Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Biciklilámpa / bringalámpa
A kondenzátorral párhuzamosan lehet kötni egy ellenállást (10k - 100k). A vezérlő IC-nek szüksége van tápfeszültségre az üzemmód megjegyzéséhez a kapcsolgatások között, kikapcsolt állapotban ezt a kondenzátor biztosítja.
Ettől továbbra is megmaradnak az üzemmódok, de kikapcsolás után nagyon gyorsan el fogja felejteni, hogy hol tartott, ezért mindig az első állapotban fog elindulni (teljes fényerő). Az ellenállás értékével kísérletezve elérhető az az állapot, amikor kikapcsolás után 1-2 másodperc alatt visszaáll az alapállapot, de gyors kapcsolgatással még a többi üzemmód előhozható.
Sajnos közben egy angol fórumon is ezt olvastam, megtaláltam az IC pdf-jét a neten (persze csak kínairól webfordítózva). Az IC max 1,4A-t bír leadni(és erre még jön az hogy nincs maxra állítva), az ellenállásokkal álították be a kimenő áramot (mint Rs). A hűtőcsillag a mögötte lévő üregből látszik, hogy több hőt nem is tudna leadni, a zoom-olható fej miatt hűtőbordát se tudok rászerelni.
Megnövelem a műtést egy tömör befaragott alutömbbel (az angolok alumíniummal akarták kiönteni, de megdöglene tőle a menet). Drivercserén is gondolkozok (de amiket néztem legolcsobban 2300Ft eBay-enXD 2x-er annyi minta lámpa ára, de lehet az lesz). De az is lehet, hogy 7135-ösöket forrasztok egy kis NYÁK-lapra párhuzamosan és az lesz amit mondasz ki-be kapcs a mostani max fényerejére állítva.
A multilayer monolit kondiknak ennyire kicsi a szivárgó árama? Am tetszik az ötlet (lehet kiforrasztom a LED-et amíg áramot mérek, hogy tuti ne süljön meg )
A korai kísérletek alapján helyes a feltevésed, amúgy minél nagyobb az ellenállás, annál lassabban sül ki a kondi, így 100k ellenállást forrasztok rá, hogy gyorsan kapcsolgatva még lehessena többi módot használni, am rámértem a különböző módok áramfogyasztására, a Cree a 3A-jából 280mA-t használ max fényerőn a lámpába... Mondjuk a fénye így is jó (jobb mint az 1W LEDem fénye 350mA-n a mostani bringavilágításomban)XD
A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2018
Csak azt ne felejtsd el, hogy ha sima digitmultival mérsz fals értékeket fog mutatni, a nagyfreki miatt.
A bemenő fogyasztásra is (ahol a driverbe megy)?
A bemenő fogyasztás az max azt mutatja meg, hogy driverrel együtt mennyi teljesítményt vesz fel. De abból nem igen lehet a led áramára következtetni.
Sziasztok!
Adott egy agydinamós bicikli, ami alapvetően úgy működik, ahogy kell neki. kb. 8-10km/h sebesség felett szépen világít folyamatosan az első és a hátsó lámpa egyaránt. Tolva viszont az első lámpa borzasztóan zavaróan villog. Még nem szedtem szét a szerkezetet, de 2 féle képp működhet (gondolom én) 1. első és hátsó led polaritása fel van cserélve és más-más "fázisról működnek" 2. egyenirányítva van a váltóáram és az van szétosztva. Hátsólámpa villogása egyébként nem zavaró, az épp csak villog. Ott van egy nagy pufferkondi is (gondolom), amitől a megállást követően még kb. 2 percig világít a hátsó led. Egy pufferkondi gondolom kevés lenne előre, főleg ha nincs egyenirányítva a feszültség. Akkor sorosan tegyek be egy kondit? Mit javasoltok? Tegyek egy kapcsolót a lámpa elé, tudom, tudom..... Shimano DH-C3000C3N-NT
Ezekben 0,47-1F/5V -os szuperkondenzátorok vannak. Sorosan semmiképpen nem éri meg rakni, ne agyalj olyanon, ami nem megy.
Most rajzoltam vissza a JY7006v2 első LED-es lámpám. Ez alapján egy butább verzióban építettem meg a hátsót. A villogás ezeknél a normál működés alacsony sebességnél. Ha ilyenkor is folyamatos világítást szeretnél, akkor elemes kell neked.
Igazából nekem egy olyan megoldás is jó lenne, hogy tolva csak alacsony fényerővel világítana. Tehát gyorsítás hatására a fényerő növekedne.
Valami olyasmi megoldás lenne a célravezető, hogy alacsony sebességnél egy soros ellenállást teszek a led elé, míg magasabb sebességnél ez kikerülne. De hogy?
Áramgenerátorral lehet egyenletes fényt adni. Az ellenállás a feszültség függvényében változó fényerőt fog produkálni.
Az első lámpának nagyobb áram kell, a hátsónak kevesebb. A JY7006v2-ben 400mA-nél korlátoz az elektronika, tehát 1W-nál valamivel többnél, az álló olyan 28-30mA-nél. Hátra elég 20mA és egy 5mm-es fényes piros LED, ez már jó fényerőt biztosít. Álló helyzetben 5mA-re korlátoztam. Az agydinamó váltakozó feszültséget ad és elvileg korlátozva van. Általában 3W-osak, LED-hez bőven elég. Először egyenirányítani kell, majd puffer és szuperkondenzátor elektronika (max 5V!). Utána jöhet a LED meghajtás. Mivel ennek a nagy kapacitású kondenzátornak idő kell a feltöltődéshez addig tartalmaz kerülő utat, olyankor villog. Ellenkező esetben nem igazán világítana induláskor és lassú menetben. Ha folyamatos fény kell, akkor elemes lámpa. Mi a baj a villogással? Az elemes LED-es utólagos lámpákat szinte mindenki így használja villogva, jobban észrevehető. A villogás itt még gyorsabb is, mint az elemesnél.
Led lámpa? Építsd át egyenirányítósra, vagy akár építhetsz komplett lámpát is. Bővebben: Link
Annak idején én meghagytam a gyári lámpát is, és egy kapcsolóval lehetett váltani, hogy melyik világítson az épített vagy a gyári. A hozzászólás módosítva: Nov 11, 2020
Szia Skori.
Az általad tervezett kapcsoláshoz, hány wattos power ledeket ajánlanál? (Az agydinamó shimano dh-3n20 6V 3W) A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2022
Szia! Érdemes erősen túlméretezni, mert a led hatásfoka általában nagyobb, ha nem maximális teljesítménnyel üzemel. Legalább 2db 3W-os ledet használnék, de lehet, hogy még többet és/vagy nagyobb teljesítményűt. A ledek hűtéséről se feledkezz meg!
Valamivel jobb hatásfokot kapsz, és kevésbé terheled tul a LEDeket, ha nem raksz kondit a tápba. Igaz ( agydinamoval) kb 5 km/h alatt kicsit villog a fény, de afölött már nem látni a villogást viszont ha jo a lámpatest kb 10 m-rel messzebb világit. Pár éve kiszereltem 2 gyári nagyon jo lámpábol a kondit, és össze tudtuk hasonlitani két lámpát. Utánna a másikbol is kikerült a kondi. Csak a hátso fényekben maradt benne, igy azok megállás után is közel egy percig még világitanak.
Ha kiveszed a kondit, akkor rövidebb időszakokban, nagyobb árammal világít - nagyobb áram esetén pedig mindenképpen rosszabb a hatásfok, tehát az össz fénymennyiség is. Persze a villogás talán figyelemfelkeltőbb, de az egyenletes fény kevésbé zavaró, és jobban is lehet látni mellette. Régebben bringáztam olyan helyeken ahol korom sötétben vezetett az út egy része, és az akkori CREE ledekkel készült lámpám bőségesen elegendő fényt adott a közlekedéshez. Villogó fénnyel biztosan rosszabbul láttam volna.
Szerintem akkor van értelme a lámpa villogásának, ha sima huzallábas ledből van pár darab, amivel látni úgysem lehetne, de a villogó fényt jobban észreveszi a többi közlekedő - azaz pl. kisebb eséllyel gázolnak el. 3...6W teljesítménnyel, és jó hatásfokú powerledekkel már egész jól be lehet világítani az utat, annyira, hogy nem csak látszani, hanem látni is lehet vele. A kerékagyba épített generátor frekvenciája normál bringás tempó esetén már elég nagy ahhoz, hogy a fény folyamatosnak tűnjön (bár erős stroboszkóp hatás van) és a mozgó fényforrás "szakaszosan" világítja meg a környezetet - rel. nagy sebességnél ezen is múlhat, hogy egy kátyút észreveszünk-e vagy sem. Tehát szerintem érdemes betenni az a párezer µF-nyi kondit a lámpába, és megszüntetni a villogást amennyire lehet. A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2022
Ahogy irtam, a villogás csupán alig 5 km/h ig láthato, azonfelül nem. Szerintem ugyanazt az eljárást használnálják mint a videofalaknál, ahol nagyon rövid ideig, de elég nagy áramot adnak a LEDeknek. Szerintem ha több mint 1-200 Hz a freki akkor az emberi szem erre aligha reagálhat, igy a sztroboszkop jelenség sem jöhet létre.
Sajnos nem mértem semmit, az elektronika be volt öntve csak a kondi volt külsö. Ezekben a lámpákban is CREE LEDek vannak. A mi lámpáinkban csak kb 1000 µF kondik voltak. A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2022
A sötét helyekre én felszereltem egy mindenhova világító lámpát, így legalább a vak sötétben sétáló embereket is megláttam
A hozzászólás módosítva: Okt 28, 2022
Idézet: azmiaz ? „mindenhova világító lámpát”
A NAP
(Persze, poénkodok. Míg lehet ) A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2022
Spot light ami szűk szögben világít, flood light, ami 180 fokban világít. Mint az autón a reflektor.
Sziasztok!
Szereztem egy Velotech 1200 LM-es bicikli első lámpát. Sajnos később vettem csak észre, hogy csak a belső akksijáról hajlandó működni, amikor rácsatlakoztatok egy powerbank-ot lekapcsol és átvált a lámpa töltésre. Egyáltalán nem tud működni lámpaként miközben a powerbank-ra csatlakoztatom. Vagy töltöm vagy világít, hát ez így a használhatatlan kategória. Amennyire lehetett szétszedtem ezt a sz*rt. Csak a hátulját tudtam lefeszegetni és alatta van egy beleragasztott/olvasztott/préselt nyák. Ennél jobban sajnos nem tudtam megbontani. Mellékelek fotókat a lámpáról, próbáltam olyan képeket csinálni, hogy jól látható legyen. A kérdésem annyi lenne, hogy mely lábakat kell összekötni vagy lekötni, vagy átkötni vagy akármi, hogy ha rákötök egy powerbankot akkor is világítson a lámpa. Köszi mindenkinek aki tudja erre a megoldást.
Az egyetlen látható csip IP5306, rákerestem ez egy lítium akksi töltő menedzser. Arra tippelnék, hogy a tekercs (1R0 feliratú alkatrész) is az akksi töltéséhez van ott. Ugye az USB 5V-ot ad, az akksi pedig 3.7-4.2V, illetve ennek a többszörösei, ha sorba vannak kapcsolva.
Arra akarok kilyukadni, hogy a világításnak az áramkörei ettől függetlenül vannak, azok felderítéséhez jobban szét kell szedni. El tudom képzelni, hogy azért nem engedik töltés közben világítani, mert összezavarja a töltő áramkört a terhelés. De az is lehet, hogy csak simán nem gondoltak erre, hogy menet közben akarná bárki is tölteni. A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2023
Köszi az infót!
Amit a képeken látunk azokból nincs lehetőség valamit megpróbálni? Átkötni valamit valahova? Tehát pl. +/- al becsatlakozni valahova, ráforrasztani ilyesmi? Vagy csak az az egy lehetőség, hogy teljesen szét kell szedni, széttörni mert egybe van öntve sajnos....
Ne szedd szét jobban, felesleges. Az IP5306-os IC egy Powerbank IC és nem tudja egyszerre tölteni a hozzá kapcsolt akkut és energiával is ellátni a lámpát/USB aljzatot. Nincs mit tenni, ez ilyen. Kicsit bővebben: Bővebben: Link.
De így meg használhatatlan, lemerül 1 óra alatt és akkor utána mit csinálok?
Leállok az árokpartra amíg feltölti a lámpát? Valahogyan ezt meg kell oldani, nem lehet azt az IC-t ott kikerülni, átkötni?
Nem tudja egyszerre a két funkciót. Vagy tölti az akkut vagy onnan szipkázza az energiát, amivel működik a lámpa. Lehet, hogy át lehet kötni úgy hogy a LED-eket közvetlen az akkura kötöd (már ha elég az akkuk feszültsége) egy kapcsoló közbeiktatásával, de akkor nincs, ami védje az akkut mélyrepülés ellen, már ha nincs az akkuban védelem. Vannak kérdőjelek.
Az IC Powerbank-hoz lett tervezve. Az, hogy a lámpa gyártója olyan alkatrészt használt ami nem oda való, nem az alkatrész hibája. Úgy látom, hosszab távra tervezed használni a biciklit. Nyílván nem gondolt a lámpa gyártója ilyenekre. Vegyél olyan lámpát, amiben egy mozdulattal cserélhető az akksi. Akksiból meg annyit viszel magaddal, amennyit akarsz/tudsz, csak legyen otthon töltő.
Régebben a Dérinek volt egy műsora a Pocsék Áruk Fóruma.
Ez a műremek is kiváló helyet foglalhatna el benne. Ilyen teljesítmény mellé ad egy fix, nem nyitható, nem cserélhető akkus egységet, amit ráadásul töltés közben nem lehet használni se. Lenne ötletem mit csináljon ennek a sz*rnak a megalkotója. Köszönöm az infókat.
Közvetlenül az akksira csatlakozz rá (lehet megtalálod fent a megfelelő pontokat, és nem is kell jobban szétszedned), ide köss be egy másik töltőáramkört, azt meg tápláld meg a powerbank 5V-jával. Ha lehet, kapcsoló üzemű töltőt használj, hogy jó legyen a hatásfokod. Így tudsz tölteni is, meg világítani is egyszerre.
Vagy készítesz egy bika akkupakkot, gondolom a lámpában csak 1 cella van. Mondjuk 6cellát párhuzamosan kötsz, erre a csomagra raksz egy DC csatit, a lámpára meg az ellenpárját. Amikor csatlakoztatod a lámpához a külső akkupakkot, onnantól világít a lámpa ameddig bírja. Ha vékony és hosszú kábelt használsz, nem lesz gondod akkor sem, ha a lámpa le van merülve, az akksipakk meg tele van. Esetleg berakhatsz a külső akksiba egy soros 0,47Ohm-ot, amivel kb. 2A-ra korlátozod a max. töltőáramot a lámpa és az akksi között. A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |