Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csillag-delta kapcsolás megvalósítása mágnes- kapcsolókkal
Témaindító: gbr83, idő: Feb 27, 2009
Témakörök:
Holnap meg akarom nézni és kimérem a motort is.
Meg lett a hiba. Valaki a mágneskapcsoló xyz cstlakozásait felcserélgette. Beköttem a rajz szerint és jól ment az első próba. Utána viszont leverte a kismegszakítót.
Szia! Ez azért következhetett be, mert a késleltető még nem tért vissza az alaphelyzetébe. Ha az olajos dugattyús kialakítású akkor nagyban függ a betöltött olaj viszkozitásától (trafóolaj kell bele) de az is lehet, hogy szennyeződés miatt nem működik megfelelően.
Ez a motor vagy fűrész konnektorba dugva is i ndult deltaban.
Új trafó olaj van benne. Most nem vagyok otthon ,de nem lehet hogy a csillagpontot zaró kontaktok nem nyitnak szét mikor deltaba kapcsol?
Ez is egy opció, miszerint előbb húz be a delta mágneskapcsoló, mint a csillag elengedne. Ott indult kapásból deltában, ahol most is van?
Igen itt ahol most is van. Még használram is egy kis ideig.
Bimetálos időzítő van benne. Több képen is látható a jobb szélen.
Bakman: Idézet: „előbb húz be a delta mágneskapcsoló, mint a csillag elengedne.” A váltás a második mágneskapcsoló szakítóérintkezőinek nyitása után a záróérintkezők zárásával történik. Gondolom, fizikailag olyan a kialakítás, hogy ha leragadna a szakító, nem engedi zárni a másik sort. Olajosnál meg nehezen elképzelhető ívhúzás miatti zárlat.
Szia! Az nem a vezérléshez tartozna, hiszen kettő fázissal működik és ha elmegy a szimmetria a bimetál kimelegszik és megszakad a tartószál?
Ha megnézed a felülről készült képet, az alsó mágneskapcsoló tekercsének 4 kivezetése van. Ebből a két világos a bimetálhoz megy. Tehát a mágneskapcsoló tekercsét használták trafóként. Ügyes.
Működik a kapcsoló! Viszont a csillag oldali érintkezők be voltak égve, megtisztítottam szétszedtem sokkal jobb nem lett. Induláskor rángatja a motort a fáziskimaradás, és így deltában sem lesz tökéletes.
Elengedem ezt a kapcsolót veszek egy kézi indításút.
Rövid videó róla.
https://www.youtube.com/watch?v=ExG1WRs-8B4
Gondoltam, használatba vétel előtt felújítottad.
Gyerekkoromban (50+év) tanulóként velünk reszeltették, csiszoltatták az olajkapcsolók berágódott érintkezőit. Van gyakorlatom benne. Egyébként lehet kapni modern változatban is ilyen kombinált kapcsolót. Csillag-delta indító
Ha használtad direkt deltában, akkor milyen előnyt látsz ebben a sok vezérlésben? Nekem egyik motoromon sincs csillag-delta váltás, és nem érzem hiányát.
De ettől sokkal fontosabb kérdés, hogy az indító egység (BE-KI gombok) messze van a géptől, ami számos kockázatot rejt. Javaslom a mindkét gombot (de a STOP-ot mindenképpen) olyan közelségben és helyzetben elhelyezni, hogy azt akkor is le tudd kapcsolni (pl. térdeddel) ha mind a két kezed el van foglalva, mert mondjuk tartasz egy rönköt.
Felújítottam, a fiamra is ragadjon valami. Legalább az alap dolgokat pár bekötés hagy lássa. Mindig elmondom milyen veszélyes, mire figyeljen. Az ára miatt nem akarok a linkelt tipust venni. Ezért őrizgettem a padláson 40+ évig. Majd jó lesz valamire, nem lett.
Az előnyét abban látom, hogy nem rántgatja annyira a hálózatot. Pl a lakásban megy egy villanytűzhely vagy valami nagyfogyasztó akkor nem csapja le a kismegszakítót. Vagy vastagoló gyalulás közben vagy mikor esztergálok akkor is tudjon a fiam fűrészelni.
Vészleállító lett volna felszerelve, ha beválik a kapcsoló. Így is lesz a kézi kacsoló elé.
3 kW-os motornál, különösen 1435 fordulatúnál felesleges luxus a csillag-delta indítás. A 28xx fordulatú körülményesebb, mert azt tényleg nem viseli el a 3*16 A kismegszakító, de még azt is át lehet verni néhány méternyi hosszabbítóval.
Akkor azt mondod használjam továbbra is deltában? Nem baj ha megy mellette a villanytűzhely stb?
Indulásnál lehet gond. De ha már megy a motor, mehet mellette más is. Az a 6-7 A üzemi áram nem olyan borzasztó érték.
Nem tudom mennyire általánosítható, de nekem évekig volt 3x10A-em, és erről is pont ezek a gépeim mentek (3,3-4 kW-os háromfázisú motorokról van szó). A kismegszakítóim motorindító karakterisztikájúak voltak, és nem volt velük gond. Télen, -10°C alatt a szalagfűrészt meg kellett előtte mozdítani de utána már simán ment (ezen 2 db vastagabb szíj van mert alacsonyabb a fordulat és ezek ridegednek meg).
Illetve talán az is számít, hogy a Te motorod régebbinek látszik, az enyémek pedig újabb gyártásúak, de azt már nem tudom melyik korosztály lehet indulás szempontjából kedvezőbb. Összegezve, még mindig indokolatlannak látom az átkapcsolós indítást.
Előre nem jutottam.
Lecseréltem a kapcsolót egy kézi Y/D kapcsolóra KKM0 20 6009-re, de nem változott semmi. Ugyanolyan rossz. A motor kapcsain csillagállásban megvan a 3 fázis. Fázisceruzával nézve. Vagy a motorban van baj vagy a vezetékben (7 ér). Sípolva a vezeték jó. A motorban nem láttam zárlatot 9Ohm tekercsenként.
230V/100W-os izzóval a motor tekercsét sorbakötve nagy butaság lenne? Terhelve lenne a tekercs. Azzal a 0.43 amperrel.
Feltételezem, mind a 3 tekerccsel sorba kötnél egy-egy izzót. Ez nem "terhelné" a tekercset (hiszen sorba van), hanem egyfajta áramkorlátként működne. De szinte biztosan olyan kicsi áramot engedne folyni a motor tekercsein, amitől az sosem indulna el.
Ha hibára számítasz, akkor a motor tekercsei is jó eséllyel mérhetőek, és a vezeték is. Érdemes lehet a kapocslécről mindent lekötni, és úgy vizsgálni a tekercseket. Az indulási áramlökés csökkentésére létezik egy trafós lehetőség is. Ez átkapcsolható módon kisebb feszültséget ad induláskor, majd átkapcsolva direktben a hálózatra köti a motort. (Ismételve magam, 3x16 A-ról, deltában is pöccintésre indulnia kell egy 3kW-os motornak).
Nem égőn keresztül akarom indítani csak külön 230 Voltról az égő áramkörébe kötni egy- egy tekercset. pl ha van benne egy eltörött vezeték ami néha érintkezik néha nem.
Mikor mértem multiméterrel minden le volt kötve a lécről. Már arra is gondoltam hogy a motor forgórésze nem sérült-e valamiképp. Simán indul gond nélkül deltában. Ahogy mondod.
Megtennéd, hogy ismét leellenőrzöd a bekötést eszerint, és az átkötések? A próbalámpa az mindenképpen fontos volna, nem fázisceruza.
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |