Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Azt szeretném megkérdezni, hogy milyen forrásról töltöd az erősítőbe a zenét?
Ott kezdődik a baj Kedves Attila, hogty 10cm... és basszus.
McGiver! Volt már ilyen összehasonlítás 211SE, és 300B PP között. Hallottam a különbséget, sőt rajzolni lehetett. A legextrább alkatrészek azok Nivhicon kondik és Conrad-os ellenállások voltak. Ráadásul a PP-be volt egy kevés NVCS is. Egyébként az ilyen teszteken a szubjektivitás mértéke kb. 90%. Ugye ahány féle erősítő, annyi féle hang. Nos így van ez mással is: ahány féle ember, annyiféle fül, amik nem érzékelnek egyformán, ráadásul még ott az agy is. Tunerman: Ha ilyen egyszerű lenne, akkor nem használnának NVCS-t, mert az NVCS hiánya garantálja a jó hangot. Az agyon hypolt SE erősítőknél ez hallható is. Ez sajna matematikai probléma. És nem egyszerű,. mert differenciál egyenletekkel lehet leírni a problémát. Erről ennyit.
Úgy látom ide sem nagyon érdemes leírni semmit, mert egyből kezdetét veszi a farokméregetés.
![]() ![]() ![]() Nem baj ha a kolléga nem érti, azt szokták mondani hogy nem kell mindent érteni. Én se értettem mostanáig az Ágoston úr azon mondatát, hogy "Az audiofil hangzás bajnokainak tartott Single Ended A osztályú triódás erősítők", most már értem. Meg azt se értettem, hogy egy pár wattos trióda miért kerül tízszer-hússzor annyiba, mint egy jóval nagyobb teljesítményű tetróda vagy pentóda. Most már ezt is értem. És azt sem értettem, hogy egyes gyártók hogy merészelnek egy néhány wattos SE erősítőért tízszer annyit elkérni, mint egy 30-40W-os PP erősítőért. Most már ezt is értem. Meg azt is értem, amikor ilyen magasröptű végeredményekről számolnak be mint a kolléga a 21-ből 21-es aránnyal. ![]() Épp egy ilyen tanulságos meghallgatáson jártam tegnap este, mondjuk ott nem 21-en voltunk csak 4-en. Ott is beindult a bömböltetés, aztán amikor mondtam hogy vegyünk vissza belőle mert már a saját gondolataimat sem hallom, na akkor jött a lesajnáló mondat, hogy na, hol van ehhez az SE... Mondom megmutatom, tekerjük vissza a hangerőt valami emberi léptékre. Ááááá, azt nem lehet. Miután eljöttem, a haverom felesége elmondta miért nem lehetett, meg hogy miért feszengett a haverom egész végig. Hát azért, mert míg be voltak kapcsolva a cájgok hogy melegedjenek (szólt kb. 0,1W-on a zene), addig ő átment néhány pohárért a nappaliba, és akkor hallotta értelmes hangerőn is hogy melyik hogy szól, és hogy az ő PP-jének a hangja a nyomába sem ért az SE-nek... És hát ennek ott és akkor nem volt szabad kiderülnie... ![]()
Egyetlen megállapításoddal tudok csak egyetérteni, és az a 10cm. Nem a 10, de a 20m-es hangszóró sem való semmire, maximum arra, hogy az ember feltegye a szekrény tetejére, és rákösse a lapostévére, hogy ne annak a nyamvadt kis beépített hangszórója szóljon.
Nekem is van itthon ilyesmi, gyári Videoton (DC2050E), ingyen kaptam mert leporladt róla a habszél. Megcsináltam, mondom jó lesz zenét hallgatni. Aztán amikor rákötöttem az erősítőt, akkor pár perc múlva le is kötöttem, mert ez tényleg semmi másra nem jó mint TV hangszórónak... Na ugyanilyenek a szélessávú csodák is. Ezekről is olvastam régebben hogy milyen szuper, ilyet kell építeni. Aztán egyszer kaptam kölcsönbe két hétre egy párat, amíg a haver elment nyaralni külföldre. Utána nem beszélt velem egy darabig, mikor elmondtam neki hogy az a doboz mire való. Mert elkezdik hogy az érzékenység meg az érzékenység meg az érzékenység. Ja... Hiába érzékeny az a szerencsétlen 17 centis szélessávú, ha egyszer nem jön ki belőle értelmes formában semmilyen hang. Nincs membránfelület, nincs mélyátvitel, nincs semmi, csak valami vékonyka nyöszörgés.
De az nég hagyyán, hogy sok sok ember 300b-ket hallgat, csereberélik egymás csöveit, állítgatják hogy ez így szól-az meg máshogy. De az hogy mit tudhat egy 2A3 arra már tényleg kíváncsi lennék. Állítólag azon a 2,5-3W kis nyúlfarknyi tudományán valami csoda lehet, mondják, írják sokkal szebben szólnak 300b-k jó néhány fajtáiknál. Érdekes.
A helyzet egyszerű, az NFB-t használó erősítők tömeggyártási problémái kisebbek (alkatrészek válogatása, bemérése) mint a visszacsatolás nélkülieknek. Tehát szó nincs arról, hogy a visszacsatolt erősítők lennének jobb hangúak az NFB-t nem használóaknál - csak könnyebb és olcsóbb az legyártásuk. Az elmúlt 100 év elektrotechnikai fejlődése máig igazából a gazdasági szempontok előtérbe kerüléséről szólt...nem első szempont a jobb hang
![]() Hiába lehet NFB nélküli erősítővel zeneibb hangot elérni, ha az alkatrészek árai, valamint a gyártáskor szükséges hozzáértés magasabb foka lényegesen drágitja az előállításukat. Na ezért kerülnek az NFB-t nem használó SE és PP erősítők egy vagyonba, viszont ezeket a készülékeket el is tudják adni - különben már régen nem léteznének ![]() TJ.
Mire is fejlesztik évtizedek óta a mérnökök a hangcuccokat? A minél jobb műszaki paraméterekre. Eszébe jutott bármelyiknek is hogy aztán ezeket úgy hallgassa meg, hogy összeveti a régmúlt kor, letűnt dolgaival? Nem. Amelyiknek meg igen, az most (gyenge műszaki paraméterű) audiofil termékeket gyárt, és rendesen meggazdagszik belőle. A másik ilyen dolog, hogy tucat alkatrészből csak tucat terméket lehet előállítani. Próbálkoznak ugyan sokan csodát művelni, de ahogy figyelem nem nagyon megy.
![]()
Élvezetes írások vannak feljebb. Azért ragadtam billentyűzetet mert meg kell védjem a szélessávú hangszórókat. Szeretném ha azért nyoma lenne az interneten annak is, hogy egy SinglEnded erősítőt és egy Szélessávú hangszórót as isten is egymásnak teremtett. A SE erősítőkről is vannak hasonló előítéletek de amint olvasom tisztességes építésűnél hamar szertefoszlanak ezek. A Szélessávúval is ez a helyzet. Tény , hogy sokan csalódottak a szélessávú hangszórókban. De amit ilyen esetekben megfigyeltem: Kiegészítő sugárzókat és azzal együtt hangváltókat tettek a jelútba és ezzel agyonvágták az egészet. Pont az lett volna a lényeg , hogy ilyesmit elhagyjuk! Ha valami hiányzik egy FOSTEX FE206 vagy LOWTHER hangdoboznál, az nem a hangszóró miatt van. Az csak mutatja a hibát, de nem Ő az oka. Valamint nem követték a bevált, komoly márkák bevált dobozterveit. Bár ez nem "vájtfülű" fórum de talán nem törlik: A múlt hét pénteken hallgatta az erősítőmet (SE) Kovats "Svájci" László itt lehet róla olvasni a véleménye: "Nagyon nyers, hihetetlen direkt, hallom ahogy a gitáros körme a húrhoz ér". Szóval ezzel nem azt írtam, hogy a többutas rosszabb, hanem azt, hogy más. Nem kaphatsz meg mindent. El kell dönteni milyen megszólalás fontos nekem. Én személy szerint nem tudom beáldozni a szélessávúét!
Amit én hallottam az egy gyári másolat volt, mindenféle egyéb hangszóró és váltó kiegészítés nélkül. És bizony siralmas volt, de ezen sem veszünk össze. Nem tudom, de a "nyers" jelzővel általában a nem tetsző tranyós hangot szokták inkább jellemezni, ha egy SE-re ilyet írnak akkor ott vagy valami nagyon nagy baj van (hiszen mind közül ezek a legkevésbé nyersek), vagy azt sem tudja mit hall vagy beszél aki ilyet mond.
Visszatérve az SE-PP dologra, nyilván mindenki magának épít (vagy vesz) és nem másnak, így ha teheti olyat épít vagy vesz, ami az ő fülének a leginkább tetszik. Az SE-t azért nézik le sokan, mert hallottak egy olyat belőle ami volt mondjuk egy PCL86 vagy valami hasonló kategória, ilyen Beag vagy hasonló, rádióból bontott szedett-vedett trafóval. Az is szól valahogy, meg egy AN is szól valahogy, csak ugye árban meg hangzásban is fényévnyi különbségek vannak. Nekem többen mondták azt, hogy a jó kimenő a jó hang egyik alapja, a jó kimenő alapja meg a jó vas, ezért pl. az ilyen Beag és hasonló vasakat eleve felejtsem is el. Persze, szólni azzal is fog, valahogy... Most már azt is tudom hogy ezt miért mondták.
Kísérlet:
Régóta foglalkoztatott a fékező rács bekötésének megváltoztatása. Az erősítő GU50SE, UL. A végcső szükséges előfeszítésének előállítása: Automatikus. Innen az ötlet. A fékező rács szerepét tekintve a szekunder elektronok visszaseprése az anódra. Ezt a feladatát annál jobban tudja ellátni minél inkább negatív az anódhoz képest. A hagyományos esetben a fékező rács a katódra van kötve és sok pentódánál ezen nem is lehet változtatni mert a búrán belül van az átkötés. Kutatva az internetet ennek oka inkább csak spórolás így egyel kevesebb láb kell. De ez csak vélemény nem támassza alá semmi. Szóval nem így a GU50. Adott a lehetőség a kísérletezésre. Automatikus előfeszítés okán a katód, így vele együtt a fékező rács is cirka-kinek hogy- 50V-al meg van emelve. Ezért ha a fékezőt közvetlen a földre kötjük cirka 50V-al negatívabbá tesszük előző állapotához képest. Át is kötöttem. A tapasztalatom hasonló ahhoz amit egyetlenhelyen találtam a témában: kb 4%-al kevesebb elektron jut így el a segédrácsra- nem elírás a segédrácsra-. Tehát a fékező jobban "fékez". Kérdés: jobb lett tőle az erősítő hangzása: igen jobb lett. (Itt sajnos nem tudok teljesen tárgyilagos lenni mert ide is betettem kedvenc ellenállásom 100Ohmos darabját, nyilván ez is hozzáteszi a magáét...!)
Kisérlet/2
Kösd át triódába azt a GU50-et, és G2 +G3 mehet az anódra - a 100 ohmokat ki ne felejtsd ![]() TJ.
Kedves TJ.
Köszönöm. Volt úgy is hónapokig. De az UL dinamiznusa ennél a végcsőnél nálam fontosabbnak hat. A fékező 100Ohm ellenállással anódra kötése egyébként nagyon jó hangot eredményez trióda módban! Tródánál én is ezt javaslom. Az ott -fékezőn- szereplő ellenállásnál 3 fajtát hallgattam meg. Ultraprecíz fém, Vishay Holco, Amstrag AMRG. Az AMRG nyert. Azért az AMRG-val csínnyán kell bánni mert szénréteg családból származik. Ezt nem tagadhatja le, túladagolása fátyolossá,teheti a hangot.
Szerintem:
1. A zene számít - a többi csak utána 2. A szén ellenállásokból csak a tömör, rúd kivitelűeket ajánlom (Alen Bradley, Duelund) 3. Tápegységben a 2 wattos AB ellenállások párhuzamosan kötve nagyon jók (2-3 db) TJ.
3 darab 2 wattos párhuzamosan...
Randa.
Ilyen közel egymáshoz a feszültség-tűrésük megkérdőjelezendő. ![]() Üdv!
Csak +200 volt az anódfeszültség értéke a 6528 PP erősítőmben...viszont így elrendezve a levegő felfelé áramlása jobb, mintha egymás mellett párhuzamosan lennének (így a hősugárzás nem érvényesül annyira).
TJ.
Összeállt a 2 mono blokk. A hangszínszabályzó sallangot leoperálom róla.
Mit gondoltok egy trafó elbírja a 2 ELC86-os erősítőt? A hozzászólás módosítva: Okt 11, 2019
Sajnos nem nagyon fogja bírni. Jobb lenne megtartani mindkét hálózatit. A rádióban lévő többi cső nagyon keveset vesz fel az anódáramból, igy kevés lesz az egy trafó.
Talán egy Pacsirta rádió, vagy valamilyen nagyobb rádió trafója elbírja, de a "mezeiek" nem.
Köszi mindkettőtöknek.
Azon elmélkedem csináljak e nekik egy dobozt, vagy építsem be két PC táp dobozba, külön - külön. Mit gondoltok, meghagyjam a szelén egyenirányítókat, vagy modernizáljak 1N4007 diódákból épített Graetz-el. Nem fog úgy melegedni, de tartok tőle, hogy magasabb lesz az anódfeszültség. A hozzászólás módosítva: Okt 11, 2019
Szia! Az anódfeszültség valóban feljebb fog menni. Lehet hogy nem is kicsit. De én meghagynám a csöves egyenirányítást. Ha másért nem akkor a hangulata miatt, de ez csak az én véleményem. Amibe belefogtam EL84 PP végfokba, annak is csöves tápot képzeltem el, de sajna most a nyakamba szakadt a házépítés minden nyűgje. Így kicsit pihenőpályára tettem egy kicsit a projectet.
Nem csöves az egyenirányítás, hanem szelén kocka.
Üdv. Én kihajítanám a szélént és EZ82-vél csinálnám.
Éppenséggel ideiglenesen még a 81-és is megteszi míg nem kerítesz egyet, aztán megméred hány mA megy a két végfok felé és látod hogy elég lesz vagy tényleg kell a 82-es.
A képen látható trafókon szerintem csak 1-1 6,3V-os tekercs van, az egyenirányítócsőnek független fűtőtekercs kell. Ezekkel a trafókkal megoldható a Si-diódás anódtáp, persze, a feszültségtöbbletet sajnos el kell fűteni.
Feltételezném, hogy nem azokat a trafókat fogja használni, mivel mohinger megírta, hogy nem fogja bírni egy a két végfokocskát
![]()
De! Azokat. Két mono blokk lesz. Abból építkezek ami van. Nem akarok többet költeni rá.
És mi a tényleges/lényeges információ ?
A hozzászólás módosítva: Okt 11, 2019
|
Bejelentkezés
Hirdetés |