Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Ne kérdezd meg, hogyan csinálja, de tapasztalatom szerint jól mér. konnektorba dugható, és nem csak szorzat a 15W. A sima fogyasztásmérő 44W-ot mutat...
Inkább nem reagálnék, legfeljebb annyit, hogy nagy dolog a hit...
Söt sok berendezésben hidegben melegben biztositani kell a stabil hömérsékletet. Nyáron még az amugy kitünö videokamerám is bedobta a törülközöt, mert árnyékban 48 fok volt, csak árnyék nem volt sehol. Remegtem, hogy ujra feléledjen, ha majd csökken a hömérséklet. Szerencsére 1 ora a klimatizált kocsiban elég volt.
Azt akarod ezzel mondani, hogy nincs is valós fogyasztás?
A hitetlenség sem sokkal jobb. Meggyőzhető vagyok, hogy egy ilyen vastömeget hány watt tud 47 fokon tartani. Bár azt is csak egy ultrahangos mérővel mértem, és kívülről. A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2024
Bocs, de én már elég sok témában tettem közzé alapvető működési elméleteket, de rá kellett döbbennem, hogy ez csak egy hobbifórum és nem értik meg az emberek az elméleteket. Tehát, ilyesmivel már nem próbálkozok, de reménykedek benne, hátha van egy villanyszerelő, aki elmondja, miről van szó.
Amiről meggyőzni akartalak, az két lehetőség. Vagy tekertess egy trafó, ha zavar a sok fogyasztás, vagy hagyd úgy ahogy van, jó az így is. Bocs, hidd el nem akarok személyeskedni, de alapvető dolgokat kellene tudni ahhoz, hogy megválaszolhasd magadnak a kérdéseid. Akkor senkire sem lenne szükséged.
Rendben, tiszteletben tartom a tapasztalatodat az elektrotechnikában illetve a fórum hozzászólásokban.
Azt sajnálom kicsit, hogy ha valaki kérdez valamit, akkor egy régebbi tapasztalatra alapozva alkotsz egy másik emberről véleményt. Javaslom lépjünk túl ezen. Igazából lebeszéltél már arról is, hogy várjak egy másik fórumtárstól mérést, mert úgysem tudja ezt megmérni senki. A soraid között azt olvasom ki, hogy ez egy olcsó termék, és ilyen alapon jogos a magas fogyasztása. Rendben.
Te nem érted sokszor amit elmondtunk. Nem tudjuk milyen motort hajt az a trafo, és lehet, hogy ugy számoltak, hogy a motor naponta csak pár percet megy azt meg ki kell birnia a trafonak jelentös tulterheléssel, annek lehet az ára, hogy sporoltak a drotokkal , ( vagy ami megint divatos, ALU drottal tekerték ) és lett ilyen veszteség. Régebben az amerikai trafok szerettek igy melegedni amikor 50 Hz -s hálozatra lettek kötve, de a vasmag 60 Hzre volt méretezve.
Csak itt szo sincs Standby-rol. Ez a berendezés állandoan üzemben van, és a 15W ilyesmire nem sok, mégha melegszik is valami.
Nem is írtam, hogy lenne benne stand-by. De ugye el tudod képzelni, hogyan lehetne megcsinálni? De, nem csinálták meg. Hogy a 15W sok, vagy kevés, ezt inkább a felhasználó döntse el a pénztárcája képessége alapján.
Az ALU-nak alig rosszabb a vezetőképessége, mint a réznek. Tehát, nagyjából a trafóban terheletlen állapotában csak minimális többletveszteséget a okozna a tekercselésben, ergo: nem ettől melegszik üresjárásban. Vas attól melegszik, hogy túl nagy az indukció benne és a telítés környékén dolgozik a vas.
Champ leírta többször is. A trafó üresjárati fogyasztása 15 W (47 °C-on tartja a veszteség a hőmérsékletét), ezt sokallja.
Egy trafo üresjárásban is fogyaszt energiát, probáld értelmezni amit irtam. Ugy látszik a szövegértéssel is van baj.
Egy 500 W-s trafo a bekapcsoláskor még a kismegszakitot is kiverí pedig ugye üresen megy, és az fel fog venni áramot, akkor is ha nem terheled. A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2024
Csak ugye az alu több több helyet foglal el amit gyakran ugy nyernek, hogy kisebb a vasmag - és akkor mi van?
Hátha te mondod , akkor biztos ugy van.
Nos méregettem,nem tudom mennyire valósak az értékek. Van egy 230v-ba dugható konnektorom, ami mér feszültséget,áramot, Wattot mutat,meg még pár dolgot. Ebbe dugtam a motorokat.Azokkal kapcsolatban tévedtem,mert az egyik Hörmann,a másik Rewlex. A Hörmann trafó szekundere 12v-os, 190mA és 5W-ot mutat a műszer. A Rewlex-é 24v-os és 70mA-t és 8-9 W között ugrál üres járatban. De szerintem fölösleges azon agyalni hogy mennyit eszik és fűt a trafó, ha a szekunder feszültség meg van és a motor működik, akkor nincs gáz szerintem. Ezzel én el is engedném a dolgot.
Nem azért magas a fogyasztása mert olcsó hanem mert így készítette el a gyártó, biztos volt rá valami oka. Mellesleg gyakran a gyártóról sem tudni mit miért úgy csinál ahogy, ahogy ő sem tudja kitalálni a felhasználó gondolatait. Ha alul van gerjesztve egy trafó akkor alig lesz mágnesezőárama üresen, melegedni egyáltalán nem fog, cserébe kevésbé lesz terhelhető, ha túl van gerjesztve akkor meg fordítva. Hogy mekkora az optimális gerjesztés az megint jó kérdés, hogy most akkor a 23 fokos lakásban a vasnak 10 fokos melegedése engedhető csak meg vagy akár 30 fokos is.
Épp tegnap szórakoztam két régi szovjet trafóval, a primere a kép szerinti, feszültséget mértem a primer leágazásokon amikor a teljes primer a hálózatra volt kötve. Ha 220V-ra akarom bekötni (akkoriban még annyi volt nem 230) akkor a gyártói ajánlás szerint a két 86V-os és az egyik 17V-os részt kell sorba kötnöm. Ez így pont jó is (lenne) nekem, mert ekkor van akkora fesz a szekundereken amire szükségem lenne, na de 1 óra járatás után a vasmag 53 fokos lesz. Nyilván ha bekötöm a teljes primert akkor hideg marad, de akkor több mint 10%-kal kevesebb lesz a szekunder feszültség. De ezen a trafón legalább lehet variálni, a maiakon nem, azt megtekerik valahogy oszt tetszik nem tetszik az van. A 2x24V-os nyáktrafón üresen 62V van, mert a gyártó úgy gondolta, hogy engem az a feszültség érdekel amikor majd teljesen leterhelem, pedig nem, engem az érdekelne amit üresen mérek rajta.
A nagy Color Star TV trafónál a magasabb üresjárási áram ugyanúgy nem gond mint a mikrónál, vagy a forrasztó pisztolynál. A mikró meg a forrasztó pisztolyt csak aktívan használjuk, vagyis nincs készenléti fogyasztás. Ráadásul csak néhány percig. A Color Star bár egész napos üzemre volt tervezve, ott sem volt készenléti üzem, tehát vélhetően optimálisan volt az a trafó elkészítve. Van egy erősítőm, amiben a hálózati trafó folyamatosan működik. Nincs is bekapcsoló gombja, vagyis igen, de az csak annyit csinál, hogy a végfok nyugalmi áramát nullára teszi. Az Infinty aktív mélynyomóm szintén ilyen. Én mind a kettőben kicseréltem a trafót, mert nekem sem tetszett, hogy magas volt a fogyasztásuk. Főleg, hogy az erősítő az legutóbb akkor volt kihúzva a hálózatból, amikor leporoltam. Ez is csak néhány percig tartott. Gyakorlatilag 10 éve folyamatosan megy. Ebből 5 százalék sincs amikor szól. A mélynyomó meg még kevesebbet.
Persze van akinek nem gond ha tekerni kell trafót, de nem minden esetben lehetséges.
Gondolkoztam kicsit, mi lenne a legegyszerűbb megoldás az alapjárati áramfelvétel csökkentésére.
Ha áramváltón keresztül megnézzük szkóppal egy túlgerjesztett trafó áramfelvételét, akkor azt látjuk, hogy az áramfelvétel nem szinuszos. Sajnos most nem tudom megnézni, de úgy gondolom, a csúcsokban növekszik sokszorosára. Ha ezt nem engednénk, akkor szerintem sokkal kevesebb lenne az áramfelvétel. Trafó cserén most nem gondolkodok, inkább csökkenteném a primer feszültséget. Persze ezt könnyű mondani. Ha két 15-25V-os sorbakapcsolt teljesítmény zénert tennél a primer tekercs elé, azaz a primerre sorosan, leesne az áramfelvétel. De inkább nem is zénert tennék oda, hanem egy teljesítmény mosfetet egy dióda híd DC ágába kötve. A fet gate elektród feszültség osztóra megy, ami a Source és a drain között helyezkedik el. Ez úgy működik mint egy zéner. Most jön a trükk. Egy optocsatoló tranzisztorával át kell hidalni a feszültség osztó drain és gate közötti tagját, és így ha az optocsatoló ledje áramot kap, minimálisra fog esni a fetes előtéten a feszültség esés, azaz a trafó a teljes hálózati feszt fogja látni. Az opto ledje pedig honnan is kaphatná a jelet, mint a motorról. A motor kétirányú, azaz kétféle polaritással kap feszültséget. Egy kis dióda híd kell az optó ledje elé. Ha PC mellé kerülök le is tudom rajzolni.
Már ezer éves megoldás a csökkentés biztos módjára. Van egy 50VA 27V-os trafónk.
Egy 10VA trafó 230/12-vel a szekundert ellenfázissal sorba kötni a másik trafó primerjével és máris levontunk 12(24) V tetszés szerint. A lényeg, hogy arányos legyen teljesítményben, szekunder feszültségben a csökkentett üzemmódú "főtrafóhoz." Veséztük ezt már itt és én az egyik magas tudású Kolléga segítségével automatizáltam is ilyen stabilizátor áramkört trafóval.
Üdv!
Most bontottam egy kis fazékmagról D=0,32mm külső átmérőjű selyem litzét. Valaki meg tudná mondani, hogy ez kb. effektív mekkora huzalátmérővel lehet egyenértékű? Ha épp jó lenne akkor elhasználnám. Létezik ilyen huzalokhoz is szabvány méretsor, ahol kikereshető a külső átmérő / valós keresztmetszet? Sajnos olyan vékony, hogy még nagyítóval is alig látom, digitális tolómérő is kicsit pontatlan mérőeszköz hozzá... ...Csak a végén nehogy meg kelljen mérnem az ellenállását és a a hosszt, és abból visszaszámolni.
Litze huzalokból nincs túl nagy választék, szabványról meg nem tudok. A tényleges átmérőt megállapítani úgy lehet, hogy egy kis darabját szétbontod, megszámolod hány elemi szál van összesodorva, majd egy szálnak megméred az átmérőjét. Ezekből számolhatod a tényleges keresztmetszetet.
A 0,3; 0,5; 0,7 mm elemi szál átmérők szokásosak, lehet hogy mikrométerre lesz szükséged.
Nem hagytál le egy 0-t? 0.7 mm elég durung, mint elemi szál.
Sajnos de, kösz az észrevételt.
0,03 ... 0,07 mm
Idézet: „...lehet hogy mikrométerre lesz szükséged...” Szerintem biztos, lévén, hogy tolómérőből csak 0.02mm a "legnagyobb felbontás" azzal meg nem lehet megmérni egyik szabványos átmérőt sem pontosan. Ugyan van még 0.05 és 0.1 felbontású is, de az még rosszabb (legalább is amikor még én tanultam ezek voltak).
Idézet: „tolómérőből csak 0.02mm a "legnagyobb felbontás"” Hmmm... Csakhogy a mai digitális sublerek felbontása 5 ezred, amit kerekít 1 századra, mert nem jeleníti meg az ezredeket, csak a századokat (0,01 mm). A digitális mikrométerek felbontása pedig 5 tízezred, amit kerekít 1 ezredre (0,001 mm a kijelzés). Legalább is a gyári specifikáció szerint. A tolómerőt átmértem digitális mikrométerrel (lyukmérővel), szépen látszott a kijelzőn amikor tekertem szét a mikrométert, hogy tényleg tudja a gyári specifikációt. Mielőtt bárki elkezdené, hogy ez ipari speciális, jó drága subler, hát nem. A Lidl-be lett véve 2 éve, és 10 euró volt. Tehát ez ma már teljesen kommersz áru. Most is árusítják de ma már drágábban.
Hát, ja.
Aztán ha a "litze" huzalra ráköhögsz, netán meg szeretnéd tisztítani, esetleg beforrasztani, akkor oda az "ezredes" felbontás. Egyébként tökéletesen igazad van.
Köszönöm mindenkinek a segítséget! Majd megpróbálom szétbontani, megszámolni. Sajnos a tolómérőmmel könnyű 2-3 század mérési differenciát produkálni, attól függően, hogy a pofáknak melyik részével mérek, és mennyire szorítom össze...
De az talán eldönthető lesz, hogy 3, 5, vagy 7 század mm.
Már régen foglalkoztatott a trafók üresjárási áramfelvételének csökkentése. Ha el is kerülöm a vas telítése miatti csúcs áramokat, az átmágnesezési árammal nem tudok mit kezdeni. A képen egy 150VA körüli toroid görbéi láthatóak.
A felsőn az egy menet feszültsége 200mV/ osztással látható, az alsón egy áramváltón keresztül a primer áram. Az áramváltó miatt ez 30mA/ osztás. Két tesztet csináltam. Az egyiket terheletlenül, a másikat egy rezisztív terheléssel, ami 5W köröli. Ami látható az ábrákból: a trafó primer menetszáma 910 menet körüli. A feszültséggel fázisban lévő áram 10mA, azaz a trafó 2,5W hatásos teljesítményt vesz fel üresen. A terheletlen primer áram csúcsa 60mA, de ez éppen a nullaátmeneteknél van, azaz ez meddő. A terhelt képen látható, hogy a feszültséggel fázisban lévő áram megnövekszik, 8W körüli értékre. A nullaátmeneti tüske az továbbra is marad. Kellene még csinálnom egy dióda hidas pufferes tesztet is a teljesség kedvéért, de majd később.
Oktató jellegű, nagyon jó. Én még két dolgot tennék hozzá. Az a 60mA igaz, hogy meddő, de az átfolyik a tekercselésen és az melegíti. Igaz, hogy jelen esetben keveset, de ott van. A másik, hogy nézd meg 10%-kal megemelt hálózaton, hogy mennyire nő meg ez a 60mA-es csúcs.
Ezek nagyon tanulságos dolgok, ha a kezdők ezt megértik, akkor már nem hiába ügyködtél. Meg az is látszik, hogy a mágnesezőáram csökkentéséhez vagy jobb vasmag szükséges, vagy nagyobb menetszám. ( Nincs ingyen ebéd... ) |
Bejelentkezés
Hirdetés |