Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Ritkán használom a kocsimat, és akkor is leginkább 5-10 km-es városi utakra, ezért az önkisülés és a benne lévő fogyasztók (pl. központi zár) miatt az akksi feszültsége gyakran alacsony (pl. 11,5 V) az indítás előtt. Nem szeretném hagyni, hogy lemerüljön az akksi, jó lenne időnként rátölteni. Viszont az autó társasház előtt áll, ahol nincs elérhető 230V, és nem is nagyon szeretném havonta kiszerelni és felcipelni az ólom akksit a 7. emeletre hogy feltöltsem. Van esetleg valakinek ötlete arra, hogy milyen más módszerrel lehetne időnként töltögetni az akksit? Azt ne írjátok, hogy menjek vele gyakrabban, mert ezt magamtól is kitalálom Nekem olyasmi jutott eszembe, hogy leviszek valamilyen feltöltött akksit, csinálok mondjuk 18V-ot DC-DC konverterrel, és arra építek egyszerű áram- és feszültségkorlátos töltő áramkört. Akár egy 20.000 mAh-ás USB power bank (van itthon) is jó lehet, mert ezt átszámolva 12V-ra is egész jó a kapacitása arra, hogy szinten tartsam vele a nagy akku feszültségét. Csinált már valaki ilyesmit?
Nem tűnik elvetemült ötletnek ha másként nem tudod kivitelezni a töltést.
Olyannyira nem elvetemült, hogy lehet készen kapni ilyesmit "zsebbika" vagy "jump starter" néven arra az esetre, ha bikázni kéne és nincs hozzá másik autó. Azt nem tudom, hogy mennyire alkalmasak arra, hogy álló autóban rátöltögessenek az akksira, de házi építésnél nyilván ez is megoldható.
Én még annyit fűznék hozzá, hogy ilyen rendszeres használathoz szerintem érdemes kiépíteni valami gyorscsatlakozás a kocsira és nem krokodilcsipeszekkel matatni a motortérben minden alkalommal.
Áramtalanítani, egy utólag beépített kapcsolóval. Vannak ilyen célra nagy áramú kapcsolók. Nem fogyasztja semmi, önkisülés több hónap lenne. Kivéve, ha olyan elektronikájú kocsi, amelyik áramtalanítás után bonyolultan kapcsolható vissza.
A power bank -al szinten tartás kb. ugyanaz, mintha nagyobb kapacitású akku lenne benne power bank nélkül.
Ha pl. a szivargyújtó állandó kapcsolatban van az elektromos rendszerrel, már csak dugót kell venni, folyamatos 1-2 A-t bőven kibír. Töltöttem már én is így autó akksit de nem másik akkuról, ott volt 230 V-os dugalj.
A bikázók arra vannak tervezve, hogy rövid ideig adjanak nagy áramot, nem szintentartó eszközök.
Nekem már közel 30 éve a birtokomba került egy olyan napelem, amit a szélvédő mőgé helyezve (előre vagy hátra, ahová jobban sütt a nap) be kell dugni a szivargyújtóba. Max. 1 ampert tud...pl. a repülőtéren hagyott kocsi 2 hét múlva is indul, mikor megérkezünk a nyaralásból...
Vannak még itt azért hiányzó lényegi információk, mint pl. mennyi idős az akkud, mikor mentél vele utoljára, volt-e töltve stb.
A 11,5V az kb. 15-20%-os töltöttség, ráadásul ilyenkor már rendesen szulfátosodik is az akku. Hasonló nálam is a helyzet, van hogy 2 hónapig nincs elindítva az autóm. Amíg új volt az akkum, elég volt 1,5 havonta rátöltenem, és én ügyeltem arra, hogy 12,4V alá lehetőleg ne menjen le a feszültség. Aztán amikor elkerülte az akku a 6 éves kort, akkor vettem észre, hogy már nem 1,5 havonta hanem 1,5 hetente kell töltenem, és a feszültsége is jócskán beesett, én is mértem rajta 11,8V-ot is. Előszedve a célműszert az is azt mondta, hogy másfélszeresére nőtt az akku belső ellenállása az új állapotához képest, azaz hamarosan cserés lesz. Még fél évig elszórakoztam vele, aztán vettem egy újat. Na ezt már nem kell töltögetni, mert van benne annyi kapacitás hogy kitart a következő indításig. Megmértem a csere alkalmával, 14mA-t eszik az autóm amiben van úgy 8-10 másodpercenként egy áramlökés, értékét nem tudni mert nem szkóppal mértem hanem multiméterrel, de mondjuk, hogy van 20mA az átlag. Ebből is az jött ki, hogy ez nem meríthette volna le olyan hamar, ha meglett volna az akku kapacitása. A töltést illetően meg ahogy előttem írták, nekem is van egy 15W-os napelemem arról szoktam tölteni, mondjuk télen szívás van ha heteken át nem süt a nap. Ami nekem az van egy sima napelem, ezt lesni kell, mert 18V-os, kb. 0,8A-ral tud tölteni, semmiféle elektronika nincs benne, de van ugyanekkorában olyan is, amin van kimondottan töltő elektronika akkuhoz, azt bármeddig rajta lehet hagyni az akkun, nem tölti túl. Minden más megoldás bonyolult, drága stb. De lehet, hogy egy akkucsere nálad is megoldaná a problémát, ennyi infóból nem tudjuk.
Én annak idején a Wartburgnál alkalmaztam egy módszert. Egy kis teljesítményű 230-as trafót sorba kötöttem egy 12 V 2 W-os izzóval, természetesen egyenirányítás után. Aztán ezt a szivargyújtón keresztül vezettem be az autóba. Az izzóról látszott mi a helyzet. Minél erősebb fénnyel világított, annál merültebb volt az akku. De ahol nincs 230, ott ez nem kivitelezhető. A zsebbika jó megoldás, nekem is van, de csak indításhoz, Folyamatosan nem ad le áramot, bekapcsolás után talán fél perccel, illetve a motor beindulása után kikapcsol. Tehát indításhoz nagyon jó a zsebbika, de a szulfátosodást ez sem fogja megoldani. Hálózati áram nélkül nem tudok elképzelni olyan töltési módot ami folyamatosan biztosítaná az akku számára a jó kondiban maradást. Esetleg még a napelemes töltés jöhet szóba, ha el tudja helyezni a napelemet úgy, hogy ne az árnyékos oldalra essen, illetve lopás szempontjából is biztosított legyen a helye.
A generált, személyeskedőés durva vita eltávolítva.
A továbbiakban kérjük ennek kerülését!
Köszi, a napelem jó ötlet, de sajnos a kocsi előtt van egy 4 méteres beton fal és pont onnan sütne a Nap
Nemrég cseréltem az akkut, szóval ez most viszonylag fiatal. Elvileg nem kellene, hogy gond legyen vele. Azt tippelem, hogy inkább magas lehet az állandó fogyasztás és az eszi meg az akksit. Lemérem, ha lesz rá lehetőségem.
Semmiképpen sem szeretnék krodokilcsipeszezni. Én arra gondoltam, hogy a csomagtartóba kellene vinni állandó 12 V-ot, mondjuk szivargyújtó csatlakozóval (sajnos gyárilag nincs) és akkor ott el is férne a töltő elektronika doboza. Egyelőre próbálom feltérképezni, hogy hogyan tudnék a motortérből hátravinni egy kábelt. A biztosíték táblában vannak üres helyek, gondolom oda kellene bekötni. Kérdés, hogy mennyire szívás abba új csatlakozát beletaknyolni
15-20 mA-nél nem kellene hogy több legyen az áramfelvétele nyugalmi helyzetben. Éppen csak a rádió memóriája és a motorvezérlő az ami energiát igényel. Ja, meg a riasztó ha van, de az nagyon picit fogyaszt.
Vannak utólag belebarkácsolt dolgok az autóban, szóval bármi is lehet
Nem gyári a riasztó, az ablakemelő motor és a kapcsolója, meg lehet, hogy a központi zár sem. Így vettem.
Azok az utólag bele barkácsolt dolgok ha gyújtás nélkül nem mennek, akkor azok nem vesznek fel semennyi áramot, tehát ebbőkl a szempontbóül mindegy mennyi cókmók lett beépítve utólag. Egy áramfelvételi érték ha van, abból már el lehet indulni. Ha sok, akkor meg kell keresni mi zabálja az energiát. Amúgy milyen rendszerességgel van használva az autó és milyen márka?
2002-es Toyota Corolla. Az a baj, hogy a riasztó mindenképpen megy gyújtás nélkül, mert ugye figyelnie kell a távirányító jelét.
Kb két hetente megyünk el bevásárolni ~ 5 km-re, de van, hogy ennél többet áll.
Egy feltöltött autó aksi és egy bikázó kábel elég.
De úgy is lehet hogy viszel magaddal egy kerékpárt, hátsó kerekére 2db kerékpár dinamót szerelve, a hátsó kerékhez egy kerékemelő állvány hogy szobakerékpárrá tegye, dupla egyenirányítást rá és ha erősen tekersz akkor 6W-al fog töltődni az aksid. Sőt ha megunod hazabiciglizhetsz vele. A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2024
A töltéssel nem lenne gond, mert a japán verdák gyakorlatilag alapjáraton is töltenek. Inkább az a baj, hogy rövid a töltési idő és sok az állási idő. Így én sem tudok jó és használható megoldást a problémára. A napelemes módszer lehetett volna az egyedüli szerintem, de mivel az a rész ott mindig árnyékban van, így az is elvethető.
Vásárolj valami ilyesmit. Az megoldja a gondodat.
Nekem nincs gondom az akkuval. A poszt szerzőjének meg az a baja, hogy a garázsban nincs áram, tehát ez a lehetőség kilőve.
Amit én tennék. Első lépés, hogy meg kéne mérni az autó fogyasztását. Még a 90-es évek végén jártam úgy, hogy beszereltem az autómba utólag egy gyári riasztót mert nem volt benne. Nem is volt semmi gond, mert szinte napi használatban volt az autóm, vagy legalábbis hetente mindenképpen mente vele. Aztán egyszer két vagy három hétig nem, és utána nem indult az autó, mert lemerült az akkum. Némi gondolkodás és méregetés után derült ki, hogy a riasztónak nagyon magas fogyasztása van és az merítette le.
A második lépés, hogy ha a fogyasztás rendben van (szakemberek szerint 40mA alatt kell lennie), akkor jöhet a töltögetés, de ezzel az a baj, hogy kell hozzá egy külön akkupakk aminek szintén ára van (többe kerül a leves mint a hús). Azt írod, van power bankod. Két ésszerű lehetőség van szerintem, vagy gyári megoldás (230V-os inverter és arra egy mezei akkutöltő) de ennek nagy a vesztesége, vagy veszel egy olcsó kínai boost konvertert, arra egy olcsó buck konvertert aminek állítható a feszültsége és az árama is, ez utóbbi megoldásnak kisebb a vesztesége, cserébe ezek az olcsó konverterek nem a megbízhatóságukról híresek, de ha túlméretezed talán nem lesz velük baj.
Ez 130 km/év használatot jelent (26 x 5=130 km).
Érdemes bármit is tenni ennek fényében? Racionálisabb lenne azt mérlegelni megéri-e a kötelező és járulékos díjakat kifizetni, vagy inkább más módon megoldani azt a két hetenkénti 5 km-t. A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2024
Igen, ennel mar a bevásárlas utani taxi is rentábilisabb. Feltételezem, hogy olyan városban, ahol van 7. emelet, ott közlekednek taxik.
Az ötlet nem képtelenség -csak értelmetlen. Ahelyett, hohy felvinnéd az autó akkujat tölteni, szintentartani, ahelyett egy másikat vinnél le-fel. Mellesleg a másiknak meg kicsivel nagyobbnak, izmosabbnak is kéne lennie, hiszen a töltés mindig veszteséggel jár.
Bár a te esetedben tiszta pénzkidobas autót tartani (azzal tovább nem foglalkozom, hiszen a ta zsebed), a sajat akkuját is ugyanannyi felcipelni, mint egy másikat. A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2024
Azt hiszem, hogy nem ment át lényeg. Nem teljesen mindegy, hogy egy 20 kilós, mocskos, nagy méretű akksit kell mozgatnom (amit előtte-utána ugye szerelni kell), vagy egy 20 dekás power bankot. Nyilván nem mérhető össze a teljesítménye egy töltőével, de nem is ez a cél. A power bank kapacitása 74 Wh, az autó akksié 12V*60Ah=720 Wh, tehát kb. a kapacitás tizedét le tudom vinni a zsebemben. Nem nulláról 100%-ra akarom tölteni, hanem szinten tartani.
Valamint ez egy elektronika fórum. Nem az érdekel, hogy megéri-e autót tartanom, hanem az, hogy kinek milyen ötlete van a leírt probléma megoldására.
Szia! Kérdezd meg a ChatGPT-t hátha valami okosat mond a felvetésedre.
Nem tudom mennyit ér gyakorlatban a power bank. De lemerült akkus autót másik autó akkujáról bikázva sokszor nem megy mert annyit elszív az üres akku is, hanem pár percig motor járatással kell tölteni a bikázó autóval a lemerültet. Ha egy teljesen feltöltött autó aksi ami 45 vagy több amperórás néha kevés, akkor a töredéke kapacitású power bank tudhat többet?
Szia!
A varázslat abban van; Egy motor beinditásához elég a 3-4Ah is.Ha nincs "agyon merülve"a kocsi akkuja --akkor ez elég lehet. De ha 11,00V alá merült ,esetleg cella zárlatos, Vészesen leamortizálódott 55...45Ah ról-akár10Ah ig . Na akkor nincs varázslat! ilyenkor bikázás --bőgő motorral való töltés kell --vagy egy 25-40Ah kapacitású segédakku .
Szia!
Egy ennyire kis power bank nem fog segiteni . De egy nagyobb? Ami 6-10kg meg az ára 70 000Ft .Na az már jó választás lehet.! A szinten tartás? Mekkora a fogyasztás? Na annak a 1,5...2X már jó lenne . Ezért árulnak 12V -0,2..0,5A-s töltőket is. Tehát olcsó, egyszerű, könnyű megoldás ---már 100 éve nincs erre"az egyszerű problémára "!!
De, átjött a lényeg, és arra válaszoltam.
A kis powerbankod nem fog segíteni ebben, mert nem bír, ezt válaszoltam. Nagyobb, izmosabb akku kéne az eredetinél, ez volt a válasz. Azért is, mert nem egy éjszakán át, hanem két hétig menne egyfolytában. Egy éjszakán át is kérdéses az a powerbank (én nem bíznék benne). (Azt, hogy kell-e autót tartanod csak mellékesen jegyeztem meg, mondtam is, nem foglalkozom vele, te se foglalkozz vele, nem rosszindulattal mondtam) A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2024
|
Bejelentkezés
Hirdetés |