Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   1152 / 1385
(#) Ge Lee válasza siletto hozzászólására (») Jan 14, 2016 / 2
 
Ha visszaolvasol egy oldalt leírtam a lényeget. Ezen az látszik hogy a vasalás egyáltalán nem volt jó, de szerintem a nyák tisztítása sem. Amíg nem történik meg a vasalás, ne érintkezzen vízzel a nyák. Nem tudom mit csinál vele a víz, pláne ilyen rövid idő alatt, de ha vízzel tisztítottam utána kivétel nélkül azt tapasztaltam hogy nem akar rendesen tapadni rá a festék.
Csiszolni sem ajánlott csak ha nagyon oxidos, de abban az esetben is csak nagyon finom, ún polírpapírral, amit az autófényezők a festés előtti csiszoláshoz használnak. És akkor sem új papírral, hanem meg kell valamin koptatni előtte egy kicsit, tehát legyen már valamennyire kopott a csiszolópapír.
De ha nem barna vagy fekete a réz, akkor csak áttörlöd alaposan rozsdaoldóba mártott papír vagy rongydarabbal, alaposan, amíg ki nem világosodik teljes felületében.
Megnézed a panelt oldalról hogy egyenes-e, nincs-e benne hajlás vagy kifli, mert ha van nem fogja a vasaló egyenletesen átmelegíteni. Ha ferde, kézzel finoman kiegyengeted.
Ezután áttörlöd alkoholos vagy higítós papírral többször, amíg a papíron nem látsz már a réztől való elszíneződést. Oldalról még megnézed hogy nem maradt-e rajta szösz a papírból. Ezzel kész van, nem érinted többet a felületét semmivel.
Beizzítod a vasalót, feltekered közel teljesen a szabályozóját. A nyákra ráilleszted a papírt, ráteszed őket a vasalóállványra, nem szükséges hogy kemény legyen alatta a felület, én csak 3-4 réteg kettéhajtott A4-est szoktam alátenni. Nem kell megvárni hogy elérje a hőfokot a vasaló és kikapcsoljon a bimetál, mikor már közelít hozzá elkezded vasalni. Nem kell rányomni, majdnem a saját súlya elég, a lényeg hogy egy része a festéknek tapadjon meg. Mozgatod mintha ruhát vasalnál, igyekszel a levegőhólyagokat eltüntetni a papírból. Addig vasalod (időt nem tudok mondani, kb. 10-20s), amíg már látod a papíron keresztül halványan előtűnni a nyomatot, és a papír majdnem kezd már barnulni. Ekkor abbahagyod, rohansz vele a csap alá még forrón. Ahogy víz éri elkezd felhólyagosodni a papír, ezeket a hólyagokat finoman ujjal visszanyomkodod, majd beteszed a víz alá és ott hagyod 2-3 percre.
Ezután szinte egy darabban lejön a papír, csak apróbb foltokban marad ott az alsó rétegéből, vagy még az se, kézzel finoman le kell dörzsölni.
A végeredménynek legalább így kell kinézni a csap alatt.

nyak.jpg
    
(#) siletto válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 14, 2016 /
 
Üdv!

Tényleg úgy volt, ahogy mondtad. A panelt pár napja vettem, de csiszoltam is víz alatt, políroztam is fogkrémmel.
Az első két vasalás után nitrohigítóval szedtem le a festéket, és harmadjára jó is lett, a könnyebb papírral. Betettem egy szappanos vizes tálba, és kb 1 óráig ázott, de még utána is jócskán kapargatni kellett.
Az enyémről nem jött le ilyen szépen a papír, mint amit mutatsz, fátyolos maradt, így a lyukakat kézzel kapargattam ki, azért olyanok amilyenek. Ahol szőrös, ott a filc miatt olyan, mert kicsit kellett csak javítgatni rajta, de elkészült.

