Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » CDI gyújtás elektronika Honda xl 500-hoz
Témaindító: super.moto, idő: Márc 3, 2008
Témakörök:
Nah szóval így állok most ahogy a képen van csak lámpák nélkül
Az lenne a kérdésem hogy a mért adatok jók e ahogy a képen van bekarikázva vagy zárlatos a tekercs Meg még hogy az xl 500 r hez jó e a kymco (mert ugy hallottam hogy HONDA licence ) cdi egység vagy a honda dio-é mert ezekből van nekem vagy ha arról van szó akkor átt is tom alakítani csak tanácsot kérnék hogy hogy alakítsam átt Előre is THX
Szia mex kösz szépen a szimulációt úgy látom a szimulációban, nem működik rendesen a kapcsolás, hát nem tudom a kapcsolás, pedig ez, mert megint átnéztem egy párszor, hogy nem tévedtem e valahol de nem. Na mindegy újabb kéréssel fordulok hozzád, ahogy már említettem a kapcsolás szerintem nem negatív majd pozitív impulzust adó tekercshez készült ez a NYÁK-ból kiderül oly módon, hogy a két első tranzisztor kollektorán lévő 1 kilóohmos és 5,6 kilóohmos ellenállások mintha nem a helyükre lennének beforrasztva (keresztbe vannak egymáson) ezért gondolván megrajzoltam a pozitív majd negatív impulzus tekercses változatot és hopp mintha annak a fránya diódának is lenne már feladata. Ezzel kapcsolatosan lenne megint egy kérésem ha lehetne és időd is engedi egy szimulációt kérnék ( vagy lehet hogy kettőt) . Azért írom hogy kettőt mert az 1kilós meg 5,6kilós ellenállásokat meghagytam eredeti állapotukban mert nem tudtam eldönteni hogy azokat is cseréljem a kollektorokkal együtt vagy ne , majd te eldöntöd kel –e (kösz), és még annyit hogy tudná e egy kis magyarázatot írni a kapcsoláshoz hogy szerinted miket kéne megváltoztatni a helyes működéséhez. Vagy egyáltalán hogy is működik összességében,
az egész. Ezeket előre is köszönöm Üdv nyemi.
Először is bocsi mindenkitől,az előző szimuláció azért nem hozta a várt eredményt,mert figyelmetlenségből a felső 7.5V-os zener helyett oda is 4.7V-os került. Persze a szabályzás hatástalansága nem hagyott nyugodni,átrágtam magam a kapcsoláson és épp átakartam tervezni amikor észrevettem a diódacserét. Helyesbités után már működött ahogy eredetileg is vártam. A mellékletben a különböző fordulathoz tartozó szkópábrák magukért beszélnek. A jeladó vonala a piros, a tirisztor gate-ra pedig a zöld impulzus megy.
Átnézem az újabb kapcsolásokat is nyemi,-kis türelmet... Ha több időm lesz (no meg kedvem) átrajzolnám eagle-be a kapcsolást,poziciószámoznám,igy érthetőbb magyarázattal is el lehetne látni,világosabbá válna a működése.
Átrajzoltam a pozitiv vezérlésnek megfelelően. A szimuláció gyakorlatilag ugyanazt a jelleggörbét hozza,mint a negativ inditású változat. Az 1K,és az 5,6K ellenállásokat nem szabad fölcserélni,mert akkor csak alapgyújtáson ad szikrát,szabályzása nincs. Más motorba való épitésnél fontos a jeladó vasmagjának egyezése (az 5mm.es átmérőre gondolok),különben megváltozik a jelleggörbe.
Nemtudom észrevetted-e a diódát simán lehet nélkülözni...
Kösz a választ mex. nagyon örülök, hogy nem dolgoztam hiába az elektronika kitermelésekor, és hogy sikerült egy használható áramkörhöz juttatnunk a fórum olvasókat. Visszatérve az áramkörhöz van még pár mondani valóm például a tranzisztorok típusáról zéner feszültségéről. A zéner feszültségét méréssel állapítottam, meg ami pontosan 7, 92 v volt ezért 7, 5 -8, 2 voltos zénerek közül 7, 5 v választottam de szerintem a 8, 2 is tökéletes működne. A tranzisztorok típusát se ismertem pontosan de bc337 25-327 25, vagy ahogy nálad látom a bc182b-212b típusok szerintem, megfelelnek amúgy bétákat is mértem melyek értéke 140-194 értékek közt található. A kondenzátorok és ellenállások értékeit mindig a következő értékhez rendeltem például: 1,7mikrot mértem 2,2 mikros kondit jelentet nálam. A diódák 1n4007 típusúak, mert azokból sikerül kivennem egy párat, amiken látszott a jelzés de lehet, hogy inkább valami BY 2 amperes típus megfelelőbb lenne. A panel az 35*65 milliméter nagyságú elég bonyolult bár én arról csináltam úgy hogy ráfektetem az újra majd a fúratok helyét átpontoztam és a régiről megrajzoltam így sajnos még rajzom sincs, de ahogy olvasom te már rajta vagy (eagle).A gyújtásokról még annyit hogy van egy pár rajzom még ilyen feltárásokból például van egy Malosi fajta amin van egy kapcsoló amivel fordulat tiltást lehet bekapcsolni meg egy poti amivel a tiltási fordulatot lehet beállítani kapcsolás technikailag elég bonyolult mert egy 4538 meg egy4017 oldja meg a szabályzást. Hogy miért kel, mert Olaszországban elég szigorúan veszik a motorok teljesítményét, és ellenőrzéskor evvel szabályozzák a tuningolt motorok fordulatát. Ha érdekel a kapcsi, akkor majd felrakom csak még nekem is fel kéne a gépemre rakni, mert papírra van csak rajzolva. Na még egyszer köszönöm mex . üdv nyemi
Köszi a felajánlást,bár én nem foglalkozom robogókkal (ami azt illeti már a cross,és endurokat is hanyagolom),de gondolom a fórumozók örülnének,ha eredeti rajzokat látnának.
Üdv mex
halihó! Átnéztem a feltett kapcsikat.Én is kibontottam még tavaly nyáron egy négyütemü 50 köbcentis kínai Futong gyujtást(nem adott szikrát), de érdekes módon minden alkatrésze jó volt. Le is rajzoltam a kapcsolását(kicsit hasonlitott is a tietekre).Persze nem követtem végig , tul bonyolultnak találtam
Most keresgéltem, hogy én is felteszem, de egyelőre nem találtam meg. (elég nagy a kupi nálam) Egyébként úgycsináltam meg, hogy a vezérlőkörét átkötöttem, Így mindig fix maximum előgyújtással megy. Érdekes, hogy ennek ellenére könnyen indult, és az alapjárat is stabil.(talán azért, mert csak50 köbcentis)Pedig az ív alapján kb 30 fok is lehet a max előgyújtás. De még keresem a rajzát és ha megtalálom, felteszem..
Már megint javitanom kell magam:a CDI+pdf rajz egy köztes verzióról készült aholis figyelmetlenségből a 270k-1k ellenállások közös pontját nem kötöttem össze a 18k,és a 100 nano közös pontjával. Természetesen igy nem működik,csak a javitás után. A gyújtásábrák már a szimuláció eredményét a javitott rajzon mutatják.
Köszönöm godzil-nek a figyelmeztetését,a többiektől elnézést kérek.
Hi
Szerintetek ez a kapcsolás jól működne kétütemű motoron is? (Simo, babszi lendkerék, jeladó)
Hát igen egy próbát meg érne csak szerintem egy-két átalakítás kéne az áramkörön. Először is tudjuk, hogy a babetta gerjesztő tekercse elég gyenge ezért az áramkört 12 voltos táplálásúra kéne át alakítani, mondjuk ez elég könnyen kivitelezhető a 22kiló ohmos ellenállás kivételével 470-560ohmos 0. 5wellenállás és egy soros dióda (fordított bekötés ellen) bekötésével 12 voltra. A gerjesztő tekercs gyengeségét még kompenzálni kéne a töltő kondenzátor nagyságával is, ami azt jelenti, hogy meg kéne emelni legalább 2-2, 5 µF-ra hogy alacsony fordulaton elegendő legyen a tárolt energia. A következő probléma a kis feszültséget szolgáltató impulzus tekercs, na ez már keményebb dió, bár tranzisztoros a bemenet (ezért érzékenyebb) lehet hogy csak a bemenő ellenállás (1kiló ohmos) cseréjével ez is orvosolható lenne, mondjuk egy 100-200 ohmra, vagy el is hagyhatnánk. A várható eredmény? Hát méréseim szerint (lendkerék átmérő: 70mm, vezérlő mágnes hossz: 6, 5mm) olyan 10 fokot bírnánk állítani, ami elméletileg elég is lenne. Amúgy a Simson előgyújtása gyárilag 20, 5 fok 3000-es fordulaton, ezt meghagyva 3000 alatt mondjuk 14 fokot, 3000 felet meg 24 fokot adva neki biztos, hogy érzékelnénk teljesítménynövekedést. Az impulzus tekercsre visszatérve még elmondom, lehet, hogy alkalmatlan is lenne, mert a vasmag átmérője elég nagy 5mm, ami miatt az elméletileg elvárt 10 fok előgyújtást, állítást nem is hozná, csak mondjuk, 2-3 fokot akkor meg lehet, hogy érdemes lenne újra tekerni egy 2, 5- 3 mm magra, nagyobb ellenállásúra és akkor az impulzus feszültség problémáját is megoldanánk. Persze e-hez rengeteg kísérletezésre lenne szükség. Na elméletbe ennyi a problémák adottak sikeres kísérletezést Üdv nyemi.
Az is megoldás ha a babszi gerjesztőtekercset átalakitják. Ki kell dobni belőle az alsó egy sor rövidrezárt menetet,normális oldalfalakat és alsó szigetelés kell késziteni a csévének,ezután 0.14-0.15-ös huzalból rátekerni legalább 2500-300 menetet. Természetesen le kell impregnálni.
A vasmag keresztmetszete lehetővé teszi sokkal nagyobb gyújtásteljesitmény elérést az eredeti tekercshez képest. A kondi változtatása (nagyobbra cserélése) az eredeti tekercs használata esetén nem megoldás,mert a nagyobb kapacitást kissebb feszültségre tölti ,és miután a gyújtótrafó áttétele állandó,ez a szekunder oldalon alacsonyabb fesz jelent,ami rossz esetben nem tudja átütni a kompresszió miatt a gyertyahézagot. Ha már mindenképp változtatni kell akkor inkább kissebb-680 nF kapacitással kellene próbálkozni.
Hi
Értem. Ill majdnem... Szóval, a jeladó tekercs vasmagjának a mérete csak "kívülről" akkora. Amire a tekercs van tekerve, az olyan 2-3mm átmérőjű. Gondolkoztam, hogy csinálok valami izmosabb vasmagot, ami kitölti a teljes helyet, és arra tekerek vékonyabb drótból többet. De akkor ezek szerint a vastagabb vasmag nem jó az előgyújtás szabályozás miatt? (Nem teljesen vágom az összefüggést, meg az áramkör működését sem... :S De fogékony vagyok minden új információra. ) Imo is biztos örülne valami izmosabb gyújtásnak... Mellékelek egy képet, 30 ohmos jeladóval készült, akksis fúróval forgattam a főtengelyt. Kb 560 körüli a fordulat, ha jól számoltam. (A vízszintes eltérítés 20ms, a függőleges 2VDC.) Bocsi a minőségért, de telóval készült. A kisképen az említett jeladó vasmag van. Ja, "szárazon" volt szikra, de motoron nyomás alatt nem volt hajlandó működni ~1800-as fordulat alatt (2-esben 10km/h tolás ), de utánna fasza. Kivéve, ha a világítást ráadtam, akkor néha csak úgy leált... . Mex féle "bolondbiztos japán elektronika", amit a másik topicba linkelt be anno, BT151-es tirisztorral. TIC 106-al még nem próbáltam. Lényeg az, hogy most akarok új jeladót kreálni, milyen legyen, hogy ehhez az áramkörhöz is talán jó legyen?
Hehe, késő van...
Itt a kép.
Hi
Esetleg egy tekercselési irányt nem tudnál mondani? Vagy az mind1? A menetszám mitől függ? (~12000 a max teljesítményhez tartozó fordulatszám) A kondi méretének meghatározásához van valami gyakorlatias módszer? Ugyanis nem tudom, hogy milyen trafót használnék majd a végleges verzióban. Hogyan lehet ezeket megméregetni?
Idézet: „Ja, "szárazon" volt szikra, de motoron nyomás alatt nem volt hajlandó működni ~1800-as fordulat alatt (2-esben 10km/h tolás ), de utánna fasza. Kivéve, ha a világítást ráadtam, akkor néha csak úgy leált...” Amit leirtál az nem a jeladó hibája,hanem a gerjesztőtekercs silány minősége. Nem tudja a kondit feltölteni arra a feszre ami átütné a nyomás alatti teret alacsony fordulatszámon. Tehát hagyd békén a jeladót és tekerj új gerjesztőtekercset! Babszinál 0.06-0.07V/menet indukált feszültségre számithatsz,ez függ a vasmag és a mágnes közti légréstől. Kezdésnek tegyél 1µF 400V kondit,3000menetet,0.1 huzal már jó,de használhatsz vastagabbat is,ha elfér akár 0.15 is lehet (ez már a 2µF-es kondit is képes megfelelő nagyságú feszre tölteni). Próbálj menet-menet mellé tekerni,és nagyon jót tesz a tekercslakk is. Bár egyes olasz robogótekercsek csak kétkamrás csévén vannak lakkozás nélkül és az egész be van burkolva még egy műanyag réteggel. Át is ütnek idővel.... Még egy irányadat: robogó tuninggyújtásoknál mértem max 250V feszt a kondin a kapacitás 2uF. Gyújtótrafónak robogótrafót tegyél. Lehet kapni olcsón igaz kinai,de működik. Hogy szó essen a jeladótekercsről is: hengeres vasmagút érdemes késziteni,márcsak a cséve miatt is. Viszont úgy kell méretezni,hogy a kiálló részt hosszabbra hagyva le kell lapolni pl 5mm hengeres magot 2.5-3mm szélesre. Miután a mágneses erővonalak száma a távolsággal négyzetes összefüggésben áll igy csak akkor keletkezik nagy impulzus ha a közeli lapolt részhez érkezik a mágnes egyik sarka. Igyekeztem érthető lenni,ha mégsem kérdezz újra. Sok sikert.
Egyébként ahogy a szkópábráról látni :durván 14° előgyújtásra számithatsz,ezzel a jeladóval,illetve mágnessel.
A negativ csúcs akkor van mikor a mágnes első "éle" és a jeladó középpontja együttáll. A pozitiv értelemszerűen:ha a mágnes "hátsó" éle és a jeladó vasmagközép együttáll. ( jó a szkópod)...
Hi
Értem, tehát akkor a gerjesztő a szar. Érdekes. Ez egy nagyvasmagos gyári grjesztő, kb 2x akkora, mint a hagyományos. Mondjuk poén, mert anno ugyanezzel a kapcsolással, a hagyományos gyári gerjeztőtekercsel működött a moci. Érdekes, lehet ki kéne próbálnom a kisvasmagos gerjesztővel is... (A kondi 1u/650V, a trafó simo trafó, az adatait nem tudom.) Ha jól értelmezem, minél vastagabb a huzal, annál nagyobb áramot képes kihajtani a tekercs magából, így nagyobb kondit tud tölteni ugyanazon idő alatt? Ja, lakkot lehet kapni valami értelmesebb "hobby" kiszerelésben? Trafót milyet ajánlasz? Mert én nézegettem neten őket, de csak motortípus szerint vannak feltüntetve, semmi egyéb adat. Így meg nem merek venni. A kondi feszültségét hogy mérted? Párszor átforgattad a motort, és megmérted, vagy működés közben? Ha jól zámolom, 62mJ az energiája a szikrának. Ez elég? A jeladónak a lapolását értem, az elméletét nagyából. Megpróbálom kivitelezni. A vasmag anyagát gondolom valami trafó, vagy relé vasanyagából termeljem ki, hogy ne lehessen maradandóan felmágnesezni. (Lehet lelapolom a mostani vasmagot, hátha. Gondolom, ha vékonyabb huzalból többet tekerek, az nagyobb feszt eredményez.
Köszi, a suliból "selejtezték", alkalmi vétel volt, de sztem megérte.
Sajna nem tudom gyakran használni, mert otthon van (pesten tanulok koliban), így a tekergetős projectem is lassan fog haladni. Azt megkérdezhetem, hogy a 14fok hogy jött ki?
Szia Chiefyeager . A Babetta gerjesztő tekercsből kétfélét gyártottak a kis vasmagost és a nagy vasmagost. Az nagy a tranzimos gyújtáshoz a kicsi a tirisztoroshoz való, a különbség köztük a tekercselési irány és ezért nem alkalmas a tirisztoroshoz, elmegy vele, de nem tökéletes. Ezért én is újra tekertem őket (azt a kettőt, amit itthon találtam) 0, 17mm huzalból, ami rá fért,(ilyen volt itthon) hát működik de, ha választani lehet inkább 0, 13-0, 15 közti huzalvastagságot válaszd, ahogy mex is tanácsolta, mert nekem alacsony fordulaton (600-1000 körül) jön csak meg a szikra, de Imó gépére azért tökéletes. A menetirány nagyon fontos ezért mellékelek egy képet, amin láthatod, a képen levő tekercsre tekert vezeték mutatja az irányt. a trafónál arra kel ügyelni, hogy CDI-hez való legyen , ezt onnan tudod, hogy primer ellenállása 1ohm vagy alatti, szekunder ellenállása 3,5 kilóohm vagy több, de küldök két fotót az egyik egy kínai a másik egy olasz tuning trafó, ezek jók. Meg küldök egy cikket egy inverterről (ha nem akarsz gerjesztőt tekerni, bár trafót kéne de az nem annyira veszélyes) ott szó van a gyújtás energiájáról, hogy mi a minimum.(bocs Web fordítóval készült de megérteni) Üdv nyemi.
Idézet: „Azt megkérdezhetem, hogy a 14fok hogy jött ki?” A szkópábrán látható baloldali első jel és a világositott második jel közti rasztertávot osztottam a jeladó negativ és pozitiv csúcsa közti távval (kb 26jött ki). Miután egy körülfordulás alatt egy gyújtásjel van ez megfelel 360°-nak. Ezt osztva 26-al kijön 13.8°. Pontosabban úgy tudnál mérni,ha a tekerési fordulatot úgy állitod be,hogy 10 raszter táv legyen az első és a második jel között,és igyolvasod le a negativ és pozitiv csúcs közti értéket. Ezután a 10 rasztert elosztod vele,a kapott számmal pedig a 360°-ot. Szándékosan nem irtam eltéritési sebességet,mert itt csak az arányok alapján is ki lehet számolni. A többi kérdésedet nyemi jól megválaszolta. A tekercsről még annyit: minden határon túl nem érdemes növelni a menetszámot,mert visszaüt. PL 5000 és több menetes tekercseknél tapasztalható,hogy nagyon könnyű inditást biztositanak,viszont már 3000/perc fordulatnál elkezd csökkenni a gerjesztett feszültség nagysága és folyamatosan esik az egyre nagyobb fordulatok irányába,mert a tekercs nagy induktivitása miatt csökkenő áram tud csak kialakulni nagyobb fordulatokon. Igy fordulhat elő gyújtáskimaradás egyébként hibátlan elektronika mellett is nagy fordulatnál. Ezt tudatosan bele is tervezik a gyártók jónéhány motornál. Ha mégis elcsesznéd a tekercselési menetirányt akkor egyszerűen megforditod a vasmagot (ennél a kivitelnél lehetséges) és láss csodát-megfordul a gerjesztett fesz iránya is. Tekercslakkot legegyszerűbb ha kunyerálsz valakitől,mert csak nagy kiszerelésben létezik. Lehetőleg valami levegőn száradó "maszatkának" is becézett lakkot kérj,mert a beégetős lakkokhoz kemence kell és legalább 130°C huzamosabb ideig. Ráadásul sokkal ridegebb lesz és a rezgéstől egy idő után megrepedezik. Ha nem sikerül szerezni akkor használj Plasztik 70 sprajt. Anno az első tekercseimet ezzel impregnáltam,hosszú ideig működtek...
Hi
Hmm, érdekes, mostmár ezt is tudom! Akkor ugrik bele a kisvasmagos gerjesztő egyenlőre. A tekercselési irány világos. Imot-már régóta nyúzom, hogy kérje már el tőled. Valamivel szigetelted a meneteket? Egymásmellé tekerted a huzalt? Ezt a kínai trafót hol lehet beszerezni, és vajon mennyibe kerül? Voltam ma egy boltban és ott kérdeztem, honda trafót tudnak adni, amiben nincs elektronika 3500 ft. Gondolom olyan, mint a mellékelt képeken lévő. (nem néztem) Az inverteres cuccot én is nézegettem, meg már csinálgattam is kapcsolótápot, de sajna ezzel az a gond, hogy akksi kell hozzá. Vagy ha csak egy nagyobb kondit is tennék az akksi helyett, akkor is kellene egy fesszabályzó. Ezért erőltetném ezt a gerjesztőtekercses dolgot, hogy ne kelljen akksit betenni.
Jó az a metszet... A trafó is megfelel.
Olvasd el az előbbi hsz-t is,módositottam.
Hi
Oks, értem már. Tehát ha a jeladó jele "elnyújtottabb" a szabályozás is több lehet. Elméletben. Kérdés akkor, hogy hogy nyújtom el a jelet? Vastagabb vasmag? Gondolom ugyanúgy lelapolva. Miből lehet észrevenni, hogy rossz a tekerési irány? Nem indul csak nagy fordulaton? A lakkal kapcsolatban gondolkoztam. Mi lenne, ha olyat használnék, amit a nyákok lakkozására használnak. Ez forrasztható. Gondolom mire a lakk megolvadna, addigra a zománcszigetelés rég tönkremenne. Neten találtam egy lehetséges jelöltet a V-66-os számút alul. http://siteadmin07.web-set.hu/webset32.cgi?Mageev-Rainbow@@HU@@22@@638709774 Remélem bejön. Ezt a plasztik 70-et hol lehet kapni?
Hát igen, nem lenne jó, ha a munkafordulatszámban csökkenne a gyújtási teljesítmény.
Rendben, akkor sztem veszek egy olyan trafót.
Idézet: „Ezt a plasztik 70-et hol lehet kapni?” Szerintem minden jobb festék,illetve szerszámüzletben van... Nem olvastad figyelmesen! A jel negativ illetve a pozitiv csúcsa közti távolságot alapvetően a mágnes hossza határozza meg! A lendkeréken kivüli beépitett mágnesű jeladó esetén pedig a kerék külső palástján van egy kiemelkedő vasbütyök itt ennek a hossza a mérvadó. Mint már irtam:a csúcsok akkor keletkeznek amikor a mágnes, vagy külső jeladónál a bütyök sarka a jeladó vasmagjának közepéhez ér. Más: Újabban (úgy 2000-környékéről) kétfajta irányzat van a cross gyújtások területén. 1. Viszonylag kis menetszámú (1000) 0.2-0.25 átmérőjű huzallal tekert vasmag aholis step-up módszerrel állitják elő a pozitiv félperiódusban a kondit töltéséhez szükséges többszázvoltos feszültséget,majd a negativ periódusban álltalában 12V-ra stabilizált feszt kapnak ugyanerről a tekercsről az elektronika táplálására. 2. Alacsony menetszámú vastag tekercs->fesszabályzó->pufferelkó. Itt szintén 12V található,amit inverterrel alakitanak át,és persze az elektronika is innen táplálkozik. Kinek mi a szimpatikusabb,lehet választani. Javaslom épitsd meg a nyemi által feltett kapcsolást,az új gerjesztőtekerccsel,szerintem nem fogsz csalódni.
Értem, tehát ez a spray teljesen elterjedt valami. Akkor keresni fogom.
A mágneses dolgot meg értettem akkor is, mikor mondtad, csak nem gondolkozom, mielőtt kérdezek. Ez az én bajom. A kapcsolást meg fogom csinálni, csak idő kérdése. Ha nem baj akkor kérdezgetek néhány dolgot.
Ha tudok segitek...
De most megyek dolgozóba....
Köszi.
Részvétem...
Hi
Volna néhány kérdésem még a tekercselésről, ha nem gond. Szóval, tekercselésnél soronként lakkozzak, vagy csak a végén adja neki bőven? Ha soronként, akkor megvárjam a teljes száradást, vagy még nedvesen mehet rá a következő menet? |
Bejelentkezés
Hirdetés |