Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Erősítő mindig és mindig
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd! I. A helyes tápfeszültségek megléte. II. A kimeneten van-e egyenfeszültség. Élesztés.
Lapozás: OK   2320 / 2526
(#) reloop válasza airwalker hozzászólására (») Máj 23, 2021 /
 
Ha eddig nem húzott be a relé, akkor úgy tűnik a Zener cseréje után sem fog. Az negatív polaritású hibajelre való érzékenységet növelte.
(#) reloop válasza airwalker hozzászólására (») Máj 23, 2021 /
 
Mérd meg mekkora a feszültség az R130 (4k7) lábai között! Ha kevesebb ±0,5 V-nál, akkor a Q111-114 tranzisztorok között keressük a hibát.
(#) mcc válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Azt valóban nem figyeltem. Úgy már majdnem kijön a matek
(#) reloop válasza mcc hozzászólására (») Máj 24, 2021 / 1
 
Tudom, hogy teljesen jó szándékkal hívtad fel a figyelmet az invertáló és a nem-invertáló erősítés számítás különbözőségére. Pusztán a nem gyakorlatias érték miatt gondoltam, hogy fussunk vele egy kört
(#) mcc válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Persze, semmi gond! Én egyébként is inkább csinálnék egy tisztességes műveleti erősítős invertáló fokozatot az elejére, bemeneti impedancia illesztővel. Az úgy korrekt.
(#) reloop válasza mcc hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Nem tudjuk miről hajtja meg a kolléga, lehet akár egy szimmetrikus kimenetű keverője is.
Az egyszeres invertálás a kimenetről végül is elterjed és bevált módszer, nem tudjuk miért keres a kérdező alternatív megoldást. Lehet messze kerül egymástól a két panel és ódzkodik az összekötéstől.
Korábbról figyelem ezt a projektet Bővebben: Link, 1000 W-os erősítő készül, komoly kihívás.
(#) mcc válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Ha szimmetrikus kimenetű keverője van, akkor viszonylag egyszerű a helyzete. Szerintem a lehető legegyszerűbb megoldást keresi, legalábbis erre következtetek. A 33kohmos invertálós trükk valóban nem bonyolult, de benne van a veszély, hogy az egységnyi erősítésre visszahúzott végfok gerjedékennyé válik.
Nagy teljesítményű végfokot nem egyszerű építeni. Én is csináltam már 1000W körülit, igaz nem FET-tel és nem AB osztályban.
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2021
(#) firstman válasza mcc hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Valóban egyszerű,de biztonságos (nem gerjedékeny) megoldást keresek. A melegedés miatt szerintem le fogok menni +-70 Volt környékére, hogy ne legyen akkora a melegedés. Hídban így is tisztességes teljesítményt fogok kapni. A két panelt a leendő doboz két oldalán szeretném elhelyezni, hogy méretesebb, passzív bordákkal meg tudjam oldani a hűtést.
Az ellenállással kapcsolatos kérdésem nem csak erre a kapcsolásra vonatkozott. A válaszok szerint az alábbi képen szereplő kapcsoláson például az R124 értéke lenne a mérvadó.

400.PNG
    
(#) mcc válasza firstman hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Igen, ebben R124 értékével kell azonosnak lenni.
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Üdv! A hídkapcsolás optimális kialakításához ismernünk kéne a jelforrásodat, külön segítség, ha meg tudod adni a névleges kimenő feszültségét és a kimeneti impedanciáját.
Tervezed-e a szóló csatornák és a híd közötti átkapcsolhatóságot? Építesz-e hangerőszabályzót a készülékbe?
Az eddigiekkel kapcsolatban arra hívnám fel a figyelmedet, hogy a tervezett csatornánkénti három pár teljesítmény-félvezető elég karcsú. Ökölszabály szerint ahányszor 100 W, annyi párt tervezünk bele. A ±75 V táp és 4 Ω terheléshez nem sajnálnék belőle négy párat. Ahogy melegszik a félvezető úgy csökken a terhelhetősége (deratáció), a passzív hűtés lehet, hogy kevés lesz. Minden esetre figyelned kell a borda hőmérsékletét és akár bemeneti, akár kimeneti oldalon le kell állítanod a működést túlmelegedés esetén.
Ne feledkezz meg a hangszóróvédelemről és a koppanásgátlásról sem, ennek is tápra lesz szüksége, ami esetleg a fázisfordítót is kiszolgálhatja.
(#) firstman válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Ez az általad is javasolt, hőkompenzált nyugalmi áram beállító helyes kapcsolása, ugye?
Tudom, hogy van hozzá nyák terved is, de egyelőre azt nem készítem el amíg össze nem áll az egész.

Nyugalmi.png
    
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Ez már elavult, mert túlszabályoz. A BD139 helyén IRF530-at használok, más értékűek az ellenállások és került rá egy 1 µF-os kondi. Egyelőre reménytelenül keresem a rajzát, de ha kell újrarajzolom.
(#) firstman válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Túlszabályoz? Azaz melegen túlságosan lecsökkenti a nyugalmi áramot?
Az indításnál kicsi, vagy nagy ellenállást kell beállítani a trimmeren? Te valahol asszem azt írtad, hogy 1k-ra kell állítani, a bajihoz mellékelt dokumentumban pedig pont az ellenkezőjét írják.
(#) Ultimate válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Szia.

Őszintén szólva fogalmam sincs, szóval felvettem és csatoltam, talán ez segít. (?)

gerjedes.mp3
    
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Az ellenmondás csak látszólagos. A BD-s kapcsolásban a bázis és az emitter közötti ellenállással fordítottan arányos a kollektor-emitter közötti feszültség. A nyugalmi áram beállítása során a P-s és N-es MOSFET-ek gate lábai közötti legalacsonyabb feszültségről indulunk.
(#) reloop válasza Ultimate hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Ezt sercegésnek nevezném. Sok minden kiválthatja. Példák csökkenő valószínűség szerint, saját tapasztalatból merítve: elkó, poti, panel szennyeződés, ellenállás, félvezető.
Fel kéne deríteni a zajos végerősítőnek a bemenete melyik vezeték. Ezt megszakítva és testre kötve előd, hogy az előerősítőből jött a zaj, vagy a végfok maga termeli. Máris szűkül az átvizsgálandó terület.
(#) firstman válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Jelenleg max +-70 V körül járok, mivel 77 V mellett terhelés élkül is melegszenek a fetek. Valószínűleg tényleg meglehetősen nehéz lenne kordában tartani a melegedést.
Nincs bajom a plusz 2 fet párral, viszont érdekelne, hogy ezt a meghajtó fokozat még elbírná-e?
A védelem és a kopp. gátló a terveim közt szerepelnek, mivel ezt a teljesítményt csak valami drágább hangszóró bírja el.
(#) Ultimate válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Szia.

Köszönöm a tippet.

Megnéztem amit írtál, és elvágtam az előerősítő és a végerősítő között futó 3(illetve 4, a dupla test miatt) jel szálat (vagy ha nem így hívják, akkor bocsi), és megnéztem így, egy multiméter kíséretében, mert féltem, hogy elégetem a hangszórómat, és semmi változás, ugyan úgy sercereg, de a mérések felfedtek pár (számomra legalábbis) érdekes dolgot, amit esetleg segíthetnek közelebb jutni a megoldáshoz.
Összekötött elő-végfokkal a bal csatornáról 30-45mA -t mértem a hangszoróm irányába, a jobb oldalon viszont csak 1,5mA -t, szóval azt mondannám, hogy ezek szerint a bal oldali résszel van a gond. Ami még érdekes lehet, hogy amikor lekötöttem ezt az említett 3 jel szálat gnd re, akkor a 30-45mA helyett 30mA és 450mA között ugrált a mért érték.
Lehet, hogy felesleges infók, de ki tudja, hátha közelebb hoznak a megoldáshoz.

Illetve majd elfelejtettem, hogy mind2 végfok oldalon kicseréltem minden kondenzátort újakra, a panel pedig tiszta, poti meg csak az előerősítő panelján van, ami ugye le lett kötve.
A hozzászólás módosítva: Máj 24, 2021
(#) pucuka válasza Ultimate hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
reloop kollégához csatlakozva, ezt a fajta zajt leginkább fagyasztó spray használatával lehet keresni. Egyesével befújkálod a félvezetőket, alkatrészeket, forrpontokat, és figyeled hol tűnik el a zaj, vagy maga a jel.
Régen használtam ilyet, nem gondoltam hogy ilyen piszok drága lett.
(#) reloop válasza Ultimate hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Két malomban őrlünk. Egyetlen vezetéket keresünk, nem hármat!
A képen 3+4 vezeték látható. Ebből kettő test, kettő a ±15 V. A maradék háromból kettő a jelvezeték, a harmadik egyéb funkcióval rendelkezik, ha egyáltalán be van kötve. A jelvezetékeket arról ismered meg, hogy azonos alkatrészkörnyezetbe csatlakozik mindkét oldalon.
A két jelvezetékből azt válaszd ki, amelyik a sercegő csatornához tartozik és csak azt szabad megszakítanod, majd a végerősítő oldali vezetékvéget kösd a testre!
(#) Ultimate válasza reloop hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Szia. Megcsináltam amit írtál, de még így is változatlan a helyzet. A hibás (bal oldali) csatorna még így is ugyan úgy serceg.
(#) reloop válasza Ultimate hozzászólására (») Máj 24, 2021 /
 
Remek! Ez marad is így míg a hibás alkatrészt, alkatrészeket nem sikerült beazonosítanunk.
Mivel kiszámíthatatlan az áramkör viselkedése, a hangszóró elé köss be egy 100 Ω körüli ellenállást, 47-220 Ω is lehet, ettől még a zaj észlelhető lesz csak közelebbről kell hallgatnod.
Mint pucuka is említett a Kälte spray túl drága a javítás alatt álló erősítő értékéhez képest, kénytelen leszel elemi módszerekkel triggerelni az alkatrészeket.
Az első a hagyományos kocogtatás. Módszeresen, egyenként ütögesd meg szigetelt eszközzel az alkatrészeket és figyeld a sercegésre gyakorolt hatását. Ha találsz valamit, az lehet nem egy konkrét alkatrészt érint, hanem a panel egy területét. Ezt majd elemezzük a beszámolód alapján.
(#) firstman válasza reloop hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
Nos, egyelőre megkapta a bd-s nyugalmi beállítót. A meghajtók meglehetősen forróak, úgyhogy gondolom nem biztos, hogy megbírkóznának még egy párral. (Nem gondoltam, hogy a bd-t ilyen nehéz elszigetelni a bordától. Még jó, hogy találtam műanyag csavart.) Nagy problémát jelent, ha a nyugalmi áramok megoszlása meglehetősen egyenlőtlen a fetek között? Lehet, hogy inkább 0.33 ohmos ellenállásokat kellene használnom?
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
A meghajtókra hűtőlemezt szoktam szerelni kb. 20x40mm-est 1,5-ös aluból. Nem a FET melegíti, a gate áram elhanyagolható.
Az egymással párhuzamoson kötött MOSFET-eket lehetőség szerint válogatni kell, minél kisebb szórású nyitófeszültségre. Bővebben: Link
(#) firstman válasza reloop hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
Azt tudom, hogy a feteket feszültséggel vezéreljük, de akkor mi melegíti a meghajtókat? Nincs is összefüggésben a melegedés és a fetek száma? Szeretném a meghajtókat a fetek bordájára szerelni. A feteket nem szeretném válogatni, amennyiben tudom ellensúlyozni a kimeneti ellenállásokkal a problémát.
(#) mcc válasza firstman hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
A meghajtók a saját munakponti áramuktól melegszenek. Magasabb tápnál jobban. Szerintem egyszerűbb egy hűtő zászló. A FET-ek bordájára szerelni macerás, huzalozni nem jó, mert randa, hibaforrás és esetleg gerjedékennyé teszi a kapcsolást.
A FET-ek szórását ellensúlyozhatod a nagyobb source ellenállásokkal, de ennek ára van, mert növeli a kimeneti impedanciát, és a veszteség is nagyobb lesz (a kimenet helyett itt melegszik el a teljesítmény). No persze 2pár FET 0,22 ohmmal, és 4 pár FET 0,47ohmmal az kb. ugyanaz, csak utóbbinál jobb az árameloszlás, pláne nagyobb kimeneti áramnál.
Gondolom diszkó vagy ilyesmi a megcélzott felhasználás.
(#) reloop válasza firstman hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
A drain ellenállásoknak egyformáknak kell lenniük, hogy egyenletes legyen a terheléselosztás!
(#) firstman válasza reloop hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
Természetesen mindet cserélném 0,22-ről, valami nagyobb értékre.
(#) mcc válasza firstman hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
Mekkora tápról akarod járatni és milyen impedanciájú lenne a terhelés?
(#) firstman válasza mcc hozzászólására (») Máj 25, 2021 /
 
A terhelés 8 ohm lenne, az erősítő pedig hídba kötve. A tápon kicsit elbizonytalanodtam. Jelenleg azt gondolom, hogy max +- 70 V lesz az, ami még biztonsággal használható.
Következő: »»   2320 / 2526
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem