Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 3 fázisú motor üzemeltetése 1 fázisról
Témaindító: Papp Ferike, idő: Jún 5, 2008
Témakörök:
Szia!
Ez nem lesz egyszerű mutatvány. Ehhez nem találsz konkrét adatot, maximum kísérletezhetsz. Először kösd be csillagban, legyen a 3 tekercsvég L1, L2 és L3. Próbáld meg elindítani olyan módszerrel, hogy az L1 legyen a fázis ( 230 V ) és erről az L2-re teszel kb. 40 µF üzemi kondit és melléje nyomógombbal 80 µF-ot, ami indít. A nulla pedig menjen az L3-ra.
Szerintem az "első" motor kondijai voltak a 2. motor segédfázisa.
Megnézném azt a "3 fázisú jelet" kíváncsiságból..
Itt van a téma képei közt a bekötés, a kondenzátor méretezés, járj el aszerint. Deltában járatható 230 V 1~ról.
Ez bevált mutatvány; gépműhelyes barátomnak évtizedekig így működtek a 3~ú gépei, egy nagy teljesítményű, 1~ú "anyamotorról". Kutyát sem érdekelte a jelalak, de jól működtek.
Mutatvány mert tulajdonképpen csak két fázisod van nem három, bár az egyik bejövő fázissal sorba kondi vagy tekercs lehet hogy ki tudna alakulni valami 3 fázishoz hasonló jel.
Akinek van chopperes üzemmódú szkópja, könnyen megnézheti, hogy a bejövő 1 ( nem 2 ! ) fázisból így nem lesz 120 fokkal eltolt 3 fázis, hanem esetleg egy 15-20 fok max., mint második.
A soros L, mint másik fázistolás se hoz a konyhára semmit. Aki még nem látott élőben 3 F jelet, hajtson meg egy 3 F villanymotort valamiről mechanikusan és a fent említett módban meg fogja látni, milyen a 3 jelből bármelyik 2 egyszerre a 3 kivezetésén..
Ha nem ismersz egy létező alkalmazott üzemmódot, inkább tanulmányozd!
Ha a Kandó mozdony elmegy a fázisváltóval, akkor neked ez elég bizonyíték?
És ott a Ferraris-Arno féle aszinkron fázisváltó, granpa hozzászólásában.
Bővebben: Link
Ezt láttam már én is... csupán meg is kell majd valósítani a kérdezőnek és a szinkronhoz közeli fordulatot is..
A "láttam valahol" meg egy dolog. A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2017
Elég bizonyíték, igen... csak éppen a Kandó nem hobbi kivitel.
Megjegyzem, ezelőtt kb. 35 évvel én is benn voltam egy benzinmotorral felpörgetett 3F motoros generátor témában, tehát "túl messze" nincs a téma. Azonkívül nem minden 3F motornál jön be ez a megoldás sem. Természetesen sok sikert mindenkinek bármelyikhez.
Azért ez egy létező(zett) technológia, nem "láttam valahol" kategória. Az asszinkron fázisváltót szinkron fordulatszám közeli értéken járatni nem egy nagy dolog, csak kell hozzá egy elegendően nagy teljesítményű motor, (a teljesítményéhez képest elegendően kis veszteséggel rendelkező) üresjáratban járatva. Minél nagyobb teljesítményű egy motor, annál kisebbek a relatív veszteségei üresjáratban. (belső ellenállás, súrlódás, stb)
Oké, ez igaz, de nagyon elmész az itteni témától.
Nem céges, mérnökök által kikísérletezett technológiához szóltam hozzá, hanem a házilag kivitelezetthez, ami azért nem EZ. Maradjunk csak a "hobbielektronikás" dolgoknál, kinek mire van lehetősége. Az eredeti óhajom is csak annyi volt, hogy megnézném a maszek alapon összerakottnál a tényleges 3 fázisú jelet. Nem kívánok másfelé vitázni.
Pedig GPeti1977 hozzászólására válaszoltál, akinek az ismerőse pont ezzel a Ferraris-Arno módszerrel állította elő a három fázist, csak meglehet nem ismerte fel. Amúgy beleillik a topik témájába is.
A segédfázis kondik csak aszinkron gép indulásához kellenek, hogy legyen indító nyomaték. (nem a többi motor segédfázis kondija) Ha már az aszinkron motor felpörgött, nincs is szükség a segédfázis kondira, a segédfázisra se, és ha üresen jár pláne nincs szükség rá, a nyomaték görbe olyan, hogy ha el tudjuk hanyagolni a veszteségeket, igen jól megközelíti a szinkron fordulatszámot. Elérni mondjuk sohasem fogja, mert a szinkron fordulatszámnál nulla a nyomatéka. Az a néhány fok hiba, ami a fázisok között van nem hiszem, hogy sokat számít, legalábbis a gyakorlat ezt bizonyítja. (a Kandó, és a V42 Ward Leonard hajtású mozdonyok segédüzemét (olajhűtés, szellőző ventilátorok légsűrítő) ellátó 3f motorokat is ilyen módszerrel működtetik) A 40 -es, 50 -es években egyszerűen nem volt más lehetőség a fázisváltásra) Az állandó segédfázisra azért van szükség, hogy ha a motor változó terhelés esetén átesik a billenő nyomatékon, ne álljon le, és újra tudjon indulni. Ez az üzemállapot üresen járó motornál nem fordul elő. A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2017
Csak elméletben érdekel a dolog, de mi lenne akkor, ha ezt a 3. fázist előállító motort, mondjuk egy kisebb kefés motorral, minimálisan a szinkron fordulat fölötti fordulatszámmal forgatnánk meg (mondjuk pont annyival, amennyi a motor slipje) Akkor a 3. fázis hibája is eltűnne, vagy ennek így nem igazán lenne értelme?
Nem tudom, de nem hiszem, hogy sok értelme lenne. A kefés motorral lehetne olyan umformer félét gyártani. Ettől kezdve gyakorlatilag mindegy mivel hajtod meg a háromfázisú generátort.
Mivel ez az aszinkron motoros fázisváltó viszonylag egyszerű, mindössze egy, nagyjából ugyanolyan gépet igényel pluszban, mint a többi (persze a teljesítményekre ügyelni kell) meglehetősen egyszerű dolog. Elég általánosan használták anno, nem hiszem, hogy az a nemtommenyi fázisszög hiba sokat számítana. Idézet: „(mondjuk pont annyival, amennyi a motor slipje)” Ha a motor slipje eltűnik, megszűnik aszinkron motorként működni, azaz minden hajtási energiát a kis kefés motorodból fog venni. Pont annyit, amennyit az bír.
Szia!
Köszi a videót, de már láttam. Egy ismerősöm mutatta is, hogy hogy ezt szeretné megcsinálni.
Ezzel csak annyi a gond, hogy a vídeón látható megoldás nem unformer, hanem az előbb kitárgyalt Ferraris-Arno fázis váltó. (meglehet sokan nem ismerik így)
Unformer akkor lenne, ha lenne egy egyfázisú hajtómotor, és egy háromfázisú generátor egy tengelyen, de külön tekercseléssel. Ilyenek is voltak szép számmal, pl. hegesztő dinamó, akku töltő, stb. A hozzászólás módosítva: Nov 2, 2017
Vagy a rajz nem oké, vagy a szöveg: két fázis közötti vonali feszültséget (400V) használ, két tekercsen. A kérdezőnek pedig mindössze 1F/230V-ja van.
Hol láttad leírva, hogy a vonali feszültség 400 V.
Két, nem összefüggő dologról beszélünk. Az egyik az 1f~ -ból 3f~ előállításának elve, ez egy elég régi dolog, már úgy a 900 -as évek lején ismert volt. A másik, hogy a nálunk használatos 230 V -os egyfázisú hálózatból hogy lehet háromfázisút készíteni. Ha a "vonali feszültség" 230 V, mert ugye ez van kérdezőnek, akkor 230 V lesz a Ferraris Arno motor által előállított 3f~ hálózat vonali feszültsége, és akkor a felhasználó a motorját deltába köti.
Ipari szakkönyvtár - Elektrotechnikai kapcsolások.
Kandó mozdony fázisváltóját szinkronmotor hajtotta, pontosabban egy egyfázisú transzformátor, szinkronmotor és egy többfázisú szinkrongenerátor volt egy testben. A generátor 3, 4 és 6 fázist állított elő úgy hogy közös álló és forgórésszel valósította meg az egyfázisú szinkronmotort és a háromfázisú szinkrongenerátort, de különálló tekercsekkel.
Idézet: „A generátor 3, 4 és 6 fázist állított elő” A szinkron generátor három fázist állított elő. Szegénykém nem is tudott volna mást, a motor is három fázisú volt. A fordulatszám a fázisok számától független dolog. Ahonnan vetted az adatot, ott valószínűleg keveredtek az adatok, pólusszám átkapcsolásról van szó, mert az asszinkron hajtómotor fordulatszáma a frekvenciától függ, és a szinkrongenerátor pólus számának átkapcsolásával állították elő a vontató motor számára a 25, 50, 75, 100 Hz -es háromfázisú áramot, ami rendre a jármű 25, 50, 75, 100 km/ó -s sebességét biztosította. Az asszinkron motorok csúszógyűrűsek voltak, és a folyadék ellenállással biztosították a lágyindítást. Mivel a folyadék ellenállásban a gát mozgatható volt, ezzel a megoldással kvázi "tempomat" volt beépítve. A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2018
Csak annyit akartam hozzátenni, hogy a Kandó mozdonyban nem a fent említett Ferraris–Arno-féle fázisváltó volt, de már bánom hogy " most ébredtem fel", törlöm is a figyelőt.
A leírást a Közlekedési Múzeumban olvastam az eredeti Kandó fázisváltóról, ami ott volt kiállítva. Sajnos már nincs meg, de talán elvitték az Óbudai Egyetemre a géppel együtt, egyszer majd megnézem.
Elismerem, a Kandó mozdonyban nem Ferraris Arno géppel állítják elő a segédüzemek számára a három fázist, ez a V41, V42 -nél van, hanem a gépcsoport köpenyébe épített Scott transzformátorral.
Sziasztok! Adott egy 3 fázisú vill.motor.(terménydaráló)Szeretném ha 220voltról üzemeltetni.Lehetséges -e?Megéri-e? Valamint ki foglalkozik ilyen átkötésse?Olvastam frekvencia váltóról esetleg azzal:Köszönöm!
A hozzászólás módosítva: Márc 31, 2019
|
Bejelentkezés
Hirdetés |