Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   326 / 326
(#) dave500 válasza img hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Szia! Az enyémben 1db FET van az ellenállások mellett, nem állítható, hogy mekkora árammal merítsen. Egy kicsit eltér amit én vettem, de 99%ban egyezik..
Viszont ezt nem értem, ha kivettem az egyik ellenállást, hogy folyhatott továbbra is 1A? Hiszen 2db 8Ohmos van párhuzamosan kötve, ha egyet kiveszek, akkor 8Ohm a terhelés, ami kb. 500mA-t jelent 4V-os cellafeszültség esetén.
Ebből gyanítom, hogy a mért áram nem is valós..
(#) img válasza dave500 hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
"a mért áram nem is valós"

Vagy igazad van, vagy pedig aktívan szabályoz az áramkör és tartja a beprogramozott értéket.

Látsz áramfigyelő söntöt?
(#) dave500 válasza img hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Nem, semmi ilyesmit. Egyszerűen csak egy FET kapcsolja rá az ellenállásokat. Szerintem ez előre be van programozva, hogy adott cella feszültség esetén hány mA a várható átfolyó áram, és csak kiírja, de nem méri..
(#) Régi motoros válasza dave500 hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Akkor az elég gagyi egy készülék, mivel folyamatosan változik a feszültség ezért az áram is.
Így max egy középértékkel tud számolni. Beállítási menüben nem lehet áramot beállítani?
(#) rascal válasza dave500 hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Szia, ha le tudod mérni a feszültséget az ellenálláson merítéskor, akkor kiszámolhatod a rajta átfolyó áramot, és megtudod, hogy mér, vagy csal.
(#) dave500 válasza Régi motoros hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Nem, ezen nem lehet, viszont válaszolva közben rascal-nak is.
2db 8Ohmos párhuzamosan kötve, tehát 4Ohm, gyakorlatilag annyi a feszültség esés rajta, mint a cella feszültsége, hiszen 4Von 4Ohm-al 1A folyik(aztán ez csökken természetes)
És ezt a csökkenést is írja, tehát én arra következtetek, hogy nem méri az áramot közvetlen, hanem a terhelő ellenálláson eső feszültséget. (ami mindig a cella aktuális feszültsége lesz)
Ezért nem változott, ha kivettem egy ellenállást, gyakorlatban az áram a fele onnantól.
(#) Régi motoros válasza dave500 hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Igen az lehet, így viszont meg vagy lőve, mert ha csökkentenéd az ellenállás értékét mondjuk 2Ω -ra,
az áram nőne ugyan, de a kijelzés a felét mutatná. Ha jól elmélkedek.
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2024
(#) rascal válasza dave500 hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Ha jól értem az írásod, akkor nem konstans 1A van a kijelzőn, hanem a feszültség változással arányos érték 1A körül. Akkor ez így korrekt, mert számít arra, hogy a két ellenállás be van kötve és tudja azok eredő értékét. Azt megteheted, hogy nem az ellenállásokkal kötsz párhuzamosan újabb ellenállásokat, hanem egy teljes FET + ELLENÁLLÁSOK "modult" kötsz párhuzamosan a készüléken lévő FET + ELLENÁLLÁSOK résszel és az új FET gate lábát összekötöd a meglévő FET gate lábával. Az áram kijelzés ilyenkor csak arányos lesz, de te tudni fogod a szorzó faktort. Az új FET hűtéséről lehet, hogy külön gondoskodnod kell, mert az áramkörön lévő hűtését valószínűleg a nyáklap rézfóliája oldja meg így mellékesen. Ha a kiegészítő modul ellenállásával párhuzamosan egy Led-et is bekötsz (áramkorlátozó ellenállással), és egy kapcsolóval kiegészíted ezt a modult, akkor láthatod is, hogy mikor kell dupla árammal számolni, mint a kijelzett. Ilyen módon akár több modult is készíthetsz, amíg a nyák bírja a megnövekedett áramot azon a részén, ahol a teljes áram átfolyhat.
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2024
(#) rascal válasza dave500 hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Azt is megteheted, hogy az új FET gate lábát kapcsolod, nem az ellenállást, mert akkor kis áramú kapcsoló is elég. Ilyenkor a gate-et egy kb. 100K ellenállással össze kell kötni közvetlenül a Source-val (javítsatok ha tévedek), hogy ne kezdjen el lebegni kikapcsolt állapotban és kontrollálatlanul vezetni a FET.
(#) dave500 válasza rascal hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
Értem amit mondasz, megnéztem pontosan milyen FET-ek is vannak rajta, 8205A elvileg 3A-ig bírja..
Mellékeltem 2 képet, hogy kb miről is van szó!
(#) rascal válasza dave500 hozzászólására (») Nov 23, 2024 /
 
A kijelző kép szerint a készülék úgy viselkedik ahogy gyanítottam, ez jó hír.
Nekem 8 lábú dupla, 6,5A-s FET-et dobott fel a kereső. Nem kutattam tovább, mert nem fontos a pontos típus, ha csak ritka ki/be kapcsolásra van használva. Jellegére hasonlót kell csak keresned, én hasonló esetben nem smd fettel oldanám meg, hanem valamilyen TO-220, vagy hasonló tokozásúval, amit mondjuk egy lyukraszteres nyákra rá lehet könnyen szerelni. Ami egyezzen a meglévő és az új FET adatában, hogy milyen csatornás (N, P), Logikai (szinte biztos), vagy nem? Bírja a szükséges áramot, legyen kellően kicsi a DS ellenállása teljesen kinyitott állapotban (mOhm-ok), és azon a feszültségen, amit a gate kap a meglévő FET-en ez is nyisson ki teljesen. Szerintem rajzold vissza a merítő részt, és mérd meg, hogy hol mekkora a feszültség merítés és semmit tevés közben, abból már kiderül milyen FET-ek felelnek meg. Én kivezetném a fontos pontokat egy csatlakozóra, és ahhoz kötném a kiegészítő modult.
A hozzászólás módosítva: Nov 23, 2024
(#) kolko hozzászólása Dec 5, 2024 /
 

Li-Po cella túl tud merülni?

Sziasztok, ha veszek egy iyen li-po cellát
https://www.akku-elem.hu/Li-Po-akkumulator-37V-650mAh-vezetekes-beszerelhet
és az egy olyan opamp-ot táplál, ami 2V tápfeszig működik, akkor az túl tudja meríteni, vagy van ezekben valami önvédelem és adott ponton "lemerülnek" és lekapcsolják magukat? Vagy az a kis áramkör, ami részben látszik a fólián át, az csak egy a töltőt védő áramkör?
Illetve, ha tojok rá és minden alkalommal csak akkor töltöm fel, amikor már 2V alá merült, akkor azt kb. hányszor viseli el? Elég sokszor ahhoz, hogy nem is kell ezzel foglalkozni?
(#) Régi motoros válasza kolko hozzászólására (») Dec 5, 2024 /
 
Elvileg az az SMD áramkör alulmerülés gátló pont. Ha nagyon lemerül, lekapcsolja a kimenetet.
De ha kérsz információt az eladótól, pontosabbat tud mondani.
(#) kolko válasza Régi motoros hozzászólására (») Szo, 20:55 /
 
Létezik ilyen cellából 9V-os elem is, ami DC-DC step up converterrel operál. Azt nézve abban pl. nincs olyasmi, ami a lekapcsolásért lenne felelős, viszont ott a konverter áramkör az, aminek a minimum bemeneti fesze 3V és lehet, hogy amiatt nincs foglalkozva ott a túlmerüléssel, mert 3V-ig viszont eshet a cellafesz, onnan meg kvázi azért nem lesz rajta a fogyasztó így, ha a konverterre van kötve, mert a konverter kapcsol le. Mindegy, egyelőre betettem két cellát párhuzamosan és így annyira lassan merül az opampoktól , hogy ha egy hónapban egyszer eszembe jut tölteni még az is elég lesz talán ahhoz, hogy 3V felett maradjon, csak biztos, ami biztos kérdezem, hogy ha esetleg valaki tudja pontosan, hogy megvédi e magát az ilyen jó lenne tudni, mert az egyik feleslegesen van most benne... Modellekhez láttam akkuőr áramkört, ami csipog alacsony cellafesz esetén és ez, ennek a létezése bizonytalanított el, hogy most akkor túl tud merülni vajon vagy nem...
(#) antikzsolt hozzászólása Kedd, 20:10 /
 

Elfekvő li ion akkumulátor felhasználása

Hali.

Vagy egy robogóm amibe elhalt az akkumulátor véggyengülésben. Mivelhogy sok a szabadidőd arra gondoltam hogy li ion aksival helyettesítem ha már van úgy is 8 darab 21700 liionom. Mennyire vad ötlet amúgy? Téli használatban van a motor azaz minden nap is megyek vele(kivéve ha havas jeges az őt) Hogy viseli a töltést mikor hideg? Féltető alatt van semmi fűtés nélkül.
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») Kedd, 21:20 /
 
Ah és motorteljesítmény nélkül...találgassunk? De elsőre kevésnek tűnik hozzá a 8 x 21700.
(#) antikzsolt válasza uniman hozzászólására (») Kedd, 21:23 /
 
50ccm robogó tehát nem egy nagy gép. 30A terhelhető az akksi
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») Kedd, 21:26 /
 
Én elektromos robogóra gondoltam.
(#) Rosszmáj válasza uniman hozzászólására (») Kedd, 22:47 /
 
Nekem laptop akkukból bontott 18650-es cellákból készült akku van a Simsonomban. 4 telet kihúzott úgy, hogy fűtetlen garázsban állt, időnként ránéztem az akkura, ha kellett, rátöltöttem. Meg hetente-kéthetente beröffentettem a motort pár percre, hogy meg ne pimpósodjon a benzin. Mostanra kezd haldokolni az akku, behoztam a lakásba, majd szétszedem és meglátjuk.
Viszont 3 cella sorba kötve 12,6 V feszültségű, nem tolerálná a motor 14,4 V-os töltőfeszültségét.
Vissza kell venni a feszültséget (én 12 volton használom) és BMS is kell hozzá.
(#) antikzsolt válasza Rosszmáj hozzászólására (») Sze, 7:56 /
 
Akkor nem csak én vagyok olyan őrült ezek szerint. Amúgy a feszültség visszavétele hogy oldottad meg? Nekem lehet hibát jelezne ki mert nincs meg a feszültség. A lámpák meg halványan izzanának már csak. Nézegettem van olyan liion ami mindenféle átalakítás nélkül lehet használni a motorban. Csak a 2x ár az ami miatt gondolkodom rajta. Eddig nem használtam az aksit a motorban mert ezért nem tudom hogy mennyit is bir ki a sima savas.
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 8:19 /
 
Benzinmotoros robogó....persze még ott van az elektromos önidító használata (ami ugye a Simsonokban ritka). Az Ah-s kérdésemre nem válaszoltál (amperóra, azaz mekkora az eredeti akku kapacitása)
Én ilyen célra LiFePO4-et használnék.( Pl. 32650-es 5000 mAh). A BMS nem szabályozza a töltést, csak a cellákat óvja. Azt külön kéne megoldani, de még nem láttam erre egyszerű megoldást. A kész motoros lítium akku drága, de azonnal használható.
Én most fogok egy 12V-os "csináld magad" szettet megépíteni (csak azért, hogy lássam mit is tud, meg legyen kéznél egy tuti energiaforrás).
Az én e-"járgányomba" combos akku kell (2x 40-85 Ah-s 12V-os)...2 db kb. 550W-os elektromotort kéne táplálni órákig (PWM-mel persze). Ez lítiumból kisebb vagyon lenne...
A hozzászólás módosítva: Sze, 8:20
(#) antikzsolt válasza uniman hozzászólására (») Sze, 8:31 /
 
A lifepo4 érzékeny a hidegre mármint töltés esetén hajlamos tönkremenni. Ezért is nem gondolkodtam benne. Igen az önindító na az tuti nem szeretné az alacsony feszt.
Bocsánat 4Ah aksi van most benne.
(#) uniman válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 9:32 / 1
 
Papíron, persze le van írva:
Bővebben: Link
De a valóság nem annyira vészes (meg aztán a kemény mínuszokban, ki a kar motorozni.
Meg gyártják a 12 voltosakat ilyen célra és azokat is használják minden körülmények között!
(#) antikzsolt válasza uniman hozzászólására (») Sze, 10:42 /
 
Akinek ez a munka jutott az megy ki mint én is megyek ki.ó mert nekem a motor egyben a munkaeszköz is.
(#) Rosszmáj válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 10:55 /
 
Csináltam egy új tekercset, Graetz, utána step down, ami 120V bemenetet is elvisel, kimenete 12V, 3A. 2.000-es fordulatnál már van töltés.
A világítás full ledes, max áramfelvétele 2A alatt van. Az akku népgazdasági haszna annyi, hogy alapjáraton sem halványulnak el a fények.
Elvileg a savas akkunak illene 3 évet kibírni.
(#) 444Tibi válasza antikzsolt hozzászólására (») Sze, 11:00 /
 
Liionnal több okból nem fogod megvalósítani.
az egyik hogy sehogy nem jön ki amatek, 3 cellánál 12,6V, 4 cellánál 16,8V lenne a töltési végfeszültség.
A gyári meg 14-14,4V.
A másik hogy mindenképpen kéne bms+balanszer.
A 3. megoldás hogy belenyúlsz a gyári töltésrendszerbe, pontosabban nem belenyúlsz hanem eldobod és csinálsz egy korrekt töltésvezérlőt 3 cellára azaz 12,6voltra.
Mivel a kismotorokon jellemően ez funkció le van sz@rva magasról és ahogy esik úgy puffan módszerrel működik a töltés.
4. hátrány ha esetleg lmegy a töltés akkor 3*3=9V is lehet amiról nem fog normálisan menni sem az index se semmi világítás.

Ezen okok miatt én hanyagolnám a NMC kémiát.

Ami neked kéne az egy 4 cellás LFP pakk, az hajszálpontosan 14,6V csúcsra tölthető, csereszabatos minden tekintetben a 6 cellás PB akkuval.
Csak nem 2 forint egy ilyen kész kicsike akku beépített bms-sel.

Vagy meradj a PB mellett, beteszed az újat és ha aránylag jó a töltésrendszer pár évig le van tudva a probléma mindenféle átalakítgatás nélkül.
Következő: »»   326 / 326
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem