Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » ATX-táp problémák, meghibásodás
A terhelés hatására mit kell érteni ? Mivel terhelted be a tápot ?
Rendben, elkezdem őket méricskélni hétfőn. Szemmel láthatólag mindegyik rendben van, nem púposak nincs rajtuk kifolyásnak nyoma.
A melegedő alkatrészek az APFC dolgai nem? Nem lenne értelme kiiktatni ezeket?
Volt terhelve számítógéppel és 24V -os izzóval is. Mindkettővel ugyanúgy viselkedik. És volt néha olyan is hogy terheléssel nem akart indulni, vagy terhelés hatására leállt. Elvileg 750W -os, egy 4A -t evő izzó meg se kottyanhatna neki...
Izzónak nagyon kicsi az ellenállása addig amíg be nem melegszik. 4 Amper üzemi helyett, bekapcsoláskor 20A is folyhat. Ezért simán letilthat induláskor.
Az adatlapja szerint tud is ennyit. De nem az az igazi probléma hogy néha nem indul vagy terhelésre leáll. Ugyanezt megtette egy alaplappal is. Első bekapcsolásnál csak harmadszorra volt hajlandó elindulni.
Ha kiiktatom az PS229-est, akkor a feszültségek nem fognak az egekbe menni?
Mi szabályozza akkor őket?
A PS229 csak egy feszültség monitor áramkör (mint a régi tápokban az LM339 ), ha letiltod, attól a szabályzás nem áll le, elindulhat és kiderülhet, ha valamelyik feszültség nincs a határokon belül.
Illetve látok még itt egy potmétert, ez vajon mit szabályoz? A ventilátorhoz lehet köze?
Ha a primer oldali nagy puffer Capxon, és a dátumkódja 2006-2009 közötti, akkor azt már cserélheted is ki.
Ha mi is látnánk azt a potmétert, akkor erre könnyebb lenne válaszolni. Szinte biztos, hogy nem a ventilátort. Hagyd békén azt a légkavarót, hidd el, van oka, hogy hangos, nem hülye ember tervezte azt meg. Cserélni lehet, de csak és kizárólag olyanra, ami a gyári légszállítását minimum tudja és az elindulási küszöbfeszültsége maximum akkora, mint a gyárié. Ezek nélkül csak hazárdírozni lehet a hűtéssel, a táp nem fog szólni, hogy melege van-jó esetben van védelem, ami leállítja, rossz esetben nem tud időben megszólalni az sem és a táp lassan elfőzi saját magát.
Erről lenne szó. Azért az nem járja, hogy 40-50W-os terhelés mellet ilyen robajjal menjen.
Teljes tengeri beteg vagyok már tőle. Kicserélem, csak tartok tőle, hogy zárlatos a tranzisztora. Azért tolja ennyire. Lehet, hogy termisztor van benne, lent a bordától 2mm-re. Egyébként ez golyós csapágyas. Én azokat nem szeretem. Voltak már ilyen ventilátoraim. Úgy vettem, hogy örök élet. De 1,5-2év után mind felhangosodott, a műszerolaj sem segített rajtuk. Siklócsapágyasból van 10évesem is, ami még mindig tűrhető. Úgy látom, hogy ez jobb felépítésű mint a HEXA+. 6db kettős dióda van benne. A transzformátorok is nagyobbak. Primer puffer is 330µF-os, HEXA-é csak 270uF. De lehet, hogy valaki cserélt már benne kondikat. 12V-on csak 2db 1000µF-os van. 2x16A-ra. Lehet, hogy nem gyári és kisebbet raktak?
Illetve még annyi, hogy már nem csinálja alacsony terhelés mellet, a ciripelést. Lehet, hogy valamelyik kondi instabil benne?
A potméter, amit kérdeztem pedig ott van, a főtrafó alatt. Lehet, hogy a ventilátoré és kontaktos? A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2020
A tápegységnek van egy állandó, terheléstől független vesztesége. Azt is ki kell onnan szellőztetni. A bordán is elég nagyot lehet spórolni-látod te is, hogy nem cifrázták, sima lemezek vannak benne, cserébe a hangosabb ventilátorért-belefér, hiszen ez nem egy csendre hegyezett táp.
Műszerolaj nem jó a golyós csapágynak. Annak zsír kell. Az olaj a maradék kenést is kimossa belőle. Persze, hogy mindene nagyobb, valahogy kell tudja a több teljesítményt, de nem ez az egyetlen oka. Ahogy fejlődnek a tápok, kapcsolások, az egyik cél az alkatrészek számának, méretének csökkentése. Az üzemi frekvencia növelésével például kisebb vasmagkeresztmetszet és kisebb szekunder pufferek elegendőek (ha azok tudják legalább ugyanazt az alacsony ESR-t). A primer puffer mérete is csökkenthető, ha a PFC képes azt is feltölteni, ha a kondenzátor bírja az ezzel járó nagyobb áramot. Úgyhogy erre egyszerű válasz nincs, nem feltétlenül az a jó, ha tele van rakva alkatrésszel, ez éppen a kevésbé hatékony működés miatt is lehet. Az 1000µF gyári.
Hagyd már azt a potmétert. Ne tekergess semmit benne anélkül, hogy pontosan tudnád, mire való. És biztosan nem a ventilátoré lesz. Annak nincs potmétere. Minek lenne? Ott a termisztor, az kezeli.
Azt, hogy van benne hőfokfüggő szabályzás. De ne olyat várj, mint amit a Zalman tud (ami ugyanerre a modellre épül, csak a hűtése sokkal jobb). Az jó okkal kerül majdnem dupla annyiba.
Ha eddig jól működött, mi a meglátásod, az lehet a baj, hogy benne van és működik az APFC? Nem esetleg az lehet a gond, hogy máshol van hiba, ami a PFC üzemét zavarja meg először?
Én már hibásként kaptam. Akitől kaptam az csak kicserélte egy másikra és megoldódott a problémája. Mivel terhelés nélkül jól működik, gondoltam hogy érdemes lenne foglalkozni vele.
Holnap megnézem az elkókat és jövök az eredménnyel. Ha a pufferkondi nem lenne jó akkor a rajtalévő feszültség is ingadozna? Mivel szerintem az APFC alkatrészei forrósodnak, ott lehet valami gond. Vagy azokkal, vagy valami zavarja a dolgukat. Mivel tudtommal nincs jelentősége a működésének ezért kérdeztem hogy nem lenne-e jó ötlet egyszerűen kiiktatni, és megnézni mi történik. A zörgést mi okozhatja? Teljesen olyan a hangjuk mintha a ventilátor kerregne. Túl nagy frekin akarja kapcsolgatni a feteket?
A puffer elkó teljesen szakadt. Próbaképp beletettem egy kisebbet és remekül működik a táp.
Tettem rá még egy izzót, stabilan indul velük, és nem melegszik. Köszönöm mindenkinek a segítséget!
Meg tudod mondani, hogy Zalman-ból melyik az a típus pontosan?
Megnézném képeken, hogy hogy alakították ki a hűtését.
Sziasztok!
Megint bevásároltam, egy Chieftec GPA 450S8-as táppal. A feszültségek úgy, ahogy megvannak. De valami baromi hangosan gerjed benne, mint egy hegesztőgép. Az alaplapot nem indítja el. Ha indítom full-on pörgeti az alaplap ventilátorát (normál esetben csak egy pillanatra kéne és visszavenne). Szerintem a feszültségek sem stabilak, de nem merem sokáig járatni. Holnap átnézem. Az aktív PFC lehet a hang forrása? Pufferkondis lehet?
Sziasztok!
Igaz nem ATX táp, de ez is kapcsolóüzemű... Most egy LCD monitor hibás táppaneljét szeretném meggyógyítani. 5V -ot állít elő kb. 10mA -es terhelhetőséggel, ez terheletlenül meg is van. Leterhelve azonban jelentősen lecsökken. A primer és szekunder oldali elkókat kimértem, de nem tapasztaltam semmi hibára utalót. Merre lenne érdemes elindulni? Mi okozhatja a táp legyengülését ha az elkók jók?
Szia!
Mivel mérted az elkóket? ESR mérővel? 10mA? Az elég jelentéktelen. Én a szekunder elkókat szoktam cserélném ilyen esetben. A hozzászólás módosítva: Máj 12, 2020
Szia!
Az elkókat sima kondenzátormérővel néztem. A kimeneti feszültség kb. 10mA nél már a felére esik vissza. Rövidrezárva kb 600mA -t tud produkálni. A monitor vezérlőpanelje pedig kb. 500mA -t fogyasztana. A szekunder elkót kicseréltem nagyobbra de nincs változás. A puffer elkóra rátettem még egyet, de ez sem hozott változást. A vezérlés szerintem rendben van, a nagyfrekis zajt szépen hallani és változik is terhelés hatására.
Tovább folytattam a kondik ellenőrzését, és meg lett a rossz kondiban lévő kondi. A kapacitása negyede a ráírtnak, kívülről nem látszik semmi. Cseréjével működik rendesen a táp.
Köszönet a segítségért! Nem tudom beültetve mért nem sikerült kimérni. Milyen műszerrel érdemes méricskélni? Van esetleg olyan is amivel beültetve is pontosan lehet mérni?
Hello! Beültetve sosem lehet pontosan mérni, mert a mérést az áramkörben lévő más elemek befolyásolják..
Kis feszültséggel lehet mérni, de az áramkör akkor is befolyásolhatja a mérés pontosságát.
Most, hogy láttam 1-2 minőségibb tápot. Elgondolkodtam rajta, hogy nem is annyira rossz, a régi N-Power 500-as tápom.
Vannak hibái. A kettős dióda, csak 20A-t bír és 2x15A van ráírva. Valamint a kondik is elég spórolósan vannak benne. Egy-egy 2200u-os az 5V és a 12V-on. Nem lüktet ez így, egészséges ez az alaplapnak? A többi tápomban két kondi van feszültségenként és egy soros tekercs közöttük. A másik problémám vele, hogy csak a segédtáp van optikailag leválasztva. Ezekre azt szokták mondani, hogy életveszélyesek. Valóban azok? Vannak jó tulajdonságai is. Nagyon halk, normálisan bordázottak a hűtőbordák. Harisnyázottak a kábelei. A hangja nekem elég sokat számít. Fontolgatom, hogy kicserélem a kettős diódát nagyobbra és visszateszem. 20A nekem pont elég, de tartalékom semmi nem maradna.
A minőségi tápok általában jó belsővel rendelkeznek de vannak kivételek mint pl. a Chieftec iArena sorozat ha jól tudom az minimál design abba csak a legszükségesebb dolgok vannak. Igaz olcsó is egy chieftec-hez képest de nem is annyira ajánlott. Régen láttam már Npower tápot belülről de mint ha úgy emlékeznék annak is optós a visszacsatolás és nem csak a sb részén. Esztlzg egy kép volna a belsejéből?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |