Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikus szulfátoldó (Akku aktivátor)
Lapozás: OK   75 / 84
(#) kivancsi4 válasza Inhouse hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Szia!
Volt alkalmam szétszedni, és áttanulmányozni, hogy mi milyen terhelést bír ki, de ennek van már vagy 30 éve. Emlékeim ha nem csalnak elégé jól kapaszkodott a rácsok között a préselt anyag, ez természetes is, mivel az autóban, netalán egy traktorban, vagy más erőgépben jelentős rázkódás lép fel. Az általam felvetett mozgatás, nem kell hogy hatalmas legyen, bőven elég, ha a savat mozgásra bírja, evvel talán lerövidíthető lenne az egész folyamat és nagyobb áram erősséggel lehetne kísérletezni.
(#) gulyi88 válasza kivancsi4 hozzászólására (») Ápr 19, 2020 /
 
Én 600A áramcsúccsal kínálom az indítóakksikat (kb 2,5A eff), csodát persze az sem tesz...
Javít az akkun egy kicsit (mérve is javul: sav, nyugalmi fesz és belsőellenállás is) így még elmegy egy ideig.
Ki szoktam sütni 1 ohm ellenállással 9-10V-ig, majd tölteni impulzustöltővel, amíg el nem kezd melegedni (általában akkorra már 15,5V fölött jár.). Mozgatást és kisütőimpulzust nem tettem eddig a szekvenciába, de talán egyszer majd kipróbálom.
A kicsi 7Ah-ás AGM szünetmentes akkukat is szívbaj nélkül megkínálom 100-150A csúcsárammal, nem szoktak tiltakozni ellene...
(#) Inhouse válasza kivancsi4 hozzászólására (») Ápr 20, 2020 /
 
Idézet:
„mivel az autóban, netalán egy traktorban, vagy más erőgépben jelentős rázkódás lép fel”

Azért az nem ugyanaz, mint egy vésőgép, vagy egy vibroasztal. A járművek gumikerekeken gurulnak, és lengéscsillapítóval rendelkeznek. Nem éri őket ennyire intenzív, sűrű rázkódás szerintem. Mondjuk, ha már úgyis a halálból jönnek vissza, akkor majdnem mindegy, próba és kiderül...
(#) kivancsi4 válasza gulyi88 hozzászólására (») Ápr 21, 2020 /
 
Proli007 által közzétett kapcsolást használod, amiről cikk is íródott? Megépítettem(de még kipróbálva nem volt) és a kérdésem az volna, az IRF540 bírta-e gyűrődést, és ha igen mekkora hűtőbordával?
(#) gulyi88 válasza kivancsi4 hozzászólására (») Ápr 21, 2020 / 1
 
Áh fenét. IRF530 tized akkora áramra se alkalmas (fizikailag képtelen 30-40A nál többet vezetni).
Próbáltam eztis-aztis, valamikor írtam erről itt a témában, de se komoly FET-tel, se IGBT-vel nem volt megfelelő (azt hiszem 250A körül volt a max ezekkel, utána letérdeltek).
Tirisztorral (SKKT valamelyik javításból megmaradt példány, egyik tagja döglött) kapcsolok, labortáp tölt 2db párhuzamos 10000µF ROE elkót, áramcsúcstól függően 30-40V között,
6mm^2 kábel megy az akkura (közben még tesz egy menetet 50W méret körüli üres toroid trafóvason). Meg van még egy 60mV 60A söt közbe, azon nézem az áramot szkóppal.
A kábelek fizikailag mozognak egymás mellett, akkora erőhatást hoz létre az áram bennük.
A tirisztor gyújtásáról meg kioltásáról egy egyszerű áramkör gondoskodik.
(#) küzmös Gergely hozzászólása Máj 4, 2020 /
 
Üdv! Mik a tapasztalatok a sönt ellenállás nagyságát illetően? Mennyire fogja vissza az impulzusokat? Anno 0,68 ohmot találtam. A kisebb akkuknál jó lehet, de akár már csak egy 55Ah nagyságnál is 3-4 nap mire feltölt a legkisebb frekvencián, azaz a poti legkisebb állásában. Ez nem lenne baj, idő kell az élesztéshez, csak volt már itt is róla szó, hogy "lerontja" az impulzus csúcsokat, aztán további kísérletek szerint mégsem. Szóval mi a meglátás? Találtam 0,15 ohm-ot, 0,22 ohm-ot. Cseréljem át valamelyikre? Ha a potit fentebb csavarom a kitöltési tényezőt változtatom, azaz az áramerősséget is növelem, ha "gyorsítani" akarnám akkor gyorsíthatnám, nem ez lenne a lényeg, hanem az impulzustüske.
(#) Inhouse válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 4, 2020 /
 
Áramot akarsz mérni? Lehet, hogy elég lenne a vezeték ellenállása. Dupla vezetékkel...
(#) küzmös Gergely válasza Inhouse hozzászólására (») Máj 4, 2020 /
 
Hát valami olyasmit. Csak kíváncsiság..
(#) küzmös Gergely hozzászólása Máj 6, 2020 /
 
Tegnap fejeztem be az én saját akkumat. Hozzávetőlegesen 80 óra volt a kezelés. 15,3V.-nál olyan 0-350mA közt ugrált az áram, nem zubogott, csak már látszott hogy bugyborékol. Nem is melegedett. Egy 5 éves, 55Ah-s akku. 12,4V nyugalmi feszültséget tartotta. Télen is indított ,igaz nehézkesebben, de indított. Mivel van egy másik akkum, amit csak úgy nekem adtak, mondván rossz (ezzel a regenerálóval ment két cikluskört egy hónapja, és most beraktam, az van az autóban. Úgyhogy ráért regenerálódni a sajátom. ) 24h-val a kezelés után rámértem. Elég jónak tűnik. A két szélső cellánál a +, és - végnél is barnás maszatos valami úszott az elektrolit tetején. Nem sok, éppen csak, de látszott. Most jön majd a kollégám akkuja, akit nagyon szoktam nevetni, mert az egész mostani telet (is), és tavaly telet is úgy játszotta végig hogy amikor indít annyira beesik a feszültség hogy éppen csak elkapja, és úgy röffen be a motor, mikor már azt hinné az ember hogy na ennyi. Még hűvösebb tavaszi napokon is rendesen nyekken, köhécsel. Már mondtam neki hogy generátort akarsz cserélni? Azt mondja ááá.. nyáron úgyis eladja, kibírja még ezt. De nagyon durva. Rátöltöget, de 2 nap kb.. alig indul télen. Egyértelműen akkumlátor. 12,1V.-ot mértem rajta TAVALY januárban.
A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2020

P1140724.JPG
    
(#) bitmixer válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 6, 2020 /
 
Nagyon meggyőző, amiket írsz. Ha nem lennél olyan messze, adnék én is neked egyet regenerálásra, mert nekem nem sikerült...
(#) küzmös Gergely válasza bitmixer hozzászólására (») Máj 6, 2020 /
 
Csodák nincsenek, de előttem van az autószerelő arca, aki azt mondta a pár oldallal előrébb említett Nissan Micra akkumlátorára ami merülgetett előtte is (ő ezt nem tudta), majd náluk 2 hét alatt újfent csutkára lemerült, s nem tudták feltölteni.. 3,x.. azt hiszem 3,7V-ot mutatott ekkor. Szóval azt mondta rá hogy azt ki kell lökni, mert semmi áram nincs már benne nem is lesz jó (nem is volt, egy féklámpa izzó se világított rajta, lehet épp ezért volt hatásos rá az impulzus) , vs. egy hétfőn délelőtt akkumlátor szaküzletben rámérő srác kissé értetlen arca ,és mondata "Ez hibátlan..". 390A indítóáramból valami 374A.-t mért vagy mennyit. Az a kocsi itt áll a garázsban, tesóm nem jár sehová "home office".. már nem is tudom mióta.. rögtön elsőként "maradt otthon". Az autó eladó lesz, mivel már van egy másik. Egyszer mentem vele boltba azóta (csak hogy járjon kicsit), vagy két hete, azóta is itt áll (újabb 2 hete). Ma indítottam be, kicsit járattam.. megy. Meg lehet nézni a dátumokat hogy mikor vacakoltam azzal. Hogy csinálod a kezeléseket? Illetve milyen állapotú, és korú akkumlátorokon?
A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2020
(#) bitmixer válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 6, 2020 /
 
