Fórum témák
» Több friss téma |
Igen gondoltam, hogy nincs köze a visszacsatoláshoz, de erre is gyanakodtak itt a fórumtársak, hátha azzal van baj, gondolom az tiltja vagy ilyesmi.
Jelen pillanatban ez most irreleváns már, mert az eredeti vezérlő IC-t kivettem és arduino-val próbálkozom.
Pár hozzászólással előbb feltettem egy kapcsolást.
Itt találod a videót, és a weboldalát is közli. Van Arduino kód ott. https://www.youtube.com/watch?v=F8l9Z1HGYcU
Hmm jó lehet elég részletes a videó is.
Nekem tetszik, csak 1 problémám van vele, sajnos nem tudom már ezt a "fajta" programozást követni, ezért nem tudom a nekem megfelelő portokat negálni. Ha jól tudom, itt direkt címzést használ az arduino lábaihoz, én lemaradtam a digitalWrite és a digitalRead-nél.
Számomra ez már kínai
A minden visszacsatolás nélküli BLDC vezérlők kis motorokra jók, pl modellmotorok, ahol viszonylag kicsi a terhelés. Előnye, hogy olcsóbb, kevesebb alkatrész. Hátránya, hogy indulni csak úgy tud, ha éppen szabadon fut, vagy alig van terhelés még induláskor. A nagyobb motorokon alkalmaznak BEMF vagy HALL szenzoros érzékelést. Ahol feltétel a pontos indulás és a nyomatékkifejtés is szükséges. Ebből a szempontból a HALL szenzoros előnyösebb, mert ott a szenzorok még álló forgórésznél is mutatják melyik tekerccsel kell indítani, tehát mindig a szükséges tekercs kapja az áramot induláskor. A BEMF ezzel szemben csak próbálkozik elindulni, ha sikerül utána már megy, ha rossz felé sikerült, irányt vált.
Oh értem, így már világos, azért tud elindulni "szépen" pl egy Segway / hoverboard nem rángatva és irány helyesen. A motorvezérlőm pedig az elején néha megugrasztja a motort a Hall jeladó vezérlés hiánya miatt.
Most sikerült végre elindítanom már a motort az eredeti vezérlővel, de arduino támogatással, ezt sikernek könyvelem el. Nem volt egyszerű párszor azt hittem kinyírtam a FET-eket, mert motor nélkül is zárlat volt, kiderült, hogy rosszul vezéreltem ismételten a FET-eket, majd a BEMF áramkörnél amit csináltam rosszul kötöttem be a dolgokat, illetve gondolom a hőmegfutás /forrasztás/ miatt kinyírtam pár 2k2-es smd ellenállást is... Találtam egy BEMF vezérlésű arduino programot, ezt sikerült hellyel közzel összerakni, és már elindul a motor, bár alacsonyabb fordulatszámon elég sok áramot vesz fel, illetve lehet az is közrejátszik, hogy a labortápom bár 5A-es, de max áramkorlát mellett be be villan néha. Nem is bírja rendesen az induktív fogyasztókat. Csatolok 1 képet a fázisokról most, nem tudom mi a következő lépés. Üresjáratban olyan 2, 2.5A-ert fogyaszt kb 18V-on, szerintem ez sok és szerintem gyengécske is, bár nagy fordulaton nem mertem lefogni. Nem tudom, hogy a vezérlés buta, vagy valami még hibádzik.. Ezt a programot használtam kis módosításokkal. A hozzászólás módosítva: Jún 25, 2022
Rendes FET meghajtás nélkül soha nem fogsz elérni semmi értelmes eredményt. Ha N-Fet-eket használsz, a felső FET sosem fog kinyitni. Ha a felső oldalra P-FET-eket használsz, azoknak is kell minimum egy tranzisztoros szintillesztés, ami gondolom hiányzik. Ehhez jön hozzá az összenyitás és a gate kapacitás feltöltés, -kisütés lassúsága (gondolom van valami 47-100ohm sorosan a 10-20mA-t tudó kimenettel sorosan...). Szóval még a próbálkozás is felesleges, amíg nincs FET meghajtód.
Ha a FET meghajtás tökéletes lesz, ezzel a kis Arduiono-s programmal akkor is közel ilyen magas áramot fog felvenni. Ez a progi szerintem arra készült, hogy bemutassa a működési elvet, de a gyakorlatban kevéssé használható.
A program szoftveresen kapcsolgatja a FET-eket, így lassú. A gyorsabb vezérléshez hardveres PWM kellene. Ekkor tudná kapcsolgatni az éppen aktív fázist ki-be, amivel terhelés nélkül csökkenthetné az áramfelvételt. Tehát jelenleg az éppen aktív tekercsre folyamatosan feszültséget kapcsol, így 1/6 periódus időnyi, felfutó áram folyik a tekercsen, amit csak a tekercs ellenállása és induktivitása korlátoz. Ha még ebben az 1/6 periódus idő alatt is tudná ki-be kapcsolgatni a tekercsen folyó áramot, akkor a PWM kitöltésével lehetne az áramot, ezzel együtt a nyomatékot is visszavenni. A másik probléma, hogy figyeli ugyan a BEMF jelet, de azt elég primitíven teszi. A BEMF jel nagyon zajos, amit valahogy csökkenteni, szűrni kellene. A forgatás így is megvalósulhat, de nem tökéletes, mert a zaj miatt nem pontosan a kellő pillanatban kapcsolja át a FET-eket. Csökken a nyomaték, melegszik a motor.
Gyári vezérlőt használok, csak a processzort forrasztottam ki, mert valami hibája van.
Ez az a BLDC vezérlő amiről szó van
Oh értem, akkor nem a FET meghajtással van a probléma, hanem a "kóddal".
Sikerült kis időt szentelnem ismét a projektre. Ezt az arduino programot elvetettem, kerestem másikat. Morell fórumtárs javasolt egy komolyabb vezérlést, itt már van PWM is. (Ezt javasolta) Ezzel az volt a bajom, hogy az arduino-t regiszter szinten vezérli, ezért nem tudtam, a nekem megfelelő kimeneteket csak úgy negálni. Szerencsére találtam egy jó kis videót ami alapján nagyjából megértettem a működését és sikerült módosítani a programot, ahogy nekem kellett. Itt már szépen visszacsökkent az áramfelvétel és mintha erősebb lenne a motor. Majd találtam egy hasonló kódot arduino-hoz, csak a BEMF jelet külső komparátorral oldotta meg az illető, hasonló IC-vel, mint ami nekem a vezérlőbe van. A kapcsolás és a kód. Itt is kb ugyanaz lett az eredmény kevesebb áramfelvétel, erősebb motor. @Régi motoros A vezérlőben lévő BEMF komparátor IC egyik kimenete szinte fixen 5v-ot adott ki, valószínű ez okozta a hibát, mert az arduino-s vezérlésemmel sem indult el így a motor, a komparátor IC egyik komparátorát átkötöttem a "hibásnak" vélt(10 11 13 lábak) komparátor helyére (4 5 2 lábak) és megjavult. Lehetséges, hogy ez okozhatta a kezdeti hibát?
Nálad már minden elképzelhető... Ha van még türelmed hozzá, cseréld ki, nem egy nagy összeg...
(De ez már korábban is felmerült...) A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2022
Ha vársz picit, akkor oda tudom adni Neked az Intersil (ma már Renesas) komplett dokumentációját. Kapcsolási rajz, forráskód .asm formátumban, beégetendő.hex, és komplett NYÁK terv .lay formátumban, TO220-as FET-hez áttervezve. Még panelt is gyártattam hozzá 4 rétegűt. Ha minden igaz, akkor tud 60V-ot és 30A-t FET-től és shunttől függően.
Délután 6 körül érek haza, akkor felteszek majd ide mindent.
Nem értél haza? Ez engem is érdekelne.
Idő közben ki is ment a fejemből, de akkor most pótolom.
És a kapcsolás/dokumentáció az lemaradt.
Segítséget kérek Adott egy WOSAI WS-DSJ20 mini láncfűrész. (más márkanév alatt is futnak)
1 évig tette a dolgát, 10 cm körüli ágak vágása, praktikus. Aztán pár napja megszorult, innentől se kép, se hang. Brushless motoros, szétszedve nem látszik károsodás. A kapcsoló jó, elsősorban a vezérlő elektronikára gyanakszom, egy fekete doboz, egy árva jel nincs rajta. Kiindulás? (Javítani akarom, nem kidobni)
A fekete dobozban levő meghajtó FET-ek mérésével kezdeném, illetve biztosítékkal, ha van.
Utána a kisfesz táp része.
Az miaz, hogy "megszorult" ? Mert ha mechanikailag szorult meg, akkor azt kéne rendbe tenni nem az elektronikával vacakolni. Egyébként ahogy látom (jól látom?) hogy az elektronika ki van öntve?
Akkor a vacakoláson kívül mást nem tudsz tenni vele, legfeljebb csak elektronikát cserélni. Ui.: Feltéve ha nem a motort égetted meg, ahhoz meg legalább egy milliohm mérő kellene hogy kiderítsd, vagy áramgenerátoros ellenállásmérés tekercsenként. A hozzászólás módosítva: Ápr 12, 2023
A fűrészlánc szorult meg a fában. Szag nem volt, a motor tekercse épnek látszik. Cserélném én az elektronikát, ha tudnám mire. Kiöntött fekete doboz, jelzés nélkül.
AliExpressen talán találsz hozzá elektronikát.
Kerestem, sajnos nem tudok angolul. Innentől a feladat a Fiamé. Köszi.
Sziasztok!
Egy ismerősöm kért meg egy 4 vezetékes (3fázis+csillagpont) BLDC mikromotor tápjának a javítására. Elfelejtette mondani, hogy valaki már próbálta javítani, össze volt barmolva, javíthatatlan állapotban. Nincs a motoron Hall elemes figyelő a vezérléshez, csak a csillagpont van kivezetve. Rendeltem egy max 50V-ról működő (a pufferen 43V van) BLDC vezérlőt. A fordulatszabályozás gyönyörűen szabályozható potival 0 és 5V között, vagy PWM-el, nem melegszik, 40 ezret bír a motor (fogtechnikai), gyönyörűen pörög. A kérdésem, hogy hogyan lehetne könnyen megoldani, hogy terhelésre ne essen nagyon a fordulat. Gyárilag, ha jól láttam, úgy oldották meg, hogy a motorral sorba rakott ellenálláson figyelik a feszültségesést, és ha terhelésre ez megnő, akkor a 43V táppal sorba rakott MOSFET szélesebb PWM jelet kap, megemeli a feszültséget, ami a 3 fázisú hidat táplálja, amire kompenzálódik a nyomaték. Csakhogy ezt biztosan egy mikrokontroler vezérli, amihez viszont én kevés vagyok. Hogyan lehetne ezt a nyomaték kompenzálást, a FET vezérlését egyszerűen megoldani? A Rt újság 1983. decemberi számában volt egy hálózati fúrógép nyomatéktartó szabályozására egy egyszerű kapcsolás (melléklet). Ezt talán itt is lehetne alkalmazni? Persze úgy, hogy a rajzon, a motor helyébe a 43V-os puffer trafójának a primerjét tenném. És ebből PWM jelet kellene előállítani a FET részére. Vagy lenne valami más megoldás? Köszönöm
Azért egy cseppet se zavarjon, hogy a rajzodon egy kefés soros (univerzális soros) motor van, aminek lehet a fordulatszámát PWM -el szabályozni.
Az elmondásod szerint pedig háromfázisú (valószínűleg) szinkronmotor, csillag kapcsolásban. A BLDC motorok is elektronikus vezérlésű háromfázisú szinkron motorok. A fordulatszámot a meghajtó feszültség frekvencia változtatásával, a nyomatékot, a motoráramot PWM szabályzóval állíthatod. A motoráram vezérléséhez szükséges jelet a csillagpont, és a föld közé kötött kisértékű ellenállásról veheted le. A hozzászólás módosítva: Dec 7, 2023
Egy~ húsz éves mikromotor vezérlő elég sok alkatrészből áll...
Hát ettől egy nyúlfarknyival komolyabb cucc kell... A kulcsszó back EMF. Ezt a vezérlőnek "kell" tudnia. pl itt írkálnak erről: https://www.digikey.com/en/articles/controlling-sensorless-bldc-mot...ck-emf
Igen, tudom, hogy az a rajz soros motorhoz való, ez pedig, mint írtam 3 fázisú gép.
Csak felmerült bennem, hogy valami hasonló megoldásról lehet-e szó. A3 fázisú gépen a csillagpont és a föld közötti feszültség, mint tachogenerátor jel a fordulattal arányos, így a fordulattartás vezérlésére szolgál, ezt tudom. De próbálva ezt a gépet a beszerzett 3 fázisú vezérléssel azt tapasztaltam, hogy a vezérlő egység tápjának az emelésével is változik drasztikusan a fordulat, hasonlóan, mint a soros motornál, nem csak frekvencia függő. Azt is próbáltam, hogy szétválasztottam a gyári vezérlés tápjait. A vezérlő jel elektronikája kapott fix 12V-ot, míg a 3 fázisú FET hidat külön, változtatható DC tápról hajtottam meg, amelyet 10V-ról indítottam. Beállítottam a fordulatvezérlő potin 5000-es fordulatot, majd a híd tápját lassan emelve 20-25V-ig, a fordulat felemelkedett 24-25000-re. Nekem csak az kellene, hogy mondjuk egy 10000 fordulaton terhelésre ne essen a fordulat 6-7 ezerre, hanem a híd tápját emelje meg annyival, hogy terhelve kb 10 ezer körül maradjon. A soros motor szabályozója pont ezt csinálja, valami hasonló egyszerűvel szerintem megoldható lenne, nyilván a gyári táp közelébe sem érnék, de az árában sem (kb.200ezer a gyári táp) A tachofeszültséggel való fordulatszám tartásra van valami konkrét kapcsolásod? Az segítség lenne. Köszi
Igen, a szétbarmolt panel ettől egy kicsit még bonyolultabb, sajna.
Azt még eel kéne dönteni, hogy a háromfázisú gép szinkron, vagy aszinkron.
Szinkron motornál (állandó mágnesek vannak benne, általában a forgórészben) csak a frekvenciától függ a fordulatszám, ha túlterhelés hatására kiesik a szinkronból, akkor megáll. Aszinkron motornál csökken a fordulatszám a terhelés hatására, vagy a motoráram (feszültség) hatására, mert nő a slip, de ez is csak a billenő nyomatékig. Kapcsolásom ugyan nincsen, de emlékeim szerint egyszer találtam egy kapcsolást a Microchip cég egyik AN xxx (application note) -jában. Elő kéne bányásznod. |
Bejelentkezés
Hirdetés |