Másodjára remélem ennél is jobb lesz
(#) eyess válasza siletto hozzászólására (») Jan 14, 2016 /
 
Azért , azt hozzá tenném , hogy arra figyelni kell , hogy a fénymásolón készített rajzolat , és a lézer nyomtató által készített rajzolat eltér .Ugyanis a két eljárás más , és más festék porral dolgozik , ami véleményem szerint eltérő végeredményt ad, illetve adhat.
(#) zsenipocok válasza siletto hozzászólására (») Jan 14, 2016 /
 
Szia!

Vidéken valóban elég nehéz műnyomó papírhoz hozzájutni, ezért én már ezen nem is erőlködöm.
Egyszerűen, bemegyek egy utazási irodába, ott összeszedek egy csomó prospektust és már van is papírom hónapokra. Erre a lapra lézernyomtatóval rányomtatom a tervet, majd GMP Photoart-17LSI laminálón kb. 2-3x átengedem 160C és a nyomat tökéletes.

Nem trükközök semmit, nem vakarom a papírt, hanem utána azonnal lemosom, ahogy előttem is írták.
(#) Alkotó válasza siletto hozzászólására (») Jan 14, 2016 /
 
A technológiád hatékonyságát nehéz megítélni, mert a fotó nem elég jó hozzá, de panelterv rajzolata vitatható. Elsősorban a szigetelési távolságok nem elég nagyok, illetve a "+" jelek is problémásak. Ha ilyen jellegű feliratozást akarsz, akkor ezt célszerűbb az alkatrészoldali feliratként megjeleníteni (sok egyéb információval együtt).
(#) siletto válasza Alkotó hozzászólására (») Jan 14, 2016 /
 
Üdv! Igen, ezen én is gondolkodtam, de a rajzolat proli007,köbzoli érdeme, én csak örülök hogy után építhetem.

Jól gondolom, hogy az alkatrést oldali feliratozás ugyan ez, csak ott a rávasalásnál véget ér a dolog.
(#) Alkotó válasza siletto hozzászólására (») Jan 14, 2016 /
 
Proli007 nagyon gondosan szokott panelt terezni, Ő biztosan nem adná a nevét egy ilyen rajzolathoz. Köbzolinak még nem láttam egyetlen tervét sem, róla ilyen témában nem tudok nyilatkozni. De a lényeg nem az ki tervezte, hanem a rosszul megválasztott vezetősávok és a forrpontok. Fontos a kellő szigetelő távolság, és a várható áramok elviselésének képessége. A kettő közti egyensúlyt kell megtalálni.
Igen, a feliratot jól látod. Annyi baja van a technológiának, hogy nem vegyszerálló a felirat. Ha higító vagy mondjuk denaturált szesz kerül a felületre, akkor az bajt okoz. Javít a helyzeten, ha lelakkozod, de ez a lakk is elmoshatja kicsit a kontúrokat. Nálam jól bevált az Akrilan lakk.
(#) Mircsof válasza zsenipocok hozzászólására (») Jan 14, 2016 / 1
 
Vidéken is vannak módszerek, amik megfelelő minőségű nyákot/pozíciórajzot tudnak adni.
Az öntapadós fólia a nyák rézzel borított oldaláról is ugyan így eltávolítható! Kisebb darabszámnál szerintem ez nagyon jó megoldás egy kezdőnek, és még csak vizeskedni sem kell. Bővebben: Link
Bocs a sok kamera rángatásért, nem vagyok egy videó blogger!
(#) niedziela válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 15, 2016 1 /
 
Ez a ne érintkezzen vízzel és a többi helyi babona.
Ezerféle képpen lehet jól, és rosszul is csinálni.
Viszont egy dologra érdemes figyelni ne égesd el a festéket.
(#) pisti89 válasza Mircsof hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Szép lett.
Papír típusa látszik, de milyen a nyomtatód?
Sokaknak (köztük nekem is) sok problémája van a nyomtatóval.
(#) gulasoft válasza papus51 hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Csináltam egy hozzávetőleges keverést, fél literhez raktam 24gramm Tiokarbamidot, 30ml 37%-os kénsavat, meg vagy 8-10g Ón2 kloridot. Hát megfogta a panelt de közel sem olyan mint a gyári, és a tiokarbamid, nem nagyon akar feloldódni a lötyiben.
Van ötlet hogy mit rontottam el, miért nem oszlik el a tiokarbamid, és marad darabos? (egy nappal előtte bekevertem már a kénsavat és az ónt, egy nyitott edényben volt, ezért raktam még bele ón2 kloridot, mert az a gyárin is rajta van, hogy levegőn lebomlik, de hogy melyik alkotóeleme bomlik el levegőn az derült ki)
Lehet hogy a tiokarbamidot meleg vízben kéne először feloldan csak massza szerűre keverni, vagy a csapvíz csapata így ki? Desztillált víz kell hozzá?
(#) gulasoft válasza Mircsof hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Ezzel csak annyi gond, hogy nálam a nyomat nagyobb lett mint a panel. Minél nagyobb a panel annál nagyobb az eltérés. egy 20cm-es panelnál az már olyan nagy tud lenni, hogy nem hogy segít a feliratozás hanem ront, főleg ha sok alkatrész van közel egymáshoz. Én spec a feliratot is dry filmel alakítom ki, a nyomda nem szokott méretet hibázni. Kicsit berakod sütőbe 100 fok körül 10 percre, és bekeményedik. Véletlenül egy panelt bent hagytam a sütőben egy órára, maga a nyák anyaga is kicsit megbarnult, de azon olyan volt a felirat, hogy csiszolókoronggal kellet nekimenni, csak sajnos kicsit ki is fehéredett, szóval a hőfokkal, meg az idővel vigyázni kell.
(#) Mircsof válasza pisti89 hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Nekem se egy nagy ás a nyomtatóm, de a célnak megfelel. Samung ML-2165 jó felment az ára, egy éve vettem ugyan ettől a cégtől 10000-ért most meg a kétszerese.
(#) Mircsof válasza gulasoft hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Persze, igazad van!
De nem dry-ról volt szó, csak havi 1-2 panel kezdőként való elkészítéséről mutattam be egy lehetséges alternatívát.
Mondjuk már pár panelt elkészítettem magamnak, de egyiken se volt pozíciórajz, feleslegesnek tartottam. De ugye ez a saját ízlésem
Idézet:
„a nyomda nem szokott méretet hibázni”

Remélem is, mert egyszer majd ki akarom próbálni a nyomdai filmet is.
(#) siletto válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Igen, tényleg a sósav a nyerő! Én tűvel piszkálgattam ki a furatok helyeit, hogy legyen fogalmam a maratás után hova kell fúrni. Amint betettem maratni, rögtön lejött róla minden papirdarabka, végül is feleslegesen dolgoztam

A sósav nem kezdi el kimarni? Vagy hidrogén-peroxid nélkül nem mar, vagy csak a hidrogén peroxid mar? Tulajdonképpen miért kell bele hidrogén-peroxid?
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2016
(#) furko válasza siletto hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Szia!
A hidrogén-peroxid oxidálószerként működik. A hidrogénperoxid oxidálja a réz felületét, a sóvav pedig a rézoxidot elég intenzíven marja.
A leáztatott nyákot én először sósavba teszem, de éppen annyiba ami ellepi. Ha eltüntek a papírfoszlányok pici peroxidot öntök bele. Nem számolok arányt nem méregetem. A peroxid mennyiségével lehet szabályozni a maratás sebességét. Ha végesztem szappanos bő vízzel öntöm a lefolyóba.
(#) papus51 válasza gulasoft hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Szia!
A tiokarbamidot valószínűleg először fel kellene oldani, esetleg meleg vízben. Amúgy az oldhatósága 20°C-os vízben 137gramm/liter, tehát a 49,5 garmmnak bőven fel kell oldódnia.
A desztillált (ioncserélt) víz mindig praktikus vegyészkedésnél.
(#) gulasoft válasza papus51 hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Akkor ha jól számoltam a 400ml vízhez a 37%-os kénsavból 13ml kell 1,59g ón2 és 20g tiokarbamid.
(#) siletto válasza furko hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Köszi
Ez a lényeg akkor Sósavval le lehet szedni a papírt, de közben a NYÁK nem kezd el felmaródni. Ha ezt tudom, lehet jobb lett volna az első darabom, is, de hátezért van a fórum
(#) gulasoft válasza gulasoft hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Na az arányokat betartva, a tiokarbamidot meleg vízben feloldva olyan szagú ónozót sikerült előállítani mint amilyen volt eredetileg, egyedül az utolsó alapanyag hiányzik az biztos valami fényesítő lehet mert ennek kicsit mattabb a felülete mint a gyárinak.
A Tiokarbamid 1000grammja 2300Ft. Ebből 20g került a 400ml lötyibe azaz 23 kemény Ft volt
A 37% kénsav 1000ml-je 500Ft, ebből 13ml került a lötyibe, az 6,5Ft
A 3. adalékra kálium-florid azt mondta a vegyszerboltos, hogy az 20.000Ft 1000gramm és csak fél kilónként árulják (ott, majd megnézzük a neten) de mivel abból cirka 1 gramm kéne bele ez is 20Ft-ra jönne ki.
Az Ón2 klorid 1000grammja is 20.000Ft körül van ebből került a lötyibe 1.5gramm az bizony már 30Ft.
Ha ezeket mind összeadom akkor kikeredik egy jó nagy 80Ft os összeg a 400ml-re ehhez képest kissé túlárazottnak tartom a kémiai ónozó 1000Ft-ját (az mondjuk 450ml de nem is 1000Ft, hanem 1200körül)
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2016
(#) kissattila88 válasza gulasoft hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Hol lehet venni ezeket az össze tevőket?
(#) kaqkk válasza kissattila88 hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Vegyszerboltban.... AZÚR ...
(#) kameleon2 válasza gulasoft hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Kezdd el árulni..
(#) eyess válasza gulasoft hozzászólására (») Jan 15, 2016 /
 
Kérdés , hogy az így kapott lötyi mennyire tartós a nyáklemezen , és mennyire tartós magában a tartó flakonjában , amiben tárolva van . Nem bomlik e le stb , illetve ha lebomlik mennyi idő elteltével.
(#) gulasoft válasza eyess hozzászólására (») Jan 16, 2016 /
 
Nem akarlak elkeseríteni, de az eredetire is az van írva, hogy levegőn lebomlik. Papus szerint 2-3 hónap. 80Ft. Egyébként ez teljesen ugyan az mint az eredeti az egy fluorid kivételével
(#) ktamas66 válasza gulasoft hozzászólására (») Jan 16, 2016 /
 
Csak a vizet nem számoltad, lehet az dobja meg az árát .
Lehet kimérve, kis zacskókban, vagy kapszulában kellene árulni, mert pl. nekem sincs itthon patikamérlegem 1 grammokat méregetni. Esetleg át kell váltani valami térfogategységre (tudod 1 kávéskanál ...), mert pl. a ml már jobban mérhető lenne otthon.
(#) nagym6 válasza ktamas66 hozzászólására (») Jan 16, 2016 /
 
Idézet:
„Esetleg át kell váltani valami térfogategységre”

Gyógyszertárban fillérekért van fecskendő, pld. 2 ml-essel könnyen lehet 1ml-t kimérni.
(#) ktamas66 válasza nagym6 hozzászólására (») Jan 16, 2016 /
 
Pontosan erre gondoltam, pl. 10g tiokarbamid = 10ml, ennyi port kell önteni egy fecskendőbe. Mint azon edényeknél, ahol oldalt jelölve van literre, lisztre, cukorra stb.
(#) nagym6 válasza ktamas66 hozzászólására (») Jan 16, 2016 /
 
Pornál nem tudom jó-e. Az lehet tömörebb, ritkább, ugyanaz a súly más térfogat.
A fecskendő dugattyúját erővel ki lehet hátra húzni, és a port onnan bele lehet önteni.
(#) kaqkk válasza nagym6 hozzászólására (») Jan 16, 2016 /
 
Vettem a feleségemnek egy digitális mérleget, és így megoldódtak a grammos mérési gondjaim ... Ma már nem nagy befektetés egy aldis-vagy teszkós mérleg
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2016
Következő: »»   1152 / 1385
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem