket ellenőrizni kell.
Köszönöm, igyekszem majd mindenre odafigyelni.
A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2015
Megvettem az erősebb frekiváltót, amit a cég ajánlott. Saját hűtőventilátorral rendelkezik. Bekötöttem, és nagyon klasszul működik a gyári beállításokkal. Nem melegszik a motor alacsony (20Hz) frekvenciatartományban sem. Már terheltem is kicsit.
Lenne azért néhány kérdésem: Jól kötöttem-e be? A védőföldelés a 230V felől megy a frekiváltó föld pólusára, onnan pedig a motoréra. A hálózati nulla és a fázis megy a frekiváltó L1, L2 pontjára. A frekiváltó U, V, W megy a motor U, V, W pontájra. Gondolom jó így, mert gond nélkül működik. Olvastam valahol, hogy most már nem szabad forrasztani a vezetékvégeket. Tehát csak sarukat használjak, vagy a sodrott vezetéket is beköthetem? Visszatérve a frekvenciaváltóra: A forgásirányt visszafelé állítottam, mert nekem így praktikus. Ez működhet így hosszútávon, van ennek jelentősége? A ventilátort csak akkor üzemeltetem, amikor a motor megy, ne zúgjon magában. Nem igazán tudom, mit kellene még beállítanom, esetleg túlmelegedés ellen, vagy egyéb védelem. Ha erre kaphatnék valami infót, akkor kikeresem a könyvecskéjében. Borzasztó sok mindent tudnék állítani, de nagy részét nem értem, mire való, nem tudom, van-e rá szükség. ![]() Bocsánat a sok amatőr kérdésért.
Némelyik frekiváltónál többféle venti üzemmód állítható, azt hiszem, olyan is létezik, ami bizonyos hőfoknál kapcsol csak be, de ez is jó, ha dolgoztatja a motort és magát, akkor menjen a venti.
A huzalok bekötéséhez érvéghüvelyt a motorhoz kábelszemet, sarut szoktunk a drótra préselni. A forgásiránynak semmi jelentősége, mindegy. Be lehet állítani az aktuális terhelést, vagyis a 400W-ot, a névleges 1.5kW-nál nem védi a motort megfelelően. |
Bejelentkezés
Hirdetés |