Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Motorok lágyindítása
Lapozás: OK   4 / 5
(#) Pafi válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 29, 2017 / 1
 
Fordítsuk meg a sorrendet: beteszel egy 0,5 A-es áramkorlátozót. Ekkor a nyomaték automatikusan maximalizálódik, kb. az üzemi érték kétszeresére. Nem hiszem hogy emellett még veszélyben lennének a fogaskerekek, de ha mondjuk lassítani szeretnéd a végsebesség elérését, akkor pl. az egyszerűség jegyében betehetsz egy elkót. Az általad megadott adatok alapján 1 mp lassításhoz 10 mF (millifarad!) kell, szóval nem egy ökör ára.

Az áramkorlátozó lehet például UC384X áram módú PWM szabályzó egy FET-tel, diódával, tekerccsel, sönttel, és egyúttal a végsebességet is be tudja állítani.
(#) Bakman válasza Pafi hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
Az UC384X segítségével a lassítás is megoldható (nem néztem adatlapot)?
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
Most nem értem min rágodtok. Ott a kész áramkör túlaramvédelemmel, PWM-l egyszerü feszültség vezérléssel.( még programot sem kell hozzá irni). Pontosan arra valo, amire CanGuru akarja használni.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2017
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
Boncolgatjuk a lehetőségeket. Ha már építünk, építsünk, készen mindenki meg tudja venni.
(#) Massawa válasza Bakman hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
A kollega viszont kész kitet keres. Ott a rajza is, utánna lehet épiteni.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2017
(#) Bakman válasza Massawa hozzászólására (») Júl 29, 2017 /
 
Azt írta, nem talált, a többiek pedig beálltak tervezni, keresés helyett.
(#) Pafi válasza Bakman hozzászólására (») Júl 30, 2017 / 1
 
Ha aktív fékezésre gondolsz, az a teljesítménykör kialakításától függ, de nem tartom valószínűnek, hogy ne lenne annyi súrlódás egy ilyen modellben, ami meg ne állítaná 2-3 mp alatt, így én első körben nem küzdenék fékezéssel. Ha kell aktív fékezés, akkor a dióda helyett is (vezérelt, p csatornás) FET kell, és egy disszipatív feszültségkorlátozó a betápra.

Ha a sebességváltozás lassítására gondolsz, az megoldható visszacsatolással is, de az alap exponenciálisan lassuló karakterisztika nem életszerű, és jobban is rángat, mint ha surlódásra és elkóra bízzuk (majdnem lineáris sebességfüggvény).
(#) CanGuru válasza Pafi hozzászólására (») Júl 30, 2017 /
 
Köszi a tippet!

Szerintem a gond ott van ezzel, hogy a mozdonyok áramfelvétele eltérő. Új korukban talán 150-200 mA-rel is elmennek még, később beáll valahol 250-300 mA között, ami normálisnak mondható. De amelyik gép analóg hangos, az többet fogyaszt kapásból, újonnan is, legalább +50 mA-rel. Ja, és van füstölős gép is, aminél a bekapcsolt füstölő is plusz fogyasztást jelent, bár nem tudom mennyit, mert ez még nem mértem. (És létezik hangos+füstölős kivitel is, ami nekünk jelenleg nincsen.)

És minél használtabb a gép (és koszosabb a kommutátor), annál több áramot vesz fel. És hiába vannak a modellekben drága - és elvileg jó - Bühler motorok, sajnos a tapasztalatok szerint rendesen koszolják a kommutátorukat, még a totál zárt házú motorok is! (Amúgy a hajtástest szinte hermetikusan lezárt. A régi motorok könnyen tisztíthatóak, az újak problémásan, mert a gyári körmölést kell kinyitni. Amúgy 12e Ft egy új motor csigákkal a tengelyeken.)

Mivel a hajtástestek zártak, ezért a motor nehezen tud hűlni. Mondjuk egy tiszta motor alig melegszik, még a 250-300 mA közötti áramfelvétel mellett is. De fontos erre is figyelni, mivel a gépek jó esetben 1-2 órát mennek szinte folyamatosan! Rossz esetben 8 órát (ha nincsen elég tartalék gép a cseréléshez).

Lehet nem a legegyszerűbb megoldás, de alapvetően összességében még mindig azt gondolom üzemeltetésileg a legjobbnak, amivel a trafó csavargatást imitáljuk, mind fel és mind le. Lehet PWM-es is, ahol szebb és stabilabb a lassúmenet, viszont a működtető frekvenciának a hallható tartományon túl kell lennie (a korszerű modellvasúti digitális dekóderekben 21 kHz szokott lenni).

Muszáj a megállításkor is "fékezni", nem lehet elvenni a kakaót csak úgy, mert ezekben a modellekben nincsen lendkerék, ami forgási energiát tárolna a kifuttatáshoz. Emiatt szinte azonnal megtorpannak. A motor tengelyén lévő csigák rézből vannak, a kerékpárok tengelyein a fogaskerekek műanyagok. Utóbbi a gyenge pont, de ez gyárilag van így tervezve, ami rendben is van.

Ha ezt tudja, akkor megvan a nyertes megoldás! (De nyitott vagyok több kipróbálására is.)
A hozzászólás módosítva: Júl 30, 2017
(#) Massawa válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 30, 2017 /
 
Egy kicsit keverednek a fogalmak. A nagyfrekis PWM szinte kizárolag a vasmentes motorra (Faulhaber, Maxxon,Sankyo stb) jo. A többi motor sokkal szebben megy 1 kHz alatti PWM-mel.
A sipolást sajnos nem lehet mindig megszüntetni, mert az többnyire mechanikus zaj ( tekercselés, csapágyak).
Az általam belinkkelt áramkör nálam is potival megy, azaz feltekerve gyorsul, visszacsavarva lassul a motor. Egy ( vagy 2) belsö trimmerrel lehet a gyorsulást meg a lassulást beállitani. A fékezést igy teljesen függetlenül lehet állitani ( a kezelö nem tudja). Ha kell akár az irányváltás is megoldhato.
Ha igény van rá a belinkkelt kapcsolásban aránylag könnyü beállitani a max. áramot, de ez kétélü kard, én nem tenném. Amig a mozdony megy addig nem igen növekszik az áramfelvétele. A védelem inkább a rövidzárra kell.
Ha melegedési problemád van, akkor egyszerübb és megbizhatobb pl minden modellbe berakni egy 1A-s poliswitchet ( önjavulo biztositék), ami ilyenkor lekapcsolja a mozdony motorját.
A hozzászólás módosítva: Júl 30, 2017
(#) Pafi válasza CanGuru hozzászólására (») Júl 30, 2017 / 1
 
Szerintem ha az elhasználódás következtében nő a fogyasztás, és ettől tovább tart a gyorsulási szakasz, az kifejezetten hasznos, mert így jelzi hogy karbantartásra szorul. Persze ha egyes típusok újonnan is olyan sokat esznek, hogy alig indul, akkor ez a megoldás kilőve.

Mondjuk én még olyat nem láttam hogy pusztán kommutátor koszolódás más kritikus meghibásodás nélkül drasztikusan emelje az áramfelvételt. Igaz, vasútmodell motorral 25 éve nem volt dolgom. Na mindegy.

A fékezés nálam azt jelenti, hogy ellentétes irányú nyomatékot fejtünk ki. Erre akkor leírásod alapján valóban nincs szükség, hiszen enélkül is azonnal leáll. A leállás késleltetése szükséges, erre szolgál az elkó.

De ha kell a nagyobb áram, akkor inkább a szabályzó visszacsatolásába tett integrátor segíthet. Innentől lehet úgy is vezérelni, hogy egy gomb a gyorsítás, egy a lassítás, de lassulhat magától is amint elengedik a gombot.

A PWM freki tipikusan 20 kHz fölötti, külön tekerccsel.
(#) ktamas66 válasza Bakman hozzászólására (») Júl 30, 2017 /
 
Már csak egy sönt kell bele, és a komparátorral beállítani egy áramkorlátot.
(#) CanGuru válasza Pafi hozzászólására (») Aug 1, 2017 /
 
Idézet:
„Szerintem ha az elhasználódás következtében nő a fogyasztás, és ettől tovább tart a gyorsulási szakasz, az kifejezetten hasznos, mert így jelzi hogy karbantartásra szorul.

Igen, így van, ebből látni, hogy gond van, bár lesz majd egy árammérő is a körben.

Idézet:
„Persze ha egyes típusok újonnan is olyan sokat esznek, hogy alig indul, akkor ez a megoldás kilőve.

Ezzel nincsen gond. Ha egy modell rendes áramfelvétele túl sok egy vérszegény trafó számára, akkor működésbe lép a túláramvédelem (általában bimetál, kivéve az elektronikás dolgoknál), mivel ugye annak megfelelően van méretezve és beállítva. De a rendes trafóknál ez nem gond soha.

Idézet:
„A fékezés nálam azt jelenti, hogy ellentétes irányú nyomatékot fejtünk ki. Erre akkor leírásod alapján valóban nincs szükség, hiszen enélkül is azonnal leáll.

Azért is volt idézőjelben a fékezés. Ezek még mindig kicsi modellek, ráadásul csigás hajtással, ami nem visszahajtható (mivel egy bekezdésű a csiga, tehát alacsony a menetemelkedés). De a kisebb méreteknél előforduló tisztás fogaskerekes modellek is megállnak még lejtőn lefelé is, csak esetleg lassabban.


Köszönöm mindenkinek, este áttekintem a javaslatokat és lesznek még kérdéseim!
(#) mucden hozzászólása Jan 16, 2018 /
 
Sziasztok!

Fiam elektromos kisautóját (kistraktor) szeretném kicsit átalakítani.
Maga a szerkezet annyi, hogy ráül a gyerek az autóra, kormányról pedig egyetlen nyomógomb segítségével tudja indítani az autót. Amíg nyomja megy, ha elengedi megáll.
Belenéztem, hogy vajon milyen a vezérlés, akkut egyébként is kellett bele újat tenni (6V/4.5A, zselés).
Megdöbbentem, hogy gyakorlatilag nincs vezérlés. Az akkuval sorban van egy biztosíték, azzal sorban a nyomógomb, ami pedig a motort kapcsolja. És ennyi.
A töltéshez van benne még két dióda és egy relé.
Olcsó volt, vásárban vett.

Mivel tényleg minden vezérléstől mentes, amikor megnyomja a gombot a gyerek, ránt egy nagyot rajta a szerkezet, majd viszonylag gyorsan beáll a menetsebesség.
A motor felirata szerint RS380-6V 14000rpm. A fordulatot többszörös fogaskerék áttétel csökkenti.
Az induláskori rántás megszüntetésére szeretnék valamilyen lágyindítást beleapplikálni a járműbe.
Milyen egyszerű megoldást javasolnátok?
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2018
(#) zolika60 válasza mucden hozzászólására (») Jan 16, 2018 /
 
Egy akkus fúrógép elektronikáját szereld bele. Ahogy van nyomógombbal együtt. Arra applikálhatsz egy "gázpedált".
(#) mucden válasza zolika60 hozzászólására (») Jan 16, 2018 /
 
20 hónapos a gyerek, a nyomásérzékelős kapcsolót nem tudná még sem kezelni, sem kellő erővel megnyomni.
A gyári nyomógomb kapcsolójának rugóját is ki kellett könnyítsem két menet levágásával, így szinte érintőgomb lett belőle, amit már meg tud nyomni.
Hosszab távon viszont jó ötlet.
Rövid távon (még fél-egy évig) jobb lenne a fix lágyindítás.
(#) zolika60 válasza mucden hozzászólására (») Jan 16, 2018 /
 
Abban az is benne van. Sorba kötöd a jelenlegi gombbal beállítod egy fix fordulatra a nyomógombot kiakasztod a pöcökkel és amikor a kapcsolón keresztül megkapja a feszültséget lágyan fog indulni. Ráadásul a maximális sebességet is beállíthatod vele.
(#) Bakman válasza mucden hozzászólására (») Jan 16, 2018 /
 
Volt már ilyen kérdés, megoldást is ajánlottam rá. Itt kezdődött: Bővebben: Link.
(#) pucuka válasza mucden hozzászólására (») Jan 16, 2018 /
 
A megnyomáshoz szükséges erőt lehet csökkenteni egy egyszerű géppel, egykarú emelő. Hosszabb pedál forgáspontjához közel helyezed el a nyomógombot, és a hosszabb szár végét nyomja a gyerek. A nyomáshoz szükséges erő, az erőkar arányában csökken.
De lehet mikrovezérlős PWM áramkört is készíteni, már ha értesz hozzá.
A hozzászólás módosítva: Jan 16, 2018
(#) mucden válasza pucuka hozzászólására (») Jan 17, 2018 /
 
Az eredeti helyen lévő, kikönnyített rugójú nyomógomb az marad. Mint írtam, 20 hónapos a gyerek, egykarú emelő, poti a PWM áramkörhöz, bármi ami bonyolultabb egy gomb megnyomásánál az kizárva.

Analóg megoldáskánt ez működhet-e:
relével söntölni egy soros ellenállást. Plusz funknció, hogy egy váltókapcsolóval lehet állítani a motor forgásirányát, így lehet tolatni is.
A hozzászólás módosítva: Jan 17, 2018
(#) pucuka válasza mucden hozzászólására (») Jan 17, 2018 /
 
Az egykarú emelő (pedál) a gomb könnyű megnyomásában segít. PWM -el olyan finom felfutású lágyindítást érhetsz el, amilyet csak akarsz, ezt is egy nyomógomb megnyomásával aktíválhatod.
A kapcsolásod csak két fokozatban indít, az átmeneteknél ugyanúgy ránt egyet. De Te tudod.
(#) mucden válasza pucuka hozzászólására (») Jan 18, 2018 /
 
PWM-es motorvezérlőre már találtam kapcsolást és e-bay-es kész terméket is, ahol a kitöltést potival lehet állítani.
Gombnyomásra indított, folyamatosan növekvő kitöltésű PWM-hez viszont nem tudom, hogy mi kellene.
A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2018
(#) rockersrac válasza mucden hozzászólására (») Jan 18, 2018 /
 
A potihoz egy ntc ellenállást kötni, párhuzamban a potival. Az szerintem segítene.
(#) mucden válasza rockersrac hozzászólására (») Jan 18, 2018 /
 
És az NTC minek a hőjére reagálna? A motornak? Ha igen, akkor ezzel gyakorlatilag csak motortúlmelegedés-védelem funkció valósulna meg, nem lágyindítás, igaz?
A hozzászólás módosítva: Jan 18, 2018
(#) Bakman válasza mucden hozzászólására (») Jan 18, 2018 /
 
Egy pici mikrovezérlő és pár alkatrész: Bővebben: Link.
(#) proli007 válasza mucden hozzászólására (») Jan 18, 2018 /
 
Hello! Akkor legyen már egy rajz.. A foghíjas impulzusok csak azért vannak, mert a PWM freki nem esik egybe a szimulátor mintavételezésével. A PWM frekit, az R1 értékével lehet módosítani a motor igényeinek megfelelően. A felfutás meredekségét (Slope) az R3-C3 értékével lehet módosítani, ha szükséges.

KisTraki.png
    
(#) janigel hozzászólása Feb 6, 2018 /
 
Szia proli007 !
Segítséget kérnék tőled.
Egy HDD motort szeretnék ezzel az IC-vel lágy indítással felfuttatni a teljes fordulatra.
Mivel ezt PWM jellel kell megcsinálni, és látom milyen profi vagy ezekben, remélem segítesz nekem, mert a motor működik, csak hirtelen indul, és még olyan is van hogy kiesik a szinkronból a gyors jelek miatt.
Az PWM R-C értékeket lehessen állítani, a frekit szintén.
Köszi szépen ha segítesz.

MTD6501.pdf
    
(#) proli007 válasza janigel hozzászólására (») Feb 6, 2018 / 1
 
Hello! Remélem így megfelelő. A PWM frekvenciáját a C1-R5 elemmel lehet befolyásolni. A motor felfutását R7-C2, kifutását R8-C2 határozza meg. (Jelenleg én a PWM frekit nagyon lelassítottam, hogy a működése egyáltalán látható legyen.) A motor akkor fut fel, ha a kapcsoló nyitott állásban van. A P1 potival,a maximális PWM kitöltést lehet beállítani.

HDD-PWM.png
    
(#) janigel válasza proli007 hozzászólására (») Feb 6, 2018 /
 
Hello!
Eszméletlen hogy milyen Király vagy.
Az OP1c 1-es láb megy a vezérlő bemenetére ?
És a RAMP egy mérési pont ?
(#) proli007 válasza janigel hozzászólására (») Feb 6, 2018 /
 
Így van. A műszereket csak azért tettem rá, hogy szimulátorban látható legyen a működése.
(Persze az IC-ben négy OPA van, így a lábszámozás, meg a négyszeres táp az nem igaz..)
A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2018
(#) janigel válasza proli007 hozzászólására (») Feb 6, 2018 /
 
Szia!
Holnap összerakom és kipróbálom.
Nagyon kíváncsi vagyok, de semmi kétségem nincs hogy működni fog.
Nagyon sok mindenkinek segítettél már és azt olvastam, mindenkinek bejött.
Ha nem zavar, megírom mire jutottam.
Szuper, és köszi.
Üdv janigel
Következő: »»   4 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem