Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Közben eszembe jutott egy másik megközelítés is:
Ugyan maga a trafó, csak ~ 300 W-os, ennél nagyobb vasmag kell neki, mert a szekundert (2.tek) a nagyobb áram miatt nagyobb keresztmetszetű huzallal kell tekercselni. De még így is jóval kisebb, mint ha nem autótrafó lenne (a vékonyabb primer (1.tek) miatt), valamint hogy a szekunder tekercsből sem kell a teljes menetszám.
"1.3 A * 2.3 V = 299 W ekkora teljesítmény fog tulajdonképpen átvinni a transzformátorod, a többi csak átfolyik a 2. tekercsen.
" Neki 760 W kell. Hová lesz a többi? (760-299= 461?) Ekkora veszteség nem jellemző a transzformátorokra.
Summa, summarum: Ahogy Gafly írta, A 230 V, és 400 V közötti tekercsrészt ~2 A-ra kell méretezni, a 230 V-os tekercset ~1.3 A-ra. Ez J=3-mal: 230 V-os tekercs, 0.75 mm-esből, a 400 V-ig menő rész, 0.92 mm-esből. A menetszámnak megfelelően kiszámolni az ablakméretet. Ha elbírja, lehet 0.8, ill. 1 mm-esből (ez 2.55 A/mm2). Mekkora a vas oszlopkeresztmetszete, ablaka? 1-2 elírás van Gaflynál, de az elv helyes.
A hozzászólás módosítva: Aug 21, 2016
"1-2 elírás van", de az elv helyes. Nincs itt semmiféle extra veszteség.
Így van 230Vés 400 között 2A a vezeték terhelése. De ha 230V-on csak 1.3 A -re akkor az csak 1.3x230 = 299 W teljesítményt fog átvinni. Összesen pedig 800 W kell. Ha ezzel (800W) terheli meg a 230V -s tekercset az melegedni fog. Nem kevés az az 1,3 A? ( A 299 W az nem a delta P?)
Valóban az akkumulátor jobban szereti a pulzáló feszültséget. De ha bikázni akar akkor a nagyárammal megrángatott, megterhelt nagy a belsőelllenállású transzformátornak lefog esni a feszültség. Tehát izmosabb tekercselés kell. A kondenzátor nem arra a feszültségre fog feltöltődni mint amennyivel táplálom? Ha a töltőfeszültség 14 V akkor miért emelkedne meg a feszültsége?
Idézet: „Összesen pedig 800 W kell.” Igen. Idézet: „Nem kevés az az 1,3 A? ( A 299 W az nem a delta P?)” Tökéletesen összefoglaltad az autótranszformátor lényegét. @ granpa: Idézet: „"1-2 elírás van"” És tényleg: Idézet: „1.3 A * 2.3 V = 299” Bár csak tizedespont és zérus cserélt helyet Ha valakinek nem jött volna le: 2.3 az 230 "Gafly-ul... A hozzászólás módosítva: Aug 21, 2016
Talán azzal még tudok segíteni, hogy a "hiányzó" áram, nem a "Tek 1.-en folyik "alul", hanem trafón kívül...
Automatikusan javítottam 230 V-ra mert gondoltam, hogy elírás van Nem jegyeztem meg, hogy nem helyes. Mert nem feltételeztem, hogy ennyire nem tudna számolni.
Némely elektromos törvények szerint (ahogy Gafly mester írta) kivonódnak egymásból az ellentétes irányú áramok. Ezért is hívják takaréktrafónak ezt a megoldást.
Rendben van. Így fogok számolni.
A hozzászólás módosítva: Aug 21, 2016
Üdv! Az EI vas középső oszlopa 45x58mm.Bővebben: Link
Ebben a leírásban lévő trafót kel kiváltani mert nagyon melegszik . Fórumokon olvastam ,hogy a mikrótrafó alapból ilyen de a primer méretezéssel csökkenthető a nyugalmi áram (itt 2A -t mértem) Köszönöm, hogy ennyien foglalkoztok a problémámmal,
A feladathoz bőven elég a vas, át kell tekercselni. 1T gerjesztést elbír. 1.73 n/V-tal számolhatsz. Ha bőven marad az ablakban hely, akkor 1.92 n/V (0.9T). 1. eset: 692 menet, 400 V-ra. Ezt arányosan elosztva 230 V-hoz 399 menetnél van az átmérőváltás. Illetve némi veszteséget számolva, a 387. menetnél. A 230-400 V közötti menetek 1 mm-esből (J=2.55) kb. 3.5 cm2, a 230 V-os rész 0.8-asból, 3 cm2. Ha ennél nagyobb az ablak, akkor az összes menetszám (2. eset 0.9T-val)768. Ezt kell hasonlóan felosztani. 6% veszteséggel számoltam.
A motor 360 W-os teljesítménye nem oka a melegedésnek. Mint írod, a primeren kell változtatni. Azzal kellett volna kezdeni, hogy a primer tekercset 10-15 menettel megemelni és ehhez hozzátekerni 380 V-ig. Sok megcsapolást látok, lehet, hogy azok között találsz megfelelőt az üresjárati áram csökkentéséhez. Terhelés nélkül bekötöd a jelzett helyre a 230 V-ot és méregetsz. Ahol 240-250 V-ot találsz, ezentúl az lesz a 230 V-os bekötési pont. Ha a szekunder kevesebb lesz 380 V-nál, még nem túl nagy probléma.
Egykor (~11 éve) ugyanezzel a megoldással fix csillagba kötött gabonafúvó ventilátor 2,2 kW-os motorját kötöttem be. Még ma is használják.
Sziasztok!
Kaptam egy TÖRPE fantázianevű trafót, amit a TRAF-EL gyártott, ránézésre kb. 20 éve. A trafó 190-220-380 voltos hálózati feszültségről üzemeltethető. Sajnos nincs a bekötéshez rajzom, ezért próbáltam a primer oldal tekecseit kiméregetni. Azon gondolkodtam el, hogy 10-15 ohm ellenállásokat mértem, ami nekem elég kevésnek tűnik. A kérdésem az lenne, hogy ismeri-e valaki ezt a típust, és tudja-e, hogyan kell 220 voltra bekötni. Köszönöm a segítséget előre is! Üdv.: BL
Szia! Nincs semmi gond azokkal az ellenállásokkal.
A legnagyobb értékű két szálra kösd rá a 230-at , mérj feszültséget. Arányosan számolj vissza és ahol a legnagyobb feszt méred az egyik vég és egyik köztes között, az lesz a majdani 230 voltos rész. Ha látod a kivezetések helyét, általában a legbelső a kezdet és onnan a 3. lenne a 230. A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2016
Sziasztok!
Adott egy bontott Unitra TS 60/12-es transzformátor amely ikertekercses. A primer oldali tekercsek sorba kötve, a szekunder oldalon a végek szabadon vannak. A primer oldal ellenállása 34 ohm körüli (a két tekercs sorba kötve). Feszültség alá helyezve üresjáratban több mint 2 amper az áramfelvétel a primer oldalon. Természetesen pár másodpercig volt csak feszültség alatt. Mi lehet a baj? Menetzárlatos lenne vagy valamit én nem tudok erről a transzformátorról? Üdv: Attila
Vagy zárlatos, vagy szembe van kötve a két primer.
Szia!
Köszönöm a gyors választ! Közben kutakodtam az interneten trafó ügyben, valóban rosszul kötöttem sorba a két tekercset. Kipróbáltam fordítva és így teljesen jó lett. Üdv: Attila
Üdv! Csatoltam egy rajzot a bekötésről. Valószínű hasonló. A kivezetések más sorrendben lehetnek, ezt mérd ki. Értelemszerűen a nagyobb ellenállású a 190v-os, a kisebb a 30V-os tekercs. A névleges terheléshez a két tekercset kösd párhuzamosan a rajz szerint! ( csak az egyiket bekötve is működik, de fél teljesítménnyel) . A szekunder tekercselése is hasonló lehet, ha több feszültségre készült.
Üdv!
Van egy ilyenem , szeretném életre kelteni , segítséget szeretnék kérni . /Egy Hifiből lett kibontva / 1, kérdésem , miért van a primer oldalon 5 vezeték ? 2, Hová kössem a hálózati áramot ? 3, a szekunder oldalon a vezeték színenként lehetnek párban ? A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2016
Szerintem ahol "hármasban" vannak a színek, ott középkivezetéses tekercsről van szó, kettős tápfeszültség és/vagy kétutas egyenirányítás céljából.
Ezek a: piros/kék/piros barna/fekete/barna fehér/fekete/fehér (ami nagy valószínőséggel szintén szekunder). A narancs/narancs az szintén szekunder (már csak azért is, mert a többi között van). Tehát primernek marad a külön csatlakozós fekete/fehér. Fogsz egy ellenállásmérőt, megkeresed a legnagyobb ellenállású tekercset, ami a fekete/fehér várhatóan. Erre (izzón keresztül) rákötöd a hálózatot, és megméred a szekunder feszültségeket...
Köszönöm !
Az izzót azt párhuzamosan kötöm ugye ?
Megmérten .
2 vezetékesen 8.4 Ohm 3 vezetékesen /fekete-fehér/ 1.1Ohm mindkét oldalon Idézet: „Az izzót azt párhuzamosan kötöm ugye ?” Természetesen a primerrel sorban, hogyha valamit elnézel, akkor ne legyen nagyobb baj. Idézet: „2 vezetékesen 8.4 Ohm” A narancs/narancs kétvezetékesen, vagy a fekete/fehér kétvezetékesen? Akár még jó is lehet...
Értem .
Idézet: „A narancs/narancs kétvezetékesen, vagy a fekete/fehér kétvezetékesen?” A fekete fehér két vezetékesen .
Akkor fogsz egy 60-as hagyományos izzót és hajrá.
Azért ne rázasd meg magad...
Össze is raktam egy Mikróból bontott belső izzóval .
Szép halványan világít. A 3 vezetéken /fehér fekete fehér/ - fekete fehér 22,5V - fehér fehér 45,7V a másik csatlakozón - piros kék 16.6V - piros piros 33.8V -narancs narancs 12.8V -barna fekete 1.5V - barna barna 3.4V Azt hogy tudom megmérni hogy a 45V-os ágon hány ampert tudhat ?
Megméred a huzalátmérőt, ebből kiszámolod huzalkeresztmetszetet, ha nagyon pontos akarsz lenni akkor még levonod a szigetelés vastagságát is. Visszaszámolsz J=2,5-2,7A/mm2 áramsűrűséggel. Ha nem folyamatos üzemre akarod, akkor esetleg számolhatsz max. 3A/mm2-rel is.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |