Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   300 / 327
(#) proli007 válasza KU202M hozzászólására (») Szept 19, 2023 /
 
Hello!
"Mindig a "leggyengébb" cella fogja meghatározni, hogy mikor éri el a pack a végfeszültséget?"
De ez csak a sorba kötött cellatagoknál igaz. Párhuzamosok azonos feszültségen vannak.
A legkisebb kapacitású csapat töltődik fel leghamarabb a végfeszültségre és mivel a BMS külön-külön figyeli a cellákat, lebontja a töltést. Ergo, a jobb kapacitású cellák sem töltődnek fel/tovább.
(#) Ge Lee válasza KU202M hozzászólására (») Szept 19, 2023 /
 
Nézheted úgy is, hogy párhuzamos kapcsolásnál automatikus balanszolás van, ekkor nehezebben értelmezhető olyan, hogy legjobb meg leggyengébb. Nem fog a leggyengébb hamarabb töltődni, mert párhuzamosan van vele a másik ami meg nem engedi, ezért nagyjából egyszerre töltődnek. Megoszlik a töltőáram.
(#) KU202M válasza proli007 hozzászólására (») Szept 19, 2023 /
 
A "pack" alatt a párhuzamosan kötött cellákat értettem. Ha szétszednénk a pack-ot, gondolom, nem azonos idő alatt töltődnének az őt alkotó cellák? Bár, az is lehet, hogy igen.
A hozzászólás módosítva: Szept 19, 2023
(#) KU202M válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 19, 2023 /
 
De ha szétszednénk a pack-ot, gondolom, nem azonos idő alatt töltődnének az őt alkotó cellák? Bár, az is lehet, hogy igen.
A hozzászólás módosítva: Szept 19, 2023
(#) Kovidivi válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Jobban jársz, ha BMS-t raksz be, mert az tényleg már csak akkor kapcsol le, elfogyott a szufla, az invertert meg tudod állítani, mikor álljon le. Plusz a kábel végén úgyis kisebb feszültséget fog az inverter mérni, mint a BMS. Ha nagyméretű az akksi, és nagyjából azonosak a cellák, akkor a kis eltérések is nagyon sok idő múlva fognak először mutatkozni, és akkor is elég lesz csak az egyik soros tagot külön feltölteni.

"Valamint a lion akkukra is igaz, hogy sem teljesen feltölteni sem teljesen lemeríteni nem szabad, mert ezek nagyban csökkentik a ciklusok számát azaz az élettartamot." - én nem szoktam kímélni. Lemerülni úgy sem tud teljesen, mert hamarabb feltöltös, nem akarod, hogy lekapcsoljon a rendszer, a teljes töltöttségen való tárolás meg olyan minimálisan károsítja, hogy nem érdemes vele foglalkozni. Ennyi erővel a páratartalom meg a hőmérsékletet is be kellene egy ideális szintre állítani, amit meg ugye senki sem csinál, pedig az is kb. annyit károsít az akksin, mintha feltöltve tárolod.
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Érdekes, vagy 20 éve vannak a laptopjaimban Lion akkuk, a gépek többnyire a hálozaton vannak és eddig csak 2 akkut kellett vennem, pedig a belsö elektronika mindig maximumra tölti öket.
Az általad hirdetett tények az autosvilágbol származnak, mert ott nagyon idöigényes az akkuk 80%-rol 100%-ra történö töltése, de semmi olyan hatása nincs, hogy emiatt csökkenne az akku élettertama.
(#) img válasza Massawa hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Nem értek egyet, mert a tiéd sem reprezentatív példa a kis példányszám miatt ahogy az enyém sem, viszont a saját példám alapján az ellenkezőjét mondhatnám, mert 1 év és 1 hónapja vettem az egyik telefonomba egy akkut ami mára annyira elgázosodott, hogy úgy felpuffadt, hogy kinyomta a telefon hátlapját. Miután utánanéztem a jelenségnek találtam egy videót, ami eléggé reprezentatív példa.
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2023
(#) Gafly válasza Massawa hozzászólására (») Szept 20, 2023 / 3
 
(#) Massawa válasza Gafly hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
A totalcar már nálam régen elvesztette a hitelét, igy nem olvasom.
(#) Gafly válasza Massawa hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Hobbielektronikát sem olvasod és szólsz hozzá.
Ez hiteles egyedül.
(#) img válasza Gafly hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
A MalwareBytes trójaival fertőzött oldalként nem engedi megnyitni.
(#) Gafly válasza img hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Szerintem ezt hívják "false pozitiv találatnak", mert ugye egy ascii txt fájl esetén...
Ha nagyon ráérek, megnézem azért a html forrást, ma már az egyetemek sem olyanok, mint régen...
Ez lenne a vonatkozó rész, a többi érdektelen ebből a szempontból:
Idézet:
„6. Ne vessetek szent dolgot ebeknek, s ne szórjátok gyöngyeiteket sertések elé! Különben lábukkal eltaposhatják azokat, aztán megfordulnak és széttépnek titeket.”
(#) img válasza Gafly hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Nem csak az adott oldalt teszteli, hanem ha CSS-t használ akkor az abban linkelteket is, vagy ha pl. iFrame van beszúrva, meg ilyenek.
(#) 444Tibi válasza Gafly hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Ezt köszi, sokat segítettél ezzel a linkkel, pontosabban a leírással.
A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2023
(#) Massawa válasza Gafly hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Azt bizd rám, hogy mit s hol olvasok és személyeskedned meg teljesen felesleges. ( vagy azt olvasod ki a hobbielektronikábol?)
(#) asch válasza Gafly hozzászólására (») Szept 20, 2023 /
 
Érdekes cikk. Erről az aktív balanszírozásról még szívesen olvasnék. Én valahogy úgy csinálnám, hogy egy step-up konvertert hajtanék egyetlen celláról és erről tölteném az egész bankot. Szerintem meg lehetne úszni egyetlen közös tekerccsel, viszont minden cellához kellene egy komplett H-híd, ami ráadásul a teljes feszültség tartományban átütésálló, tehát mondjuk 800V-ot bír, ha 800V-os a pakk. Van erre példa rajz, hogy ezek hogy működnek?
(#) nagy hoho hozzászólása Szept 21, 2023 /
 
Van egy háromkerekű villany bringám Két darab 24 Volt 300wattos motor hajtja. Van 9 db 3,6 V 120 A-es elektromos autó akkum. Ha 7 db sorba kötök akkor meg van a 24 Volt. De mi legyen a meg maradt 2 db cellával? Okoz az valamilyen gondot, hogy a 7 db közül kettővel párhuzamosan kötöm?
Mivel nagy áramú cellák, milyen töltő kell hozzá?

_SZF0466.JPG
    
(#) Ge Lee válasza nagy hoho hozzászólására (») Szept 21, 2023 /
 
Az úgy biztosan nem lesz jó. Kötsd sorba az összes (9db) cellát, és töltsd fel valamekkora feszültségre, mondjuk 35V-ra az egészet úgy, hogy csökkenjen le minimális értékre a töltőáram. Ekkor mérj meg minden egyes cellát, és feszültségre válogasd őket össze, azt a két cellát vedd ki a pakkból ami a leginkább eltér a többitől.
Töltőnek elvileg bármilyen töltő jó, gyakorlatilag meg lehet hogy egyik se lesz jó átalakítás nélkül. Nem tudjuk milyen celláid vannak, de ha pl. lion akkor a hagyományos savas akkuhoz való töltők egyike sem lesz jó, mert azokból a 24V-osak 30V fölé töltenek, az meg 7 cella esetén 30V/7 cella = 4,285V jut egy cellára, azaz túl fogja őket tölteni. Vagy nem 7 hanem 8 cellát hagysz bent és akkor nem lesz ilyen gond. Csak akkor meg az lehet majd gond, hogy túl lesznek merítve.
(#) xxxyyy hozzászólása Szept 23, 2023 /
 
Sziasztok,
Kommersz 3,7V-os lapos Li-ion cella nyugodtan helyettesíthető 3,7V-os Li-Po cellával? (a kereső most nem volt barátom)
Kis áramfelvételű (300mA) DSO112-ba lenne, a töltőáramkör a panelon van rajta.
Ezt néztem ki, a gyári elvileg 1200mAh-s volt:
https://www.akku-elem.hu/spd/7369/Li-Po-akkumulator-cella-37V-1000m...503450
(#) Régi motoros válasza xxxyyy hozzászólására (») Szept 25, 2023 /
 
Szerintem beteheted, nem lesz belőle problémád.
A másik megoldás, hogy bányászol használt laptop akkuból cellát, és beteszed azt. Az ingyér van.
Létezik sok méretben, viszont ami fel van puffadva, az újrahasznosító gyűjtőbe való már.
Természetesen a használtakon egy terhelési tesztet érdemes végezni felhasználás előtt.
A hozzászólás módosítva: Szept 25, 2023
(#) xxxyyy válasza Régi motoros hozzászólására (») Szept 25, 2023 /
 
Köszi az infót.
Több ilyen kidobásra ítélt noti akksi is van itthon de azokban sokkal nagyobb méretű cellák vannak. (De egyet érdekes volt szétszedni)
(#) xxxyyy válasza xxxyyy hozzászólására (») Okt 3, 2023 /
 
A kinézett Li-Po cella szépen teszi a dolgát. Ha egy kicsit tovább kerestem volna a neten könnyen találhattam volna olyat is amelyhez van tisztességes adatlap is. Ezután csak olyat. Leellenőriztem a töltőáramkör működését is, érdekes volt azzal szembesülni, hogy egy 3 1/2 digites műszer pontossága már kevés lenne hozzá.
(#) formasu hozzászólása Okt 10, 2023 /
 
Sziasztok!
Szükségem van egy 7 akkucellás MBS-re, egy Bosch porszívóba. A régi panel, amiben a BMS is benne van, "meghalt". A porszívóban eredetileg 7 akku cella van, és 27,5 V van ráírva.
Gyakorlatilag kétféle MBS-t látok: az egyik:
BMS 7S 24V 10A 15A 20A 30A Li-ion 18650 Battery Charge Board With Balance Function Short Circuit / Temperature Protection
és a másik:
BMS 7S 25.9V 30A 20A 15A 10A Li-ion 18650 Battery Manage Board Balanced Charging Short Circuit Protection Common Port Power Bank
MBS-ekkel eddig nem foglalkoztam, nem tudom, hogy mi a különbség köztük, az egyik miért 24 V-os, a másik miért 25,9 V-os?
Melyik lenne a jó nekem? Az eredeti panelen látok egy 20 A-es biztosítékot, ebből arra következtetek, hogy a motor nem vesz fel 15 A-nál, esetleg 10 A-nál többet.
A működési időre max. 75 perc van írva, és "Turbó" állapotban 15 perc. Feltételezem, hogy nem valami speciálisan nagy Ah-ás akkumulátorok voltak a porszívóban. (Nem látom felírva a kapacitásukat)
A kérdésem, hogy nekem melyik BMS-re van szükségem? A 24 V-osra, vagy a 25,9 Voltosra? Ezen kívül a 10, 15, vagy a 20 A-osra?
Ezen kívül szükségem van egy motor meghajtóra is. Nem tudom eldönteni, hogy 10A-os, vagy 15 A-os, esetleg a 20 A-os kellene-e? Az, hogy hány A-os a motor meghajtó, az azt jelenti, hogy a ráírt max. áramerősségnél lekapcsol, letilt, vagy azt, hogy ez fölött tönkre megy?
Én úgy gondolom, hogy ez biztosan jó lenne:
DC 6V-90V 15A DC Motor Speed Controller Stepless Speed Regulation Pulse Width PWM DC 12V 24V 36V 48V 1000W
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2023
(#) Régi motoros válasza formasu hozzászólására (») Okt 10, 2023 /
 
Üdv, de miért nem linket mutatsz a készülékekről? Az, hogy a címben milyen feszültség van, egy dolog. Neked a lényeg a 7S de lehet, hogy nem azonos akkutípushoz vannak az áramkörök, vagy csak az érzékelési szint más. Egyébként minél nagyobb terhelhetőségűt kell választani (főleg ha kínai), ami még befér a költségvetésbe, és a fizikai méretbe.
(#) formasu válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 10, 2023 /
 
Üdv!
Bosch BCH65PET
Úgy kaptam, hogy 5 éve áll, és lemerült az akkuja... (elvileg 2,5 Ah-ás akkuk voltak benne. Amit bele tettem, azok is hasonlóak lehetnek.) Kicsit másképpen alakult, mert nem veszi fel a töltést sem 30 V-os tápról. Szétszedtem, kicseréltem a 7 db akkut. A töltést most sem veszi, (töltéskor semmi nem változik, a lámpák nem égnek, nem villognak) indításkor jelzi, hogy az akkuk "tele" vannak, és a Sensor Control lámpa kéken világít, ennyi. A motort nem indítja. Van a panelen kettő biztosíték, (5 és 20 A-es) azok jók.
A leírás szerint 75, 31, ill. 12 percig működne a három fokozatban.
Tehát, ahhoz, hogy működjön, kell egy másik BMS, és egy motor indító is, a meglévő panel helyett. Az indító kérdésem az volt, hogy ezek milyenek legyenek?
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2023
(#) Régi motoros válasza formasu hozzászólására (») Okt 10, 2023 /
 
A vásárolni szándékozott két alkatrészre gondoltam, azt kellett volna bemutatni.
De ha már így állunk, a porszívó elektronikát is kibányászhatnád.
Egyébként úgy kezdünk hozzá, hogy megnézzük az akkuból hány vezeték megy az elektronikához.
Ha két tápfesz + és -, és max másik egy, vagy két vezeték, amire biztosan NTC hőérzékelő van kötve, tehát nincs szó kommunikációról a BMS és a vezérlő közt, akkor egy sima tápegységről ki kell próbálni hogy működik e a BLDC vezérlő (feltéve ha valóban BLDC motoros a készülék).
Ha direktben adsz neki feszültséget, el fog indulni, esetleg ha nem, érdemes rákötni a BMS hőérzékelő vezetékét is.

Ha egyértelműen azonosítható, hogy valamiféle kommunikáció is van a két panel közt, akkor igazad lehet, hogy mindkettőt cserélni kell. De ez csak akkor áll elő, ha külön tápról a motor valóban nem indítható be.

Az akkuval és BMS-el pedig úgy kezdünk, hogy minden gyári cellát egyesével meg kell nézni, hogy nincsenek e túltöltve vagy alulmerülve a cellák, és a cella feszültségszinteket azonosra beállítani.
Ehhez vagy egy cellás litium töltőt kell használni, vagy labortápegységet.

A cellacsere általában akkor nem segít, ha a BMS programozott, és úgy dönt, hogy lejárt a ciklusszám, akkor új akkucsomagot kell venni. Sok laptop is ilyen manapság.

Ha mutatod melyik két elektronikát nézted ki, tudok javaslatot tenni én melyiket választanám.
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2023
(#) uniman válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 10, 2023 / 1
 
Segítek elképzelni az "all in one" panelt... Bővebben: Link
(#) formasu válasza uniman hozzászólására (») Okt 10, 2023 /
 
Köszi, Uniman linkje helyes, ez az eredeti, motor (középen lesz, most kivéve), panel, akku, BMS, az.
Két vezeték az akku +, és a - jön, és jön még a BMS-re (ez is ezen a panelen van!) egy csati, 8 vezetékkel. Leírtam, hogy a panel nem tölti az akkut, és nem is indítja a motort, ezért az hibás. Ez helyett kell kettő másik. (motor indító, és egy BMS is ) A panel le van öntve valamivel, és olyan kétoldalas, hogy semmi vezeték rajta nem látszik.
A motor 19,5 V-os, kipróbáltam, szépen működik, tehát az jó.

A motor meghajtót, és a két MBS-t leírtam már , amikre gondolok. Ha jelzed, hogy Te, Ti mikre gondoltok, amit be lehetne tenni a panel helyére, azt keresem...
/Amikre én gondolok, pontosan leírtam, de nem tudom belinkelni, nem sikerül.../
(#) kapu48 válasza formasu hozzászólására (») Okt 10, 2023 / 1
 
Mikor írod a hozzászólást alul a zöld ikonsoron van a "LINK" ikon. azt megnyomod. És a felugró villogó kurzor helyére beszúrod a linkedet.
(#) Régi motoros válasza uniman hozzászólására (») Okt 10, 2023 /
 
Jó, csak ebből az nem látszik, melyik vezeték hova megy, annyit látok, hogy a cellák vezetékei rámennek, de hogy a többi kanóc mi... De mindegy is, ha cserélni akarja.
Következő: »»   300 / 327
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem