Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorok lágyindítása
Lapozás: OK   3 / 5
(#) zosza18 válasza rockersrac hozzászólására (») Nov 7, 2014 /
 
Rendben, Köszönöm a válaszodat, akkor úgy csinálom.
(#) pucuka válasza zosza18 hozzászólására (») Nov 7, 2014 /
 
Az 1 kW -os motornak nem illenék a hálózatot rángatni, a biztosítékot meg pláne nem. Az ilyen előtét típusú lágyindítással egyidejűleg csökkenni fog az indítónyomaték is, ami egy terhelés alatt induló motornál nem szerencsés. Inkább meg kellene keresni az okát a hálózati feszültség ingadozásnak, és ha lehet, kiküszöbölni azt. Ha nem lehetséges, akkor csak drágább megoldások lesznek alkalmasak.
(#) ferci válasza rockersrac hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
40 wattos fénycsőfojtóból 1 kW-os motorhoz pár darabot párhuzamosan köthetnél, azt hiszem... 1 darabbal meg se nyekkene a motor.
(#) zosza18 válasza pucuka hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
Tudom, hogy nem illik rángatni a hálózatot egy ilyen "kis" motornak. Beszéltem este az ismerőssel akié a szivattyú és azt mondta, hogy a világítás halványul, amikor bekapcsol a szivattyú. Mivel ez egy házi vízmű, így elég sokat kapcsol ki-be, ezért kellene megoldani a lágyindítást.
(#) granpa válasza zosza18 hozzászólására (») Nov 8, 2014 /
 
Valamint megkeresni a hibát a hálózaton! Lesz ott ramaty kötés, és más finomságok.
(#) 187BodyGuard hozzászólása Okt 7, 2015 /
 
Látom, régóta nem érkezett ide hozzászólás, gondoltam felteszek egy érdekes kérdést....
Láttam az előzőekben leírt motor lágyindítás megoldást az "autómata potméterrel". Kérdésem a következő, megoldható-e a mutatvány esetleg kicsit egyszerűbben is (Nem mikrokontrollerrel)? Nekem porszívó motorhoz kellene, (Tehát a felfutást követően is kellene tudni szabályozni) néztem több gyári elektronikát is, a modernebbekben egy 8-16 lábú IC (8 bit mikrokontroller) vezérli a triakot, és ha max a poti állása, akkor is szépen felfuttatja a beállított teljesítményig. Ha hirtelen letekerem a potit, nem esik azonnal, késleltetve szabályoz, nem úgy mint a hagyományos triakos szabályzó.

Nekem 2 motort (2X1200W) kellene egyszerre lágyindítani/szabályozni. Van egy pontosan így működő KingClean névre hallgató elektronikám BTA16-os triakkal, tehát a lágyindítás meg is van oldva. A Kérdésem az volna, hogy 2 Motort rá lehet-e terhelni erre a szabályzóra, vagy két külön triakkal szabályozzam őket? Ha külön triakkal, akkor azt hogy "soroljam" az előzőhöz?
A gép amiből bontva lett, a gyári motorja 2400W-ra volt írva, de gyakorlatilag 1850-et fogyaszt (mérve) Ezért kérdezem, hogy a tényleges 2400W-ot kibírná-e a triak?
(Ez kb. 10A lenne ha a 2 motor lenne rajta egyszerre és BTA16-os a triak, szóval 16A-es, de nem tudom mekkora hűtés kellene neki ilyen esetben)

Raktam fel két képet, a kis panel a KingClean-es, a másik pedig egy régebbi, az is lágyindítós de az félteljesítményre korlátoz alapból aztán a beállítottig húzza fel.
A hozzászólás módosítva: Okt 7, 2015
(#) ferci válasza 187BodyGuard hozzászólására (») Okt 8, 2015 /
 
Cseréld le BTA vagy BTB 24-800-ra a triacot, mert a 16 A határhoz közeledsz a kb. 10 amperrel . A hűtőfelületet is növeld meg a lehetőségeket figyelembe véve.
Külön triac nem okés .
(#) 187BodyGuard válasza ferci hozzászólására (») Okt 8, 2015 /
 
Köszi szépen a tippet! A BTB24-et gondolom nem lehet a hűtőbordára közvetlen tenni, mert akkor rázni fog, nomeg a borda földelt... A Borda a doboz külsején helyezkedik el, szóval majd ki kell találnom valamit a szigetelésre. Sima szilikon lapka + gyűrű elég neki a szigetlés tekintetében?
(#) rockersrac válasza 187BodyGuard hozzászólására (») Okt 8, 2015 /
 
Ha két külön motort akarsz járatni egyszerre, akkor javaslom visszafejteni hogy az ic melyik lába a kimenet, és motoronként rátenni egy-egy 240V 16A szilárdtestrelét, és akkor azok nem ,,vesznek össze"
(#) 187BodyGuard válasza rockersrac hozzászólására (») Okt 8, 2015 /
 
Az nem rossz ötlet, bár drágább mint a BTB24, úgyhogy egyelőre az a nyerő. Néztem van BTA24-800, annak szigetelt a füle, lehet olyat fogok venni!
(#) rockersrac válasza 187BodyGuard hozzászólására (») Okt 8, 2015 /
 
Csak azt is valahogy el kell szigetelni egymástól. Ezért jobb a szilárdtest relé.
(#) 187BodyGuard válasza ferci hozzászólására (») Okt 10, 2015 /
 
Körbenéztem az adott boltokban, és lehetőleg szigetelt fülű kellene, tehát BTA jelzésű. Olyan van a hozzám legközelebbi boltban hogy:
-BTA26-600B (STM) 600V 25A igt/lh<100/<80mA TOP3
(Ára: 1000Ft)


Az volna a kérdésem, hogy ez is jó oda? Ez nem gond hogy csak 600V-os és a tartó árama 80mA?

Az erdeti:
-BTA16-800B (STM) 800V 16A igt/lh<100/<50mA TO220

Előre is köszi a segítséget!
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2015
(#) CanGuru hozzászólása Júl 28, 2017 /
 
A következőben szeretném kérni a segítségeteket:

DC motorhoz (0-22V) lenne szükségem lágyindításra és -megállításra, de sajnos gyári kitben vagy építetten nem találtam ilyent. Ami gyári cucc lenne, azoknál mind "tekerni kéne" a potmétert fel és le egy külső áramkörrel, hogy ez megvalósuljon, bár ez nem lenne rossz. Egyébként nem szükséges a PWM szabályzás, de nem hátrány.

Arról van szó, hogy kiállításokon színpadon/emelvényen a kisebb gyerekek számára szoktunk nagyobb méretű vonatot (kertivasút, 1:22,5) összerakni, amit egy, a pálya áramkörébe kötött záró nyomógombbal vezethetnek (a trafó állandóra fel van tekerve valami - nekünk - szimpatikus sebességet eredményező feszültségre). A dolog hibája, hogy mind az indítás, mind a megállítás durva, mert annyira lassúra nem vehetjük a tempót... így viszont előbb-utóbb sérülnek a fogaskerekek. Főleg, ha egyes látogatók azzal szórakoznak, hogy másodpercenként 5-10x nyomogatják... de elég, ha a kisgyerek nem jön rá elég hamar, hogy folyamatosan nyomni kéne.


Gondolkoztam valami R-C tagos áramkörben, ami lassan töltődik és lassan is sül ki. Ha a kettő nem azonos idejű, nem baj, de a gyorsításnak 5-10, a lassításnak 3-8 másodperc közöttinek kell lennie.
Az elméletem szerint a nyomógomb nyomására kezd el töltődni az áramkör a tápfeszről, ami meghajt egy tranzisztort (esetleg darlington kapcsolásban kettőt), ami egyre jobban nyitva növelné a kimeneten a feszültséget, majd a gombnyomás megszűnése utána kondenzátor táplálná még a tranzisztort.

Fontos, hogy az áramkör teljesen nullára szabályozzon le, ha nincsen használatban!

Normál üzemben a mozdonyok motorja 0,25-0,3 A között vesz fel, de ha koszolódik a kommutátor, akkor 0,5-0,6 A, szélsőséges esetben 1 A is előfordulhat, tehát áramkorlátozás (zárlatvédelem) is kellene bele kb. 0,5 A-hoz. Erre öngyógyuló biztosítékra gondoltam.

Bár elektronikát tanultam anno középsuliban, de soha nem terveztünk, ráadásul a kevéske gyakorlatból is kijöttem, mivel majd' 20 éve végeztem, de azóta semmi komolyabbal nem foglalkoztam.
Szóval a fenti elképzelés működhet?
(#) pucuka válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
A nyomógombos megoldás egy elvetélt ötlet. Az autót sem nyomógombbal vezeted. Vagy gázpedál, vagy gázkar. Mindkét megoldásnál lehet egy potmétert tekergetni, ami a vezérlő PWM kitöltését szabályozza. Ezzel megvalósul a gyorsítás, fékezés is, bár ez a gázkar esetén hasznosabb. (nem lehet lelépni róla)
(#) CanGuru hozzászólása Júl 28, 2017 /
 
Kiállítási üzemben a potméter valamint a gázkar (nevezzük nevén: menetszabályzó, throttle) sem jó, mert azt egyfelől fizikailag gyilkolják (tépik, rángatják, túlcsavarják), másfelől, ha nincsen a vezérlésben gyorsítási és lassítási késleltetés, akkor szinte ugyanaz az eredmény érhető el vele, mintha nyomógomb adná direktben a teljes feszültséget, csak kicsit később következik be a mozdonyban a szerkezeti károsodás... Tapasztalat. Sok éves. (A t. szülőknek semmi sem drága, ők kifizették a jegyet, nekik joguk van hozzá... Ergo hülye biztos megoldás kell.)
(#) Bakman válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
A vezérléshez kell egy pici kontroller, a meghajtáshoz pedig egy FET, célszerűen elé egy FET meghajtó is. 22 V / 1 A-es PWM szabályzást összehozni nem tart semeddig. Kb. ehhez kell a legkevesebb alkatrész.
(#) pucuka válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Egy szóval nem mondtam, hogy a potméter tengelyét kell rángatni. A robusztus mechanikai kivitel alapvető követelmény, olyan erősre kell kivitelezni, hogy annál fogva akár az egész szerkezet felemelhető legyen. A kivitel késleltetést is megoldhatja, pl. a gázkar/pedál rugós, dörzs ellenállás beállítással, de végül is egy késleltetést is lehet a szabályzásba iktatni. A lényeg amúgy is a robosztusságban van, ha az gyenge, tönkre fogják tenni. Vagy kiveszed az irányítást a vendégek kezéből, az viszont az élményfaktort csökkenti.
Azt gondolom, minél egyszerűbb a megoldás annál jobb. Régen is megoldották a dolgot minden elektronika nélkül, mint a vidámparki dodzsemben. Nyomtad a pedált, lustán elindult, leléptél róla megállt, de nem lökés szerűen. Pedig abban a pedál egyszerűen csak egy soros reosztátot (ellenállást) zárt rövidre, annak felületén csúszkált a pedál által mozgatott leszedő.
Persze bonyolíthatod kedved szerint, akár mikrovezérlővel is előállíthat megfelelő menetszabályzó karakterisztikát, de az irányító kar robusztus felépítését nem úszod meg.
A hajtó motor gondolom egyenáramú soros motor, annak olyan a nyomaték karakterisztikája, hogyha soros ellenálláson keresztül táplálod, értékétől függően úgy elgyengül, mint a huzat.
Ha utaztál régebbi villamoson, ott is előtét ellenállást kapcsolt a menetszabályzó, mégsem estél ki belőle.
A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2017
(#) pucuka válasza Bakman hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Azért szerintem egy darab 10 ohmos, 100 W -os iskolai fizikaóráról ismert reosztát kevesebb alkatrész, és még csak programozni sem kell.
(#) Bakman válasza pucuka hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Idézet:
„A lényeg amúgy is a robosztusságban van, ha az gyenge, tönkre fogják tenni.”
E mellé tenném Can Guru mondatát:
Idézet:
„A t. szülőknek semmi sem drága, ők kifizették a jegyet, nekik joguk van hozzá... Ergo hülye biztos megoldás kell.”
Mélységesen együtt tudok érezni CanGuru mondatával. Sok éven át javítottam játékgépeket, tudom miről beszél. Hidd el pucuka, nincs az a mechanika, amit szét ne rángatnának (még egy tömör betonkockát is), ugyanis az évközben felgyülemlett rombolási vágyakat az ilyen helyeken élik ki, még a szülők is, mert a saját az drága és/vagy a feleség/szülő ezt nem nézi jó szemmel. Bezzeg a vidámpark, ott mindent lehet.

Nyílván lehet építeni olyan szerkezetet ami évekig bírja a masszív igénybevételt, ugyanakkor a költségvetést is figyelembe kell venni. Nem olyan nagy üzlet ez, ahol pénz posztó nem számít.
(#) pucuka válasza Bakman hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Ez igaz, persze nem baj, ha az elektronika bombabiztos, de az nem elég. Az autóban is különböző emberek tapossák a pedálokat, tehát lehet azért strapabíró vezérlő mechanikákat készíteni. Valószínűleg nem a legolcsóbb, de ezen múlik szinte minden. Hogy mögötte milyen elektronika van, az már nem annyira lényeges, és azzal nem tudod kiváltani a vezérlő mechanika gyengeségeit. Ha lehet, le fogja törni a kart, a pedált, gombot, bármit.
Azon is el lehet gondolkodni, hogy mi olcsóbb, egyszer drágábban elkészített mechanika, vagy örökké javítani. Persze ha elválik a kettő, más a gyártó, és más az üzemeltető, akkor más a helyzet. De ezt Te is tudod.
A reosztátos példánál maradva, ahogy tolod a leszedőt, úgy fog a motor gyorsulni, lassulni. persze lehet bonyolítani különböző elektronikus megoldással, de szerintem nem ez a lényeg.
Mert azt a nyomorult menetszabályzó kart, pedált, gombot, amivel a reosztátot, az elektronikát vezérled, azt fogják letörni.
Én meg két évet dolgoztam középiskolában műszaki vezetőként. Tudom mire képesek a gyerekek. (ajtózár, vízcsap, vasvázas székre csavarozott rétegelt lemez ülőke stb.
A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2017
(#) Bakman válasza pucuka hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Ha a "kedves" felhasználónak van lehetősége arra, hogy pl. a pedál rugdosásával rángassa a mozdonyt, meg fogja tenni. Tiszelem és becsülöm a tudásod, de ebben a dologban nincs igazad. Nehéz ezt elmagyarázni olyannak, aki nem dolgozott ilyenben. A lehetőséget kell elvenni, nincs másik megoldás. Minden vendégnek nem lehet elmagyarázni, hogy óvatosan tolja a kart. Fenyegetni sem lehet, mert nem jön többet (jogosan). Egyszerűen ez a szakma ilyen.

Én a melléklet szerint csinálnám meg.

Motor PWM.jpg
    
(#) Bakman válasza pucuka hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Az iskola más, ott azért látványosan alá- és fölérendelt szerepek vannak, a diákok tudják, hogy rosszban sántikálnak, ellenben egy vidámpark azért az, hogy jól érezzék magukat, így vagy úgy.
A hozzászólás módosítva: Júl 28, 2017
(#) lelkes amatőr válasza Bakman hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
A gyakorlati kivitelezéstől eltekintve a gyorsulást lehetne NTC-vel korlátozni, a lassításra meg kondenzátor-kisütést.
(#) Bakman válasza lelkes amatőr hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
És ha, mint CanGuru írta, nyomogatja a gombot, mint a varrógép?
(#) lelkes amatőr válasza Bakman hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
A sok nyomogatás közben szépen bemelegszik az NTC, egyre gyorsabb lesz a mozdony, a nyomogatás szüneteiben meg a kondenzátor nem engedi annyira kelassulni, hogy a következő nyomáskor rántva induljon neki megint. Kérdés, hogy van-e piacon viszonylag gyors NTC?
(#) Bakman válasza lelkes amatőr hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Ha az NTC bemelegszik, mintha ott sem lenne. Akkora kondenzátorcsomag pedig a világon nincs, ami ide, az elképzelt formában megfelelően nagy töltésmennyiséget tudna tárolni.
(#) lelkes amatőr válasza Bakman hozzászólására (») Júl 28, 2017 /
 
Természetesen a kondenzátoros tárolást félvezető közbeiktatásával képzeltem el, az NTC-t meg a motorkörben.
(#) CanGuru válasza Bakman hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
Köszönöm az eddigi hozzászólásokat!

A feladat pucuka által felvetett elektro-mechanikus megoldással több fenntartásom van:
- Az első az eszköz legyártása. Nem véletlenül vezették be a fly by wire-t a nagy repülőgépeknél sem, bár e példa csak részben jó ide. Talán jobb példa a Kandó-rendszerű villanymozdony kontra a mostani háromfázisú szaggatós villanymozdonyok. Ugyanakkora kaszniba sokkal komolyabb teljesítmény, több tudás, funkció beépíthető, úgy, hogy még energiatakarékos is. Jelen esetben az 1 db nyomógombos elektronikus megoldás kisebb helyet igényel, mint bármi elektro-mechanikus.*
- A második az eszköz szállítása. Minél kisebb, annál könnyebben szállítható, csomagolható el. Ez is fontos dolog.
- A harmadik az eszköz elhelyezése és használhatósága. Jelen esetben készült egy masszív fadoboz, ferde plexivel a tetején, benne a nagy piros gombbal. Ez kb. 10x15x12 cm, tehát se nem nagy, se nem kicsi. Alul gumi lábacskái vannak, hogy ne csússzon el. A gomb lenyomásakor nem csúszik odébb. Ha lerántanák esetleg, akkor se történik sok baja, ha valakinek a lábára esik, az már más kérdés...
- A negyedik és a legfontosabb a működés. A lehető legegyszerűbb legyen. És hülyeség védett. Az egy darab nyomógombnál nincsen egyszerűbb. (Ha két gomb lenne, akkor tuti nyomnák egyszerre, ha kar lenne, tuti rángatnák, a gomb lenne, oda-vissza csavarnák. Azért nem adunk trafót a színpad szélére, mert képesek a két végállás között oda-vissza tekergetni, ami azt eredményezni, hogy nem maradnak fogak a fogaskeréken.)

* Való igaz, hogy feelingben jobb egy az eredetihez közelítő kezelőszerv, de egy egyszerű faék használatához is kell valamennyi tudás, hát még, ha többre is alkalmas valami! Ez a mezei látogatók egy részének nincsen meg.

Egy dolgot kell megoldanom, hogy lágy legyen az indítás és a megállás, ne durva. Ez tökéletesen elég.

Ugyanis a látogatók, ha egy gombbal lehet kezelni a vonatot és nincsen mellette másik vonat, amit két gombbal vagy szabályzó gombbal lehet, akkor ennek is maximálisan fognak örülni. Minden csak relatív...

Amúgy szeretem a mechanikus dolgokat, de jelen feladathoz kifejezetten hátrányosnak érzem.

Idézet:
„Ha utaztál régebbi villamoson, ott is előtét ellenállást kapcsolt a menetszabályzó, mégsem estél ki belőle.”

Van villamosra jogosítványom és vezetek is néha.

Idézet:
„Én a melléklet szerint csinálnám meg.”

Ok, de ehhez ugye kell valami program is. És ezzel vagyok meglőve, mert tanultam PIC programozást főiskolán, de már annak is ~15 éve és nem használtam, ergo most nem értek hozzá.
(#) Massawa válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
Itt van egy kész áramkör. ( nálam 5 van üzemben és tökéletes minden DC motorhoz)
VC -PWM

Ezt az áramkört 0-5V bemeneti jellel lehet vezérelni (5V REf is rajta van). Ha bemenetre egy kondit kötsz, amire egy ellenáson át egy nyomogombbal odavezeted az 5 voltot. - kimenet szépen gyorsul, ha elengedik a gombot meg szépen lelassul. A trimmerekkel optimalizálni lehet a PWM-t.(frekvencia, min és max sebesség)
2 diodával meg egy további ellenállással a gyorsulást meg a lassulást is külön lehet választani ( az ellenállások lehetnek kis trimmerek igy bármikor át lehet állitani.)
(#) Bakman válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
A program miatt ne aggódj, már készen van: YouTube.
Következő: »»   3 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem