Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanypásztor
 
Témaindító: bernardo, idő: Feb 5, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   230 / 292
(#) Remci válasza Swedhart hozzászólására (») Feb 23, 2018 /
 
Ki csinálta,nem tudod? Nem a vakerán árulták véletlen?
(#) kila válasza Remci hozzászólására (») Feb 24, 2018 /
 
Nem Vakerás, Hódmezővásárhelyről származik.
Nem látszik jól a képen a kapcsoló tirisztor- triac 2N60..., olvasd már le légy szíves a TO220,és TO247- tokos eszközt.
Üdv!
(#) engineerman válasza Remci hozzászólására (») Feb 24, 2018 /
 
Szia.
Ha trafót akarsz benne cserélni, mérd meg a primer feszültséget, s az adatok birtokában tudok legyártani vákuum impregnált nagyvesz trafót, a kellő áttételi arányban, ami max 1:30-as lehet. Jellemzően 1:12, 1:15 elég szokott lenni az alkalmazott "házi" inverteres kapcsolások miatt. A trafó zárt vasmagos, légréssel. A primer 1,25 CuZZ huzalból, a szekunder 0,42 CuZZ huzalból.. Így 10 Joule garantáltan kimegy a kerítésre. A primerre max 800V kapcsolható.
A trafó külső mérete :90x72x65 EI 84 es zárt vasmagra. Bocsánat a képek minőségéért, telefonnal csináltam. Ha érdekel a többit privátban
(#) Swedhart válasza Remci hozzászólására (») Feb 24, 2018 /
 
Nem tudom de teszek róla fotókat fel ,illetve van nálam egy Puli 2 na az is vicces belül ,viszont azon rajta a készítő neve.
(#) Remci válasza kila hozzászólására (») Feb 24, 2018 /
 
Az egyik 2N6509, a másik 40TPS12
(#) Remci válasza engineerman hozzászólására (») Feb 24, 2018 / 1
 
Köszönöm,egyenlőre nem akarok trafót cserélni. Másik panelt csinálok hozzá és azzal akarom kipróbálni a benne lévő trafót. A primer feszültséget amúgy sem tudom megmérni,mert nem működik.
(#) kila válasza Remci hozzászólására (») Feb 24, 2018 /
 
Köszönöm, régebben egy gyengébb típust ebből a gyártmányból visszarajzoltam, de a képeiden láthatóval nem találkoztam.A különbség azonban minimális lehet...
Üdv!
(#) engineerman válasza Remci hozzászólására (») Feb 24, 2018 /
 
Oké, csak ha esetleg szükség lesz rá, írj. A nem zárt magos trafók zabálják feleslegesen az energiát.. Jó ha 30% kijut a karámvezetékre.. A zárt magosnál ez 80%

De a zárt magosnál már kell fojtó, ( 20-40uH légmagos ) és a tirisztorok sem használhatók amiket írtál. Oda már minimum 1300-1500 V-os tirisztor kell. Plusz 5A 1600V-os gyors dióda a tirisztorral paralel a tűimpulzusok miatt
(#) Swedhart válasza Remci hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Szia mint ígértem pár kép a hozzám hozott hasonló gyöngyszemekről.
Én is bontom ezeket szét majd a vezérlőket elajándékozom valakinek.
(#) Swedhart hozzászólása Márc 3, 2018 /
 
Ez pedig egy puli-2 szerintem vicces a tv kondi benne a hatalmas dobozban és szikra köz sincs rajta,viszont működik.

Puli-2.jpg
    
(#) Remci válasza Swedhart hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Az első képen az az elektrolit kondi mintha kinyílt volna . Nos kipróbáltam az itt fent lévő inverteres panelt azzal a házi tekerésű nagyfesz trafóval. Maga a trafó hallom hogy pattog, de ha a szikraközt kb 3-4mmre állítom, csak akkor látok szikrát. De akkor sem mindig. Az eredeti szikraköz úgy 10-15mm lehetett. Gondolom akkor a trafó átütött, azért nem működik úgy.
(#) Swedhart válasza Remci hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Igen ezt írtam előre már.
A második képen levő belsőt a trafóval kidobtam kár vele kísérletezni .
Próbáld ki gyújtó trafóval működni fog
Szerintem ugyan az a gyártója ami nálad van mint az első képen látható készüléknek.
(#) erdgab válasza Remci hozzászólására (») Márc 3, 2018 /
 
Idézet:
„Nos kipróbáltam az itt fent lévő inverteres panelt azzal a házi tekerésű nagyfesz trafóval. Maga a trafó hallom hogy pattog, de ha a szikraközt kb 3-4mmre állítom, csak akkor látok szikrát.”

Hasonló tapasztalatom nekem is van.Egy gyári pásztor trafóját próbáltam az inverteres megoldással meghajtani.A kondenzátort 420V-ra töltöttem,ezt sütöttem rá.Csak belül pattant valami.A szikraközt kb. 2mm-re állítva lett csak szikra.A kondenzátort tovább töltve 650-700V körül lett kb. 5-7mm szikra.Nem ritka a gyári pásztoroknál,hogy a kondenzátort 8-900V-ra töltik és ez kerül a nagyfesz trafóra.Mindebből az következik,hogy kicsi az áttétel a nagyfesz trafóban.A házi készítésű trafóknál is fennállhat ez a helyzet.Van nálam kísérletileg házi készítésű trafó,ennek 1:50 az áttétele,ez hozza is a 400V kondenzátor feszültséggel a szikrát 10mm közzel.Még egyet tudni kell,ezeket a trafókat szikraköz vagy karám terhelés nélkül nem szabad üzemeltetni!
(#) Remci válasza erdgab hozzászólására (») Márc 4, 2018 /
 
Tudom hogy tesztelsz egy nagyfesz trafót, a készítője mondta. És hogy vált be? Közben nem hagyott nyugodni a dolog és megnéztem a panelt jobban. Az inverter trafót meghajtó IRF540-es Fet cserére szorult. Az inverter trafó utáni egyenirányító diódákból is az egyik rövidzáras volt, valamint a 40TPS12 is. Az inverter 100KHz-en megy, ha a műszeremnek hinni lehet, a kimeneten egyenirányítás után 550v DC-t mérek. Vissza rajzoltam az inverter trafó utáni részt, de a tirisztor meghajtást nem igazán értem. Vagyis ilyen formában még nem láttam. Valaki elmagyarázhatná hogy ez így hogy is működik.

Névtelen.jpg
    
(#) erdgab válasza Remci hozzászólására (») Márc 4, 2018 /
 
A teszt nagyon kecsegtető,kiválóan teszi a dolgát.Most 9 hektáron dolgozik kb. 2,2 joule a számítások alapján,ez elmélet,mert nincs mivel mérni a valóságban.A használója nem tud feszültség különbséget kimutatni a teszterével a kezdet és a vég között.Szerintem több energiát is át tud vinni,ezen teszt még várat magára,előbb át kell gondolnom az egész áramkört.
(#) Mrscottt21 válasza Swedhart hozzászólására (») Márc 6, 2018 /
 
Szia Swedhart! Vezérlők postázása lehetséges?

Köszi!
(#) Swedhart válasza Mrscottt21 hozzászólására (») Márc 6, 2018 /
 
Szia meoldhato de személyesen jobb lenne
(#) Mrscottt21 válasza Swedhart hozzászólására (») Márc 7, 2018 /
 
Ment PM
(#) erdgab válasza Remci hozzászólására (») Márc 7, 2018 /
 
Szia Imre!
Mekkora birtokon ment ez a pásztor,hogy 100µF kondenzátor kellett bele?Ez olyan 15 joule,hatalmas!Az IRF540 helyett megpróbálhatsz egy IRF730 fetet,a tirisztor helyett valami 50A változatot.Kíváncsi lennék mekkora a készülék áramfelvétele,gondolom 12V -ról ment.
(#) Remci válasza erdgab hozzászólására (») Márc 7, 2018 /
 
Szia Gábor!

Hogy mekkora terület,azt nem tudom,nem láttam.Annyit tudok róla hogy mindenféle állat van,birka ,kecske,ló, szürke marha. Odáig már eljutottam, hogy az inverter rész működik. A tirisztor átment zárlatba, az egyik egyenirányító dióda is,gondolom ez vitte magával a meghajtó fetet. A fetet,diódát kicseréltem,így a kimeneten 550v DC-t mérek. Tirisztorom nincs ekkora, így azt még nem tudtam helyettesíteni. Az áram felvételről, vagyis a javasolt értékekről itt látható leírás Bővebben: Link . Az inverter trafó utáni részt meg vissza rajzoltam,pár hozzá szólással fentebb megtalálod.
(#) erdgab válasza Remci hozzászólására (») Márc 7, 2018 /
 
A 40TSP12 helyett a BTW69/1200 (50A/1200V) jöhet szóba,de ez olyan 3 rugó+posta.
(#) engineerman válasza erdgab hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Ez azért attól függ mekkora feszültségre tölti a kondit. 15 Joule energiához a 100µF-ot fel kell tölteni 550 voltra. Ehhez olyan inverter kell ami 1 sec alatt ezt tudja is.. Nos ilyen csak hálózatról képzelhető el a realitások talaján maradva.. Ugyanis ilyen teljesítményű inverter minimálisan 2 A-et felvesz de inkább 3-at... Akkuról elég macerás üzemeltetni..

Remci: a tirisztort védeni kell.. Bármilyen típust is teszel bele, át fog ütni ekkora áramnál. A kisütés pillanatában kilóamperek terhelik a tirisztort. de a legnagyobb probléma hogy a trafó visszarúg és ez akár még az inverter trafón is keresztül szaladó tűimpulzust eredményez. Az inverter szekunder oldalán a diódahíddal kell párhuzamosan egy min 5 A 1600V-os gyorsdióda, és úgyszintén kell egy a tirisztorral párhuzamosan. A nagyfesz trafóval párhuzamosan egy 1µF kondi és a trafóval sorosan egy 10 - 15 uH légmagos fojtó.. ezek nélkül, bármilyen tirisztort teszel bele, hamar átüt. Ha ezeket bekötöd a tirisztornak elég egy TYN1220 is.. bár a diódák nem olcsók, de még mindig jobban jössz ki, mint hetente cserélni a tirisztort, és javítgatni az elektronikát. A védődiódának már megfelel az IXYS DSA1-16D
(#) engineerman válasza engineerman hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Bár ahogy elnézem azt az "elektronikát" én inkább építenék bele egy normálisat.. eléggé kokánynak tűnik.. Utólag "tuningolták" fel ahogy elnézem.. eredetileg jó ha tudott 2 Joule-t.

Amúgy most olvastam vissza.. Terhelten mértél 550V-ot, vagy üresjáratban kondik nélkül?

Meg őszintén szólva nem is értem.. Nem volt hűtőborda az inverter meghajtásán? Vagy a kép kedvéért vetted le
A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2018
(#) Remci válasza engineerman hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Az 550v-ot terheletlenül mértem,kondi nélkül. A tirisztoron volt védő dióda a katód-anód lábakon.Az nem is ment tönkre,legalábbis mérés szerint jó. A tipusa 10A10. A meghajtó feten nem volt hűtőborda, de látszott hogy melege volt,mert el volt színeződve. Amúgy a nagyfesz trafót hogy tudom leellenőrizni hogy a szekunder tekercse nem ütött-e át? Bár nem valószínű hogy ezt meg fogom javítani,én is inkább egy beváltabb kapcsolást rakok össze ez helyett. Abból is kiindulva,hogy egyszerre kettőt hoztak ebből a fajtából javításra. A másikat még nem szedtem szét, de gyanítom hogy ugyanez a baja lehet annak is. Meg a tirisztor gyújtását nem értem,miért kell ezt így bonyolítani?Miért nem lehet az Ic másik kimenetéről simán gyújtani a a kapcsoló tirisztort, miért kell hozzá a másik is egy ferritmagos tekercsen keresztül? Nem vagyok egy elektronikai zseni, de ilyet még nem láttam. Bár attól még lehet.
(#) engineerman válasza Remci hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Hát akkor az közel sem lesz terhelten még 400 volt sem.. főleg ha nem túl jó fajták a kondik. Sajnos a trafó átütés mérésére nincs jó módszer, de terhelés alatt ritkán ütnek át. Így ha a trafó szekunderére rá teszel egy 2 -2,2 kohmos ellenállás sort ( pl 4 db 500 ohm sorba kötve ) akkor a vas kattogásán kívül mást nemigen kellene hallanod. Ha nagyot csattan, akkor a sorok közti szigetelést megkerüli, és átüt. 600 ohm-al terhelve biztosan nem fog átütni, sem megkerülni a sorszigetelést, de nem lesz hosszú életű, mert elég ha elszakad a karámvezeték és máris átüt, ha már egyszer ez megtörtént.

A 10A10 helyett még a BY133 is jobb mert a tűimpulzus ami kilövi a tirisztort - jellemzően - 1200 -1500 v körüli, és a 10A10 bár nagy áramot bír, viszont nem elég gyors, így mielőtt nyitna, a tirisztor már át is ütött. A ferritmagos kis toroid - ha arra gondolsz - nyilván a szaladgáló tűimpulzusokat volt hivatott elfojtani

Amúgy én sem szenvednék vele sokat, kell egy inverter ami képes 1-1,5 sec alatt feltölteni a kondikat, ezt 2 A áramfelvétel mellett gond nélkül meg lehet csinálni. Ezer jó kapcsolás van.. Az inverter másik felére meg a már itt többször bemutatott tirisztoros véget kell tenni, annyi kiegészítéssel hogy a trafóval legyen egy 6- 10 -esetleg 20uH induktivitás sorba kötve. Jó vastag (1, 1.5 mm-es zománchuzalból tekerve ) És a trafó primer lábainál közvetlenül egy párhuzamos 1-2 µF-os 630 V-os kondi. De az akkumulátoros üzem akkor is necces.. ekkora áramfelvételnél, 3 nap alatt mély merül az akku.
(#) Remci válasza engineerman hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Értem. A trafó alatt a nagyfesz trafót érted,ugye? Ha ez mondjuk sima autó trafó, akkor oda is javaslod a kondit meg az induktivitást? Más. Bővebben: Link Én itt a jobboldalon lévő toroid trafóra gondoltam, aminek az egyik tekercse a 2N6509 Gate-jére és katódjára megy. Ennek a szerepét nem értem. A másik tekercs az NE556 kimeneti lábára megy ami a tirisztor indító jelét adja. De ez minek kell bele?
(#) engineerman válasza Remci hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Igen a nagyfesz trafóra gondoltam

Annyira nem látom át ezt a káoszt És ezt nem a rajzodra értettem... De ha jól rajzoltad vissza, nekem nagyon úgy tűnik, hogy az egy szintszabályzás akar lenni.. illetve inkább az impulzus hosszát növeli meg, meg a nyitási időt hogy a kondi teljesen kisüljön. Nyilván a nagy kapacitás érték miatt került bele ez a rész. A kis toroid meg galvanikusan leválasztja a tirisztort a NE556-ról, mert rövid élete lenne ha azt nem teszi bele. A kapcsolás nagyon ismerős, láttam már hasonlót. Nagyon hasonlít az AlphaLaval pásztorokban alkalmazott technikához...De szerintem csak az idődet pazarlod a javítgatással, ebből sosem lesz jól kézben tartható, kezelhető elektronika.

Az autótrafóhoz nem kell fojtó, mert egyrészt közösített a primer és a szekunder, másrészt annak a hatásfoka, nem éri el 0 40 %ot.. így már önmagában is fojtóként viselkedik és esély sincs rá hogy akkorát visszarúgjon hogy kiüsse a tirisztort. A jelformálás miatt viszont javaslom a primer tekercsel párhuzamosan kötött kondit. De az autó gyújtótrafónál nem kell csak pár száz nano
(#) Remci válasza engineerman hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Köszönöm,így már kezdem kapizsgálni. Megjavítani én sem fogom, csak a kíváncsiság miatt kérdeztem. Viszont az autó gyújtótrafós problémát nem igazán értem. Mindenki azt mondja hogy gyenge. De az egyik ismerősömnél úgy 3 km vezeték van rá kötve egy sorban. Gyári szigetelőkkel, de nem villanypásztor zsinórral, hanem horganyzott drót van kihúzva. 20µF kondival, olyan 390-400v-ra töltve. Tehenek köré.A drót végén még 5-6mm-es szikrát ad. A tehenek tiszteletben is tartják. Akkor most mi a helyzet?
(#) engineerman válasza Remci hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Nem dicsekedni szeretnék, de valahogy így kellene elkészíteni egy pásztort..
Ez egy prototípus volt, ami most már sorozatgyártásra került.. Kap egy szép dobozt, szabvány feliratokkal, jó nagy számokkal stb... De félre a tréfát.. Ezt a pásztort 3 éve terveztem, -mármint az elektronikát illetve a trafót - 2 éven át non-stop üzemelt. Ez éppen az akkus kivitel.. Ezt egyik barátomnak csináltam éppen pár hete. Áramfogyasztása átlagosan 380 - 400 mA. Az inverter 800 V-ra tölti 1,1 sec alatt a 20 µF-os kondit. Így a tárolt energia közel 6,5 joule, és ebből a karámvezetékre 90% kijut. A trafó zárt vasmagos, 0,15 mm-es légréssel. És ahogy a képen is látszik az áttétel arány ennél 1:15. Így terheletlenül 12 kV van a trafó szekunderén. 25 km hosszú 3 soros karámvezetéken 8,9 kV-ot mértünk a legtávolabbi ponton. Primer 1,5, a szekunder 0,54 CuZZ huzalból van, és természetesen vákuum impregnált a trafó. Létezik belőle hálózati kivitelű is, 16 Joule-os tárolt energiával... És mielőtt valaki rákérdez az elektronika nem publikus, sok munkaóra fekszik benne.. Csak iránymutatásként teszem közzé.. hogy ha már építünk, akkor legyen értelme a beleölt időnek, pénznek, energiának
(#) engineerman válasza Remci hozzászólására (») Márc 8, 2018 /
 
Hát ott a feszültség igen nagy.. igy van miből essen De amúgy nem rosszak az autótrafós pásztorok, csak korlátozottak a lehetőségek.. Például annak elég egy szál komolyabb gaz és elvész az energia.. vagy éppen egyszerre több állat megy neki, máris csak bolhacsípést éreznek.. Vaddisznó, szarvas ellen meg hát vicc.. Saját szememmel láttam amint a vaddisznó úgy túrta a földet, hogy a alábujt az alsó karámvezetéknek ami a hátának feszült.. és vidáman turkált tovább.. Pedig 6 kv feszültség volt a vezetéken, csak a Jolule veszett el...
Következő: »»   230 / 292
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem