Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektromos sertéskábító
Lapozás: OK   24 / 25
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
Így gondoltam a kapcsolást. De még van egy kis hiányosság. Ha az L300 és az OUT pontokat felcserélem, akkor működik az érzékelés rendesen. Lehet, hogy a nyákon is így van, még nem néztem.
Szóval a malac csipesz egyik ága a bemeneten van, ez érzékeli ha néhány V feszültség kerül rá. Az OUT pontra jön a malac csipesz másik ága, ami a razon most lehet hogy hibásan van, de úgy gondolom, hogy az R8, az SR1 relé NC érintkezőin keresztül az R19, D11, R21, R20, L1, F1 úton keresztül 12V-ra kapcsolódik. Ha malac kerül a csipesz közé, akkor a felsorolt áramköri elemeken és a malacon keresztül a bemenet feszültsége megemelkedik. D9-en keresztül feltöltődik a C2 10µF-os kondi, az IC 10-es lába megemelkedik, az IC 8-as lábán közel tápfesz lesz, átbillen az utána lévő opamp is, behúz az SR1 relé, ami az R8 és az R19 ellenállást szétkapcsolja, hogy a 12V táp ne kerüljön a 300VAC-re. Behúzza az SR2 relét. Az SR2 relé a bemenetet letesteli, begyújtja a triakot, és a 300VAC a triakon, a két párhuzamos 22 Ohmon és a malacon keresztül a testre záródik. A malac kimered. A letestelt bemenet miatt a D13 az első opamp (12,13,14 lábak) kimenetén tápfesznyi jel lesz, A D6 diódán keresztül a második opamp (9,10,8 lábak) kimenete magas szinten marad annak ellenére is, hogy a bemenet már le van földelve. ez így stabil állapotba kerül, míg valami meg nem szakítja a kört. Vélhetően az idórelé. De jelen esetben mintha össze lennének keveredve a vezetékek.
(#) tothbela válasza proli007 hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
Ha nem is név szerint válaszolok, mindenkihez szól. Így amit moele felé válaszoltam, az feléd is ugyanúgy érvényes.
Tehát azt kiegészítve, valamint az elgondolásod a túl bonyolított áramkörről, szerintem is valós. Én úgy csináltam volna, hogy a bemenetet egy antiparalel 10A-es dióda párossal testeltem volna le. 0,5V simán tud lenni a diódán nagyon kis áram esetén is. A bemenet küszöbfeszültségét 0,2V-ra választanám, ami az LM324 esetében simán megvalósítható. Ekkor nem kellene a testelő kontakt. A triakot optocsatolóval gyújtanám. A gyújtó kör előtt egy potival állítható monostabil lenne. Ez eddig egy dupla opamp, egy optocsatoló, egy triak, meg néhány passzív alkatrész.
A hozzászólás módosítva: Aug 19, 2024
(#) proli007 válasza tothbela hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
Annyi változott az utolsó képek kapcsán, hogy én úgy látom ott, hogy a D11 a relé záróérintkezőre kapcsolódok, vagy is az 5-ös "OUT" pontra.
(#) tothbela válasza proli007 hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
Akkor így már meg is van. A malac 12V-ot kap, azt is diódán és két ellenálláson keresztül.
(#) moele válasza tothbela hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
Üdv !
Minden vezeték számozva van, még egyszer ellenőriztem és elvileg nem tévedtem el, pedig bonyolult.
Képen talán látszik is.
(#) moele válasza tothbela hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
Nem az érzékeléssel van a baj, az jó lett, el is indul, csak idő nincs, remegnek a relék, egyik érintkező megszakítja a másik relé érintkezőin keresztül valahogy a behúzótekercs feszültségét és ez így megy folyamatosan. Ki is adja a 300V~ a fogóhoz, de szaggatva és ez a baj. Fix feszültség kellene kb. 6mp-ig.
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
Kicsit mérni kellene. Előtte kösd le a 300V-ot, az most nem kell.
A 12V stab után mekkora a feszültség? Lehet, hogy a pufferkondi kiszáradt.
(#) moele válasza tothbela hozzászólására (») Aug 19, 2024 /
 
300V~ kikötve.
Megmértem.:
15V-os stab. van benne. Bejövő ~15.8 greatz után = 17.2 stab. után =15.2 V.
(#) Allf válasza moele hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
A relé tekercselés megfelel az alkalmazáshoz? Ha jól tudom, nem mindegy hogy egyen vagy váltó feszültséggel történik a tekercs vezérlés (jelfogó típusától függ)...
(#) Peter65 válasza moele hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Szia!
Szerintem cseréld ki a 100µF-os puffert, és inkább nagyobbra, 470µF vagy 1000µF-ra. Ha relék nélkül 17,2V a közép érték a stab IC előtt, ha a relék behúznak, biztosan berogyik a táp. Esetleg térjél vissza a 12V-os táp IC-hez.
(#) moele válasza Allf hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Üdv !
A relék 12V= DC - kép.
(#) moele válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 20, 2024 /
 
Szia !
Köszönöm szépen az észrevételt. Eredetileg 15 V-os a trafó és 15 V-os stab. is van benne. A táp kondit is nagyobbra vettem már, de változatlan a hiba.
Megpróbáltam direktbe is a két relét üzemeltetni, de a táp. stabilan maradt. A panelon és vezérlésen keresztül a relék remegnek, de hogy mi okozza még nem tudni. Már a BC547C relévezérlő tranzisztort is erősebre cseréltem, de változatlan a remegés.
Nagyon sok segítséget kapok proli007 és tothbela fórumtársaimtól is, remélem hamarosan így közösen megoldás születik.
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 21, 2024 /
 
Játszunk egy kicsit.
10 hozzászólását visszább ott egy rajz proli007 tollából. Azon vannak pozíciószámok, így egyértelműen meg lehet határozni a pontokat.

A 300VAC ne legyen bekötve, meg más se, egyedül a 15VAC szükséges.

Az S1 sorkapocs 2 pontja a bemenet. Ide egy 10-20cm körüli vezetéket kell berakni.

Először ennek a végét érintsd az S1 sorkapocs 3 vagy 4 pintjához. Itt jön be a 15V váltó. Figyeld meg a reléket. Vagy remegnek, vagy nem.

Következő teszt, hogy a vezetéket most nem a 15V váltóra, hanem a Q2 stabilizátor 1 vagy 3 lábához érinted. Most is figyeld meg a reléket.

A teszt eredményétől függően lehet tovább haladni.
(#) moele válasza tothbela hozzászólására (») Aug 21, 2024 /
 
Benne vagyok a játékban.
Amit írtál most kipróbáltam a pozíciókat.
Mind a 2 esetben stabilan behúznak a relék !
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 21, 2024 /
 
Ez azt jelenti, hogy a panelen lévő kondenzátorok rendben vannak. Sőt, az egész kapcsolás (mármint a panelen) működőképes.

Délután dolgozni megyek, de ahogy lesz időm, próbálok kitalálni valamit. Olyanra gondoltam, hogy 300V helyett csak 15V legyen a kábító feszültség, mert akkor egy kopózott csirkecombon is lehet tesztelni. Élesben egyelőre semmiképp. Ehhez majd annyit kell módosítani, hogy a Diac-ot és az R21-et rövidre kell zárni. A diac amit szoktak használni, az ugyanis 30V körül nyit.
A hozzászólás módosítva: Aug 21, 2024
(#) moele válasza tothbela hozzászólására (») Aug 21, 2024 /
 
Rendben, követem és végrehajtom az utasításokat.
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 21, 2024 /
 
Közben megértettem, miért remegtek a reléid. Lassan összeáll a kép.
Elméletileg, ha minden rendben van, akkor a következő a kiindulási kép:
A panel 5-ös pontja és a 2-es pontja közé kapcsolódik a fogó. A mérőműszerek most nem lényegesek.
A sertésen keresztül a 15V táp rákerül a bemenetre, azt átbillenti, bekapcsolnak a relék és a triak.
Most a kimenetre nem 15VDC, hanem 300VAC kerül. Ez a sertésen keresztül a bemenre jut, ami tönkre is teheti azt. Itt kell beléptetni a bemenet és a GND közé a két párhuzamos 22 Ohmot. Ez nem lehet ott az érzékelésnél még, mert akkor az áramkör nem érzékelné a sertést. Kábításnán meg kell, mert ez védi a bemenetet. A kábításnál az irodalom szerint 0,8A körüli áram kell, ami a 11 Ohmon kb. 9V feszültségesést eredményez. Ez elég, hogy az áramkör bemenetén stabilan behúzott állapotban hagyja a reléket.
Majd folytatom.
(#) moele válasza tothbela hozzászólására (») Aug 21, 2024 /
 
Elég bonyolultan hangzik, de biztosan így lehet a rajz szerint is le lehet követni. Kipróbáltam az előbbi hozzászólásnál a 15V-os variációt, de a relék így is remegnek. A C3-as kondenzátort 10mf-ról 500mf-ra cseréltem próbára, lelassult a remegés (kattogásszerű). Valami időtag hiányozhat, mert régebben, C1 3mp a C2 6mp múlva kikapcsolt és csak újrafogástól indult újból. Hogy melyik időtag működött azt a sertés ellenállása határozta meg. Teszt-nél 2db sorba kötött 230V-40W-os izzóval 180Ω a fogó dugalyába dugva az izzók 6mp-ig világítottak, majd megszűnt a feszültség. A C1-C2 -Z1 kőr lehet az, de nem értem, hogy még mi mehetett tönkre. Hibamegállapításnál az R18 volt leégve és az IC ismeretlen (lekapart). Itt derítették ki fórumtársaim, hogy milyen IC kellene a régi helyébe.
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 21, 2024 /
 
Ha az R18 égett le, az azt jelenti, nem úgy működött a kábító, ahogy azt a tervező kitalálta.

A 15V-os teszt nem fog működni 180 Ohmos sertés helyettesítő ellenállás (izzólámpa) használatával. 15VAC feszültségen 0,8A áramot csak legfeljebb 10 Ohm fog kelteni, főleg, hogy ott van a soros 11 (2X22 párhuzamos) Ohm is.

A kapcsolásból visszakövetve, nincs kis és nagy sertés választás. Mindig kiadja a 300VAC-t. Ez valami reklámszlogen, semmi más.

A készülék vélhetően a "Po300" fantázianevű berendezés. Erre is azt mondták, hogy érzékeli a sertés méretét. Hát nem. Előnye hogy ha leesik a sertés nyakáról a fogó, 50msec időn belül megszűnik a 300V. Így nem üti meg a böllért. De ami nekem nem tetszik. Hogy a 300V egyik ágát leföldeli. Szerintem a 300V-ot lebegtetve kellene használni, és akkor a böllért nem érhetné semmilyen áramütés.
(#) proli007 válasza tothbela hozzászólására (») Aug 22, 2024 /
 
Hello Béla és Moele!
Én erről a PO300-as készülékről ezt találtam. Így igaz, nagyon hasonlít rá, vélhetően ez az. De itt nincsenek ezek a markecing szövegek. De két infó még is van benne. Hogy a kábítás ideje (ami itt már napok óta megy ) 4 sec. A másik, hogy az érzékenység 1,4kohm. De nézzük a jelen helyzetet..
- A kapcsolásban nincs semmi időzítés ami a 4sec (vagy az állított 3/6sec) időt biztosítaná!
- Az első opa nem időzítő, hanem egy kétutas egyenirányító. Véleményem szerint ez akkor működik jól, ha a C2 10µF a C1 1uF. Mert különben ha fordítva van az OPA elintegrálja az 50Hz-et.
Feltételezem, hogy eredetileg váltóáram lett volna az érzékelés, ezért lett ez a bemeneti fokozat.
Jelen kapcsolásból viszont egyenáram jön ki, R19 és D11-en keresztül.
- Ugyan Moele az alkatrészek értékeit nem pontosította, mert szerintem több helyen nem az általa beírt értékek vannak. (Én meg nem tudom leolvasni ezeket az idióta színű ellenállásokat, de a három 470 ohm-ot látom) pld. a Z1 zéner 10V-os értékékét, csak én saccoltam, a kapcsolás és a második OPA osztója alapján.
De ha az R13 5,6k és 10V-ot várunk rá, akkor ahhoz 1,8mA áram szükséges. Ha feltételezzük az 1,4k "malacellenállást" + az R18 360 ohm értékét, akkor azon még 3V feszültség esik, tehát minimálisan 13V megtápláló feszültségre van szükség. Ez tulajdonképpen rendelkezésre is állhatna. (Hogy azt miért az R8/R6 osztóból vették, fogalmam sincs. De ezek tényleges értékei sem tiszták.)
- Mivel itt (jelenleg) nem zárja semmi rövidre a bemenetet, a 300V nyilván legyilkolja a soros ellenállást, de az Ic-t is. Tehát ez biztos hogy nem jó így!
- A 3. OPA fokozatot még most sem értem, miért így lett kialakítva. (Ellenállás értékek is még mindig homályosak. Amit a rajzra írtam, az csak általam rosszul látott ellenállás értékek.)
- A C3, R22, D14 általam vélt feladata, hogy meghosszabbítsa az SR1 behúzási idejét. Mert ez bontja a mérőáramot. De szerintem nem is jól van kialakítva.
Mert előtte kellene lebontani a figyelőáramot, rövidrezárni a bemenetet és csak aztán bekapcsolni a Triac-ot.
Az, hogy "krepegnek" a relék a visszacsatolás miatt van, az idő, pedig az áramkör futásidejéből adódik. A relémeghajtó tranyónál látható C6 időzítés 12/25ms késleltetést okoz.

Nos, hogy ez hogy működne az elvárások szerint, arról fogalmam sincs, hiába jó benne minden.
Az meg hogy a működési időt a C1-C2 határozná meg, műszaki képtelenség. A C1 10u és az R13 időállandója is csak 56ms és ennél csak kevesebb lehet. (De a C1-nek kell a 10µF-nak lenni, nem a C1-nek.)

Mindent összevetve, én kigondoltam egy működési lehetőséget, természetesen átalakítással. De az, hogy automatikusan újra induljon azt szerintem ebben a felállásban megoldani nem tudom.
Tehát a kábítás után, egy nyomógombbal lehetne újra élesíteni az áramkört. De a kábítás idejét meg lehetne előre határozni.
De majd átrajzolom az áramkört, megpróbálom, hogy csak minimális módosításokat kelljen elkövetni. A "Kész" jelzést, nem biztos hogy ki lehet alakítani. Bár feltételezem, hogy az időrelének is az a feladata, hogy újra élesítse az áramkört, a táp ki-be kapcsolásával.
De ez sem derült ki, hogyan és hova van bekötve a relé, mint ahogy az ideje sem. Gyanítom, hogy utólagos mahináció. Valamint a két párhuzamos 22 ohm bekötése sem tisztázott. Csak a 2 sorkapocspont felé látszik a bekötése, a másik pontja nem tudni hova csatlakozik.
Hosszú hallgatás után, remélem érthetően írtam le a problémákat.
A hozzászólás módosítva: Aug 22, 2024
(#) moele válasza proli007 hozzászólására (») Aug 22, 2024 /
 
Üdv !
A zéner a kapcsolásban 8.2V
Az időrelé fényképét felteszem, de az csak a "vége" jelzőlámpát kapcsolja amikor a 7-8 pontokat zárja a relé. A két 22 Ω párhuzamosan van kötve, egyik vége a trafó sek.egyik 300V vezérlőpanel 6 kapocs. A másik vége a vezérlőpanel 2 kapocs, ampermérő, fogó 1. Fogó 2, pedig vezérlőpanel 5 kapocs. A trafó sek.másik 300V~ vezérlőpanel 1 kapocs. A 300 V ~ egyik pontja sincs földponton !
Földelés csak a trafó vasmagjának van.
(#) proli007 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 22, 2024 /
 
Nos, itt az elvi rajz és a módosított nyák. A kimaradt alkatrészek, ott vannak oldalt. Az "u"-val jelöltek újak, az "m"-el jelölteknek módosult az értéke. A panelt 3 sárgával jelölthelyen kell átvágni. Próbáltam a nyák meglevő pontjait használni ahol lehet. Az MCR100 egy kis tirisztor, feladata megtárolni az információt. Ha a New nyomógombot megnyomjuk, elejt az SR1 és indulhat egy új kábítás. Vagy ki-be kapcsoljuk a készüléket.
Az SR1 nyugalmi állapotban az 5-ös pontra teszi a figyelő feszültséget. Ha meghúz, akkor kikapcsolja a figyelőt és rövidre zárja az 1-2 pontot. (Ebben az állapotban marad, míg meg nem nyomjuk a New gombot, vagy ki-be kapcsoljuk a készüléket.
Az SR2 az SR1-hez képest kb. 200ms késéssel, rákapcsolja a 300V kábító feszültséget a fogóra, majd 4 másodperc után kikapcsolja azt.
A 7-8 ponttal esetleg indítható az időrelé, és az idő letelte után az kapcsolhatja a Kész jelzést.
(A 10µF-os tantál kondinak a zénerrel kell párhuzamosnak lenni. A 4sec időzítő kondi értékét elrontottam, az csak 10uF, nem 100uF, mint a rajzon.)
A maradék OPA-t azért használtam fel, mert azzal alakítottam ki az időzítő hiszterézisét. A kondi kb. 7,5V-ra töltődik fel, majd a 220k, kb. 4 sec idő alatt süti ki, kb 1,2V-os szintre. De ez a kábítási idő, tetszés szerint módosítható a 220k értékével.
A piros vezetősávok, természetesen huzalozás a forrasztási oldalon.
(#) proli007 válasza moele hozzászólására (») Aug 22, 2024 /
 
Nekem ez a 10 ohm helye, sehogy nem akar összejönni. Legjobb lenne annak vagy a trafó 3 pontja és a panel 1-es pontja között, vagy a trafó 4-es pontja és a panel 6-os pontja között. Vagy is sorba.
Az időzítőt nem ismerem, de a előlapon az van rajzolva, hogy kétvezetékes. És így csak meghúzás késleltető lehetne. Sajnos a 7-8 pontra kötve nem lesz jó, mert az csak 4sec ideig lesz zárva. A másik relén, meg nincs üres kontaktus, amit a 230V-ra lehetne kötni.
De majd Béla átnézi és véleményezi, feltéve hogy lesz ideje rá.
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 23, 2024 /
 
Egyetlen kérdés:
Az időrelé csak két vezetékkel csatlakozik az egész berendezésben? Nem találtam még leírást róla (majd lesz). Induláskor zárt, vagy induláskor nyitott a kontaktus. Vélhetően áramrelé lehet, tehát valami kis feszültség esik rajta. De nem tudom. Ha ez meglenne, be tudom illeszteni a kapcsolásba.
(#) moele válasza img hozzászólására (») Aug 23, 2024 /
 
Igen 2-vezeték csatlakozik hozzá. Eredeti bekötés, hogy a panel 7-8 kapcsán, 7-be kötve a fázis, onnan az időrelébe, 8-ba kötve egy "vége " lámpához és kap egy nullát a lámpa. Tehát sorba van kötve az időrelével. Az időrelére nem is idő van írva , hanem %. Az időzítő körben nem szabályoz semmit.
A típus-ról egy kép.
(#) moele válasza moele hozzászólására (») Aug 23, 2024 /
 
Bocsánat, nem figyeltem, a választ tothbela -nak küldtem.
Még annyit, hogy alapban nyitott állapotban van az időrelé és akkor indul, ha a 7-8 kapocshoz tartozó SR2 relé behúz. 230V~ izzót működtet.
(#) tothbela válasza moele hozzászólására (») Aug 24, 2024 /
 
Csak kezd világosodni a kép. De a palacsintában azért ott van a csoki.
Ha elfogadjuk azt, hogy eddig is működött, valamint hogy nem volt még átalakítva, akkor a trafóra menő vezetékek pontos csatlakozási helyét még egyszer meg kellene nézni. Lehet, hogy két vezeték tévesen van visszarajzolva, ezért értelmetlennek látszik a működés. Annyi világos, hogy az időrelé valójában nem csinál semmit, csak a lámpát gyújtja ki. Tehát nem is kell foglalkozni vele, csak eddig nekem ez nem esett le.

A panel 7-es és 8-as csatlakozójára menő vezetékek pontos útját kellene mégegyszer lekövetni, mert az biztosan nem jól van visszarajzolva. A 230VAC-t nem zárhatja rövidre, mert akkor az eldurrant volna az első bekapcsoláskor. Egyébként a működéshez minden feltétel adott lenne.
(#) Régi motoros hozzászólása Aug 24, 2024 / 1
 
Nem akarok bepofátlankodni az eszmefuttatásotokba, de az utóbbi egy-két oldal csak azon ment,
hogy működik, vagy hogy kéne működnie a készüléknek, holott van saját topikja is ahová való lenne.
Ez már rég nem arról szól, hogy egy képen látható alkatrész vajon mi a fene tudja e valaki?
A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2024
(#) tothbela válasza Régi motoros hozzászólására (») Aug 24, 2024 /
 
Teljesen igazad van, a további hozzászólásokat oda fogjuk írni.
(#) proli007 válasza tothbela hozzászólására (») Aug 24, 2024 /
 
Hello! Kértem moderációt..
Következő: »»   24 / 25
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem