Fórum témák
» Több friss téma |
"Àllando feszültsêg mellett szabàlyozott àramerőssèg? Vagy àllando àramerőssèg melett szabàlyozott feszültsèg?"
Tekintve az OHM törvényét U=I*R vagy I=U/R, ha U vagy I konstans, akkor mind kettő változat csak az ellenállás változásával oldható meg.
Az változhat, mert a szál vágás közben lehül, persze nem sok értelme van a szabályozásnak, illetve csak akkor ha tul vastag darabokat is szoktak vágni >10cm. Egyszerü feszültségszabályzo vagy még jobb egy PWM kimenetü táp simán elég még komolyabb habvágohoz is.
Na nekem nem lessz komoly a habvàgó...
Màrmint szeretnèm precizen megèpiteni persze... de csak annyira mint az én szintem ès amire hasznàlni fogom! Ezen a PWM en màr gondolkodtam ènis. Azt gondolom ugy lenne êrtelme mèretez hogy alegnagyob teljesitmènyű cekàszra kiszàmolni egy tâpot... (plussz egy pici) Igy a legnagyobb habvágo mondjuk egy 90 %os pwm en mehet a kisebbeknèl meg mêglejjebb tekerni!
Hàt amikor mondjuk egy 100 centis szàrnyat vàg az ember mondjuk 30 centi hosszan akkor ott a hab visszaveszi a cekàszt rendesen!
Ez függ attol, hogy hogyan tanulsz meg vele dolgozni. Ha tulhevited a szálat, akkor az jo nagy lyukat vág az anyagban, precizios munkára nem jo. Ha tul hideg akkor lassan megy a munka. Ezért minden munkához (anyaghoz) ki kell találni az optimális hömérsékletet és a munkatempot.
Hàt az biztos hogy pàr kocka anyagot el fogok olvaszgatni, meg pàr mèter cekàsz pattani fog mire rájövök minèl mi lessz a jo..
De szerintem mindenki igy kezdi! Ellenàlláshuzalra van bevàllt forrás? Conràdnál làttam elèg sok fèlèt... sajnos nekem csak netes rendelés tud szóba jönni!
Én 0,3 mm-s használok rugoval feszitve és még soha nem szakadt el. A kömüvesek amikor a házunkat szigetelték még az 1 mm-st is elszakitották és ekkor derült ki, hogy nem müködött a szabályzo (ki tudja miota a 24V-t adta a szálra) és a sötétben pirosra izzott a drot ( ök csak nappal használták, igy nem vették észre). Megcsináltam a szabályzot és ekkor látták, hogy másképp is lehet a géppel dolgozni. Néhány honap mulva küldtek egy láda sört, mert még mindig ment nekik a gép ( az eredeti szállal).
A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2017
A házi készítésű habvágók nagy részénél egyszerű vashuzalt használnak. Az alkalmazási hőmérsékleten tökéletesen megfelel. Egy-egy szál évekig is bírja, ha nem erőltetik és nem fűtik túl. Itt korábban többen is a citerahúrt ajánlották, megkeresheted, melyik méretet. Vasboltban vásárolható 0,4-0,8-as drót is megfelel, de nem bírja addig, mint az acél. Ennek fejében filléres termék.
Hàt lehet hogy az acèlhuzalt azèrt mellőzöm de a 0.3 ès a 0.5 ös ellenèllàshuzalnak elèg normàlis ára van
Ughogy szerintem megcèlzok egy tekercs 0.5 öst
Idézet: „lehet hogy az acèlhuzalt azèrt mellőzöm” Olvass kicsit vissza!
Meg utànna nèztem... neem csak visszaolvastam....
Igaz nem tudom mekkora lehet az ellenàllàsa de kaptam egy tippet Rêzcink 1.4 ohm/mèter. Ami a bajom, hogy meghajtàsra maximum 24 voltom van. Ès a vàgoszàl kb 1.4 mèter hosszú Normàlisan csak 1 mêter de mivel 2+2d ezèrt kupnâl 1.41 a max
Lètezhet hogy a 0.5 acèlhuzalnak 0.52 ohm az ellenàllàsa mèterenkènt?
calculàtor
Akkor már egyszerübb kiégett hajszáritot vagy rezsot szerezni (hösugarzot). Azokban több méter drot van, felmelegitve kiegyengetheted. A rézdrot a maga 1,4 Ohm/m ellenállásával majdnem használhatatlan már 2 V-nál is 1 A-t fog fogyaszani, 24V-nál meg 10A-t. Ennyit szabályozni felesleges. Igyekezz ennek 1/10-t elérni.
Igen. Ha még a melegedéssel is számolnál, még több. 24 V-od van. Lefelé meddig tudsz elmenni? Hozzávezetésekkel együtt 4-8 V elég vashuzalnál.
Igen .. a melegedèssel sem megy fel 0.8 fölê!
Lefelê nem gond... ami a problêma hogy ahol hasznàlnám ott nincs 230v A meghajtàs az 2 autoaksi kêpeznê 24 v.. 40 mèteren belül van konnektor de az àllando hosszabítózàs nem megoldható
Persze fesszabælyozott tàpon keresztűl..
Vashuzal 4-8 volt? Ez tetszik!!! Saccra hàny amperral?
4-15 A.
Ohh... na az màr azèrt sok.. maradom inkább magasabb feszültségnèl. De szeretnèk 5 Amper alatt maradni
A vágáshoz teljesítmény is kell. A huzal nem lehet túl vékony, kell a mechanikai ellenállóképesség. 1,4 m hossznál a 24 V túl sok. 12 V-ról talán közvetlenül is jó lesz. Vágás közben csak másodpercekre van bekapcsolva az áram, amíg átér a táblán. Nem szabad folyamatosan fűteni, mert bűzlik. Célszerűen talpkapcsolóval lehet kezelni.
XPS-t vágsz, hogy 1,4 m kell?
Azért már nehogy feltaláljátok az örökmozgot. Ha növeled a feszt az adott esetben az áram is nö és nem csökken. A vágoszál ellenállása adott!!!!!
Mire kell neked 1,4 m hosszu szál? A vasdrot esetén még 5 V is sok lehet! A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2017
Már leírtam néhányszor hogy az enyém hogy néz ki. Egy 12V-os trafó, meg egy 7-es citerahúr ami 0,45mm átmérőjű és eredetileg 2,3m hosszú. Ebből nekem 3db vágószál jön ki, mert csak 70cm hosszút használok (hosszabb nem kell). Az áramfelvétel 5-5,5A.
Ha kanthalt használsz jelentösen csökkentheted az áramot. Az én kis vágomon ( 20 cm a legvastagabb anyag) simán elég a majdnem csengötrafo meg a 80 cm hosszu kanthal. Ennek egy része csak arra szolgál, hogy beállitsam az áramot ( nem kell, de már megvan). A trafo 12V/1,67 A, egyenesen elektronika nélkül füti a 0,3 mm-s szálat. Valamikor egy kis munkára csaptam össze egy délelött, de nagyon bevált és megmaradt.
Lábkapcsoloval inditom, és azonnal felfüt. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2017
A vágáshoz meleg kell, a meleghez meg áram, szóval teljesen mindegy hogy éppen mi a huzal, a kanthal sem jobb semmivel, esetleg talán strapabíróbb, de ezt sosem próbáltam. Nálad azért jó, meg azért kevesebb az áramfelvétel mert vékonyabb a huzalod.
Én is a 0,35-ös huzallal kezdtem, csak amikor már a harmadik szakadt el egy nap alatt akkor váltottam vastagabbra. Ez még nem szakadt el egyszer sem...
Próbáld meg egyszer konstantán huzallal. A 0,4 mm-es huzalnak 4 ohm/m az ellenállása.
Rozsdamentes és szívós anyag.
Sokkal jobb, csupán az Ohm törvénye miatt. Az áram csak az ellenállásdrotot fogja füteni s nem a trafot meg a vezetékeket. A rezsoban is csak a fütötest melegszik.
Ha a fötöszál ellenállása összehasonlithato a vezetékekével meg a trafotekercselésével, azaz a te esetedben, minden melegszik ( és 4-5 A kell), nálam meg csak a vágoszál és mindössze 1,5 A-nél. Ez a különbség! A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2017
Ilyen gépet szeretnêk êpiteni..
Alapbol az x ès az a tengelyt 80-100 centire raknàm egymàstol... de mondjuk ha egy csupaszárnynak vàgom a szàrnyàtakkor ott majdnem teljes àtlóba van a szàl. Egy mèternèl az pedig màr 1.41 A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2017
El is szoktad olvasni amit írsz? Ha már az ohm törvényét emlegeted akkor abból ki is számolhattad volna, hogy annak függvényében alakul a teljesítmény hővé a huzalban, ergó ha kisebb az átfolyó áram azonos feszültségen, akkor a huzalon kialakuló hőteljesítmény is kevesebb lesz. Éppen ezért a 0,35-ösön nekem sem folyt 4-5A csak 2,5A körül. És ugye a melegedéssel az ellenállása is nő, így annak ellenére sem folyik nagyobb áram, hogy az én huzalomnak csak 1,5ohm körül van a méterenkénti ellenállása.
A trafó fűtés dolgot meg végképp nem értem honnan veszed, meg hogy nálam minden melegszik. Semmi sem melegszik a huzalon kívül, az már régen rossz ha a trafó melegszik. Szóval maradjunk annyiban hogy az enyémnek nagyobb a fűtőteljesítménye, ami kell is ha gyorsan akarok haladni, vastag anyagot vágni, főleg a keményebb XPS-ből...
Melegszik minden, legfeljebb eltérő mértékben. Már csak azért is, mert 0 Ohm-os vezeték nem nagyon kapható a sarki fűszeresnél.
Nem szivesen okitok ki ilyen forumon nagy szakembereket az Ohm törvényéröl, ezért csak egy kis fejszámolás.
Habvágot le lehet egyszerüsiteni 3 sorba kötött ellenállásra. R1 a Trafo. - innen jön a 15V R2 az összekötö vezeték R3 a szál A te esetedben a trafo ellenállás legyen R1= 3 Ohm R2=0,5 Ohm R3=1,5 Ohm Mind a 3 ellenálláson ugyanannyi áram folyik, ezért a legnagyobb teljesitmény pontosan az R1-re fog esni P=IxIXR Konrétan ha 1 A folyik a szálban akkor azon 1,5W höt csinálsz, a trafoban 3W-t a drotokban meg 0,5W-t Neked 3 A fog folyni az 1 helyett, azaz a szálban 1,5 W- t fütesz le, 10 Wattlt meg a trafoban és a drotokban. Ha a szál ellenállása mondjuk R3=10 0hm Ugyanabban a gépben a szálra 6x akkor teljesitmény fog jutni (ugyanazon áram mellett) mint a te esetedben, tehát a szálat fogod füteni és nem a többi drotot. Konkrétan 1A esetén - a szálban 10W meleget csinálsz a korábbi 1,5W helyett, mig a trafoban meg a vezetékekben továbbra is 3,5W meleg keletkezik. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2017
Igen minden melegszik, de azért különbség ha a szál melegszik inkább, mint a trafo.
A stekkerbe is bedughatsz egy darab rézdrotot az is felmelegszik meg minden a falban ( amig a bizti birja), ha a rezsot dugod be, akkor meg csak a kávé lesz meleg és a bizti is birja. |
Bejelentkezés
Hirdetés |