Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   301 / 323
(#) Régi motoros válasza formasu hozzászólására (») Okt 10, 2023 /
 
Mégis hogy próbáltad le akkor a motort? Azt döntsük már el, hogy ez most BLDC vagy sima DC(kefés) motor? Mert nem mindegy milyen motorvezérlőt veszel.

A BMS -re írtam, a lényeg, hogy 7S legyen, és lítium ionhoz való, lehetőleg minél nagyobb áramú, ami még befér a régi helyére.
Idézet:
„BMS 7S 24V 10A 15A 20A 30A Li-ion 18650 Battery Charge Board With Balance Function Short Circuit / Temperature Protection
és a másik:
BMS 7S 25.9V 30A 20A 15A 10A Li-ion 18650 Battery Manage Board Balanced Charging Short Circuit Protection Common Port Power Bank”

Ebből én igazából csak két szöveget látok, nem magát a terméket. Azért kértem, linket tegyél fel, hogy az alapján tudjunk javaslatot tenni ha a technikai paramétereit megnéztük. Így első olvasatra az utóbbit mondanám, mert arra nagyobb feszültség van írva, csak épp ennyi információval nem sokra megyünk.

Idézet:
„...egyik miért 24 V-os, a másik miért 25,9 V-os?”

Na ez az amit mi sem tudunk, amíg nem magát a két terméket nézzük meg.
A hozzászólás módosítva: Okt 10, 2023
(#) formasu válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 11, 2023 /
 
Leírom, de a kérdésem más jellegű. Azt szeretném megtudni, hogy ehhez a készülékhez milyen BMS-t és milyen motormeghajtót ajánlanak, akik nálam jobban ismerik ezeket.
Két vezeték jön az akkuról (+, -), egy csati (8 vezeték) a BMS-re, az akkuktól, elől kis csati a motorra, és még egy csati a Turbó fejbe, forgatni a kefét
Én talán ezekre gondolok, vannak kétségeim.
Bővebben: Link
Bővebben: Link
(#) formasu válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 11, 2023 /
 
Jön még egy kis csati a töltőre is, és a kezelőre, indítóra jön a 3 állásra 4 vezeték. Ennyi...
Ebben a motor 19,5 V-os, és 28 V-os akkuról megy PWM szabályzással. A legkisebb szívóerő talán 10 V körül van, ekkor tud 75 percet, míg a legerősebb a "Turbó" akkor biztosan túl van hajtva a névleges feszültségnél, mert ott csak 12-15 percet tud egy akku töltéssel. Ekkor vehet fel talán 10-15 Ampert is a motor.
3 db akkuról, és 4 db akkuról is próbáltam a motort, és szépen megy.
Tehát: mindenképpen PWM DC meghajtó kell!
Más: A BMS-t próbáltam az előző hozzászólásban belinkelni, annak a leírását olvasod.
Nem értem, hogy az egyik miért 24 V-os, a másik meg 25,9 V-os, amikor ugyanahhoz az akkuhoz van írva. Nekem melyik kellene? Még áramban is különböznek. Nekem talán a 15 A-os kell ide?
Ez a másik, a 24 V-os:
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Okt 11, 2023
(#) Kovidivi válasza formasu hozzászólására (») Okt 11, 2023 / 1
 
A legnagyobbat vedd meg, mert ha a motor indulási árama egy pillanatra is túllépi a BMS max. áramát, akkor nem fog a készüléked egyáltalán működni. Ilyen kicsi méretben 30A eléggé meglepő, ha egyáltalán tudni fogja... A feszültség lényegtelen, mert az akksi 3.0-4.2V között bárhol lehet, a gyártók meg a névlegessel számolnak, ami 3.6-3.7V is lehet, mások meg a feltöltött feszültséggel.
(#) Régi motoros válasza formasu hozzászólására (») Okt 11, 2023 /
 
A linkeket megnézve a két BMS közül mindegy melyiket veszed, kb ugyan az mindkét linken szereplő termék, nagyjából az IC tokozása más.
Azt viszont leírtam már, mindenképp a legnagyobb áramút válaszd, jelen esetben a 30A-ost.
A címben szereplő különböző feszültség érték az egyik eladó tudatlanságából fakadhat. Az egyik a csúcsfeszültséget írta oda ami 7S akkunál 29.4V egyértelmű. A másik nem tudom honnan vette a 24V-ot mert az se a 3.7V se a 3.6V cellafeszültségre nem stimmel. Ne foglalkozz vele, nincs értelme.

A motor ha jól értem van kettő benne, és ha mindkettő külön áramkörről megy, akkor érdemes lehet mindkettőt külön vezérelni is. Viszont ha csak egy PWM vezérlőt veszel, akkor vagy csak az egyik motort fogod tudni szabályozni, a más megy max feszültségről, vagy párhuzamosan kötöd a két motort, akkor szabályozható mindkét motor fordulata egyszerre. Nem tudom ez eredetileg hogy volt bekötve.
(#) formasu válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 12, 2023 /
 
Köszi!
A BMS-el kapcsolatban: én is azt gondolom, hogy a 25.9 V-ost, és a 30 A-ost lesz célszerű megrendelni.
A PWM-el kapcsolatban: lehet, sőt szinte biztos vagyok benne, hogy elég lenne a 15 A-es, csak nem tudom, hogy indításkor mennyit vesz fel a motor, és azt sem, hogy ezekben a meghajtó panelokban van-e lágyindítás, és azt sem, ha az áram erőssége meghaladná a 15 A-t (mondjuk indításkor) akkor ezek a panelek meghibásodnak, vagy van-e a kimenő Fet-nél egy kis értékű korlátozó ellenállás, ami megvédi az áramkört a nagyobb áramoktól, és leszabályozna?
Tehát a PWM még nem egyértelmű nekem.
A kis szívófejben lévő motorral kapcsolatban: Mivel az eredeti panel nem OK, így nem tudom, hogy hány Voltot kap ez a motor. Feltételezem, hogy nagyobb szívóerőnél többet. Ráadtam 5 Voltot, és már azzal is forgott. Ez már részletkérdés, hogy mekkora feszültséget adjak rá. Lehet, hogy az lesz a célszerű, ha a mindenkori motorra menő feszültséget kapná meg. (Tehát, "Turbó" szívásnál gyorsabban is forogjon) Nem láttam ilyen porszívót működés közben, tehát nem is tudom, mi a jobb.
(#) Kovidivi válasza formasu hozzászólására (») Okt 12, 2023 /
 
Túláram esetén a BMS azonnal lekapcsol, minden megáll. Nem korlátoz, nem szabályoz, nem megy tönkre. Sok akksis csavarbehajtóba raktam már lithium akksit BMS-sel, és ezekhez a kefés motorokhoz kell az áram rendesen, sok BMS egyszerűen lekapcsolt, meg sem fordult a tokmány. BLDC motornál jobb lehet a helyzet, de én inkább túlméretezném a BMS-t, amennyire csak lehet.
(#) formasu válasza Kovidivi hozzászólására (») Okt 12, 2023 /
 
Köszi, a BMS már egyértelmű lehet. A 20, vagy a 30 A-os. (Az eredeti panelen van egy 20 A-os biztosíték, tehát feltételezem, hogy 20 A-nál többet ez a motor nem fog fogyasztani.)
A PWM még a kérdés...
(#) Kovidivi válasza formasu hozzászólására (») Okt 12, 2023 / 1
 
A biztosíték tud lassabb lenni, mint egy elektronikus áramkorlát, tehát kibírja a 30A-es impulzust is simán, míg a 20A-es BMS erre simán letilt. De majd a tapasztalat megmondja, hogy mi kell neked. Ha kicsi az árkülönbség, vedd a nagyobb áramút.
(#) Kovidivi válasza formasu hozzászólására (») Okt 12, 2023 /
 
Miért nem használod az eredeti elektronikát? Ha PWM részt is akarod váltani, akkor már olcsóbb egy új készüléket venni...
(#) formasu válasza Kovidivi hozzászólására (») Okt 12, 2023 /
 
Az eredeti panel (elektronika) hibás, így került hozzám!) Ha lenne hozzá rajzom, akkor is gond lenne a javítása (nekem legalábbis), mert két oldalas a nyák, és csak zöldes szürkeség látszik rajta, más semmi, és le is van öntve valamivel.
Ha a linkeken lévőket megnyitod, látható, hogy összesen 2-3 eFt-ért meg lehet rendelni a két panelt. A BMS befér a mostani panel helyére, a PWM remélem, hogy a motor mögé be fog férni. Akkuk voltak , már ki is cseréltem azokat.
Az új hasonló készülék min. 100 eFt-ba kerül! (írod, hogy olcsóbb lenne venni újat)
(#) Kovidivi válasza formasu hozzászólására (») Okt 12, 2023 /
 
Ok, próbáld meg. Az eredeti gombokat nem fogod tudni használni, sem a töltőt (meg kell nézni, passzol-e), plisz szerintem furcsa lesz a potis szabályzás. Esetleg át lehetne alakítani, hogy a nyomógombokkal egy pici relét öntartásba raksz, ami két ellenállással szimulálja a potit, így lesz több fokozatod is. A harmadik gomb meg lehetne a stop gomb, mert leállítani is le kell valahogy a gépet.
(#) formasu válasza Kovidivi hozzászólására (») Okt 12, 2023 /
 
A poti helyett egy ellenállásosztóra gondolok, mintha poti lenne. A bekapcsolóra megy 4 vezeték, ez három sebesség fokozat, ezt használnám hozzá, az ellenállás osztóra.
(#) Régi motoros válasza formasu hozzászólására (») Okt 12, 2023 / 1
 
A PWM szabályozó az maga a lágyindítást is megvalósítja bizonyos szinten. Persze ha 0.1mp alatt 0-ról 100% -ig tekered a potit, akkor azt nem nevezhetjük a szó szoros értelmében lágyindításnak.
De ha ez az idő kb 1mp, vagy több, akkor nem fog több áramot felvenni indulásnál, mint maximum sebességnél.
És ahogy Kovi írta, a BMS az nem lágyindító, ott egy maximum áramérték van megadva, ha azt túllépi, zárlatként értelmezi, és letilt. Persze általában ott is van némi holtidő ameddig túllépheted az üzemi áramot. Hogy ez mennyi ahány BMS annyiféle időzítés gondolom én. Lehet akár 0.1-1mp közötti idő is. Gyártója, meg a felhasználási területe határozza meg. Ha valami értelmesebbet választasz, akkor ezt az időadatot is meg szokták adni. Egyébként az értelmesebb gyártó (kereskedő) megadja az üzemi áramot, a zárlati áramot és a holtidőt is ami az üzemi áram és a zárlati áram között bármi lehet X ideig. Ha a zárlati áramot is túllépi, ott már nincs holtidő, ott azonnali tiltás van.

De már egyébként mondtuk ketten is, ne a 20 vagy 30 amperes közt vacilálj, vedd a 30 amperest.

Ui.: A töltőről semmit nem tudni, szóval lehet azt is mahinálni, vagy cserélni kell, erre számíts.
A hozzászólás módosítva: Okt 12, 2023
(#) formasu válasza Régi motoros hozzászólására (») Okt 13, 2023 /
 
Köszi!
A 30 A-os BMS-t választom.
Felmerült egy (talán) utolsó kérdésem: Mi van akkor, ill. hogyan tudnám ezt megállapítani, ha esetleg nem is a panel hibásodott meg a porszívóban, hanem a BMS tílt le? Ha esetleg ez van, akkor meg lehet szüntetni ezt a tiltást egyszerűen?
(A panelen nem látni semmi vezetékezést, csak szürkés zöld, és két oldalas!)
Akitől kaptam, azt mondta, hogy amikor próbálta indítani, egy pillanatra valami hangot hallott, és utána semmi...
Esetleg még oszcilloszkóppal rá tudok mérni a Fetekre, hogy kapnak-e valami jelet indításkor, ezt még nem néztem...
A jelenség: a töltést nem veszi, indításkor kigyullad a 3 db Led, mutatja, hogy tele van az akku, de a motor kimenetre nem ad ki feszültséget. Csinálhat ilyet a BMS, amikor letílt? Talán 5 évig állt, nem volt hozzányúlva, nem volt töltve, de a benne lévő akkuk még jónak látszanak, terhelhetőek is.
(Most új akkukat tettem a motorra.)
(#) Régi motoros válasza formasu hozzászólására (») Okt 13, 2023 / 2
 
A BMS tiltás általában bizonyos idő múlva felold, vagy végső soron akkor, ha csatlakoztatjuk a töltést.
De mivel nálad a töltés se megy azt írtad, (és feltételezem, hogy a cella feszültség szintek rendben vannak, mert cserélted) komolyabb probléma lesz ott. Lehet, hogy a ciklusszámlálót kellene újra programozni, ami nem fog menni maszekban.

Persze a panelen amit Uniman mutatott, van két biztosíték, ezek mindenképp ellenőrizhetők. Valamint a kimeneti fetek gate feszültségeit is tudod tesztelni. Sőt, a kimeneti feteket még szakadásra is tesztelheted. És ha a töltőfet külön van, akkor azt is. De én azt hittem, ezeken már túl vagy, azért akarsz mindenáron panelt cserélni. Meg van ott még egy vákum kapcsoló is ha jól látom, azt is ki lehet mérni feltéve ha csak tényleg sima ON/OFF kapcsoló és nem egy analóg érzékelő, mert akkor nem sokra mész vele. Esetleg annyit lehet próbálni, hogy a hozzá csatlakoztatott csőbe fújni/szívni, hátha határértéken kívül van.

Így képről ennyit tehetsz, mást nem nagyon, mivel ha jól látom van ott még egy Atmel CPU is,
szóval elég bonyolult az áramkör, sokkal több mindent nem igen tudsz csinálni.

Ui.: Legközelebb ha értékesnek tartjuk a választ, kéretik a felfelé mutató hüvelykujjat bökdösni.
A hozzászólás módosítva: Okt 13, 2023
(#) Kovidivi válasza formasu hozzászólására (») Okt 13, 2023 / 1
 
Miért negatívozod le a segítő hozzászólásokat? Ha ismét rákattintasz, akkor eltűnik a dislike...
(#) formasu válasza Kovidivi hozzászólására (») Okt 13, 2023 /
 
Bocs, a nem ezt akartam. Van még olyan?
(#) Petyka79 hozzászólása Okt 25, 2023 /
 
Sziasztok! Lehet, volt már, nem olvastam végig a 300 oldalt. Szóval van 2 olyan Li-Ion akku pakkom, amin van külön a használathoz kivezetése, csatlakozóval(+,-), meg van a töltéshez külön, de az 3 ér! Miért 3? A másikon, amiről használom, lehet tölteni?
(#) pipi válasza Petyka79 hozzászólására (») Okt 25, 2023 /
 
Hali!
A távolbalátónk éppen elromlott. Milyen az az "olyan" ?
(#) Petyka79 válasza pipi hozzászólására (») Okt 25, 2023 /
 
Azt hittem ti már mindent láttatok!
(#) vision61 válasza Petyka79 hozzászólására (») Okt 25, 2023 / 1
 
Szia!

Azért van a töltéshez 3 kivezetés, mert a sorba kötött cellák közös pontja is ki van vezetve a balanszeres töltés miatt.
(#) formasu válasza Petyka79 hozzászólására (») Okt 26, 2023 / 1
 
A kettő akku sorba van kötve. Addig nincs gond, amíg ez a kettő akku egyforma, azaz egyforma feszültségen is van. Ilyenkor töltéskor egyenletesen oszlik meg a feszültség a két akku között. A gond akkor van, amikor az egyiknek (valamilyen okból) kevesebb a feszültsége. Ekkor töltésnél már nem egyenletes feszültség lesz rajtuk, és hosszabb töltésnél az egyiken a (normál) max. 4,2 V helyett már nagyobb lesz a feszültség... Ha eléri ezen a 4,5 V-ot, akkor nagy a valószínűsége, hogy akár fel is robban!!! (Nagyot tud robbanni!)
Azért, hogy ez ne történhessen meg, alkalmazzák a BMS-t, (hogy egyenletesen töltődjenek, és az figyeli, és akár lekapcsolja a töltést, amikor már veszélyes feszültség lesz valamelyik akkun, vagy valamelyik kezd meghibásodni. Erre kell 2 akkunál a harmadik (középső) vezeték, ez a BMS-re megy.
A hozzászólás módosítva: Okt 26, 2023
(#) Petyka79 válasza formasu hozzászólására (») Okt 26, 2023 /
 
Értem, köszönöm!
(#) mtomihun hozzászólása Okt 26, 2023 /
 
Sziasztok!
Kaptam pár régebbi akkus gépet (kézi körfűrész, gérvágó, dekopír fűrész, stb) amik még Ni-Cd akkusak voltak. 18V-os rendszer. Meg akarom csinálni Li-ion akkusra, 5s2p pakkot raknék bele. Azt nem tudom, hogy mekkora áramot vesznek fel csúcsban az ilyen gépek. Milyen BMS modult vegyek? Esetleg ali-ról valakinek van konkrét típus, amit ajánlana?!
Köszönöm
(#) Ge Lee válasza mtomihun hozzászólására (») Okt 26, 2023 /
 
Nagyon nézd meg milyen cellát veszel, mert a mezei olcsó (pl. laptop) cella ide nem jó. Olyat keress ami minél nagyobb kisütési áramot tud, oda szokott lenni írva mellé vagy az adatlapjában benne van ha ott nincs. Legalább 18A-es akkut vegyél de inkább nagyobbat, mert 22-25A-t simán felvesznek ezek a gépek ha jobban meg vannak terhelve. Én a sajátomon 23A-t mértem.
A Sanyo-nak és a Panasonic-nak vannak igazán nagy áramú cellái, de ha jól emlékszem akad Samsung-ban is olyan ami megfelel.
Ennek tükrében a BMS-nek is tudnia kell ezt az áramot, tehát én 30A-es BMS-t vennék minimum.
(#) mtomihun válasza Ge Lee hozzászólására (») Okt 26, 2023 /
 
Oké, köszi. Akkuk már megvannak, elvileg 25A-t tudnak.
BMS-t meg akkor 40A környékén nézek.
(#) Dióda hozzászólása Okt 29, 2023 /
 
Sziasztok!

Balga kérdésem lenne.
A mocimban ami 48v-os eddig ólomsav akkuk voltak.
Eltűnődtem hogy lehet át kellen lépni lithium-ra.
Nézelődtem akkuk és bms-ek között és a bms-eknél láttam olyant hogy 13s és 14s-es azaz annyi akku van sorbakötve. Viszont mindkettőt 48v-ra írták. Azon kívül hogy több akku van sorban és a teljes feltöltött feszültség már 60v-ot rugdossa van valami külömbség?
Én alap számolás szerint a 13s-re számoltam a járgányba az akkut. Az még olyan 55v körülire alakul ami az ólomsav feltöltött állapota is és onnan fogy. Akkor ez a 14s-es miért és mire jó?
(#) Ge Lee válasza Dióda hozzászólására (») Okt 29, 2023 /
 
Az a különbség, hogy létezik liopn cella is meg lifepo4 cella is, előbbit 4,2V-ig töltheted utóbbit meg 3,6V-ig ha jól emlékszem. Ugye, ha ezeket felszorzod 13-mal akkor az egyik 54,6ÍV lesz míg a másik csak 46,8V, nagyon nem mindegy, pláne hogy mekkora feszültségű hozzá a töltő. Meg olyankor sem mindegy amikor valaki párhuzamosan akarja használni az ólmossal mert annak a feszültségszintjeihez is igazodni kell.
(#) Kovidivi válasza Dióda hozzászólására (») Okt 30, 2023 /
 
Valószínűleg mindkettő cellaszám benne van az ólmos akksi feszültség-toleranciájában, főleg, ha 4.2V-tal számolod a 14S csomagot is (58,8v). Az internet "54.6V to 57.6V"-ot ír az ólmos akksi töltési feszültségére. Tehát töltésvezérlőtől is függhet a szükséges cellaszám. Van, aki inkább alacsonyabb feszültségre tölti az akksiját (54.6V és 14S az 3.9V), van, aki inkább a BMS-ben bízik (57,6V és 13S az 4,43V). Utóbbi esetben le fog a BMS kapcsolni, mintha le lenne az akksi választva, ez nem biztos, hogy jó dolog. Lehet esetleg olyan BMS-t venni, aminél külön van a töltés és a merítés választva, ilyenkor túltöltésnél nem fog az akksi "eltűnni".
A LiFePo4 meg 3.4V-ot ad kb. maximum, ez 14S-nél 47,6V, túl kevés.
A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2023
Következő: »»   301 / 323
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem