Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   307 / 345
(#) jdani hozzászólása Jan 11, 2021 /
 
Üdv. Egy digesztor motorral kapcsolatban lenne pár kérdésem.
A motor olyan fajta, aminek a rotorja mágnes, tehát nem tekercses.
Tulajnak pukkant egyet, de nem tudom mi, lehetett akár az égő is..
A motor ellenállása 50R körüli.
Próbáltam egy égővel sorbakötve beindítani, ha esetleg mégis hibás lenne a motor, akkor ne pukkanjon nekem is, hanem csak az égő világít.
Hát csak az égő világított. (Ez az égős sorbakötős dolog motroknál nem aktuális? Tv-knél szoktam használni)
AZ az 50R körüli érték rossz?
(#) erbe válasza jdani hozzászólására (») Jan 11, 2021 /
 
Leírásod szerint ez szinkronmotor. Nem egyszerű az indítása. Égővel sorbakötve nem valószínű, hogy elindul. Ha nem kapja meg bekapcsoláskor az induláshoz szükséges áramlökést, csak áll és búg. No meg leég. Ha elindul. akkor meg nem határozható meg előre, merre fog forogni.
https://www.szotarjelentese.com/digeszt%C3%ADv
Hogy segíti a motorod az emésztést?
(#) jdani válasza erbe hozzászólására (») Jan 11, 2021 /
 
Ja, bocs, ez szlovákul van.
Szagelszívó?

Ilyen ellenállás érték mellet merjem bedugni?...
(#) erbe válasza jdani hozzászólására (») Jan 11, 2021 /
 
Nem írtad, hány wattos. De szerintem nyugodtan bedughatod. Biztos olyan a kialakítása, hogy bármilyen irányba forog, kifelé fúj. Mint pl. a mosógép ürítőszivattyú.
(#) Gafly válasza jdani hozzászólására (») Jan 11, 2021 /
 
Villanykörtével sorbakötve, próbáld esetleg ésszel/kézzel megtekerni.
(#) Bakman hozzászólása Jan 12, 2021 /
 
Napot!

Asztalosipari marógép, dahlander motorral szerelt előtoló. A gond az, hogy az előtoló lassú fordulata is gyors bizonyos esetekben. Szabad elé frekvenciaváltót kötni (nincs más opció)? Három fázis, 400 V rendelkezésre áll, az előtoló külön dugvillával rendelkezik.
(#) Gafly válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
A szóbanforgó motor is három fázis?
A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2021
(#) ferci válasza Gafly hozzászólására (») Jan 12, 2021 / 1
 
A dahlander az olyan..
(#) ferci válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Elvileg a lassú fordulatú kötésnél sorba van kötve 2-2 tekercs és úgy delta, csak egyeztetni kéne a frekiváltó bemenetét, kimenetét és a motorod feszültségét ebben a szituációban.
A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2021
(#) kendre256 válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2021 / 1
 
Szerintem szabad. A dahlander attól lesz fele akkora fordulatú, hogy a megfelelő kapcsolásban kétszer annyi pólusa van. Átkapcsolás előtt és után sem változik a betáplálás (a rá adott feszültség, és a rá adott frekvencia). Ha eléje kapcsolsz egy frekvenciaváltót, azzal semmi nem változik 50 Hz esetén. A frekvencia változtatásával természetesen változnak az impedanciák, ugyanúgy, ahogy egy normál (nem pólusváltós) motornál is, de ezt a frekvenciaváltókkal lehet kezelni.
(#) Bakman válasza kendre256 hozzászólására (») Jan 12, 2021 /
 
Igen, jobban átgondolva, ez a helyzet. Gondolom akkor van bukta, ha egy fázisú fekvenciaváltóra lenne kötve mert abból csak 3 x 230 V jön ki, a motornak pedig minkét állásban 3 x 400 V kell.
(#) bandika válasza Bakman hozzászólására (») Jan 12, 2021 / 1
 
400V frekiváltó, hiszen a motor is 400V-os még ha Dahlander is. (De a bekötésből is valószínű ez jön ki.)dahlander bekötés
(#) FeketeVipera hozzászólása Jan 22, 2021 /
 
Sziasztok!

Akinek van tapasztalata univerzális motorokkal, felvilágosítana, hogy a Dremel 3000 mikrocsiszoló motorját hogyan tudom direktben rákötni a 230AC-ra? A triak-os fordulatszám-szabályzója, pontosabban annak spéci kapcsolója tönkrement. Cserélni lehetne, de nem nagyon akarom (főként mert mindig max. fordulaton használtam a gépet). Valószínűleg nem lenne ördöngösség intakt állapotban átkötni, de egy évekkel ezelőtti szétszedés óta az eszköz elektronikája hiányos: a szénkefék, a triakos vezérlő NYÁK, illetve a rotor és stator van meg.

Köszönöm!
(#) pucuka válasza FeketeVipera hozzászólására (») Jan 22, 2021 / 1
 
Sorbakötöd a kefék, és az állótész kivezetéseit, Nagyjából kész is vagy (soros motor). Nem árt, ha egy 100 nF 300 V zavarszűrő kondit teszel a gép kapcsaira.
(#) VIM válasza FeketeVipera hozzászólására (») Jan 23, 2021 /
 
Szia! Nem látszik jól a szénkefe tartó és az elektronika kapcsolata ill. hová is csatlakozik a betáp. A lényeg az, hogy az elektronikát át kell hidalni, hogy ne vegyen részt a kapcsolásban az az a betáp kerülje ki a panelt (a betáp egyik szála direktbe kell kapcsolódjon a motorra).
(#) rukh hozzászólása Jan 24, 2021 /
 
Hi!

Segítséget/tanácsot kérek: egy 230 V-os, egyfázisú terménydarálónak egyik pillanatról a másikra megváltozott a forgásiránya, mi okozhatta? Kondenzátor hiba?

Előre is kösz,
Rukh
(#) Csonty hozzászólása Jan 28, 2021 /
 
Sziasztok!

Van egy ősrégi 380/220-as, 900-as fordulatszámú, 600W-os eléggé robosztus asszinkron motorom. Egyfázisra szeretném bekötni. Ilyenkor ugye deltába kellene kötni, viszont meg lehet azt csinálni, hogy két tekercset párhuzamosan kötök az lesz a főtekercs, a harmadikat pedig segédtekercsnek használom? Csinált már ilyet valaki?
(#) ferci válasza Csonty hozzászólására (») Jan 28, 2021 / 1
 
Szia!
Ilyent ne csinálj, mert eléggé egymás ellen fog a 2 tekercs dolgozni.
(#) VIM válasza Csonty hozzászólására (») Jan 28, 2021 /
 
Szia! Bekötheted úgy mint a megbontott csillagpontú motort de nem nagyon leszel vele előrébb, talán a nyomatéka lesz valamivel jobb induláskor. A kondenzátor ebben a bekötési formában kerül a legnagyobb feszültségre. Talán egy starter kondenzátort lehet vele spórolni, attól függően, hogy mire alkalmazod a motort.
(#) Csonty válasza VIM hozzászólására (») Jan 28, 2021 /
 
Szia!
Igen, hasonlóra gondoltam mint a megbontott csillag kapcsolás, csak nem sorba hanem párhuzamba kötném a tekercseket. A harmadikra pedig menne a kondi.
(#) Csonty válasza ferci hozzászólására (») Jan 28, 2021 /
 
Szia!
Miért dolgozna egymás ellen? Ha a tekercsek körbejárási iránya megegyezik akkor a mágneses térerősség is ugyan abba az irányba mutat majd.
(#) Gafly válasza Csonty hozzászólására (») Jan 28, 2021 / 1
 
Lelked rajta, meg a te motorod.
Mérnök lelkem kapálódzik, de az meg legyen az én problémám.
(#) Csonty válasza Gafly hozzászólására (») Jan 28, 2021 /
 
Szia!
Valószínűleg nem a legideálisabb ez a kapcsolás, gondolom telítésbe viszi a vasmagot, melegedni fog. Nemhiába nem ezt javasolják az irodalomban.
Csupán kísérletező énem érdeklődik, hogy ha a régi szép időben, amikor esetleg még bőkezübben bántak a vasmag méretezésével, hátha nagyobb teljesítményre is képes lenne a motor (1968-as motorról van szó, amit valószínűleg újratekertek).
(#) granpa válasza Csonty hozzászólására (») Jan 28, 2021 /
 
Kulcsszó az "újratekerték". Nem lesz telítés. A 3pp, 900 f/p-vel szerencséd van (lehet). A körbejárási irány valószínűleg azonos (muszáj neki), tehát elképzelhető a bontott csillagpontos (nyomatéknövelő) kapcsolás. Persze oda kell figyelni a tekercsirányokra.Én 220/310 V-os autótrafóval csináltam anno; nem volt deltakötési lehetőség.
(#) VIM válasza Csonty hozzászólására (») Jan 28, 2021 /
 
Mérd ki a tekercsek végeinek a hovatartozását a kapocslécen és ha az a klasszikusnak felel meg akkor próbáld meg úgy bekötni.
(#) Bakman hozzászólása Feb 7, 2021 /
 
Estét!

Ismerősöm vett egy marógépet, kissé hiányos állapotban. A gép meglehetősen régi, kb. csókolomot kell köszönnöm neki.

Az asztal X és Y irányú mozgatása történhet kézzel és motorral. A motorhoz semmilyen vezérlő nincs de a gép korából gondolván, nem lehetett az eredeti sem űrtechnika. A motor kivezetésein két tekercs különíthető el egyértelműen. Egy kb. 20 Ω-os (két középső érintkező) és egy kb. 800 Ω-os tekercs (két alsó étinkező). Létezhet, hogy ez egy "egyszerű" univerzális motor? Gerjesztés aztán hadd szóljon?

Motor.png
    
(#) pucuka válasza Bakman hozzászólására (») Feb 7, 2021 /
 
Gyanítom, nem univerzális motor. Ahhoz egyformának kellene lennie az állórész, és a forgórész tekercseinek.
Szerintem ez egy külső gerjesztésű egyenáramú motor, a 20 Ω -s tekercs a gerjesztés az állórészen, a 800 Ω -os a forgórészen. A 800 Ω -os tekercsen az áram változtatásával primán lehet változtatni a fordulatszámot.
(#) Bakman válasza pucuka hozzászólására (») Feb 7, 2021 /
 
Ez lenne a végső cél, működésbe hozni. Nem lehet, hogy a nagyobb ellenállású az állórészen van? Logikusabbnak tűnik. Sok menettel nagy mágneses teret gejeszteni.

Aztán ki tudja, lehet hogy majd szét kell szedni mert ilyen csatlakozó a világon nincs.
(#) pucuka válasza Bakman hozzászólására (») Feb 7, 2021 /
 
Értekeztem erbe fórumtárssal. Ő is azt mondta hogy fordítva. Lehet. De ha úgyis szétszeded, egyből kiderül. Szerintem kisebb árammal könnyebb szabályozni.
(#) proli007 válasza Bakman hozzászólására (») Feb 7, 2021 /
 
Hello! Kiveszed a szénkefét, egyből megtudod mi a helyzet..
Következő: »»   307 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem