Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! Elméleti kérdés. Van egy földbe levert földelőszonda a villanyóra alatt. Leellenőrizhető multiméterrel (sípoló szakadásvizsgálattal) egy benti konnektor ha hosszabbítóval odavezetem?
100A az 100A bármely feszültségen. Otthoni barkácsolásnál - pl.: autóakkumulátorral használva - megfelelő vezetékekkel képes kioldani.
A benti dugalj földelése? Igen, de ezzel a módszerrel a földelés minőségét nem tudod lemérni csak azt, hogy a szonda összeköttetésben van-e a benti földeléssel.
Azt, hogy a vezetékezés épségben van, lehet így ellenőrizni, azonban ez semmiképp nem utal a szonda megfelelőségére. Egyébként a szondát a mérőszekrényben közösítik a bejövő nullavezetővel (NEFH).
Érintésvédelmi mérőműszer hiányában - amennyiben nincs beépítve FI-relé - lehet végezni egy terheléses vizsgálatot - pl: egy vasalóval, amivel párhuzamosan van a feszültségmérő. A fázishoz és a nullához csatlakoztatva a mért feszültségnek - kis eltéréssel - ugyanannyinak kell lennie, mint a fázis és a védőföld érintkező közé csatlakoztatva. A vizsgálathoz minden konnektorból el kell távolítani a fogyasztókat. Ha a szonda nincs összekötve a nullával (régi házakban ez előfordulhat), akkor ez az eltérés akár 100V(!) is lehet, ha a szonda már részben elrohadt a föld alatt, vagy nem ér le a talaj megfelelően nedves rétegéig. Bármit nem értesz, vagy bizonytalan vagy, szakembert kell hívni!
A 100A az 100A, de a kismegszakító, megszakító képessége nem ugyan annyi egyen és váltóáram esetén, az ismert ívprobléma miatt (mint a reléknél). Egyen áramhoz gyártanak DC kismegszakítókat, ahol az ívoltásra ferromágneses lemez szolgál....
Általában a nagyobb gyártók a 6kA ill. 10kA AC kommersz kismegszakítóikat 48VDC-ig engedik használni. A Schneider és az Eaton biztosan, úgy emlékszem a Schrack is.
48VDC felett kell a DC kismegszakító, de ott sem mindig. A Schneider-nél az iC60N sorozathoz meg van adva mekkora feszültség szintre mennyi pólust kell sorbakötni. Katalógus adat: 48VDC 1p, 100-133VDC 2p, 133-200VDC 3p, 220-250VDC 4p. Persze ahol 3-4p-t kell sorbakötni ott már gazdaságosabb a DC kismegszakító.
Sziasztok!
A következő problémára szeretnék segítséget kérni. Családi házban rokonságban azt tapasztalták, hogy fürdésnél csíp a csap. Mellette nagyobb fogyasztók bekapcsolásakor a lámpák pislannak egyet. Villanyszerelő a régi olvadós biztosíték táblát cserélte (ott volt égett nulla vezeték), valamint a bojler is tisztításra került. Sajna a probléma még fennáll. Pl mikró bekapcsolásakor egy pislanás a lámpán majd pár másodperc múlva láthatóan sötétebb lesz a lámpa. Bojlernél bekapcsoláskor pedig inkább erősödik a lámpa fénye. Mi lehet a gond? A vezetékek régiek, de a viszonylag újabb részeken is fennáll ez a probléma? Lakáson belül van a hiba vagy a leplombált óra mögött lehet a baj? Válaszokat előre is köszönöm
Koszi a gyors valaszt,, En is igy gondoltam.
Attól nem biztos hogy boldogabb leszel, ha azt mondom hogy hívjál villanyszerelőt, de ne ugyanazt aki mar volt ott
Tulajdonképpen az az ő sara lenne.
Ha a bojler "csíp" ott a fűtőbetétet nem valószínű hogy rendesen kimérte beüzemelés után. Ha a szivárgást nem vette észre, akkor az megint csak gáz. Ha halványodik terhelésre a kecóban a pilács, akkor valamelyik kötés valószínű már hot-dog stand-on érzi magát.
Ahogy Gafly is írta: villanyszerelő, másik, tegnapra!
Üdv! Gondolom három fázis van. Ha az a fázis van terhelve, amelyiken a lámpa van, akkor halványul, ha másik fázis, akkor erősödik a lámpa. Ez nulla gond. Akár a mérő alatt is lehet, vagy akár az oszlopon is lehet kontakthibás a nulla vezető, de akár a mérő után egy kötődobozban. Sürgősen nézessétek meg, életbeszélyes lehet!! (én így az oszlopra tippelek, de bármi lehet)
Ha hozzáférhető, esetleg meg kell próbálni a mérőnél vagy a mérő utáni legelső dobozban megterhelni pl egy villanybojler fűtőbetéttel(nagy 2-3kW-ossal) a nulla és a fázisok között egy pillanatra, közben feszültséget mérni. Ha a hiba ott is fennáll, akkor hívni a szolgáltatót!!
Üdv! Lehet hogy nem pontosan fogalmaztam, a villanyszerelő kihívása előtt jelentkeztek a gondok. A fent írtakat megcsinálta és azt mondta ha még gond van akkor kijön mér egyet és hívja a szolgáltatót. Igen 3 fázis van. Szóltunk neki még visszatér csak kíváncsi vagyok mire számítsunk. Azt mondta, hogy az óra mögött is cserélt égett nulla vezetéket, ezért újra kell plombáltatnunk. Ilyenkor a regisztrált szerelő ad egy igazolást, hogy Ő bontotta meg? Ezt műszerrel egyszerűen ki lehet mérni hogy hol a gond? Ugye azt jól tudom, hogy egy nulla szakadásnál a készülékek fém testei is rázni fognak? Sajnos fürdésnél már előfordult ez a jelenség. Ha benti kötéssel van gond akkor is lehet olyan, hogy az óra melletti kinti lámpa is pislan egyet?
Szerintem ezt már az indexen is jól kiveséztétek...
Nemrég élesztettem az ST151-es erősítőmet. A próbák idejére egy Wayteq navigációról kapott jelet, addig nem is történt semmi gond.
Pár hete készítettem egy előerősítőt, amit azóta is napi szinten 5-8 órát használok, egy STK hibrid végfokkal. Ahogy összedugtam a számítógép hangkártya kimenetét az előerősítővel, azt az ST151-el, azonnal átment rövid zárba a T14-es tranzisztor, továbbá leolvadt a + oldali biztosíték. Mi történhetett? Régi ház, védőföldelés nincs. A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2016
Az, hogy nagyobb fogyasztók bekpcsolásánál kicsit pislannak (gyengül a fényük), még nem feltétlen jelent nagy problémát. Az erősödés már igen, a csípés pedig igen nagy gond. Ha a nulla nem jó, attól még nem ráznak a készülékek de igen könnyen tönkre tudnak menni a nulla eltolódása miatt.
A leírásodból arra lehet következtetni, hogy a gond több összetevős: nulla, földelés és EPH valamint hibás kötések, amelyek a viszonylag új részekre is kihatnak. Egy ÉV műszerrel mérhetőek ezek a dolgok (hurokellenállás, földelés stb.). Gondolom Fi-relé nincs, mert az valószínűleg már lekapcsolt volna párszor.
A pc-dre tegyél egy fázis ceruzát nézük meg mit is mutat ?
Sziasztok! Ha egy gyárban én vagyok egyedül villanyszerelő és a főnököm (aki üvegcsiszoló!) Belenyúl mindenbe pl. tegnap sikerült berobbantani egy 150A-os kapcsolót... Ha lett volna baja felelősségre vonható vagyok?
Világít a fázisceruza, végig kell vésni a házat. Az alumínium vezetékeket is ki kell cserélni, a kötődobozokkal együtt.
HA3GX! Eszedbe ne jusson hallgatni krisz69-re !
Életveszélyes! Ha bármi okból megszakad a falban a "0" vezető, azonnal kint a fázis a földelt fogyasztók testén. Valamelyik kötődobozban fellazul a kötés. De régi építésű házaknál divat volt, hogy elindultak az MN falvezetékkel a szobában körbe és 3-4-5 konnektort felfűztek párhuzamosan egy szálra. Ebben az esetben bármelyik konnektornál fellazul a "0" kötése az utána következőkbe dugott fogyasztók rázni fognak. Tehát felejtős és tilos!
Ez egy kiváló ötlet a bíróságra vezető út felé.
A hozzászólásod még leírva is életveszélyes! A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2016
Vagy bont , és vezetékel. Sajnos sok helyen nimvs földelés mind a mai napig... ! És földel konektor van a falba jah csak semmi nincs ofa kötve.
Alu vezeték. Akkor vagy 40éves lehet kb. Ott legjobb. Cserélni .
Sziasztok.
Nem kötünk semmit sem az N vezetőre, mert ahogy írták fentebb is ÉLETVESZÉLYES. Ha van rá megoldás létre kell hozni. A gázcsőre kötés, ledugunk egy vas pálcát a földbe szintén felejtős. A védőföld hiánya a mai világban eleve nagy probléma, és nem elhanyagolható. Továbbá csak akkor kötjük össze a védőföldet az N vezetővel, ha van FI relé, és akkor is előtte. Azt hiszem ez a TNC rendszer. (T= terra, N=neutral, C=common) De ez már villanyszerelés topic. A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2016
A földelést mindenképpen oldd meg!Ez így nem játék!Örülj annak hogy nem te égtél le és oldott időben az ÉV relé..Vagy a biztosíték...
Én nem félnék annyira attól az "N" vezetőtől.
Köszönöm mindenki válaszát!
Krisz69 szarkazmusát értettem, ott volt a smile a hozzászólása végén. Nekiálltam kivésni a falat, sajnos ezt nem lehet így hagyni. Egyveleg már kábelcsatornát is húzok bele, és UTP kábelt, a jövőre való tekintettel. |
Bejelentkezés
Hirdetés |