6 éves 54 Ah akkut próbáltam életre lehelni saját gyártmányú kütyüvel: https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2257817.html#2257817
Az akku még nem volt teljesen halott, úgy 7-8 Ah még volt benne, de 30 napi kezelés után rosszabb lett
A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2020
(#) küzmös Gergely válasza bitmixer hozzászólására (») Máj 6, 2020 /
 
Hm.. igen emlékszem rá(d), olvastam itt már mindent, és mindenkit. Érdekes kérdés a kapacitás, és az indítóáram kettőse. Észrevettem, hogy még ha a kapocsfeszültség le is ül, és kapacitásában sok esetben nem sokat "nyerek" én se, de az indítóáramban viszont jobb lesz, sok esetben sokkal jobb lesz az akku impulzustöltés után, mint előtte volt. Meglévő (megmaradt) kapacitás, és áramerősség kettőse. 30 nap az tényleg tetemes idő. Lehet hogy merült is közben? 30-40-60 óra nagyobb akkuk esetén 80-100 óra a mérvadó egy ciklusra. Többek közt az akku adott állapotától is sokban függ ez a töltési idő. Próbáld meg összelökni ezt a kis kütyüt, és tesztelgesd. Sokunk ezt fejlesztgette. gulyi88 keményen fel is turbózta ahogy nem sokkal felettünk olvashatod.
A hozzászólás módosítva: Máj 6, 2020
(#) küzmös Gergely hozzászólása Máj 9, 2020 /
 
A sönt ellenállásnak hol van a legjobb helye? A FET S, vagy az G lábán?
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Nem tudom, melyik rajzra vonatkozik a kérdésed, de attól tartok, az a "sönt" csak egy korlátozó ellenállás és akkor a drainben van.
A gate-ben semmi keresnivalója, a source-ben pedig hatalmas korlát ( ellencsatolás ) lenne - persze attól függ, mekkora csúcsáramot akarsz..
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
A szulfátoldó "fapados" első alapverzióját néztem. Ott a source-ben van, valóban korlátozó funkciót lát el (kisebb motoros akksik töltésénél javasolják) ,de a javított bővített funkciós, "automata" változatban megváltoztatták a helyét.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 / 1
 
Akkor a source-ban inkább 0.05 ohm körüli kell maximum és azt nézd meg, xx amper áramerősségnél hány voltra ugrik fel a source feszültsége és ez hogy viszonyul a gate feszültséghez. Abban az állapotban mennyi az Ugs és ahhoz mekkora áram tartozhat.
Pl. egy ilyen ellenállásnál, 20 ampert feltételezve már 1 volttal csökken az Ugs feszültség - ezt talán a feted adatlapján megtalálod, mennyit számíthat.
Az összes áramköri ellenállásban pedig bent van még a fet Rds(on) xx mohm ellenállása az említett 20 ampernél, + az összes vezeték ellenállása, ami hasonló nagyságrendű lehet.
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Találtam egy 5W/0,15 ohm-ot azt hiszem első körön ezt építem be, és megnézem hogy mit tud így. IRF540-es van benne, nem szeretném egy elhamarkodott vezércsellel tönkretenni.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Igazából szkóppal kellene megnézni és a legkeskenyebb "tüskénél", mekkora a fesz a 0.15 ohmon, ebből kiszámolva az áramot és mit szól hozzá az 540.
Adatlapon megvan pl. egy 20 us értéknél és xxx periódusidőnél, mit lehet átengedni rajta.
Ha ez több, mint a megengedett, akkor növeld 0.22 ohm-ra, ha nem, akkor szélesítheted az impulzust.
Beszól esetleg még a hőfok is..
Azt se kell elfelejteni persze, a puffer feszültség mennyi..
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Gyorsan beépítettem ezt a 0,15 ohm-ot, s jobb híján egy 12V/55W.-os égőt tettem rá. Most a legkisebb frekvencián is elég rendesen villog, és ütemesen üveghangon (kattog), pattog is a villanásoknál, olyan 60%-os fényerőnél. Ha változtatom a kitöltést akkor besűrűsödik a pattogás, és 100%-os lesz az égő fényereje. Azt hiszem megpróbálom egy akksin a legkisebb frekvencián.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Az izzó nem a legjobb a karakterisztikája miatt, de "látható".
Ha villog, akkor az még nagyon széles impulzus. Vedd vissza jól a szélességet, ha tudod, a freki pedig minimális legyen.
Hány volt a puffered?
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Kerek 40V körüli értéket mérek a 63V/3300µF-on. Így sikeredett anno a tápom. (Nem is 7812 van benne hanem a javallat szerint zener állítja elő a 12V-ot az 555-nek.) Egybemosott villódzásnak mondanám, nem alszik el teljesen a "szünetben" sem, inkább pulzálás..
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Az nagyon komoly... - annyit nem tennék rá, az biztos.
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Csatoltam egy videót utólag, így fest.
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
35V az ajánlás. Nekem 39V. Gondolom csökkenthető előtéttel ha arról van szó.
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Akkor egyelőre tegyél be egy 0.3 ohm körüli söntöt vagy vedd vissza a tápot is, ha tudod..
Mérés nélkül ki tudja, mekkora a csúcsáram..
Ja, az a 4 volt közte nem kevés... ha tudnád az akku pillanatnyi belső ellenállását is, mindent összeadogatnál és azt kapnád pl., hogy ( legyen csak 38 volt terhelve ) 38-14-1-1 volt vagy 34-14-1-1 voltból gazdálkodsz, az nagy különbség.
Én biztos betennék egy kis állítható kerítésdrót tekercset ( pár tized ohm ) még sorban az akkuval, ameddig nem tudom megmérni a csúcsáramot..
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Akkor beépítem harmadiknak a 0,22 ohm.-ot. Eddig huzamosabb időn át, összesen napokat ketyegett 0,5 és kisebb akkuk esetén 35Ah 0,68 Ohm-mal hibátlanul. Egy vastag alu alaplemezen vannak a dolgok, és a nagy batár trafó is. A sönt forró, a trafó langyos, az egész kis alukonzol langyos volt, elviszi a hőt a FET-től is. Jó eredményeket értem el eddig vele. Gondoltam kipróbálom kisebb sönttel is. De elégetni nem akarom, ezért kérdeztem ezt most inkább megint meg.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
A sönt persze forró ( nem hűthető? ), mert ami rá van írva "W", az nem a 60-80.... fokos hőfokára van megadva.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) küzmös Gergely válasza ferci hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Megmondom őszintén hogy "kókány" megoldással felragasztgattam az alu alaplemez aljára őket szép sorban, és attól függően átkábelezem, hogy milyen (azaz amekkora) akku jön. Az ujjam a legforróbb pillanatokban épp hogy állja a 0,5 ohm-ot, ha ujjbeggyel rátapadok. Szépen elvezetődik a hő, "tapenyolom" az ellenállást néha, de amennyire meg lehet ezt saccolni, olyan 50-60 fok körül mozoghat, mivel nem pirítja le az ujjbegyemet, de azért rendesen "tűzforró", viszont soha nem ég meg. Szép fehér a porcelán háza.
A hozzászólás módosítva: Máj 9, 2020
(#) ferci válasza küzmös Gergely hozzászólására (») Máj 9, 2020 /
 
Maradjon is úgy..
Következő: »»   75 / 84
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem