Fórum témák
» Több friss téma |
Igen, Philips. De az On-Semi oldalán is +/-3v van megadva minimumként, de gondolom ilyenkor szimmetrikus tápellátásra gondolnak, vagyis összesen 6 voltra a + és - tápbemenet között.
Azért 3,3V mert a következő fokozatban egy FV-1-es zengető IC kapná meg a felerősített jelet, az pedig maximum 3,5 voltot tolerál, és így megúszom, hogy több tápvonalat kelljen kiépítenem.
Ebből kiindulva a zengető által max. kezelhető jel nem nagyon több, mint 3Vpp, azaz kb. 1Vrms.
Mielőtt bármit tennél: Ha már van kéznél olyan szép kis digit szkóp, előbb kösd a gitár kimenetére. Ha mondjuk van a gitárban egy jó magasra állított humbucker, akkor a 4-5-6Vpp kezdeti jeleken se csodálkozz. Annak a zengetőnek a bemenete éppen csak elviseli egy single hangszedő kezdeti (pengetés utáni néhány hullám) jelét. Ha eddig mégis úgy tűnt, hogy kevés a bemeneti jel, az azért is lehet, mert a túl alacsony impedanciás bemenet "túlterheli" a hangszedőt. Mindezeken túl: NE5532 alkalmazása esetén vonj ki a tápfeszültségből (min.) 2X1,5V-ot, hogy megkapd a kimenetének kivezérelhetőségét. A hozzászólás módosítva: Feb 6, 2019
Megmértem már a projekt elején hogy mit kap a jack aljzat, az összes hangszedőkapcsoló-állással, és maximum 200mV p-p értéket adott ki a szkóp, a hangerőpotit maxra feltekerve.
A kezdeti csúcsértéket is nézted? Nálam a single hangszedők adnak ki ekkora jelet, amikor a jelszint a meredek csökkenésből éppen átmegy a lecsengés "ellaposodó" szakaszába. Mondjuk a humbucker is, csak az nem pp, hanem kb. rms
Megnéztem ennek az FV-1-nek az adatlapját, jól saccoltam a max. 3Vpp bemeneti feszültséget. Már csak arra lennék kíváncsi, hogyan reagál a túlvezérlésre. Reccsen vagy csak torzítás árán vágja a jelet? A második eset jobb lenne, mert akkor a pengetés után 20-30ms-on belüli feszültséggel nem feltétlenül kell számolni, annyi kis túlvezérlés még belefér.
Feszültség: mindenképp erősebb pengetéssel, akkordokkal vagy még inkább 3 húros power chord-dal nézendő (a nagy E húron, több helyen), valami hosszabb időalapot használva (amikor már nem is annyira a jelalakot, hanem inkább a burkológörbét látod).
Sziasztok! Szeretném előfokkal felszerelni a gitáromat; mivel egy eredetileg passzív hangszedőkkel készült modellről van szó külön elemtartó nincs a testbe építve. Ennek megfelelően - hogy ne kelljen minduntalan le-és felszerelgetni az elektronika fedlapját - egy akksit szeretnék az elektronika üregébe telepíteni, és ennek töltéséhez az aljzatot az említett műanyag fedőlapra kivezetni. Igen ám, csak az a vágyam támadt, hogy menjen szimmetrikus tápról az előfok műveleti erősítője, mert az műszakilag olyan kedvező. Ezt meg lehetne valósítani két darab akksival, amiknek a töltését kitalálni nagyon macerás lenne, vagy pedig (és most jön a rész, aminél páran élesítik a fegyvereiket) be lehet tenni egy ilyen DC-DC-konvertert meg a végére egy-egy Zénert. Szerintem nem szór annyit egy ilyen mütyür a maga 100+ kHz-ével, hogy érdemben be tudjon zavarni, ráadásul a kínaiak írják a felhasználási területek pontnál, hogy Audio eszközök(!). Vagy felejtsem el az egészet, egy darab kilenc voltos akksi, feszültségosztó 2x1Megából a műv-erősítő előfeszítéséhez és cső. Mit gondoltok minderről? Köszi előre is!
Nem kell túlvariálni... Szimmetrikus táplálásnál a ki-be kapcsolást is külön meg kell oldani. A nagy-nagy többség teljesen jól elvan az aszimmetrikus táplálással. Nem HiFi ez.
Elemcsere dilemma: Ha jól csinálsz mindent, egy 9V-os elemmel akár több száz üzemóra is elérhető. Továbbá kérdés, mit szeretnél elérni a beépített erősítőfokozattal, vagy mi az a probléma, amit meg akarsz ezzel oldani?
Mi a baj a passzív szedőkkel? Az aktívak (emg81/85) nem azért tartalmaznak erősítőt hogy nagy legyen a jelük, hanem mert mert a szélesebb átvitel érdekében csökkentették a tekercs önkapacitását, ami kevesebb feltekert németben nyilvánult meg. Ez együtt jár a kisebb kimeneti jelszinttel, valamint alacsonyabb kimeneti impedanciával. Ez vezetett oda, hogy kellett a beépített erősítő, mégpedig közvetlenül a hangszedő közelében, vagyis benne a burkolatban. Ha eleve passzív szedőkkel szerelt gitár kis jelet produkál, akkor szerintem egy clean booster univerzálisabb. Ezer féle megoldás létezik, akár egy cukorkás fémdobozba is beszerelhető, de kis lakatos munkával is lehet dobozt csinálni. Ha komolyabbat akarsz, van gyári öntött alu doboz is. Ha netán a hangszín is erőtlen a dobozkába lehet tenni akár magas emelést, vagy mást is.
A legegyszerűbb megnézni ebay-en, hogy ekvalizeres cucc mennyi. Ez is ad örömöt építés tekintetében, de megjelenésében profibb, és egy ideig el is megy kontakt hiba nélkül. Inverter és társai felejtősek. Zajos lesz, felesleges alkatrész hegyek.Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Feb 8, 2019
Szerintem az neki nagyon nem lesz jó Az eddigi leírása alapján elektromos gitárról van szó, amit Te linkelsz, az piezo hangszedős elektroakusztikushoz való. Két külön világ, alapjaiban eltérő elektronikával.
Amit szeretnél ahhoz nem kell két akku, csak egy, meg egy step up booster, meg egy megfelelő szimmetrikus tápot előállító célIC. Vagy egy dc-dc konverter, meg rá egy negatív táp előállító. Ha nagyon érdekel tudok adatlapokat keresni neked majd, de amugy én nem tennék ilyen sz rságokat a gitárba.
Akku vs tartós elem (helyesebben telep). Ak akkuk kapacitása azonos térfogatot feltételezve jóval szerényebb az elemekétől. De ha mégis ez a mániád, ne használj dc-dc konvertert, mert viszonylag nagy az önfogyasztásuk. Gondolom li-ion akkuban gondolkozol, mert a ni-xx akkuk nagy önkisülés miatt nem erre a célra valók. 3V-ról már biztonságosan üzemel valami jó rail to rail kimenetű opa. Diszkrét is megoldható, de nem biztos hogy fióksöprés projekt lenne, így ez sem olcsóbb. Természetesen két cellával már nagyobb választék áll rendelkezésre, viszont akkor a töltésvezérlőt kell megoldani. Töltőcsatlakozót nem tennék rá, mert ott a jack aljzat, és az töltéskor úgy sem kell. De még mindig nem látom értelmét egy beszerelt előfoknak.
Egyetlen ok miatt tennék gitárba áramforrást, az pedig egy sustainer. De az egy másik világ.
Köszi mindenkinek az észrevételeket!
Többféle oka is van annak, hogy aktív előfokban gondolkodtam. Először is a négy humbucker-em a két gitárban közel sem azonos jelszintű, és minden további cucc a legmagasabb kimenetű példányhoz méretezve készült. Ennek megfelelően szeretnék egy "univerzális" jelszintet kialakítani még a gitáron belül, hogy ne kelljen akár csak egy pickup-váltásnál még pluszba taposni egy clean boost-nak (ami persze önmagában egy remek találmány egyébként). Továbbá - különösen felezett állásban - némi zajszint-csökkenést is remélnék a műv.erősítő differenciál-erősítésétől. Mivel itthon jobbára egy szál "Marshall18W" kapcsolású fullcső fejen játszok, hasonló funkció a jel további útján egyébként nem valósulna meg. Persze rögtön érvényes észrevétel lehet erre, hogy akkor már érdemesebb árnyékolni a pickup-ok üregét; ez sem fog kimaradni. Olyasmikben, hogy a 6m-es kábelem "kihajtásához" kéne az előerősítés különösebben én sem hiszek egyébként; ezzel a passzív humbucker-ek eddig is jól boldogultak. Az elem vs akku és az önkisülés fejtegetést külön köszönöm, meggyőzött arról, hogy ne szenvedjek az akkumulátorral.
Picit azért "szétszedném", ha nem haragszol
" négy humbucker-em a két gitárban közel sem azonos jelszintű" A hangszedő magasságának állításával igen jelentős mértékben változtathatod a jelszintet, a hang karaktere csak akkor kezd jelentősen változni, ha nagyon közel kerül a húrokhoz. Legalább 1-1 gitáron belül érdemes elérni, hogy a hangszedőváltás ne járjon jelentősebb jelszint változással. "Továbbá - különösen felezett állásban - némi zajszint-csökkenést is remélnék a műv.erősítő differenciál-erősítésétől." Az árnyékolás egy kicsit javít a helyzeten, de a single konfigon semmi más nem segít. Ha single hangot akarsz számottevő zaj nélkül, akkor egy hot stack hangszedő kell, aktív erősítéssel (passzívan a hangja még nem "igazi" single - csak majdnem), ahol a két tekercs jelét diff. módban küldöd az OPA-ra. Vagy egy átalakított humbucker, aminek csak az egyik oldalában van mágnes, szintén diff. erősítéssel. Minden egyéb esetben vagy nem single hangja lesz, vagy zajos lesz. Vagy építesz valami jól leárnyékolt helyet, vagy kimész valahova a pusztába, távol minden hálózati trafótól és egyéb, váltakozó mágneses teret kiszóró cucctól "Olyasmikben, hogy a 6m-es kábelem "kihajtásához" kéne az előerősítés különösebben én sem hiszek egyébként; ezzel a passzív humbucker-ek eddig is jól boldogultak." Pedig hinned kellene. Több 10kOhm kimeneti impedancia (ami magasabb frekvenciákon sokkal nagyobb a tekercs dc ellenállásánál) találkozik méterenként 120...250pF kábellel. Egy több méteres kábel kapacitásának reaktanciája néhány kHz tartományban néhányszor 10kOhm (ugyanaz a nagyságrend, mint a hangszedő kimeneti impedanciája). Ilyen környezetben egy hosszú kábel a hang "szépsége" szempontjából fontos, több kHz-es harmonikusokat már jelentősen csillapítja. A problémát tovább súlyosbítja, ha a hasszív gitár hangerő potiját lentebb (de nem nagyon le) tekered, még nagyobb lesz a kábelt meghajtó impedancia. Ez nem "hitkérdés", a felmerülő problémát a matek is kiadja, vastagon. Ennek legjobb ellenszere a kimeneti impedancia csökkentése. Ehhez akár egyetlen tranzisztorral megépített emitterkövető is elegendő lehet. (A hangerőpoti elé - azt meg kicserélni 25kOhm-osra.) Hozzá kell tenni, hogy ha valami brutál torzítást használsz, ez a probléma kevésbé zavaró.
Na jó, a "nem hiszek" dolgot tényleg bután fogalmaztam meg és visszavonom. A pickup-magasságon természetesen állítottam, de sajnos -katalógus szerint is- erősen eltérő kimenetű pickup-jaim vannak; ezt a szempontot a második megvásárlásakor alárendeltem a hangzásnak. A single coil-támához: Igen, egy földalatti bunkerben fogunk demó anyagot felvenni tisztán IFA akksikról működtetett cuccal. Köszi az észrevételeket! (Y)
Ha valóban ekkora a probléma, akkor erősíts. Megteheted az EMG humbucker-ek mintájára, de akkor oda a felezhetőség és a hangja sem lesz olyan, mint addig volt. Vagy teszel közvetlenül a hangszedők után erősítő fokozatot, előtte tudod felezni. Ezeknél egy újabb dilemma a hangszínszabályzó. Ha csak egy van belőle, akkor át kell alakítani az EMG megoldására, ha külön van a hangszedőknek (pl. LP, SG), akkor az maradhat, de az erősítés előtt.
Inkább áruld el, mit szeretnél konkrétan, mi a gond a hangzással, vagy ilyesmi. Mert lehet sokkale gyszerűbb akár sziftveres megoldás lehet a felvételre.
én pl imádom a zajos single coilokat, jcm800al, meg jtm45-el, meg fender twinnel tolom, meg gibson paf, sokszor felezve, és sosincs gondom se zajjal, se hangerővel.
Elemes táplálás esetén nem mindegy az áramfelvétel. Mindenféle átalakító többlet fogyasztást okoz a feleslegesen nagy tápfesz pedig luxus. Műveleti erősítőnek sem mindegy mit használunk, mert ha nagyobb az áramfelvétel, gyakrabban kell elemet cserélni mint húrt. Az LM4250 egy nagyon alacsony áramfelvételű opa, aminek a nyugalmi áramát ráadásul egy külső ellenállással lehet programozni. Ezt teszik az EMG81/85-be is.
Ui. Ugyanezt a kapcsolás látható llax linkjében is, most böktem csak rá. A hozzászólás módosítva: Feb 11, 2019
Valahol olvastam az ilyen digitális fokozatok gitár jelhez való illesztéséről, csak már nem tudom hol. Mindenképp limitálni kell a bemenő jelet, de lehetőleg tompa szoft klippeléssel. Valamint még egy problémát meg kell oldani, az pedig a pengetési tranziens. A hang ugyanis egy jó nagy DC ugrással indul. Tehát nem felgerjesztődik, mert akkor szimmetrikus lenne a hullámalak, hanem mint egy íj idege a megfeszítése és eleresztése után. Torzított hangot nem nagy gond kezelni, mert alapból jól definiálható jelszintje van. A tiszta hangot viszont nehezebb. Ha egyszerűen levágjuk a mély hangokat, akkor bár csökken a tranziens, de csorbul a hangkép is. Bár reverb esetén nem baj a mély hangok hiánya, van olyan helyzet amikor igen. Az olvasmány kitért rá, hogy több sávra, de legalább kettő vagy három osztják a teljes spektrumot, és egyenként kezelik. Ez DC kiegyenlítést, kompressziót, limitálást jelent, majd a sávokat újra egyesítik. Ha valamelyik sávban a tranziens miatt torzul a hanghullám, az nem rontja el a többit. A gitár hangja digitalizálás után is természetes marad. Másik megoldás hogy nagyobb tartalékkal rendelkező erősítővel, és nagyobb felbontással de kisebb kivezérlésen digitalizálunk, majd szoftveresen korrigáljuk az anyagot.
Éppen ezen csúcsfeszültségek miatt nyaggattam a kérdezőt. Nem csak a pengetési tranziens, de az első 1-2 hullám is elég nagy tud lenni, különösen humbucker esetén. Villanygitárnál az ilyen tranziensekre némi kemény vágás is belefér, ha nem reccsenéssel válaszol a fogadó effekt fokozat. Ha a tiszta jel nem megy át rajta, hanem azt kikerüli és utána keverődik hozzá az effekt jele, akkor meg egyáltalán nem probléma egy kis vágás (csak ne reccsenjen...).
No bocsánat, kicsit eltűntem. Szóval nekem tényleg csak annyi volt a célom, hogy egy szintre hozzam még a gitáron belül a különböző jelszintű humbucker-eim jeleit. A fentebb olvasottak értelmében viszont redukáltam kicsit az ezzel kapcsolatos, eredetileg kicsit elrugaszkodott terveimet. Köszi még egyszer a hosszas bekezdéseket, tényleg sok gondolatébresztő megjegyzés került elő. Nekem a "take home message" végül is az lett, hogy a két kisebb jelszintű Duncan-emet teszem az egyik gitárba (szerencsére egyik hídi, másik nyaki), a harmadik, nagy jelszintű pickup mellé meg veszek egy szintén nagy kimenetű nyaki humbuckert. Ily módon az előbbi jelszint-kompenzáció fölöslegessé válik. (A két gitár meg teljesen azonos típusú egyébként.) Szerintem a Tillman-preamp néven keringő kis JFET-es előerősítőnél maradok Régebben már meg akartam csinálni, van is itthon SMD J201 hozzá, de végül sose készült el. Multi híján csak a fülemre hagyatkozva megállapítottam, hogy bizony mosottabb, tompább a hang a jó hosszú jack-emben kihaló magasak nélkül; ezek megmaradását remélem a JFET előfoktól.
Ha még esetleg valamikor iylen gondod lenne: A jelszintek egyeztetésére inkább ajánlanék neked egy kompresszor pedált, vagy egy olcsó multieffektet, amiben van vagy 3 féle. Sokkal jobb, hiszen ha hangszedőnként akarsz jelszintet illesztnei, elesel pl a felezéstől, meg az gyakorlatilag egy aktív hangszedő lesz.... Ha meg összefogod a kettőt és egy erősítőt építesz bele, ugyan ott vagy, mint előtte, csak mostmár elem is kell bele.
A hozzászólás módosítva: Feb 12, 2019
Van másik alternatíva. Hosszú kábel veszteségének elkerülésére fantomtápos táplálású aktív kábel. Egy jfetes előfok belefér magába a jack házába is, az erősítő oldali végén pedig egy fantomtápos fogadóra van szükség. Bonyolultabb leírni mint maga a kapcsolás. A jfet meg a gate és a source kör a jack dugóban, a drain kör pedig a vételi oldalon van. Ott elem, akku, dugasztáp, vagy a pedálboard tápja látja el villannyal. Egyszer csináltam ilyet, mégpedig elektret mikrofon kapszulából bontott speciális fetből. Azért speciális, mert integrálva van benne a gate ellenállás, egy bemeneti túlfeszültség határoló, és nulla volt GS feszültségnél éppen torzítás minimum munkapontban van, ami 300uA. Tehát csak a fet kell a jack dugóba semmi más. A hely szempontjából ez nem utolsó. Viszont mint tudjuk, semmi sem tökéletes. Ez a kábel nem szabvány, így nem jó helyette egy gyári sima, meg fordítva sem. Ha valakinek odaadod, nem tud mit kezdeni vele.
Ebből a megfontolásból lett nyugdíjazva. Jelenleg nyugdíjasként egy akusztikus gitár villanyosítása során kapott munkát, ugyanis nem szeretem szétfúrkálni a hangszereket, így csak egy piezó szedő lett a híd alá téve. Még a kimeneti jack sem kapott külön lukat, hanem a hevedergomba lett jack kimenetűre cserélve. Nincs szívem sem erősítőt, sem hangszert szétfűrészelni.
Kiváló munka! Tetszik a szemléleted!
Ez az ?
J-FET a gitárkábelban
Ebből látszik, hogy nem egyedi gondolat. Én is valahol olvastam, nem saját kútfő, valaki kitalálta. Nem ezen az oldalon, de lehet köze hozzá. Végül is a kapcsolás nem bonyolult, sőt nem is egetverő újdonság, mert ugyanígy táplálják az shf konvertereket, mikrofonokat, meg a nagyfrekvenciás mérőfejeket. Amíg nem volt olyan hangkártyám amelyiken van Hi-Z bemenet gitár fogadására, egy hasonló aktív kábellel csatlakoztam a vonalszintű bemenethez, a tápfeszültséget pedig egy szabad USB portról loptam. Később készült egy ecc82 előfok. Ez a cső elvan 12V-ról is. Azóta beruháztam egy rendes külső hangkártyára, így azt is elajándékoztam.
Én erre gondoltam.
Sziasztok!
Épített már valaki ilyen tremolót? Most raktam össze egy Fender 6g15 reverbet, és van egy üres csőfoglalatom. Eredileg másra szántam a dobozt. Jó lenne bele egy tremoló. Kutakodtam a neten, és ezt, ill ehez hasonlókat találtam. A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2019
Sziasztok,
Haveromnak ajándékba öszzedobnék a fiókban talált alkatrészekből egy kis csöves gitár prüntyögőt. EZ80 - ECC83 - PCL86 felállásra van alkatrészem. A csatolt kapcsolást már megépítettem néhány éve és (az általatok javasolt kondenzátor érték módosításokkal) jó is volt de most ha van valakinek egyéb hasonló bonyolúltságú bevált ötlete, szívesen összeraknám. köszönöm.
Sziasztok
Volna egy kérdésem. Minap Volt szerencsém Kiskőrösön zenélni, és a Bugera erősítőm ami teljesen csöves konstrukció, nagy lelkesedésel fogta a földisugárzású rádióadást. A helybeli hangmérnök tanácsára bebugyoláltam alufóliával, ha nem volt bedugva semi akkor nem vette az adást de amint bedugtam a gitár vezetéket ami nyilván árnyékolt már el is kezdte a Horváth Rozi szakácskönyv ismertetését aztán a gitár vezetéket is becsomagoltuk a fóliával de arra nem hatott a plusz árnyékolás. Volna valakinek erre valami ötlete, hogy ne járjak és másse így? A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2019
|
Bejelentkezés
Hirdetés |