Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » 7-szegmenses LED-kijelzős fordulatszámmérő
Témaindító: kisedison, idő: Júl 4, 2008
Témakörök:
Üdv mindenkinek!
Egy számítógép ventillátor tesztelőt szeretnék csinálni. Ugyebár a PC ventillátorokon van három kivezetés. Kettő a negatív pozitív bemenet, és egy harmadik amin a ventillátor küldi a gépre a jelet hogy mekkora fordulaton megy. Én a fordulatot szeretném megjeleníteni egy PARA LIGHT E9634-es legkijelzőn, lehetőleg PIC nélkül. Az ötleteket előre is köszi.
Hello, van itt egy érdekes kapcsolás, de ide olyan kijelző kell, ami a kettes számredszerben fogadja az adatot. A Tied nem tudom, hogy ilyen-e. Megjegyzem, a rajzon erősen a lényeget láthatod csak, mert a startimpulzust is elő kell állítani, a számlálás közben letiltani a kijelzést, esetleg tárolni a számlálás alatt az előző értéket...de ismerkedni jó, ha nem akarsz PIC-et, akkor valami ilyet kell csinálnod.
Köszi de én az E9634-es kijelzővel szeretném megcsinálni.
De ha nincs nagy igényed a pontosság felé, akkor egy 74121-el és egy digi panelműszerrrel ís szép műszert csinálhatsz. Le tudsz mondani a kijelződ használatáról?...ja hogy nem...akkor készíts vele egy digitális feszültségmérőt és azt tedd hozzá...pl.
Van ebben a kijelzőben valami elektronika? Ha van akkor milyen?
Nincs benne semmi elektronika. Itt a kapcsolása.
Ha le tudsz mondani az utolsó digitről (azaz elég 10 fordulat/perc pontossággal kijelezni az értéket) ajánlom a CD4553-as IC-t. Ez egy 1000-es osztó, számláló IC, multiplex meghajtással 3 digitet kezel. A kijelző felé mondjuk egy CD 4543-as meghajtóval.
Elég a 10 fordulat/prec pontosság. Tudsz hozzá kapcsolási rajzot?
Itt találsz egyet: http://skory.gylcomp.hu/rpmmeter/rpmmeter.html
Sziasztok!
Ezekhez a kapcsolásokhoz amik a megszakítóról veszik a jelet nem lehet valahogy átfabrikálni mert nekem a műszerfalamon van ford.szám mérő de mutatós és ilyen 7 szegmensest akarok rá......de ott mintha négyszögjel jönne az órába. Vagy ha ezt a kapcsolást megcsinálom és nem a megszakítóra teszem hanem a ford szám jelre akkor müxik vajon? Köszi előre is
A 4553-as IC 12-es lába a számláló benenet. Itt négyszögjelet fogad. Az ezt megelőző alkatrészek végzik a formázást. Egy gyári LADA kapcsolás leírással itt: Bővebben: Link
Szerintem bátran rá lehet tenni a mutatós jelét az áramkörre, a "négyszögesítő" rész a műszerben van. :yes:
Köszi szépen!
Ha lesz egy kis időm akkor lehet megépítem..... Építettem egy hasonlót és mikor a motor járt össze vissza ugrált.....valami nagyon zavarta. Köszi mégegyszer!
Valamit elfelejtettem kérdezni,hogy ez meddig mér?
Nekem max 12.000 a fordulat...illetve csak 11.500.
A LADA-s kapcsolás gyárilag 8000-nél akad ki (a mutató).
A 4553 max 4MHz-ig számol. A kapuidő, ha jól emlékszem 0,3 sec. így jön ki a fordulat/perc kijelzés. Vagyis a műszer 1,2 MHz jelet mér max. 0,3sec. alatt ( a hitelesítés leírja, 50 Hz megfelel 1500-as fordulatnak) vagyis a 12000-es fordulat 400 Hz. Némi túlzással ezt a kapcsolást a Forma-1 is használhatná!
sziasztok
Valaki épített már josepino -s fordszámmérőt? Nagyon egyszerűnek tűnik, ezért ezt építeném meg. 16f628-as pic helyett 16F628A-I / P használható hozzá?
Sziasztok . Segitséget szeretnék kérni , a motorkerékpárom meghibásodott fordulatszám mérő javítására . Elektronikus fordszámmérő analóg kijelzéssel . Simson motorkerékpárra raktam tavasszal egy japán moci óráját . Eddig tökéletesen mőködött , kb 2000 km , de tegnap menet közben elromlott . A bekötés jó , az órát szétszedve a mehanikus rész jó . A panel tartalmaz eggy TOSHIBA T8016A 16 lábú IC-t , diódákat , ellenállásokat , kondit , zénert . Az alkatrészeken külső sérülés nincs . HELP
Van egy kijelzőm de nem tudom hogyan kell használni.
Érdekelne hogy lehet e hangerő kijelzésére használni?
Hali, én egy 4 ütemű crossmotorra szeretnék csinálni 4 digites kijelzőt. Ha valaki már csinált ilyet akkor lécci segítsetek h milyen formációt válasszak mert már láttam néhány tervet. előre is kösz i
Hali
Nekem is ugyan ez kellene, 12V, ha tud valaki valami egyszerűbbet akkor belinkelhetné, köszönöm előlre is!
Helló szevasztok.Több éve kisérletezem egy fordulatszámmérő készitésével,meg készitésével,közben figyelem a forumban elhangzó vitákat is a problémámra nem találok megoldástA probléma a következő.
Két hengeres négy ütemü motorom van,megszakitó nélküli.Gyujtokábelről szeretném üzemeltetni. Már szereztem több fordulatszámmérőt ,de mindegyik megszakitórol müküdik,és 4,6.8 hengerhez van illesztve Egy a nalog müszereset szeretnék müködtetni hogyan kérlek ha tanácsal,vagy áramkörrel segiteni tudtok,kérlek segitsetek.A pic nem jöhet szóba ,mert annyit tudok róla hogy van. Előre is kosz tevill UI:már vásárlással is probálkoztam a konrádnál van koplett 17 ezerért,Vácon a Bainál gyujtokábelről,generátorrol,hogy hány hengerről ?
Több év kísérletezése nem engedte hogy rájöjj hogy a transzformátorba menő jel ugyan az lesz akár tirisztoros,cdi-s,megszakítós .... gyújtókábelről vannak fordulatszámmérők de azok nincsenek közvetlen rákötve a gyújtókábelre, hanem egy vezeték van rajta körbe tekerve tudom mert az Mz-men egyszer meg lett nézve a ford.mérő, egyébként ha tényleg kísérleteztél volna vele rájönnél hogy a transzformátornak van 1es és 15ös csatlakozója az 1 es a jel a 15ös a pozitív ha jól tévedek, az utólag beépített fordulat számmérők nagyrészt a trafó negatívjáról (ami holtpont előtt megszakad) kapja a jelet. ennek fényében mostmár tudod hogy kezdj neki
kedves geriibass sajnos a kételkedésed nem segitség
a motorok tekintetében nem vagyok kezdő.A gyujtó-kábelre tekerrt vezeték nagyságrendekkel kisebb,mint megszakitórol érkező 12V kontra a kalapács általlétrehozott test. A CDI től érkező jelet nem tudom mérni olyan pillanatnyi hoyg a müszer /DVM/ nem birja követni. lEGFELJEBB QSZCILOSZKÓPPAL lehetne megmérni. Egyébként a gyujtótrafora két kábelen érkezik a jel a gyujtótrafóra egyiken test a másikon a gyujtófeszültség érkezik. Azonban ez nem hajtja meg a fordszmmérőt. Egyenlőre a probléma két irányu: A fordulatszámmérőm 4-6-8 hengeresre van kalibrálva, az én motorom 2 hengeres/mindenfordulatra egy impulzus/ A másik,hogy a gyengébb impulzust adó gyujtókábel- ről tudja levenni a jelet. Egyszerü 3 tranzisztoros fordulatszámmérőm van. A gyujtókábelről vett jelet ugy veszi,ha az integráló tagot,a bázis ellenálást elhagyom,és közvetlenül az első tranyó bázisát inditom. A müszer müködik3-3500 fordulatig, ott felcsapódik a végállásig és vissza mondjuk azt,hogy integet. Egyébként az egyik ok az volt hogy megkerestelek benneteket,hogy a fenti két problémmámmal már hivatásszerüen ezzel foglalkozó cégekkel értekeztem de analóg müszerekkel nem akarnak foglalkozni. Egyébként most is van a motoromon egy ledes mérő azomban napsütésben nem látom a kijelzést.Aki ezt a müszert beállitotta,az nem foglalkozik analóg müszerrel.A digitáltechnikával foglalkozik. Ha ugy érzitek hogy lehet mit tenni az ügyben akkor megprobálom szkennelni a rajzomat.Vagy ha ilyen müszerről kapcsolási rajzot tudtok megköszönném. tisztelettel:tevill1
Hello!
Ha már van a motorodon Led-es kijelző, akkor kis ügyeskedéssel, arról is levehető az analóg műszerhez szükséges jel. Minden esetre egy rajz nem ártana róluk. üdv! proli007
Szia proli!
Köszönöm hogy egy pillanatra rám figyeltek. Nem akarom ismételni magamat,majd olvasd el a cikkemet. A fordulatszámmérő a ledes egy digitális rendszer amibe nem tudok belenyulni Mivel nem jól látható nappal,ezért ki akarom cserélni analógra.Az analóg kapcsolását csatolom.Hogy értsük egymást.A kapcsoláson láthatod a 3 kapcsolási lehetőséget.4,6,8 hengeres.Ez tökéletesen müködik a gépkocsira fel-kötve,megszakitóhoz.De nekem 2 hengeres 4 ütemühez kell.Ezért a kapcsolási lehetőségeknél a 8 hengeresnek az ellenállását kidobtam és helyettesitettem 2 hengeresével,a 750 k.-al.Most müködik úgy hogy közvetlenül a tranzisztor elé kötöm a gyujtókábelről jövö indukciós impulzust.Sajnos 3.-3500 ford után megugrik a mutató és csapkolódik. Ez a probléma itt a rajz a link neve nem érdekesBővebben: Link
Hello!
Ez egy elég egyszerű lelkületű kapcsolás. Alapvetően egy monostabil multivibrátorból áll, ami minden bejövő impulzusra egy állandó szélességű impulzust készít. Ha fordulat nő, akkor az impulzusok sűrűsödnek. Tekintve hogy a műszer az impulzusok kitöltésének átlagértékét mutatja. Amennyiben az sűrűsödik nagyobb értéket mutat, tekintve, hogy az átlagérték is magasabb lesz. A változtatható ellenállással a monostabil állandó szélességű impulzusát lehet beállítani. Alapvetően egyetlen kritérium van, hogy a maximális fordulaton sem érjenek össze az impulzusok. (Általában valahol ilyenkor 50% kitöltés környékére szokták állítani.) Tekintve, hogy az átlagértéket az impulzus kitöltése (ki-be kapcsolt aránya) és a (6,8V) feszültség nagysága határozza meg, így a műszer skálázását a soros trimmer ellenállással oldják meg. A monostabil indítását egy rövid impulzusnak látja el. Ezt a célt szolgálja, az első tranzisztoros trigger erősítő, és az ezt követő 100nF-os kondi. Viszont a lényeg, hogy egy gyújtásra, csak egyszer indítsa a monostabilt. Erős a gynúm, hogy a probléma az, hogy nagyobb fordulat esetén, nem csak annak a hengernek a gyújtása indítja a monostabilt amire a kábelt tetted, hanem a másik hengeré is. Így ettől a pillanattól kezdve megkétszereződik a kimeneti jel, így a műszer végkitérésbe kerül. (Ha ez az állapot bizonytalan is, akkor kalimpál.) Az eredeti kapcsolásban a bemeneti integráló kondi biztosította, hogy a maximális fordulat feletti jelek ne jussanak el a triggerelő tranyóra. Mivel az érzéketlenség miatt ezt a fokozatot ki kellett irtani, bekapkodja a zavarjeleket is. Első körben azt javaslom, hogy nézd át, hogy a jel milyen úton jut el az elektronikához, hogy az ne tudjon más zavart (másik gyújtókör) összeszedni. (esetleg árnyékolt kábelt kellene alkalmazni, de ott is lehet probléma, mert az kapacitásként is viselkedik, és esetleg az integrálja a kis és rövid idejű gyújtásimpulzust. Tehát valami kis kapacitású kábel kellene, pld. olyan amilyent a gépkocsi rádiók antennájánál használnak). Az első tranzisztor bázis-emittere közé, is illene tenni, egy diódát, úgy hogy a katódja legyen a bázison. MAjd csökkenteni a bázis emitter közötti ellenállás, addig a pontig, míg érzékeli a gyújtásjelet. (Sajnos itt korrekt módon tanácsot adni nem lehet, csak kísérletezni és menni a jó megoldás felé.) Kalibrálni úgy lehet a készüléket, hogy egy kistrafót egyenirányítani, majd a jelet négyszögesíteni egy tranyóval (IC-vel) és ezt a jelet egy ellenálláson+kondin keresztül bevezetni az első tranyó bázisába. Kétutas egyenirányítás (híd) esetén, a frekvencia 100Hz. Kiszámolni, hogy 100impulzus/másodperc esetén, mekkora a motor fordulatszáma, és ezt beállítani a műszeren. üdv! proli007
Helló proli007!
Köszönöm hogy ennyi időt forditottál rám,és átgondoltad a problémámat. A kábel gyárilag árnyékolt,nem tudom hogy érdemes-e másikkal kisérletezni.A gyujtás pedig a két hengerem esetén minden fordulatra esik egy-egy gyujtás mindkét pipában egyszerre.Hol az egyik hol a másik henger hasznositja azt.Igy nincs másik szikra ami zavarhatna ugy gondolom. Arra gondoltam én is hogy a jel utját kellene valahogy megkönnyiteni.Ugy gondolod,hogy a bázis és a test köztlevő ellenálást felére lecsökkenteném,v.ideiglesen egy trimmelt tennék,és vele párhuzamosan egy diodát,ami a bázisra néz.Én arra is gondoltam,hogy elhagyom az bázisvédő ellenállást.és az ott levő diódán keresztül vezetnén az input. Mi a véleményed ? Tudod az elektronika.a tranzisztor nem az erősségem.Csak azért kérdezem,hogy jól értettem-e amit irtál / sosem tudtam melyik az emiter vagy a kolektor melyiket hova kell kőtni. A többit majd a kisérlet kinutatja.Egyébként a kalibrálást mechanikus ford,mérővel megtudom oldani. Köszönök mindent, :worship: |
Bejelentkezés
Hirdetés |