Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Nagyáramú kiesés nélküli átkapcsolás
Témaindító: Sir-Nyeteg, idő: Nov 29, 2008
Témakörök:
Üdv!
Munkatársam kért meg, hogy csináljak neki egy izgi áramkört, modellezéshez. Bemenő fesz: kb 12V kimenő: 5-6V között Áram: 6-8A!!!!! És a fontos dolog: két aksi van, ha az egyik feszültsége leesik xV alá, akkor átváltson a másik akksira. Az átkapcsolás vezérlése nem jelent gondot, de hogy az átkapcsolás kiesés nélkül, azaz szünetmentesen jöjjön létre, nah az már gondot jelent ekkora terhelésnél. Nah meg egy 8A-es fesz csökkentőt is hogyan lehet kivitelezni? 7805 jó lenne, de csak 1-2A-es Köszönöm!
Szia!
Az az áram felvétel szerintem a maximális áram, nem az állandó szóval a szervók üresjáratban vagy legalábbis minimális terheléssel olyan 2A-t vesznek fel, és amikor csúcsáram van akkor biztos valami nagy megterhelésű figurát hajt végre nagy sebességgel ahol kilassul a modell és ekkor nagy a terhelés, de mivel magasan csinálja nem lehet gond az átkapcsolás ha megrezzen a szervó. Különben is az olyan szervók amelyek ekkora áramot vesznek fel el vannak látva ún. Fail safel-el amely megakadályozza a szervók rezdülését ha eltűnik a jel(fesz csökkenéskor azaz átkapcsoláskor) de ha mégis akarsz valamit csinálni akkor én úgy csinálnám hogy a szervók és a vevő tápját megbontanám, külön raknék egy stab kockát a vevőnek és ezután kötni a kondit így nem tudják elszívni a vevőtől az áramot a szervók azalatt a kis idő alatt és még szervóknak is külön tápot. Remélem nem írtam érthetetlenül
szerintem a disszipatív mód felejtős, terhelt állapotban több a veszteség, mint a hatásos
(hatásfok < 0,5) egy buck konverter megfelelő lenne szerintem. az átkaplcsolás idejétől függően akár elég lehet egy n*1000 µF kondi is a bemenetén. relével váltod az akkukat? persze nem azt állítom hogy tejesen zavartalan lesz az átkapcsolás, párszáz milivoltos ugrálás biztos lezs benne.>
Én is a kapcs üzemű tápokat részesítem előnyben, főleg, hogy nagy áramról van szó, és itt nagyon melegedne minden stab kocka, meg tranzisztor, csakhogy hol találok 8-10A-es kapcs üzemű tápot?
Illetve kapcs üzem meg zajos lehet egy szervóhoz, vagy vevőhöz
zajok tekintetében énsem tudok többet mondani, építeni és mérni kellene.
motorok ígyis úgyus termelik a zajt, így szerintem a vezérlés tápját kellene meg LC szűrőzni egyszer-kétszer, hogy oda ne jusson semmi zavar. persze ha ez megoldható
Benzinmotoros repcsi, nagy dög, csak vevőnek meg szervónak kell a táp, szervók önmagukban felvesznek akár 2A-t is, asszem 4 darab, de gondolom csak csúcson járatva, viszont ezzel is számolni kell. Nah meg h üzembiztos legyen, ne az én lelkemen száradjon ha lezuhan
A második hozzászólásban tetszik a táp, azt kell megtesztelni, mennyire melegszik a tranyó. Átkapcsolásra meg kell egy nagy relé, ami gyors működésű. Azaz most sajna van pár "ha". Illetve a "ha" mellett jelenleg van pár nagy alkatrész, amin még agyalni kell kicsit, h ne legyen nagyon nagy, de ez már mind próba. Viszont a disszipatív helyett tényleg kéne valami gazdaságos megoldás. Kapcs üzemű IC-t 5A-eset láttam eddig.
Hello!
Ez a kapcsolás, 400mA-ig akár működne is. De 10A-nál.... :no: üdv! proli007
"azt kell megtesztelni, mennyire melegszik a tranyó."
36-48W-ot fog "elfűteni" a tranzisztor (mint egy Weller páka). Szerintem kapcsolóüzemű eszközben kellene gondolkodni, vagy 6V-os akkuban.
Hello!
Azért létezik analóg disszipatív stabi is ebben a tartományban. LT1038CK De hogy ez itt nem megfelelő, az biztos. Váltóáramnál, lehet gondot okozna az átváltás, de egyenáramnál, aligha. - Én egy Skory féle táppal próbálkoznék. (amit Attila is használt előszabályzó gyanánt) - Átkapcsolás megoldható, egy komparátoros feszültség figyelővel, majd két fet-es kapcsolóval. - Vagy a Skory tápból készítenék "kettőt", és kimenete párhuzamosan kötve. Átváltás, pedig az NE555 leállításával oldanám meg. - Vagy a tápot közös NE555-ről járatnám,és csak a Fet-ek meghajtásánál képeznék ki egy "kaput", ami vagy az egyik, vagy a másik Fet-et engedné vezérelni, attól függően, hogy az első aksi lemerült már vagy sem. Így meg lehet spórolni a táp többi elemét. (persze ezen még el kellene málézni, hogy a vezérlés feszültség szinteltolása is jól jöjjön ki.) Az egész szabályzót fém házban kellene elhelyezni, ki és bemenetén zavarszűrővel. Egyébként nem egészen értem, hogy ha aksisi üzem van, és 5..6V kell, akkor miért nem 6V-os aksit használ valaki. Továbbá probléma az is, hogy - infó kellene az aksi átváltásról, mert honnan tudja valaki, hogy mi a helyzet. - Nem beszélve arról, hogy a második aksi is le fog merülni, de mikor? - Mennyivel különb ez a megoldás, mint ha a két aksit egyszerűen párhuzamosan kötik? Szóval számomra azért még van itt gyakorlati kérdés néhány. És amíg ezek nem tisztázottak, nem érdemes semmit tenni. (szerintem) üdv! proli007
én a FET es akkuátkapcsolást nem tartom jónak,
+1 problémát vet fel, ha a fet nem kap vezérlőjelet akkor egyik akkut sem kapcsolja, így a saját vezérlésének a tápját is kiiktathatja (kiürítéses fetek nemigen vannak.) és akkor jön a szabadesés.. (persze ezt is ki lehet küszöbölni, de az + súly, méret .. költségre, fogyasztásra, lehet hogy eggyezne egy relével..) namost a relé ezt a dolgot tutira kiküszöböli mechanikai tulajdonságai miatt, egyik akku mindig rá lesz kapcsolva az áramkörökre. áramot simán elviseli nem melegszik, a kapcsolási ideje is elviselhető szeintem. egyébként a skori tápja is egy buck! de itt nem kell ekkora, vannak erre CÉL ic-k, kicsi 3-4-5 lábú To220 féle tokos stb. (2 érintkezős VAGY relére gondltam végig, ha bárkiis másra gondolt volna)
Szerintem, eddigieket figyelembevéve:
-A vezérlés nem gond, csináltam már akksitöltőt, sima fesz figyeléssel meg lehet oldani az átváltást. -Az átváltó valószinüleg egy sima (ha találni ilyet, akkor gyors) váltó relé lesz. Behúzott állapotban első akksi adja a delejt. Ha az első akksi lemerül, a vezérlő elenged, és automatikusan a második akksi táplálja az egészet. A vezérlő is első akksiról működik. Proli007: -Nem tudom mennyire vagy benne a modellezésben, ott azért vannak határok, pl: Li-Ion: kapacitás felső határa, áram arányos a kapacitással, méret, súly, ár. Ezek 10-20ezer forintos akksik, itt az ember nem fog váltani pikk-pakk, és a nagyobb feszültség kell még a gépben másfelé is, nem csak az 5V-os szervókhoz van kötve. -Akksi átváltás: led! Ha ég vagy ha kialszik egy led, akkor tudja a tulaj, hogy már a második akksi megy, így már csak X perc van hátra. -Li-Ion akksikat nem szabad párhuzamosan kötni, ez nem írott szabály, hanem a modellezős társadalom tapasztalati szabálya. Egyébként nekem most döglött meg 2db 12V-os autós akksim, egyik meghalt, és lerántotta másodikat is. Illetve üzembiztonságból érdemes még a két akksit külön használni. Megértem, hogy nem látod át az egészet így egyben, de attól még kéne valamit tenni (szerintem) mert különben nem halad a világ! Köszönöm!
Hello!
Idézet: „ha a fet nem kap vezérlőjelet akkor egyik akkut sem kapcsolja,” Hát ha nincs az aksiba feszültség, akkor valóban nincs mit kapcsolni. De egyébként... Idézet: „így a saját vezérlésének a tápját is kiiktathatja” Nem gondoltad komolyan, hogy a Fet vezérlése a fet kapcsoló után van? (A relének sem az érintkezője után gondoltad bekötni a tekercsét nem?) Ha minden Fet kapcsoló, a saját aksiáról kapja a nyitófeszültségét, akkor amíg abban feszültség van ki lehet nyitni. Egyébként meg mindegy mert nem látom még értelmét a problémának, csak elvi síkon. Én csak latolgattam a dolgot, hogy ha kapcsoló üzem van, hogyan lenne célszerű egyben azzal megoldani az átkapcsolást is. Mert szerintem ezt a problémát azaz a megoldási lehetőségeket még körül kell járnia a felvetőnek. üdv! proli007
én a következőképp gondoltam:
2 akku egyik ponton közösítve. a másik 2 pont a váltórelére, a relé középső pontjáról megy a kiválasztott táp a DC/DC be és a megfelelő méretű pufferbe, a DC/DC után pedig a relé vezérlőelektronikája a szervók és azok vezérlőelektronikája...
Hello!
Mert áramerősítési tényezője is van a tranyónak. És ekkora kollektor áramhoz, az 500ohm nagyon satnya bázisáram meghajtást adna. üdv! proli007
Hello!
Miért kellene a relé vezérlő elektronikát, a CD/DC után tenni, mikor úgy is az aksi feszültségét kellene figyelni és ezzel átkapcsolni a relét. (Aztán mikor a másik aksi magára maradt, azt tesz amit akar.) De ez csak működési filozófia kérdése, hogy mit szeretnénk elérni. Az ideális megoldás, talán egy polár relé lenne. üdv! proli007
így két helyre kötheted a relévezérlő elektronika tápját.. mégis melyik akkura kössük?
a tartalékra? vagy arra elsőnek van használva? nekem azért nem tetszik mert : ha a lemerült akkura kötöd azt csak tovább meríti, ami biztos nem jó neki, még ha csak 10-100mA áramot vesz is fel. ha meg a tartalékra kötöd, akkor azt meríti és, ha ha elfeledkezel azt is feltölteni mondván azt még úgyse használta a cucc nem váltott át, akkor érhet meglepetés, hogy kevesebb ideig bírja, ha egyszer átvált, mint amire számolsz... ezért gondoltam hogy legyen az csak együtt a többi fogysztóval..
Hello!
Ezért írtam, hogy "De ez csak működési filozófia kérdése, hogy mit szeretnénk elérni." - Mert akár hova kötöd a relét fogyasztani fog! (kivétel, ha polár relét használsz) - Ha a DC/DC után, még rosszabb a hatásfoka. - Ha a relé már elejtett, akkor lehet a vezérlőnek kis áramfelvétele. Valamikor meg csak húzva kell lenni a relének. De szerinted oda érdemes eljutni, hogy mikor melyik aksit nem tölti fel a kolléga? Mert akkor oda fogunk kilyukadni, hogy mi van, ha elfelejtett kimenni a szobából! :yes: Hát erről a Magilla Gorilla jutott eszembe, mikor a tartalék-tartalékaként egy görkorit vett elő a csomagtartóból... üdv! proli007
A vezérlő alapban 10-20mA-t vesz fel, ami nem egy nagy áram a 6-8A-hez képest, így elhanyagolható! De nem is ez a problémám.
Első akksiról van behúzva a relé, ha első akksi elvész, leesik, akkor a relé elenged, és második akksira megy rá. Mellékeltem rajzocskát, tök egyszerű az egész rendszer.
végülis tényleg mindegy,
csak nekem szimpatikus az, hogy ami már kiszolgálta magát, vagy még stratrakényen van azt hatgyjuk békén ... Sir-Nyeteg: ??? akksi leesik ??? hát azt meg hogy ? lebobja, mint a buffersúlyt a légballon?
Elvész, leesik, megdölik, elpukkan, meghal, megmurdál, megfeccöl, zárlatos lesz, kontaktos, megszakad a kábele, stb...
Hello!
Ha ez neked megfelel, használd ezt. Igaz, ez egy kocsi hűtőhöz kreáltam. (nem tudom, fel raktam-e már) üdv! proli007
Szerintem nem kell bonyolódni. 3 db dióda például tökéletes a vezérlés táplálásának kérdésére.
A fő akkuról és a mellékakkuról is megy figyelésre egy-egy vezeték. De a táp nem ez. Hanem külön a fő akkuról egy diódával, a mellékakkuról pedig 2db diódával (rajz).Így ha leesik a fesz akkor a mellék akku táplál mindent. De ha nem terheled tovább a fő akkut akkor annak feszültsége megemelkedik és mivel onnan csak 1 dióda van így továbbra az fogja táplálni ha mást nem a relé húzását. Persze csak ha nem merült le jobban. Így több idő marad játékra. Szerintem kár lenne ezt jobban bonyolítani.
Na ezt most jól megbonyolítottad
Mi van? A sima táplálás helyett azt mondod, hogy kössem össze vissza keresztbe, és tegyek bele egy rakás diódát? Felesleges mindkét akkut figyelni. Sőt a főakkut is csak addig kell figyelni, amíg egyszer le nem merül, onnan akár a vezérlőt is lekapcsolhatom a tápról, hisz felesleges onnantól kezdve. Idézet: „fő akku...így továbbra az fogja táplálni ha mást nem a relé húzását” Ha a főakku lemerül, akkor a vezérlő a relét elengedi, és többet nem kell behúzni a relét. Az az érzésem, hogy a saját elgondolásomat jól megbonyolítanád, vagy csak nem látod még át a dolgot. Azért köszi!
Bocs az is jó csak mindenki a táplálással bonyolódik
azért írtam rá példát. Mert azt hittem folyamatosan akarsz figyelni és akár váltogatni. Nálam pl egy kis óra kap ilyen diódás táplálást, ha elmegy a villany akkor csak a kis óra megy elemről semmi kijelzés, ebbe segítenek a diódák. És hangsúlyozom ez csak a táplálás én arra írtam ezt.
Ok, értem!
Köszönöm! Továbbra is fennáll a téma, hogy hogyan kreáljunk 10amperra feszültség szabályzót
http://www.hvlabs.hu/inverter/step_down_48V.gif
Ennél jobb hatásfokút nemigen találsz... Lévén a diódát is FET "helyettesíti". Cserébe vezérelni kell. Természetesen SMD-ben is megépíthető, pl IRF7455-tel, IRF7831-el. Skori tápja is jó, 555-tel, de mivel közös a földpont, ez nem biztos hogy jó neked. Üdv: Ros-Co.
Nézd meg a TI-nél a PT6886-os és társaik, illetve a PTN78020 és társaik modulokat a tápot illetően, és felejts el minden hűtőbordát és áteresztő tranyót. Ezek 12V kimenetűek, de van 12/5Vos is, (hiszen ez is "klasszikus" feladat, azért ezeket a típusokat írtam, mert itt van a fiókban, és a típusszám alapján megtalálod a családot)
Szerintem a főakku feszültségét figyeld, a mellékakkun legyen egy alacsony belső ellenállású és szivárgási áramú "nagy" kapacitású elkó. Váltáskor két relével, először kapcsold párhuzamosan egy pillanatra a két akkut, majd kapcsold/válaszd le a főakkut a másikkal ( a kondi pont arra van, hogy az itt létrejövő tüskét simítsa, és akkor a stabilizátor modul még fel tudja dolgozni). Ja, persze a visszabillenést meg kell akadályozni, de ez nem bonyolult, továbbá vedd figyelembe, hogy az átkapcsolás jó eséllyel a nagy áramterheléskor fog bekövetkezni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |