Fórum témák
» Több friss téma |
Elektrolit kondenzátor élesztéseÜdv mindenkinek! lenne egy olyan kérdésem, hogy a használaton kívül sokat állt elektrolit kondenzátorokat hogy kell éleszteni/formázni? Próbáltam rákeresni, de csak kondenzátor működése, készítése, és kondenzátor robbantása volt a találat. Illetve az lenne a kérdésem, hogy mire tudom használni a házi készítésű olaj papír kondenzátorokat (úgy értem, melyik típust lehet/szabad ezzel helyettesíteni)? Végül megkérdezném, hogy siketült -e már bárkinek működőképes elektrolit kondenzátort építeni, ami nem szivárog?(eddig bármilyen összetételű elektrolitot használtam, pl. szóda-bikarbónás víz, citromsavas víz, mindegyiket képtelenség lezárni)
Változtatható egyenfeszültségre kötni. Kb. az üzemi fesz. tizedével kezdeni a formázást. Mérni az áramot. Ha nem szalad meg, nem melegszik és csökken az áram, akkor fél óránként emelni a feszültséget. 3-4 fokozatban elérni az üzemit, amennyiben nem melegszik és mindig lecsökken az árama. A témában le van írva részletesebben, de nem tudom hol.
A házi elektrolit kondenzátoraid alufóliával készültek? Nem marta szét a sav vagy lúg?. A JLH erősítő kimeneti kondija például lehet olaj-papír kondenzátor, de szerintem sok másra is használható.
Múzeális, vagy csak annyi a keresőben, hogy "formázás".
Láttam már kézzel tekercselt kondenzátort, sok örömöm nem volt benne...
A gyári elkókban is alumínium a fegyverzet, nincs azzal semmi baj. Az elektrolit a nedves elektrolitkondenzátoroknál glikol vagy bórax, ami nem bántja az oxidált alufóliát.
Ezt tudom, de amiket használt elektrolitnak azok szerintem oldják.
Ez nem jutott eszembe, pedig a fejemben motoszkált, hogy van témája.
![]()
Nem marta szét a fegyverzetet(alufólia) a szóda-bikarbónás víz, youtube videón láttam azt a módszert, de ott nem zárták le(én meg bármit csináltam vele, nem lehet lezárni, légmentes műanyag tégelyből is szivárog a trutyi, és nagyon csúnya, amikor lerakódik a szóda-bikarbóna). Ennél jobb volt némileg a citromsavas víz, egy 22µF kondenzátort csináltam, zacskóztam, csak a kivezetés vezeték lógott ki, és ezt egy konzervdobozba tettem, majd réz lap kivezetést kapott(valami szabványos méret, de nevét nem tudom), és végül kétkomponensű ragasztóval zártam le. A sikerélmény sajnos nem tartott sokáig, mert kb. egy hónap múlva látom, hogy szivárog a réz kivezetésnél. mára kiszáradt a kondenzátor, a kapacitást is elvesztette. Csináltam volna még egyet, de mivel éjszakára lekapcsoltam a feszültséget róla, reggelre megette az elektrolit a (valószínűleg alumínium) lemezt, amire rásajtoltam a vezetéket, ami a réz kivezetéshez ment.
![]() ![]()
Nem könnyű kézzel tekercselni, meg nem is helytakarékos, de mégis csak saját készítésű.
![]() Az elektrolit kondenzátort egy youtube videóban láttam, az alapján csináltam én is az első verziót, amit nem lehet lezárni. Bővebben: Link
Szép dolog amikor az elektronika hobbi, na de ez már beteg...
Egy korrektebb videó.
Szerintem az volt a baj, hogy nem Pepsit használt elektrolitnak.
![]()
Annak idején egyszerű gumi tömítést is használtak az alumínium serleg lezárásra. Esetleg valami kétkomponensű öntő szilikon a lezárásra? A műanyagok sajnos porózusak. Talán a polietilének egy része használható egy ideig.
Köszönöm a válaszokat!
A kétkomponensű ragasztó is elég erősnek bizonyult, a szivárgás oka valószínűleg az lehetett, hogy a réz kivezetés minimális mértékben oxidált volt a beszerelésnél (nem lett külön tisztogatva), és a citromsavas víz feloldotta ezt az oxid réteget, vagy pedig magát a rezet kezdte megenni. Valószínűleg nem volt jó, hogy oxidáló mellékhatású az elektrolit, amit használtam. Egyébként csak kísérleti jelleggel próbálkoztam az elektrolit kondenzátorral, inkább az olaj-papír kondenzátor sikerült. Végül csatoltam képet a legutolsó elektrolit kondenzátorról (ez a 22µF volt kapacitású kondenzátor, jelenleg kb. 50pF kapacitása van, teljesen kiszáradt). TantálkondiAdott néhány SMD, fekete alapszínű, kb. 1206 méretű, (feltehetően) tantál kondenzátor, aminek a felirata mindössze annyi, hogy: 225. Semmilyen más jelölést nem látok rajta (a pozitív oldalt jelölő csíkon kívül). Megérve a kapacitást: 2,2µF1db-ot "feláldoztam", lassan növeltem rajta a feszültséget, 45V körül megnőtt a nyugalmi/szivárgó árama, még pár V-ot emelve átütött. Vajon mekkora lehet a tényleges feszültségtűrése, amit biztonsággal és hosszú távon elvisel? A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2025
Hali!
Én úgy tapasztaltam, a tantáloknál elég jellemző a kapacitás+feszültségértékre a méret. Szerintem ha megnézel egy katalógust, a tiéddel egyező mérettel, jó közelítéssel megkapod ![]() FormázásSziasztok!Van egy pár 63 voltos kondim ami új. Hány voltos táppal kel kezdeni a formázását?
Ha új akkor építsd be a helyére és használd .
A hozzászólás módosítva: Jan 28, 2025
Hali!
Mit jelent az, hogy kondenzátort formázni? Feltölteni - kisütni.?
Szia! Valahogy úgy: Bővebben: Link
Szóval ne járj úgy, mint tegnap én. Van 6 db FOK-GYEM tápom, ebből 5 rossz. 30 éve nem voltak bekapcsolva. Kettőt már megjavítottam. Az egyiknél a pufferkondi erősen melegedett, gyorsan kikapcsoltam, mielőtt kifolyik a bele. Néhány óra múlva bekapcsoltam, meggyógyult. Levontam a következtetést, jól sikerült a "formázás", egész jók ezek az ősrégi MM kondik. Következett a harmadik táp. Mondom nem formázok, ami nem belevaló az kiég... ez egy TR 9177-es. Furcsa hangokat adott ki, már elkezdtem volna mérni, amikor az egyik kondinak kinyílt " légtelenítője " és az egész labort beterítette a maró füst. Talán szalmiákos? Szóval, ne hagyjunk ki lépéseket...
Köszi hogy megosztottad. Nagy élmény lehetett.?
Anyi erővel maradhatnna a régis mert jobb a kapacitása a réginek.
Minden probléma előbb utóbb megoldódik magától ha eleget gondolkodunk rajta
Nem volt veszélyes, csak ezek az MM kondik a kivezetésüknél egy nagy műanyag csavar van és ott kell felszerelni. Ilyen kondim nincs, a Siemens, meg ROE meg hiába csavaros felerősítésű, a kondi házán rajta van a negatív pólus. Tehát, meg kell oldanom a szigetelt felszerelést. Egyébként, ebben a tápban 5 kondi van, ebből egy megpusztult, a másik 4 formázás után olyan mint az új. Szóval nem csináltak az MM-nél hulladékot.
Idézet: „A régi, már rég nem használt elektrolit kondenzátorok formálása (újraformálása) egy olyan folyamat, amely során a kondenzátor dielektrikuma újraaktíválódik, hogy javítsa a kondenzátor teljesítményét és élettartamát. Az elektrolit kondenzátorokban lévő elektrolit folyadék idővel kiszáradhat vagy kémiailag lebomolhat, ami a kondenzátor kapacitásának csökkenéséhez és a belső ellenállás (ESR) növekedéséhez vezet. Az újraformálás során a kondenzátort lassan növekvő feszültséggel töltik fel, hogy az elektrolit újraaktíválódjon és a dielektrikum helyreálljon. ### Az újraformálás lépései: 1. **Kondenzátor ellenőrzése**: - Ellenőrizze, hogy a kondenzátor fizikailag nincs-e megsérülve (pl. duzzadás, szivárgás). - Mérje meg a kondenzátor kapacitását és ESR értékét, hogy meggyőződjön arról, hogy érdemes-e újraformálni. 2. **Feszültség beállítása**: - Állítson be egy alacsony feszültséget (pl. a kondenzátor névleges feszültségének 10-20%-a). - Használjon egy áramkorlátozó ellenállást sorba kötve, hogy korlátozza a töltőáramot. 3. **Lassú töltés**: - Kapcsolja be a feszültséget, és lassan töltse fel a kondenzátort. A folyamat során figyelje a kondenzátor hőmérsékletét, hogy elkerülje a túlmelegedést. - Ha a kondenzátor eléri a beállított feszültséget, tartsa ezt a feszültséget egy rövid ideig (pl. 1-2 óra). 4. **Feszültség növelése**: - Fokozatosan növelje a feszültséget (pl. 10%-kal), és ismételje meg a töltési folyamatot. - Ismételje ezt a lépést, amíg a kondenzátor eléri a névleges feszültségét. 5. **Végső ellenőrzés**: - Miután a kondenzátor elérte a névleges feszültségét, hagyja állni egy rövid ideig, majd mérje meg újra a kapacitását és ESR értékét. - Ha a kondenzátor teljesítménye javult, akkor az újraformálás sikeres volt. ### Fontos megjegyzések: - **Biztonság**: Az újraformálás során óvatosan kell eljárni, mivel a kondenzátorok robbanásveszélyesek lehetnek, ha túltöltődnek vagy túlmelegednek. - **Nem minden kondenzátor formálható újra**: Ha a kondenzátor fizikailag sérült vagy az elektrolit teljesen kiszáradt, az újraformálás nem fog hatékony lenni. - **Időigényes folyamat**: Az újraformálás több órát is igénybe vehet, attól függően, hogy mennyire degradálódott a kondenzátor. Ha bizonytalan vagy a folyamatban, vagy ha a kondenzátor kritikus alkalmazásban van, érdemes lehet inkább új kondenzátort beszerezni.” Deepseek |
Bejelentkezés
Hirdetés |