Fórum témák
» Több friss téma |
Igen, én is tudok rajzolni egyenirányítót, meg trafót, meg fesz szabályzót mindent, de még magamnak is felírom mit bír, mert könnyebb elolvasni, mint millió egy dolgot fejben tartani. De értem persze, hogy aki ezt tervezi az tudja mi mennyit bír, de ha pl. a trafót sem találom meg, hogy milyen, akkor nem fogom tudni meddig terhelhetem. Bár mások biztosan tudják milyen is ez a trafó.
És ez még segít hibát keresni? Az igen, vágod a témát, ezért jövök ide kérezni! Nekem ez olyan, mint ha megterveznék egy áramkört, de nem tüntetném fel az ellenállás értékeket, meg az aktív eszközök teljesítményét. Ezt azért írom le, mert lehet, hogy ez szakmaiság, mert tudni kell, de egy tervrajzon legyen már fent. Ez olyan, mintha egy grafikont néznél, de mértékegység nélkül, meg skála nélkül. Lehet a skála logaritmikus is, aki tudja az tudja, aki nem az meg nem is fogja. Értem, hogy nem értek hozzá, de ha ilyesmi tervrajzot adnék ki, publikálnám, nem csak belsős körökben terjeszteném akkor leszednék a fejemet, mert nem csak a beavatottaknak kell tudnia. De a kérdés: 12V VCC mit bír? Vagy ilyet találtam rajta:LSE 1344F3, Lishin 30077591 134473. Ez a rajzon a trafó, ha jól gondolom a TR100-al jelzett. Azon a szekunder 12V és a 24 mennyit bír? Nem vágom, ezért kérdezem. Az egyenirányító diódák UF5402-esek, 200V 3A a 24 szekunder után. A 12V szekunder után SCHOTTKY 100V 5A/250. De a trafó mit adhat le maximum? Nekem kicsit bonyolult. De lehet szándékos mindez, lehet ipari titok, vagy hasonló, de ha veszek egy ablakot, akkor a méretei ne legyenek már kódoltak.
Szia!
A trafó terhelhetőségi adatai a leglényegtelenebb adatok egy javítás esetében. A gyártó által kiadott dokumentációk a javítás, beállítás megsegítésére vonatkoznak, nem a fejlesztés, utánépítés célját szolgálják, így a nem releváns adatok érthetően nincsenek megadva. Ez nem tervrajz, hanem szervizdokumentáció, a szervizeknek jelent javítási segítséget.
Igen, ez a baj sajnos. Nagyon jól felépített cucc, sokkal jobb, mint bármi amit itthon összerakhatnék, de nem tudom használni teljes mértékben ez miatt. Azért is tettem fel elsőként úgy a kérdést, hogy valaki telálkozott-e ilyennel és megfejtette-e ezeket. Amúgy könnyedén beépíthető lenne egy dobozba, jól is nézne ki, mert +12V és +24V kijön belőle. Esetleg pluszban még egy tranzisztorral megküldött LM7905, vagy LM7909 fesszabályzók befértek volna a dobozba, és hirtelen lett volna egy tök jó, 230V-ra köthető táp. Amit csináltam itthon, az egy 60VA-es középcsapolásos trafóból áll, némi kondi + venti+egyenirányító, meg ilyesmi, ami 6-10 ezer. Ezzel meg ha nem is minden egységét használnám ki, akkor is egy korrektül megtervezett, stabil cuccot kaphattam volna, gyakorlatilag ingyen. Szerintem érdemes ilyemiket kideríteni, mert ha belebotlik az ember, akár pénzt is spórolhat, miközben jobb eredményt is ér el. A DVD, beltéri stb. tápját sem dobom ki, meg van régi rádióm és magnóm is, amiknek megtartottam a tápját, de ez sokkal jobb, mert különálló egységet alkot.
Szerintem még érdemes nézegetni, hátha kiderül. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2023
Hány wattos volt ez a monitor vagy micsoda? A burkolatán ott van a teljesítmény adat. Ha egyenlően megosztod a két kimenetre jutó teljesítményt, akkor nem fogsz messze járni az igazságtól.
A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2023
Épp kifagyott a gépem a komment alatt.
Szóval leírtam, hogy bontottam több helyről hifi-ket tápnak, amik tuti nagyobb teljesítményűek,mert aktív erősítők vannak benne, illetve 2 magnó + lemezjátszó is volt bennük. Ebben az elveszett kommentben arra gondoltam, hogy nem kell sok kakaó a TV-hez, mert csak LED meg hang. Azután elgondolkodtam, hogy a költségek miatt miért tennének bele 3A-t is elviselő drágább diódákat csak az egyenirányításhoz? Szóval ezen gondolat mentén elképzelhetőnek tartom, hogy ha a 3A-es diódák vannak a 24V-nál, akkor az már lehet nagyobb teljesítmény is, mint ami nekem kell maximum. 2A már bőven elég lenne! 12V-os körön meg hasonló diódákat tesznek bele, de nem gondolom, hogy nem spórolnának vele, ha nem lenne szükséges. Ok, megnézem, de ez egy Hyundai TV.
Azért tesznek nagyobb áramterhelhetőségű diódákat, mert a jelentős pufferkondenzátor-mennyiség jó nagy töltőáramokat kívánhat, főleg bekapcsoláskor. De alapból az átlag áramfelvétel a töredéke a diódák áramterhelhetőségének.
Rajta VOLT!
Mi kopott le? 23 kopás, kopás 5W... Meg kell néznem a pontos típust, hátha. Csak hogy ne legyen könnyű!
Ok, tényleg, erre nem gondoltam.
Szia!
Lekopott, de megtaláltam a gépkönyvet. Áram fogyasztás 65W, hang 2x6W. Most már csak az kell, hogy vajon melyik kimenetet terheli a LED meghajtó. Azaz, ha pl. a led meghajtás a 12V, akkor a kettő 24V elég jól hangzik. Ezt most fejből írom, megnézem megint a kapcsolási rajzot, hogy mekkora feszt kap a led sor. Bár gondolom nem olyan sokat fogyaszt, jól gondolom? De 1A külön-külön 24V-on már nem is lenne rossz azért! Erre már kis hangszórók, meg MCU-k, szenzorok mehetnének már szerintem bőven a szabályzók után, akár több feszültség szinten is. 3.3V, 5V, 9V,12V,15V valami jobb kapcsolással, ami nem disszipál túl sokat.
A 24V-ról megy a LED meghajtás és a legnagyobb teljesítményt ő veszi fel az összes fogyasztó közül.
A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2023
Köszi!
Ekkor azt kell terhelni és működhet a dolog. 24W akár elég is mindenre, ráadásul kettő van. Azért megpróbálom. Most nézem az LM78XXX kapcsolási rajzait újra, találtam olyat, ami tranzisztorral megoldja a nagyobb áramfelvételt. De még nem értem pontosan, hogy azoknál mennyi energia disszipálódik, ha pl. 24V-ból állítok elő 12V-t, vagy 5V-ot. Elvileg a kettő fesz különbség és a regulátor által felvett áram szorzatát el kell fűtenie, de ezzel a kapcsolással még nem tudom pontosan hogyan megy. Régen foglalkoztam ilyennel, illetve a 60VA-es középcsatolásos trafóm bírja, direkt jóval nagyobbat tettem bele, tuti ami fix alapon túlméreteztem annak idején, az áramok meg sokkal kissebbek, mint a teljesítménye ennek a trafónak. Itt meg centizni kell, ha jól látom. Az alábbi PDF végén vannak a tipikus kapcsolások. Bővebben: Link 14. ábrán van egy rövidzárvédelemmel ellátott kapcsolás, amihez hasonlót építettem én is, de kicsi áramokkal, max 2A, ha jól emlékszem. Így nem terheltem meg semmiképpen sem a trafót, még akkor sem, ha elfűt így is sokat. Akkor sem tudtam pontosan mi a helyzet, inkább biztosra mentem. A PDF kapcsolását még nem értem 100%-osan, mert felette lévő ábrán van egy kis számítás, hogy a kimenő áram az a regulátor árama és a tranzisztor árama lesz. Ezt még nem vágom, hogy ha pl extrém esetben 5V -ot állítok elő a 24-ből, mégpedig az adott kapcsolással ami 3A-t tud, az 15W hasznos teljesítmény lesz. Feltéve ha elbírja ez a TV táp 24V-ja, akkor még azt nem értem pontosan, hogy a regulátor ilyenkor mekora áramot ad ki? A maximumot? Mert ekkor pl 1.5A-t ad a regulátor a kimenetre, a tranzisztor is ennyit. Azonban ekkor 24-5=19V*1.5A menne a füstbe. De ma már tévedtem sokat... Szóval még néznem kell a dolgokat, ki kell kupálnom magam ebben is kicsit, de ez már nem a téma, csak itt gondolkodom, hátha valaki elmondja ezt is pluszban! Boc a mellék szálért, de most ezenkattogok kicit, de már álmos vagyok rendesen.
Bocsánat!
Na tényleg fáradok... Itt a kis matek a 13. ábráról: Io=Ireg+(Ireg-Vbe/R1) Szóval ez nem pontosan az a helyzet, mint amit fejből írtam a 3A-es példára 5V mellett.
Egy TV-be azért tesznek jóval nagyobb diódákat a szek. oldalra, mert nincs benne ventillátoros hűtés, mint egy PC tápban. Még hűtőbordát se tesznek rá. Ellenben szép lazán helyezték el az alkatrészeket. A diódák képessége alapján a 12 V-ról is lejöhet legalább 2-3 A. Arról kisebb veszteséggel tudsz 3-5-9 V-ra stabilizálni.
Ha nagyon kíváncsí vagy a terhelhetőségre, milliOhm mérővel megmérve a tekercseket, visszaszámolhatod a veszteségeket. De ilyen nagy frekvencián, amin ezek működnek, nagyon jó mérő kell annak a 40-50 cm huzalnak a megmérésére. Általában a vasmag jobban melegszik, mint a huzal.
Használj kapcsolóüzemű step-down konvertereket, ha a disszipációs veszteségeket akarod csökkenteni és felejtd el a 78-at.
Szerintetek létezik olyan, hogy egy Bluetooth-os hangfal tápja nem bírja a terhelést? Ha 20-as szinten hallgatom a zenét akkor nincs baj de ha maxra tekerem akkor elkezd kattogni és a zene szaggatottá válik.
Igen, a képen látható földelt dugaljak egyikébe. A mérés is egy másik konnektor földelő érintkezője és a táp DC kimenete között történt
Igen, köszönöm hasznos volt az utalás, én is hasonlóra gondoltam. Mivel idáig garanciális volt, nem akartam megbontani.
Tisztelt urak. Volna egy tápegység dokumentum, melyben a kapcsolási rajzon szerepel egy számomra érdekes és egyben zavaró tényező, (természetesen ettől még lehetséges) egy cd4011 logikai ic amely +5v -5v voltos tápfeszültségről működteti a kapcsolási rajz tervezője. Lehet hogy hiányosak az ismereteim de, úgy tudom és a logikai ic családok ismertető dokumentumaiban sem szerepel a működéshez pozitív-negatív tápfeszültség tartomány. Bővebben: Link
A CD40xx sorozat +15V tápfeszültségig üzemeltethető. Abs. max. 18V.
Ha a 7. lábát -5V -ra, a 14. lábát +5V -ra kötjük, az IC 10V -os tápfeszültséget fog kapni, a komparálási szintje kb. -2V körüli lesz.
Köszönöm, picit megzavart ilyen módon történő felhasználás.
Sziasztok.
AC tápegységre lenne szükségem, váltakozó áramú mérésekhez. Valami hasonlóra gondoltam (paraméterekben is): AC labortáp Árban sokallom, de sajnos olcsóbbat nem találtam. A házi megoldás (DIY) nem jöhet szóba. Ha valakinek van ötlete, szívesen venném.
Adott a szkópnak a tápegysége ahol a kimeneti feszültség 154V. A zener tipusa ZX150 és baromira melegszik. Még nem jöttem rá mitől de ha cserélni szándékoznám akkor csak ZX 5.1, 20, 15, 22, 12 és 27 van. Van ezek között olyan amelyikre cserélhetem?
Előtte azt a bugyirózsaszín ellenállást kellene eredeti értékre visszacserélni szerintem.
Hogyne. Bármelyikre, ha van elég belőle. Mondjuk 5*27 + 15.
De nem a Zenerrel van a baj. Gondolom, trafós a szkóp tápja és a megemelkedett hálózati feszültség miatt a kimenő is emelkedik, amit már nehezebben visel el a Zener. Lehet, hogy a Zener előtti ellenállással kellene sorbakötnöd 1 db 5,1-eset.
Hello! Valóban ennyit nem ér egy mezei trafó, de ha a gyári bizonylat/bemérés szükséges feltétel, akkor kényszerhelyzetben vagy. Ezt ki is használják..
Én ebben nem lennék biztos, látatlanban bármi lehet.
Eléggé áldatlan állapotban van szegény, az tuti... A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2023
Egy glimm lámpa 70V, kettő már elég is kihelyettesíteni a Z-t..
Ezért kellene egy valamire való szervíz rajz.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |