Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Győztem. Először deltában akartam. Kevés volt a kondi. Átkötöttem csillagba. Aztán a két tekercs sorba, az lett az üzemi. Segéd pedig egy tekercs. Indult minimalis 130µF körül. Na utána egy tekercs a főfázis, a másik kettő sorba az a segédfázis. Így már kellett kb 170uF. Na aztán vissza deltába. Ami volt kondi széttúrtam mindent, tákoltam "drótoztam " 300µF-nél állt meg a dolog Deltában. Forgásirány is oké. Az áram kondi lekapcsolását követően 7,3 Amper. Ha vissza rakok 100µF-et akkor lecsökkent 3,14 Amperra. Forog mint a bolond szerintem ez simán van 3000. Meg deltában hallod a hangján hogy ebben aztán van kraft. Ezek alapján mekkora teljesítményűre saccolhatjuk? Megvan a szám: TV2308 A csipeszt tmk-zni kell megfelelő kondikat üzemit és startot honnan a legcélszerűbb rendelni? Mennyi legyen az üzemi kondi értéke szerinted? Arra gondoltam hogy 300µF legyen az egész pakk. Ebből 100µF van amit rá tudnék tenni üzeminek, meg vennék 200µF et startnak. Szerinted?
Ahogy írtam "csak" 2.2kw 2900 fordulatú. Gyárilag csak 3 kivezetéses volt. Idősebb testvérénél 8,7 Amper tekercsenként 220on.
Üzeminél jól írod a 100MF-et (érdemes ellenőrizni) Indítónál először kipróbálnám elég e az egy 100MF-es (nem tudom mit fog hajtani) ha nem akkor mennék "fel" 200 µF összértékig (kizárólag deltába próbáld)
HZF90L-2D ezt sikerült kinyomoznom. A nem D végűnél szerepel az adattáblán a 230V. Itt ennél csak 380V van. Ökölszabály szerint 100w ként 5 µF üzemi 20µF indító. 2.2kW esetén 110 üzemi és 440 indító. Meghagynám a százast üzeminek. Úgy már próbáltam szépen futott. Körfűrészen lesz. Mert a peremes 0.75 watt siemens motor kikampelt. Rajta maradt a segédfázis és leégett. Ez viszont talpas úgyhogymég hegeszthetek is fúrhatok faraghatok. Elég békebeli vasakból van készítve. Lehet nem kellene elspórolnom az indító kondit. 200 µF indítóval meg sem nyekkent. 300 már igen de nem lökés szerűen pörgött fel. Hanem szépen lassan. Lehet nem hülyeség az ökölszabály. A baj az hogy ennyi kondit hova rögzít az ember... :/
A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2020
Igen az a tipusa. Én"ökölszabályként" üzemi kondi dupláját tudom csak maxként, de úgy csinálod ahogy akarod.
Ha ezekeket a kondikat megveszed boltból már majdnem ott vagy mintha ezt eladnád és vennél inkább egy 1~-ú 1500 wattos mocit (akár imi-t is) Körfűrész meg lehet csinálni "ékszíjkuplungosra" (moci felemel majd felpörgés után ráenged)
Az ékszíjkuplung kellett. Úgy kevés volt a nyomaték nem bírt kipörögni. Olyan az indítása a gépnek már mint a boeing 747-nek. Lehet még az egyszerűbb. (250+100) indito 100 uzemi. Drágán kötik mostanság a 3 fázist?
Van olyan táblázat ahol meg lehet nézni hogy - 3x400V- os motor deltába kötve - a bimetálos hőkioldón levő amper skálát hová kell állítani a motor névleges teljesítményétől függően? Illetve egy újabb motor lesz felrakva amin van a kötődobozba két szál vezeték amin rövidzárat mérek gondolom van a motorban egy hőkioldó ha ez tényleg az akkor nem érdemesebb leszerelni a mágneskapcsoló mellettit és ezt bekötni csak?
Köszi, meg is van:
https://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=111926 Meg ez is: https://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=280031 Akkor a nyomógomb csak annyit csinál hogy bónuszkondit ad a tekercsre ha jól látom.
Jó szerencsét! A hökioldó értékét mindig a motoron lévő névleges áramértékére kell állítani. Üdv.: Joe
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2020
Szia! Nem érdemes leszerelni, sőt. Sokan tévesen értelmezik a hőkioldó szerepét. A neve ugyanis a bimetállos működési elvből fakad. A motor tényleges hőmérsékletéhez semmi köze, honnan is tudná, sokszor több 10 méter távolságban felszerelve a motortól? Ami a motorban van a tekercseken, az a tényleges hőmérsékletet figyeli, a hőkioldó pedig a motor által felvett áramot. Ha ez meghaladja a beállított értéket, akkor nyitja a segédérintkezőjét vagy akár a motor áramát is megszakíthatja típustól függően. Ha a hőkioldó nem old le, mert nincs túlterhelés, attól még a motor leéghet. Lehet ez elégtelen hűtés miatt, pl. eltömődött ventilátor rács, túl meleg környezet, hiányzó ventilátor. Ha van rá lehetőség, kösd be mindkettőt!
A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2020
Ne haragudj, de nem bírtam ki. Az ilyesmi műszaki dolgokat talán nem kéne a szerencsére bízni, tudni kellene, és lehet is tudni, hogy mit miért hogyan.
Jó szerencsét! Én sem bírtam ki, bár ezt egy szakembernek magyarázni sem kell. Persze ezután, mint mindent a villanyban, ki kell próbálni. Ez nem szerencse kérdése. Szükség esetén állítani. És a legfontosabb: mérni, mérni, mérni, ez kötelező. Nyilván, ha kevesebb leold, akkor is, ha nem kellene. Nagyon főlé sem lehet állítani, mivel akkor, meg túlterhelésre nem fog működni. Ezért kell a névlegesre
beállítani. De gondolom ezeket nem kell magyarázni. Üdv.: Joe
3 fázisú villanymotort, egyetlen egy kondival egy fázisról lehet indítani?
Hello! Ha terheletlenül indul a motor, akkor általában igen.
De akkor nem kell a nyomógomb, vagy a nyomógombbal simán csak áthidalom a meglévő kondit?
A nyomógombbal nem hidalhatod át a kondit, mert a kondi próbálja pótolni a hiányzó fázist a fázistolásával. Itt láthatod, mire való a nyomógomb. Annak feladata a starter kondit párhuzamosan kapcsolni az indítás idejére.
De ha csak egy kondi van, akkor nem is szükséges a nyomógomb?
De viszont láttam nem egy 3 fázisú motort 1 fázison, 1 kondival és nyomógombbal. Csak nyomógombbal indult, nélküle terhelés nélkül is csak búgott. Ott hogyan alakul a trükk?
Az nem háromfázisú motor volt szerintem, hanem egyázisú segédfázissal. Mint amilyen pld. a hűtőgép motorok java. De én a tekercseléshez nem értek.
Az meglehet hogy mégse 3 fázisú hanem inkább IMI akkor?
Tehát ha elég egyetlen egy kondi akkor 1 fázisú lesz az és a kondit kell rákapcsolni csak a nyomógomb idejére. Aztán így bekötni: https://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=248871
Egyik tekercsre rákötik a fázist, nullát. A másik tekercsre ugyanezt, csak egy soros indítókondenzátoron és egy nyomógombon keresztül. A második tekercset segédfázisnak használják, a megfelelő értékű kondenzátor biztosítja a fázistolást. Indításkor mindkettőre rá kell kapcsolni az áramot, majd ha már forog a motor, a "segédfázis tekercsről" le lehet venni a feszültséget. Nyomógombbal figyelni kell, mert az állandó fázis rákapcsolásával egyidejűleg kell nyomni a gombot, majd a forgáskor elengedni. Elegánsabb megoldás időkapcsolóval, vagy áramrelével megoldani a dolgot, akkor csak egy kapcsolót kell kézzel kapcsolni.
De a háromfázisú motorok egy fázisról működtetése mindenképpen szükségmegoldás, mert nem erre vannak tervezve. Működni fog, de kisebb teljesítménnyel, valószínűleg a cosFi is rosszabb lesz, de forog...
Ez egy egyfázisú motor áramrelés bekötési rajza, két különböző forgásirányra. Ebben az esetben csak két tekercs van, az U1 és U2 között a főfázis tekercs, a V1Z1 és a V2Z2 között pedig a segédfázis tekercs. Itt az áramrelé a bekapcsoláskor behúz (mert az indulási áram nagy), rákapcsolja a segédfázis tekercsre is az áramot az indítókondenzátoron keresztül. Ha már felpörgött a motor, a főfázis árama lecsökken, elenged az áramrelé és lekapcsolja a segédfázis tekercsről az áramot.
Sziasztok!
Egy háromfázisú motor bekötésében kérném a segítségetek. Egy esztergapad motorjáról van szó, a motor adattábláját lefényképeztem és mellékeltem. Készítettem egy ábrát a kapocslécről, amin jelöltem a kapcsok közt mért ellenállásokat. Nem értek az erősáramú dolgokhoz, csak a régen tanultak alapján feltételezem, hogy ez a motor két fordulatszámon is tud üzemelni (1400 és 700 ford.). Hogyan oldják ezt meg, pólusszám váltással? A mérési eredmények alapján feltételezem, hogy a tekercsek csillagba vannak kötve és a csillagpont nincs kivezetve. Ha valaki tudna mellékelni egy ábrát a bekötéshez, azt nagyon megköszönném.
Ez egy Dahlander motor. Erre keress rá, mindent megtudsz.
Köszönöm a gyors választ!
Húú.., Dahlander... valamikor tanultam róla. Utána olvasok, köszönöm! Ha elakadok kereshetlek? A hozzászólás módosítva: Máj 22, 2020
Persze, de nem fogsz elakadni.
Idézet: „Persze, de nem fogsz elakadni.” Csak jelzem informatikával foglalkozom, nagyon régiek és alapszintűek az erősáramú villamos ismereteim. Van az esztergán két középállású kapcsoló. Akkor az egyik ezek közül a Dahlander kapcsoló? Azzal lehet a fordulatszám átkapcsolást a másikkal pedig a forgásirány váltást megvalósítani. Sajnos nem a legjobbak a fotók, le kell majd szereljem a kapcsolókat, hogy alaposabban tudjam tanulmányozni mit is csinálnak és hogy kell bekötni őket. Pontosabban a kapcsolók most is be vannak kötve, csak a motorról van lekötve két háromeres kábel, azt nem tudom hogyan kössem vissza. A hozzászólás módosítva: Máj 22, 2020
Sziasztok,
Egy gyors segítséget kérnék egy egyfázisú villanymotor bekötéséhez aminek mellékelem a kapcsolási rajzát. A konkrét kérdésem hogy mit hova kössek. Nyilvánvalóan van egy elképzelésem de kellene egy megerősítés. Előre is köszönöm!
Hello! Itt sok gondolkodni való nincs. Zöld-sárga a védőföld. A sorkapocs "L" pontjára a fázis, "N" pontjára a nulla. Ha számodra nem jó irányba forogna, akkor a nullát az "N" helyett a "C" pontra kell átkötni. Ha nem fix a bekötés, akkor mindegy hogy melyik a fázis és a nulla.
Jó eséllyel az egyik kábel az egyik sor, a másik kábel a másik sor,- így szoktuk az ilyesfajta kapcsolásokat kötni, ne keljen bogarászni. Ha nem működik így, írd meg a gép típusát, valószínűleg tudok hozzá rajzot keríteni. Lehet, csak hétfőn leszek újra gépközelben.
Sok sikert!
Ezer köszönet, erre gondoltam én is egyébként de nem voltam benne 100%ig biztos hogy a N hova menjen, így inkább megkérdeztem mielőtt bekötöm és elindítom a 3 motort.
(Egy még nem olyan túl régóta villanyszerelőként dolgozó)
Én is erre számítok "...egyik kábel egyik sor, másik kábel másik...", de a szakszerűséget nem feltétlen követték ennél a bekötésnél, hiszen a zöld/sárgát is fázisvezetőként alkalmazzák, így bármit fel lehet tételezni. Hálózatra kapcsolás előtt mindenképp le szeretném követni a kábelezést, ezért is érdeklődtem a motor bekötése felől.
Mai napot erre áldozom, remélem sikerrel járok! Felesleges lenne géptípust mondanom, mert egy átalakított gépről van szó. Adott az eszterga de a motor és a hozzá tartozó villamos cuccok utólagos ráépítés eredményei. Köszi a segítséget! A hozzászólás módosítva: Máj 23, 2020
|
Bejelentkezés
Hirdetés |